Gå til innhold

2xskjermkort med dobbel DVI=4skjermer?


Cloud

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe 1 stk av nvidia sitt nye 460 kort. Dette tror jeg har 2xDVI utganger. Vil det fungere med 3 skjermer (kanskje 4) i et oppsett ala dette som vises i videoen når jeg en gang i fremtiden oppgraderer til 2x460 kort?? Eller er jeg nødt til å kjøpe de mye dyrere ATI kortene?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Så lenge du har nok PCI-E spor, kan du utvide med omtrent så mange kort du vil for flere skjermer. Det vil derimot være enkeltstående skjermer, ikke ett system der du kan fordele bildet i ett 3d program ut over alle skjermene på en gang ala eyefinity. - Så lenge 460kortene ikke støtter tilsvarende teknologi fra nVidia da ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Har et siste spørsmål her. Gjelder oppkobling av Eyefinity -->3skjermer, men bruker denne poster fremfor å lage en ny.

 

 

 

 

 

I videoen jeg linket i første post forklarer den hyggelige mannen at jeg trenger 1 stk "active miniport to DVI adapter".

 

Hvorfor kan jeg ikke bare kjøpe en tredje miniport-->dvi kabel som følger med?

 

Og hvis det viser seg at jeg MÅ ha denne adapteren, hvor får man kjøpt det?

 

 

 

 

På forhånd takk!

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Virker som ts har fått svarene sine, så da kommer jeg med litt spørsmål i forbindelse med en av løsningsalternativene presentert i tråden.

 

Hei

 

Så lenge du har nok PCI-E spor, kan du utvide med omtrent så mange kort du vil for flere skjermer. Det vil derimot være enkeltstående skjermer, ikke ett system der du kan fordele bildet i ett 3d program ut over alle skjermene på en gang ala eyefinity. - Så lenge 460kortene ikke støtter tilsvarende teknologi fra nVidia da ;)

 

Hvilke egenskaper vil man få med multi pci-e?

Kun separate skjermbilder, eller også mulighet til å sette på kloning om man ønsker å vise det samme på flere skjermer?

Gjerne kun kloning mellom skjermer tilkoblet samme skjermkort?

 

Jeg leter etter et godt alternativ for å sette opp 4 skjermer, der 3 er utstillingsskjermer som helst skal kunne kjøre separate visninger, men også ha mulighet til å vise det samme (kloning). Skjerm 4 er bare for administrasjon og hovedskjermbildet..

 

Har sett på eyefinity og matrox, men det blir jo overdådig dyrt om jeg kan oppnå det samme med 2-3 rimelige pci-e. Vil alle pci-e kort som har to utganger støtte 2 skjermer, selv om det er f.eks. én vga- og én dvi-port, eller må jeg være oppmerksom på om kortene jeg velger støtter 2 skjermer?

Lenke til kommentar

Om du kan klone på tvers av skjermkort er jeg usikker på. Kan sikkert teste noe slikt når jeg kommer meg hjem.

 

Om billigerere skjermkort støtter dual i dag er jeg også usikker på. Jeg vet det var mye rart på markedet før med bare mulighet for en output, så det er sikkert ikke dumt å forsikre seg før ett evt. kjøp.

Lenke til kommentar

Hei hei hei gutta, nå må dere ikke gi stakkars OP helt feil informasjon.

 

Grunnen til at det sies at man MÅ ha en aktiv adapter for å bruke Eyefinity, er att skjermkort generelt ikke har mer enn 4x TMDS. Disse 4 blir da splittet på hver sin DVI port, som gir mulighet for dual link DVI, med andre ord større oppløsning enn 1920x1200.

 

HDMI porten i alle radeon 5xxx kort jeg vet om deler TMDS mellom seg og en DVI port.

på toppen av dette har man en DP port, som sender signal uten bruk av TMDS. Så i realiteten har 5xxx kortene bare 3 skjerminnganger som kan brukes på likt : DVI - DVI/HDMI - DP

 

For å kunne konvertere DP signalet til DVI trenger man ekstra strøm for at signalet fortsatt skal være digitalt. Derfor trenger man da en active converter.

 

MEN, hvis du bruker en DP-VGA adapter istedenfor trenger man ikke å betale like mye, bare pass å at det fortsatt er en aktiv adapter. De alle fleste er aktive, men husk å sjekk.

 

Ellers har man da også saphire sitt nye kort som har mulighet for DVI-DVI-HDMI eyefinity. 5770 flex kortet er det da jeg snakker om. Her er fordelingen på TMDS'er anderledes slik at man har nok signalstyrke i alle portene til å drive ett Eyefinity oppsett uten displayport eller adaptere. Nedsiden på dette er at man ikke kan drive Eyefinity med høyere enn 1920x1200 per skjerm (med mindre man bruker Displayporten). Det vil også si at man kan ha Eyefinity på 4 skjermer med ett kort.

Dette er dog ikke ett High End kort, så det anbefales ikke å spille i Eyefinity med dette kortet.

 

Men du har allerede kjøpt kortet såvidt jeg forstår, da står du igjen med 3 valg.

Du kan kjøpe en aktiv DP-VGI adapter.

Du kan kjøpe en vanlig DP-VGA adapter.

Eller du kan kjøpe DP skjermer.

 

Nå glemte jeg også å si fordeler bakdeler med de forskjellige måtene å gjøre det på, kan forklare dette om det ønskes.

Endret av Diabolicelf
Lenke til kommentar

Om du kan klone på tvers av skjermkort er jeg usikker på. Kan sikkert teste noe slikt når jeg kommer meg hjem.

 

Om billigerere skjermkort støtter dual i dag er jeg også usikker på. Jeg vet det var mye rart på markedet før med bare mulighet for en output, så det er sikkert ikke dumt å forsikre seg før ett evt. kjøp.

Veldig flott om du kan sjekke det :)

Håper å sende bestilling i løpet av helgen/mandag.

 

Det jeg derimot ikke tenkte på er at det er vel vanligvis bare ett x16-spor på de fleste hovedkort, så må kanskje gå for x1 eller vanlig pci-kort. Eller ett x16-spors-kort og så legge til med pci (x1).

 

...

Ellers har man da også saphire sitt nye kort som har mulighet for DVI-DVI-HDMI eyefinity. 5770 flex kortet er det da jeg snakker om. Her er fordelingen på TMDS'er anderledes slik at man har nok signalstyrke i alle portene til å drive ett Eyefinity oppsett uten displayport eller adaptere. Nedsiden på dette er at man ikke kan drive Eyefinity med høyere enn 1920x1200 per skjerm (med mindre man bruker Displayporten). Det vil også si at man kan ha Eyefinity på 4 skjermer med ett kort.

Dette er dog ikke ett High End kort, så det anbefales ikke å spille i Eyefinity med dette kortet.

...

 

Fant Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5 "FleX" til 1595,- hos mpx og komplett, så det er jo en overkommelig pris for å få på plass 4 skjermer..

 

Slipper man aktiv dp adapter også om man bruker alle 4 portene her for å få 4 skjermer da?

 

Kan man evt kjøpe et hovedkort med innebygd skjermkort og bruke utgangen på dette slik at man får 4-5 skjermer (vga (hk) + dvi + dvi + hdmi + evt dp-adapter) og full hd på samtlige skjermer?

 

Virker lovende :)

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på. Har du kjøpt HK, så er du naturligvis begrenset av det,Men hvis ikke, så har du flere valg. Du får nemlig flust av hk med 2-3-4 PCI-E 16x slots, så det er ikke ett problem (Gigabyte har sågar ett med 7 PCI-E slots (men ingenting annet)).

 

Hvis du skal stikke ett 16x skjermkort i en 1x slot, vær sikker på at HK følger PCI-E Spec 101% og har "åpne" PCI-E Spor... det er nemlig mange som har lukkede, og da får du det kanskje ikke oppi. - så spørs det om skjermkortet takler å kjøre i PCI-E 1x mode (selv om PCI-E Spec. i teorien burde klare det).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Alle ATI kort med eyefinity støtte (alle såvidt meg bekjent) har mulighet for kloning av skjermer.

 

Flex kortet jeg viste takler fint 4 skjermer uten en dyr aktiv DP-DVI adapter, man kan oppnå samme resultatet med en aktiv DP-VGA adapter, komplett selger bare sapphire sin til 295 såvidt jeg vet da, men det er ett billigere og ofte mer stabilt alternativ.

 

så med 4 skjermer kan du sette det opp slik som dette for eksempel:

 

DVI-DVI-HDMI= klonet DP-VGA = administrerende skjerm.

 

Man kan bruke alle PCI express portene i HK'et til skjermkort, men kobler du dem opp i crossfire vil du ikke kunne bruke mer enn 3 skjermer.

Kobler du dem ikke opp i CFX kan du bruke hvert eneste kort som ett standalone kort. Hvis du eksempelvis har 3 flex kort kan du koble opp totalt 12 skjermer.

 

Alle Nvidia kort har bare 2 porter så vidt jeg vet, da tror jeg du må til med tredjeparts software for å oppnå kloningen.

 

så skal du koble opp 4 skjermer med det kortet du fant trenger du bare en ekstra adapter til 295 kr :)

Lenke til kommentar

Mr.Lee: Ingen komponenter er kjøpt ennå, så her er jeg helt åpen for mest fornuftige løsning :)

Fått testet om du kan klone på tvers av kortene?

Hvilket oppsett har du?

 

Diabolicelf: Hvis jeg vil ha hdmi-kabel på utstillingsskjermene, må jeg da ha:

dvi-hdmi

dvi-hdmi

hdmi

dp-vga (admin)

 

Eller kan jeg ha

dvi (admin)

dvi-hdmi

hdmi

dp-hdmi passiv ? Eller må det i så tilfelle være aktiv adapter?

 

 

Jeg prøvde å sette sammen et foreløbig utkast av systemet, men for å ikke spore for mye av fra ts så lagte jeg egen tråd for det: Flerskjermsmaskin (3+1) til utstilling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...