Gå til innhold

Android eksploderer


Anbefalte innlegg

syar:

Har du fullstendig gått glipp av strømstyringsfunksjoner i OS siste haug av år?

 

Det er helt greit at du proklamerer at Android ikke har noen strømstyring og strømsparing i OSet men Windows har hatt det i ganske mange år og blir bare bedre på det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke gått glipp av noe jeg. Ei heller proklamerer jeg noe .

Sier heller ikke at android ikke har strømstyring .

 

 

 

Jeg regner med at du vet hva en driver er.

 

Tradisjonelt:For prosessor styring (p-states , c-states) er f.eks Microsoft avhengig at AMD og Intel utvikler drivere/dokumentasjon for enhets instruksjonene for et gitt OS - ikkesant ?

 

Dette slik at det spesifikke OS kan utnytte seg av det med produsentens drivere eller utviklingskit/dokumentasjon for det.

 

Når det gjelder smart mobiler er det omtrentlig i hovedsak samme greia , med unntak av Apple som sitter kun med en hw-plattform pr. gen iphone og gen IOS og har bukta og begge endene og således har det mye enklere mht sitt IOS.

 

 

Android har kun noen minimumskrav for ytelse av proc/brikkesett og skjerm størrelse.

Utenom det er det lagt opp til å kunne kjøre på flere hw plattformer.

Qualcomm f.eks leverer løsninger (all in one chip) basert på hummingbird (eks. Galaxy S ) snapdragon (eks. Nexus One , Desire).

Disse har igjen ingått et samarbeid (med google i Android prosjektet) om å tilrettelegge prosessor og brikkesett og drivere for android .

 

Strømstyring av prosessor brikkesett som omhandler grafikk og hsdpa er det de (qualcomm) som utvikler og styrer , samt driverutviklingen/implementeringen i ulike smartmobilers OS (som f.eks android)

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Got2b:

Et godt poeng, men det er ikke at mange er misfornøyd men at de er misfornøyd og påpeker mangler i funksjoner som er viktig for din bruk som er avgjørende. Og nei, problemen er langt i fra bare realtert til brukergrensesnittene som Sense eller Touchwiz. Det er mangler i selve Android som blir noe forbedret med 2.2.

 

Derfor venter jeg med å kikke til 3.0 er ute og lanseres med nye modeller.

 

Om ingen mangler var relatert til Android, hva ville da vitsen være med nye versjoner? ;) En Nexus One hadde mye mulig vært ubrukelig i mitt daglige virke.

 

klart det er mangler, alle OS har noe det mangler, det er det med både data og mobil, hva hadde ellers vore vitsen med å lansere nye OS heletiden? :) Jeg ville ikke påstå at Android er det OS et med mest mangler, pluss at det er et veldig nytt OS så har det kommet langt, men selvfølgelig, android er ikke perfekt, ikke med 2.2 heller, og skjønner godt at du venter til gingerbread kommer ut, men jeg ville ikke kommet her å påstå at android er ett dårlig OS.(for å sette det litt på spissen) en Nexus One er jeg enig i at du ikkje får like mye brukeropplevelse, men det er enn flott telefon, med et godt OS uten noe brukergrensesnitt :)

Lenke til kommentar

Android hadde nok mangler i v2.1 (i selve OSet og ikke i Sense eller Touchwiz UIene) til at jeg ikke kunne bruke det fullverdig i min hverdag både på jobb og på fritiden. Forsøker ikke på noen måte å svartmale Android da jeg vurderte både HTC Desire og SGS som kjøp jeg var veldig giret på.

 

Jeg hadde også gledet meg styggmye til SGS og så det som et nederlag å ikke kjøpe denne. Jeg trengte telefon for 4 uker siden og har allerede ventet i nesten flere år med å finne en god nok avansert telefon når jeg først må ut med en del penger (lanseringspris).

 

Jeg skulle veldig gjerne brukt både Desire og SGS, men er ingen rik mann og jeg måtte finne en telefon som dekket alle bruksområdene mine og minimalt de viktigste.

 

Det er dog meget mulig at jeg hopper på et nytt produkt som lanseres med Gingerbread :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har fått tilbakemeldinger fra trådene og de som har kjøpt dem at de manglet det som var viktig for mitt bruk.

Følelsen var nok veldig god på begge, men det var ting som manglet som jeg ikke fikk der og noe kom med v2.2 men ingen visste da når og om Desire og SGS ville få disse og hvor lang tid det ville ta.

Lenke til kommentar

Dette blir for dumt. Du kan snakke om drivere til du blir blå i ansiktet (opplagtheter), det er alikevel OSet som har funksjonaliteten innebygd og har strømstyring og strømsparing som et fokus.

 

Sukk..

 

Prøver bare å få frem at dine og andres syn på bra/dårlig batteritid på en Android telefon ikke bare enkelt og greit kan tilskrives operativsystemet "ANDROID 2.1 eller 2.2 eller 1.6 ". Det er mere sammensatt enn så .

Stikkord: type skjerm , hw-arkitektur , prudusent av hw-brikkesett-cpu eks: http://www.qualcomm.com

 

 

Det , og at produsenter som SonyEricsson ,HTC ,Samsung ,Motorola e.l kan bidra i å negativt farge folks syn på Android som OS generelt basert på dems valg av arkitektur og hw-design (skjerm) og egne launchers/gui/applikasjoner.

Lenke til kommentar

Syar:

Vi forstår da alle at strømstyring er mer sammensatt enn som så, men det er jo da kanskje klart at andre har hatt et større fokus på det? Jeg betviler ikke at de vil bli bedre på det og kanskje best for den saks skyld :)

 

For den saks skyld er det jo den store akilleshælen til alle disse telefonene selv om noen er marginalt bedre enn andre osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nei - alle forstår nok ikke det.

Ikke du heller (trodde jeg) , da det var du som dro frem dette med batteritid på android tidligere med referanse til SGS og HTC tråder.

 

En interessant sak egentlig , mht dette punktet fra Mai:

-> Intel Introduces Ultra-Low-Power Processor for Smartphones <-

( hva har skjedd med Intels inntog ... )

 

Processors based on the rival ARM architecture are in most smartphones today. For instance, Qualcomm’s Snapdragon processor, which has an ARM-based CPU, is in the Google HTC Nexus One phone and HTC’s upcoming EVO 4G phone.

 

 

This time, Intel says its made major improvements to power efficiency so its Moorestown chips can stand up to, or even beat, the competition in energy efficiency.

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir utrolig merkelig å skrive at "markedstall" for Symbian stuper her. Deres egen graf viser at Symbian øker fra litt over 20 000 enheter til hva, rundt 24 000 enheter? Det er en betydelig VEKST, både i antall enheter og prosent. Og solgte enheter er definitivt et "markedstall".

 

Flott at andre, mer moderne operativsystem øker mer, men denne artikkelen er fantastisk unøyaktig, godt over grensen til propaganda.

 

Andre som synes at "tall kan være kjedelig" er engadget, som hevder at iOS vokser... I "mindshare". Glem fakta, de betyr ikke noe så lenge man kan vise til at journalister synes iOS eller Symbian er mer spennende.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir utrolig merkelig å skrive at "markedstall" for Symbian stuper her. Deres egen graf viser at Symbian øker fra litt over 20 000 enheter til hva, rundt 24 000 enheter? Det er en betydelig VEKST, både i antall enheter og prosent. Og solgte enheter er definitivt et "markedstall".

 

Flott at andre, mer moderne operativsystem øker mer, men denne artikkelen er fantastisk unøyaktig, godt over grensen til propaganda.

 

Andre som synes at "tall kan være kjedelig" er engadget, som hevder at iOS vokser... I "mindshare". Glem fakta, de betyr ikke noe så lenge man kan vise til at journalister synes iOS eller Symbian er mer spennende.

Ordet markedstall er kun nevnt ett sted i artikkelen:

Gartner avslører verdensomspennende markedstall for mobilmarkedet som viser at Android eksploderer mens Symbian raser.

Ellers i artikkelen (inkl ingressen) står det at symbian har mistet markedsandel, og det er markedsandelen det siktes til her. Symbian har tydeligvis økt antall enheter i år sammenligna med i fjor, men andre har tydeligvis økt såpass mye mer at symbian har tapt markedsandeler.

 

Til amobil: Dere skriver:

Vi vet at tall kan være kjedelig, og vi har derfor lagt verdiene inn i et regneark og laget en graf som egentlig sier det meste:

osgraf-564x376.png

Her ser vi at Symbian fortsatt ligger på topp, men Symbian har rast ned hele ti prosent i markedsandel. Samtidig har Android gått opp fra 1,8 til 17,2 prosent markedsandel, noe som gjør at Android ligger over IOS med 14,2 prosent markedsandel.

Nei, markedsandeler kommer ikke fram av dette diagrammet. Da måtte dere hatt et eget diagram som viste markedsandeler i prosent, ikke et diagram som viser antall solgte enheter.

 

Simen1 har gjort dette for dere her, lær til neste gang!

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Theo343: Hva mener du med klagingen i SGS forumet? Jeg deltok selv der og hørte kun gode ord om enheten. Kanskje en post eller to om batteritid, men det er bare bagateller. At det var en skuffelse er vel en overdrivelse! Den lever lenge om du sammenligner med andre modeller med lignende hardware / funksjoner. Du sier den ikke lever opp til ditt bruk? Hva menes med det? At den har en knapp og gjøres om til en transformers robot?

Symbian er som Internet Explorer i nettleser verden. Google er frelseren ja. Jeg syns du burde prøve en Android enhet. Og hvem vet, kanskje du finner den / de funksjonene du behøver.

Lenke til kommentar

Til amobil: Dere skriver:

Vi vet at tall kan være kjedelig, og vi har derfor lagt verdiene inn i et regneark og laget en graf som egentlig sier det meste:

osgraf-564x376.png

Her ser vi at Symbian fortsatt ligger på topp, men Symbian har rast ned hele ti prosent i markedsandel. Samtidig har Android gått opp fra 1,8 til 17,2 prosent markedsandel, noe som gjør at Android ligger over IOS med 14,2 prosent markedsandel.

Nei, markedsandeler kommer ikke fram av dette diagrammet. Da måtte dere hatt et eget diagram som viste markedsandeler i prosent, ikke et diagram som viser antall solgte enheter.

 

Simen1 har gjort dette for dere her, lær til neste gang!

 

"Her ser vi at Symbian fortsatt ligger på topp" er det som kommer frem at grafen. "men Symbian har rast ned hele ti prosent i markedsandel" er en faktaopplysning fra Gartners tall, og rett under er det en punktliste med markedsandeler.

Endret av EinarEriksen
Lenke til kommentar

Theo343: Hva mener du med klagingen i SGS forumet? Jeg deltok selv der og hørte kun gode ord om enheten. Kanskje en post eller to om batteritid, men det er bare bagateller. At det var en skuffelse er vel en overdrivelse! Den lever lenge om du sammenligner med andre modeller med lignende hardware / funksjoner. Du sier den ikke lever opp til ditt bruk? Hva menes med det? At den har en knapp og gjøres om til en transformers robot?

Symbian er som Internet Explorer i nettleser verden. Google er frelseren ja. Jeg syns du burde prøve en Android enhet. Og hvem vet, kanskje du finner den / de funksjonene du behøver.

 

Bagatelisering fra din side.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...