Gå til innhold

Wingeers vektløftingslogg [Nå m/bilde(r)!]


Anbefalte innlegg

Hallo. Tenkte jeg for loggføringen og motivasjonens skyld kunne opprette en treningslogg.

 

Litt info

Kjønn: Mann

Alder: 20 (21.11.90)

Høyde: 184cm

Vekt: 74kg(ca 29.10.10) 82kg(29.10.11)

 

Har vært litt av og på med treningen igrunn. Trente veldig mye styrke for 2 år siden. Så ble det mer kardio, og i et år nu har det nesten ikke vært noen ting. Det vil si, før jeg ble ferdig med eksamen. I sommer har jeg endelig funnet gleden ved trening igjen, og jeg planlegger å begynne for fullt igjen.

Jeg trener vel for å holde meg i form, og for å ha helsa i behold. Hovedsaklig trener jeg styrketrening for nettopp det; Styrke. Jeg vil heller være sterk enn stor. Analogi: Heller løve enn elefant.

 

I sommer har jeg løpt en god del ute. Det er en ganske fin løype ved her jeg bor for tiden (Porsgrunn). I tillegg til at jeg har løpt litt på tredemølle for å få litt mer nøyaktig data på løpingen. Ironisk nok er den ukalibrert. Fokusen for tiden er vel da å komme i god løpeform, pluss senke fettprosenten litt. Det ser ut som om det går riktig vei.

Driver også litt enkel styrketrening ved siden av, sånn for å holde musklene litt i gang. Det blir vel mer fokus på styrketreningen etterhvert som jeg når det første målet mitt.

 

Update(09.08.12):

Jeg løfter nå for Trondheim Atletklubb og er på god vei til å bli en vektløfter. Har trent der siden medio januar i år. Litt plager med knær og rygg har stoppet optimal fremgang det siste halvåret, men snart er jeg tilbake igjen for fullt. Hva kosthold angår er jeg ikke vond å be. Spiser alt, og mye av det. Må likevel holde meg under 85kg ettersom det er min vektklasse for øyeblikket. Ergo blir det litt opp og ned-justeringer med tanke på kalorier, osv. Tenker nok at jeg prøver å legge meg på rundt 82-83kg og holde meg der det neste året. Trener 5-7 ganger i uka, og gjør mitt beste for å få det til å gå opp. Litt stevner i ny og ne blir det jo også, og målet for 2012 er å samle 180kg i total. Per nå har jeg kun 145kg, men med mye mer inne.

 

Bilde av rygg.

Det første bildet er tilsvarende slik jeg var før jeg begynte å trene i fjor. Det siste bildet er slik det er per dags dato (oktober 2011).

 

ryggw.jpg

 

Endret av wingeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da oppsummerer jeg uka hittil i et første innlegg.

Onsdag: Løp gjennom den uteløypa her oppe. Tok ikke tiden. Gikk ikke ekstremt bra.

 

Torsdag: et enkelt styrkeopplegg.

Chins: 5-5-3 (skal opp til 3x7 når jeg klarer 3x5)

Dips: 7-7-7-6-4

Markløft: 3x8 60kg (veldig lett p.g.a all løpingen)

Militærpress: 5x5 9kg manualer

Tricepspress: 3x5 5kg manualer

Bicepcurl: 5x5 9kg manualer

"egenkomponert" mageøvelse

 

Fredag: Det var vel ca en halvtimes intervalltrening. Ganske høyt tempo. Ble sliten, og støl på merkelige steder.

 

Lørdag: Tok vel kun et par styrkeøvelser.

Chins: 5-5-4

Dips: 7-7-7-7-5

Militærpress: 5x5 9kg manualer

 

Søndag: Relativt sliten etter lørdagskvelden

 

Mandag: Trente styrke. Her er ca hva jeg gjorde:

Chins: 5-4-3

Dips: 7-7-7-7-7

Markløft: 3x8 60kg

Militærpress: 5x5 9kg manualer

Tricepspress: 3x5 5kg manualer

Bicepcurl: 5x5 9kg manualer

"egenkomponert" mageøvelse

Rart med chins-en, at jeg ikke klarte bedre. Kunne sikkert også økt litt på markløft.

 

Tirsdag: Løp 11km på 82:50. Igjen, på en ukalibrert tredemølle. Tiden tas derfor med en klype salt.

 

Onsdag: I dag skippet jeg treningen. Var hos legen i går og fikk vite jeg har kronisk tonsilitt. Følte meg også litt sliten.

 

Jeg er også litt usikker på om jeg spiser nok for tiden. Vanskelig dette med å spise akkurat passe. Kan prøve å føre inn hva jeg spiser i morgen. Sliter også litt med å få i meg nok energi, tror jeg. Skal jo ligge litt i underskudd, men føler jeg kanskje ligger veeldig langt i underskudd i forhold til aktivitetsnivået mitt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hatt en liten pause grunnet flytting og mye rart. Er i gang igjen. I dag løp jeg 3000m. Uten noe forsøk på å løpe mitt beste gikk jeg inn på rundt 15:00. Dette er for dårlig for meg, og (det første) målet er vel å havne under 12.

Har også tenkt å begynne mer aktivt med løping, og da mer innenfor sprint. Det blir jo en del styrketrening i forbindelse med det. Har begynt å lese litt om plyometriske øvelser. Er det noen som har erfaring om dette?

I forbindelse med styrketreningsprogrammet blir det jo stor fokus på underkroppen, men også nok på overkroppen. Kunne kanskje trengt noen utdannede råd om dette. :)

Uansett kan jeg skrive opp et midlertidig mål:

- Arbeide opp god aerob utholdenhet.

Dette har jeg tenkt til å gjøre ved å løpe 4 eller 5 ganger i uka. Kanskje ikke nødvendigvis så veldig lenge av gangen i starten. Jeg ser for meg en halvtime av gangen. Det er jo bedre å ha to gode, middels økter enn to som sliter meg helt ut.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Endelig registrert meg på et treningsstudio, da det begynner å bli litt for kaldt for å trene ute. Har holdt på i noen uker med intervalltrening og ser god fremgang. Til førstkommende onsdag tenker jeg å begynne med SL5x5. Det kommer til å bli litt flaut å starte med stanga, men egoet får jeg legge igjen hjemme. Kjenner jeg gleder meg til å begynne å trene styrke igjen, etter et opphold på et par år!

Lenke til kommentar

Første økt ferdig.

Var ikke så mange på senteret i dag. (Heldigvis?)

Alle øvelser i dag utført med kun stang og stor fokus på teknikk.

 

Knebøy 5x5

Gikk ganske greit føler jeg. Tror teknikken er ganske god.

 

Benkpress 5x5

Denne gikk også helt fint. Må huske på å ha rette håndledd.

 

Stående stangroing 5x5

Denne er jeg mest usikker på. Merket at stanga smalt inn i brystet et par ganger (jeg løfter eksplosivt). Tror derimot resten var greit nok.

 

Dips 3xF

Gikk veldig fint. Tror jeg klarte 8-9 repetisjoner på første sett, 5 på andre, og 3 på siste.

 

Etter dette merket jeg nærmest ingenting, så jeg spanderte på meg 25 minutter på tredemølla. Løp 3000m på 14:47 med god margin. Kunne lett klart å løpe mye lenger, så det er jo en forbedring i formen!

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Inne og følger med :)

 

Et tips for å få rettet ut håndleddene er å tenke at du skal "brekke" benkpresstangen med armene. Da stiver man automatisk av håndleddene, i tillegg til at man trekker sammen skulderbladene og derfor ligger mer stabil på benken

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hvor i skulderen gjorde det vondt?

 

Det å spenne seg opp før et løft er uansett ubehagelig i begynnelsen. Da jeg endelig fikk det til hadde jeg krampe fra kneet og opp til skuldrene da jeg lå på benken de første løftene ;) Jo tightere kroppen er når du ligger på benken, jo mer kraft (og kilo på stangen ;) )

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg klarer å beskrive akkurat hvor det var. Skal se til søndag igjen, om jeg kjenner det samme da.

Haha, huff da. Men det er jo med i god teknikk; Og god teknikk vil jeg ha.

 

Dagens økt!

 

Knebøy 5x5 med 22.5kg

Igjen gikk dette greit. Slet litt med balansen noen ganger. Tips?

 

Press 5x5 med 20kg

Denne var faktisk tung! Kjente på den siste repetisjonen i siste settet at jeg kanskje ikke hadde greit en til. Kommer garantert til å stagnere tidlig med denne. På den andre siden håper jeg at jeg har god teknikk. Noen tips?

 

Markløft 1x5 med 40kg

Veldig lett. Tror jeg har god nok teknikk. Passet på å få skuldrene over stanga, brystet opp, blikket frem, stramme gluteus og presse frem med hofta. Eneste jeg er litt usikker på er det å gå nedover. Er det slik at hoften skal i bevegelse før knærne? Vurderer også å kjøre 2x5 neste gang.

 

Pull-ups 3xF

Disse var tunge, hehe. Har tatt mest chin-ups tidligere, og det er jo mye enklere. Lurer på om jeg skal bytte ut med chins til jeg klarer fler chins, for så å bytte. Innvendinger?

Klarte vel 4 første settet, så 3, så akkurat 2.

 

Igjen løpte jeg 25 minutter på slutten av treningen. Er det forferdelig dumt av meg? Løpte igjen 3000m, med marginalt bedre tid. Løp på 12km/t sist gang, 12.1km/t i dag. Planlegger å øke med 0.1km/t for hver økt til jeg ikke klarer å fullføre lenger. Fikk for øvrig en åpenbaring av total eufori midt inne i syvende runde. Håper jeg aldri blir invalid.

 

Er det viktig å få i seg mat så fort som mulig etter treningen er ferdig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Vekten på hælene, press knærne godt ut på vei ned og pass på at du har en "tight" overkropp. Vekten på hælene er igrunn det viktigste.

 

Med press er det jo ikke verre enn å ikke la egoet styre, begynn lavt, og ha lineær progresjon til du stagnerer igjen.

Lenke til kommentar

Følte meg igrunn ikke veldig bra i dag. Kanskje jeg er i ferd med å bli syk? Hadde vært kjedelig. Uansett dro jeg til studioet, og det gjorde igrunn alt bedre.

 

Knebøy 5x5 25kg

Ingen problemer med balansen i dag. Vekt på hælene hjelper.

 

Benkpress 5x5 22.5 kg

Ingen smerter i skulderen i dag. Gikk helt fint

 

Stående stangroing 5x5 22.5 kg

Veldig trivelig

 

Dips 3xF

Det ble vel 5-4-3 i dag.

 

Løp litt i dag òg. Satt tredemølla på 12.2km/t og løp 3000m. Det gikk helt greit.

Lurer på å løpe intervall i morgen, om formen tillater meg.

Lenke til kommentar

Dagens økt

 

Knebøy 5x5 med 30kg

Ble visst 30kg, i dag. Ser i etterkant at det skulle vært 27.5kg. Vel vel. Ingen problemer uansett. Prøvde i dag å presse fra hofta, og fikk det ganske godt til, tror jeg. Forbedrer stadig teknikken.

 

Markløft 2x5 med 45kg

Ser at det ble mye feil i dag. Her skulle jeg egentlig tatt press. Det kom jeg på etter jeg var ferdig, vel vel. Litt usikker på teknikken. Er det normalt å kjenne det i korsryggen etter en har fullført et sett, eller er dette et tegn på dårlig teknikk?

 

Press 5x5 med 22.5kg

Ikke like tung som sist gang, men fortsatt tung. Hodet under stangen, overkroppen frem, rett løftebane, stramme mage og rumpe, trekke skuldrene på toppen. Tror jeg får bedre teknikk her òg.

 

Pull-ups/chins 3xF

Her ble det ganske tungt, siden jeg nettopp hadde kjørt press. Gikk veldig dårlig, huff. Haha.

 

Løp 3000m på 14:32 i dag (12.4km/t). Gikk rimelig greit. Vil klare under 14min før jul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...