Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!

HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det står ofte i dagbladet og VG, lokalavisen, har sett det en gang i aftenposten, konsekvent i hw-nettverket og ikke minst på forumet.

8195010[/snapback]

Jeg har til og med blitt rettet på en gang jeg skrev «så å si». Jeg var iallfall sikker i min sak.

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ser flere og flere som skriver "Det gjør du faen _MED_ ikke!". Har alltid trodd det het "Det gjør du faen _MEG_ ikke!". Hva er riktig?

Skrevet

Hvorfor står ikke ordet «implementasjon» i ordboka? Finnes ikke dette ordet?

Jeg har inntrykk av at implementering er en prosess som fører til en implementasjon. Noen som kan hjelpe meg?

Skrevet

Bokmålsordboka mangler nok en god del ord, spesielt slike vanskelige ord. Men, du kan jo søke flere steder. Da ser du at man finner veldig mange treff, som er en god indikasjon på at det er et ord. Her finner du betydningen.

Skrevet (endret)
Hvorfor står ikke ordet «implementasjon» i ordboka? Finnes ikke dette ordet?

Jeg har inntrykk av at implementering er en prosess som fører til en implementasjon. Noen som kan hjelpe meg?

8504598[/snapback]

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Ikke alle substantiverte verb står i ordboken. Det trenger de ikke heller. Den vanligste endelsen for substantiverte verb er vel "-ing". Færre ord har "-asjon". Det betyr det samme, vil jeg tro. Iallfall med mindre slike ord har oppføringer med forskjellig betydning på begge endelser i ordboken.

Endret av Ostekjeks
Skrevet (endret)
Er ordet "men" aldri tillatt som første ord i en setning?

8549323[/snapback]

Et hemmelig politi kommer ikke akkurat for å skyte deg. Jeg vet ikke om et regelverk som sier at det ikke er lov, men det er veldig dårlig språkføring. Jeg begynner aldri en setning slik. Prøv å bake inn "imidlertid" eller lignende.

Endret av Ostekjeks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...