Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstra fjernlys til vinteren.

runela

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte og montere ekstra fjernlys på min renault laguna til vinteren. Vurderer disse fra biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlyssett1/

Noen som har erfaring med disse lyktene? Regner med at kabler og rele osv. er rett dimensjonert siden det følger med:)

Disse leveres med 100w H3 pærer. Som jeg ser rundt om kring på nettet at folk sier er ulovelig og kjøre med. Er dette tilfellet? Noen som har erfaring med disse lyktene?

Noen som har prøvd og vaske bilen i vaskeautomat med ekstra fjernlys?

Endret av Zx45
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse vil ganske korrekt være ulovlige med de medfølgende pærene. Ettersom det står at de er E-merket vil de være lovlige med korrekte pærer. E-merkede fjernlys tåler bilvask og ellers alt en bil normalt sett utsetts for, forutsatt at de er montert korrekt og de ikke er skadet.

Tar man i betrakning all den jobben det er å montere ekstralys kan det være en fordel å montere noe annet enn skvis fra Biltema eller lignende, da det ganske enkelt ikke er verdt det. Det er veldig stor forskjell på billige elendige fjernlys og skikkelige fjernlys (verdt å merke at større ikke nødvendigvis betyr bedre). Jeg har ikke testet noen fra Biltema, så jeg kan ikke vite det, men et minimum burde være at de har friformreflektor og gjerne er laget med lykteglass i plast (da de blir lettere = enklere å montere, samt mindre tull i form av vibrasjoner og lignende).

Skrevet (endret)

Ekstra fjernlys skal jo bare brukes når du ikke møter noen på veien så hadde ikke brydd meg at de var på 100 watt.

Det er ikke korrekt, og er en generell misforståelse.

Hva skjer når du møter noen på en lang rettstrekning med 300-400 meter vei? Med lovlige fjernlys kan du kjøre ca. 1/4 av den strekningen med fjernlys på. Slår du dem av har du 30 meter sikt på venstre side og 100 meter på høyre side. Det er ikke tilstrekkelig, og du må da redusere hastigheten betraktelig. Fjernlys skal slås av på det tidspunktet nærlysene til begge biler i kombinasjon gir best siktstrekning. For at dette skal fungere må begge biler ha omtrendt samme lysstyrke på lysene.

Dersom to biler møter hverandre, den ene med veldig kraftige fjernlys, den andre med vanlige fjernlys vil det være slik at stedet hvor den med svakest fjernlys får lengre sikt dersom begge kjører med nærlys er kortere frem enn for den som kommer i mot. Løsningen på dette er at den som har kraftigst fjernlys slår sitt av, og lar den som har svakest kjøre med sine på.

Vil du slå av dine fjernlys, kjøre med effektivt 30 meter sikt, og la vedkommende som kommer i mot kjøre halve strekningen med sine fjernlys? Ingen jeg har satt vil godta dette, alle starter flashing med sine fjernlys for å få vedkommende i mot til å slå sine av, og dermed er du med dine farlige fjernlys en fare for både deg selv og andre.

Den samme problemstillingen oppstår når du får en bil langt foran deg som kjører i samme retning som deg.

Hva er poenget med å montere masse fjernlys på din bil, mens de gangene du har MEST bruk for fjernlys (dvs. med blendende lys mot deg) kan du ikke bruke dem?

Kan nevne at forskjellen mellom 55W-pærer og 100W-pærer i ytelse er veldig visket ut den siste tiden etter at det er blitt standard med +30% pærer, og oppgraderinger med +50% og +80/90% finnes, og er fullt lovlige.

Endret av gxi
Skrevet

Ok. takk før svar. Vil gå for biltema sine lykter. Går de i stykker eller jeg ikke blir fornøyd over lengere tid kjøper jeg nye lykter. Kan nok bruke samme rele osv siden de er beregnet for 100w pærer. Er bare og bytte ut selve lyktene. Blir sikkert bedre lys en orginalt. Får vell ta ut 100w pærene og sette inn noen gode 55w :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...