Gå til innhold

hvorfor har alle så dårlig tid?


Anbefalte innlegg

hei hallo.

 

en tanke slo meg litt når jeg satt her og filosoferte midt på natten.

 

hvorfor skal alle ha så dårlig tid?

 

det virker som det og vente er blitt " tabu " alt skal gå så jevla fort. ( fiks det idag ! heregud jeg kan ikke gå rundt uten tv i en uke )

 

hvorfor er venting blitt en slikk ufordragelig ting? hvorfor skal alle ungå venting ?..( gå i den og den butiken fordi mindre køer. osv)

 

livet går ikke fortere selv om du stresser det. jeg lever etter den filosofien, men ingen andre rundt meg gjøre det.

de lever i " stress heregud ! venting ! heregud " ( abosult alle jeg kjenner. tanter, onkler,søsken, venner, osv)

 

 

så er det noen som har noen tanker på hvorfor venting er så forjævligt for allmen heten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi når du har 3 små jenter, hus, jobb, kone og familie så vil du bli ferdig med det du gjøre slik at du kan bruke den lille tiden du har igjen til noe du vil gjøre, om det så er å slappe av, gå på fisketur, skrive på et forum eller strikke votter.

 

Økt ansvar betyr mindre tid til deg selv, slik er det bare..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Barn har ikke dårlig tid

 

Ikke det?

 

De skal rekke bussen til og fra skolen, gjøre lekser, på trening, fritidsklubb og på tur med mor og far for å ha "kvalitedstid" sammen med familien, og nåde dem om de kommer for sent til midag, eller kommer hjem 5 minutter etter avtalt innetid en tirsdags kveld midt i skoleuka.

 

Ungene har dårligere tid enn de fleste voksne vil nå jeg si... :tease:

Lenke til kommentar

hei hallo.

 

en tanke slo meg litt når jeg satt her og filosoferte midt på natten.

 

hvorfor skal alle ha så dårlig tid?

 

det virker som det og vente er blitt " tabu " alt skal gå så jevla fort. ( fiks det idag ! heregud jeg kan ikke gå rundt uten tv i en uke )

 

hvorfor er venting blitt en slikk ufordragelig ting? hvorfor skal alle ungå venting ?..( gå i den og den butiken fordi mindre køer. osv)

 

livet går ikke fortere selv om du stresser det. jeg lever etter den filosofien, men ingen andre rundt meg gjøre det.

de lever i " stress heregud ! venting ! heregud " ( abosult alle jeg kjenner. tanter, onkler,søsken, venner, osv)

 

 

så er det noen som har noen tanker på hvorfor venting er så forjævligt for allmen heten?

 

Ofte er det slik at de som bruker tiden dårlig, som klager på at de har dårlig tid....

Lenke til kommentar

Har tenkt tanken selv flere ganger. Ofte så tar jeg meg selv i å være stresset over ting som må skje fort, uten at det ikke trenger å skje fort.

 

Jeg vet ikke, selv tror jeg det kan ha sammenheng med alle mulighetene som ligger åpent for oss..

 

Når du før levde ett stille liv på landet, ett hus langt vekke fra alle. Da var valgmulighetene litt mindre. Du skulle gjerne se til dyrene, hogge ved osv... og mange timer til over til å "kjede seg på"

 

en liten sammenligning: Prøvd å være én dag på en stor fornøyelsespark med barna... Man stresser seg ihjel for å "prøve alt" og ikke unngå noen muligheter, at man nærmest glemmer å ha det kjekt med det en holder på med.

 

Og da altså over til virkeligheten igjen: Vi har så mange muligheter som ligger åpne for oss, at livet blir som den dagen i fornøyelsesparken.

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar

Jeg har noen teorier som kanskje i ulik grad kan forklare det:

 

Å jage etter vind (som beskrevet i Forkynneren i Bibelen) er en del av den menneskelige natur. Altså å jage etter noe fullkomment udefinerbart (fullstendig lykke?) lenger fremme. "Alt skal bli bra bare vi får det og det huset", man får huset og jager etter noe mer osv. Man bruker tiden til å komme frem til noe, men tiden bare fortsetter å gå.

 

Å stoppe opp å ikke gjøre noe som helst (evt vente) kan være smertefullt og frustrerende da man får tid til å reflektere over virkeligheten i livet. Jeg kjenner folk som har mistet sine kjære som heller vil fylle tiden og være opptatt med noe for å døyve smerten.

 

Det er status å være aktiv og å "forvalte tiden godt". Man skal være flink til å slappe av og gjerne gjøre det på sunnest og mest effektiv måte. Tenk deg forskjellen i status på å komme tilbake på jobb etter ferien og svare på spørsmål om hva du har gjort i ferien mellom disse alternativene: A) Har slappet av og kost oss skikkelig. Var på fjellet, en tur på hytten ved sjøen med båten og en tur på Liseberg med ungene. B) Har ikke gjort en dritt. Har bare vært hjemme og slappet av og sett på skogen utenfor.

 

Når man tenker seg om er kanskje ikke det å forvalte tiden godt egentlig å fylle den med mest mulig, eller?

Lenke til kommentar

Ja, vi jager ofte en idé, en fantasi. Vi gleder oss alltid til hvor fint livet blir når den nye bilen kommer, når det nye gulvet blir lagt, når jeg får iPhone 4.. osv osv osv. Men erfaringsmessig så går det ikke lang tid fra du får drømmen oppfylt, til drømmen blir det "vanlige" og du begynner å trakte etter enda noe nytt..

Lenke til kommentar

hei hallo.

 

en tanke slo meg litt når jeg satt her og filosoferte midt på natten.

 

hvorfor skal alle ha så dårlig tid?

 

det virker som det og vente er blitt " tabu " alt skal gå så jevla fort. ( fiks det idag ! heregud jeg kan ikke gå rundt uten tv i en uke )

 

hvorfor er venting blitt en slikk ufordragelig ting? hvorfor skal alle ungå venting ?..( gå i den og den butiken fordi mindre køer. osv)

 

livet går ikke fortere selv om du stresser det. jeg lever etter den filosofien, men ingen andre rundt meg gjøre det.

de lever i " stress heregud ! venting ! heregud " ( abosult alle jeg kjenner. tanter, onkler,søsken, venner, osv)

 

 

så er det noen som har noen tanker på hvorfor venting er så forjævligt for allmen heten?

 

 

Gidder ikke vente hvis jeg kan unngå det. Har da bedre ting å gjøre.

Lenke til kommentar

Kravene i arbeidslivet kan for mange være stressende. Nå er jo ikke alle jobber like krevende da.

 

Jeg tror jeg som regel er en tålmodig type. Av og til tenker jeg om andre hva stresser du slik etter. De tenker sikkert innimellom, åh så treig han var. :!:

 

Alle kan gjøre ting raskere, og alle kan ta det litt roligere. Selv liker jeg å ta ting i ett roligere tempo. Jeg synes det er stressende å holde tiden å komme seg steder. Hender at jeg trør gasspedalen litt over fartsgrensene på oversiktlige strekninger for i ett forsøk på å fiske seg litt tid. Men, jeg vet at sånn haste haste morninger egentlig ikke lønner seg å lage i lengden. Dårlig morgenvane det der. :)

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=Tdix8ux1heo

 

Jeg hater stress, enkelt og greit, men noen ganger har man dessverre tidsfrister. Innleveringsfrister på skolen/studiet, avtaler som skal overholdes etc. Nå i sommer har jeg stresset på som en galning for å finne bolig og jobb til neste skoleår raskt nok til at jeg kunne snike inn noen uker ferie også - ferie som er fylt med masse vedlikeholdsarbeid på feriested som må gjøres unna så fort som mulig for å være sikker på at man får "gjort nok", ettersom det er kontinuerlig masse arbeid her.

 

I tjenesteperioden under førstegangstjenesten hadde jeg det helt motsatt. Hadde 2/2 uker turnustjeneste, og generelt hadde jeg ingen tidsfrister for noe som helst, bare jeg innfant meg på vakt når jeg skulle, og rakk flyet til og fra perm. Det var ni lange måneder, og selv om jeg trivdes går man gjerne litt på veggene etter å for det meste ha sittet stille på vakt mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar

Hmm, enig med deg Lars.

 

Har tenkt over det samme selv. Har vært igjennom en stressende periode i det siste, og det har slått meg at mennesket ikke er skapt til det livet vi har tilegnet oss.

 

Urmennesket hadde en arbeidsdag på 2- 3 timer. Det er denne tiden forskere antar det tok å finne mat, vann etc. Hva de gjorde resten av tiden vet jeg ikke, men jeg forstår hvorfor folk blir utbrent...

Lenke til kommentar

Jeg har lenge vurdert å flytte til en sør-amerikansk indianerstamme.

 

Springe rundt naken, bade, spise masse frukt, chill leirbål og mye mere.

 

Noen flere interesserte?

 

Du må ikke glemme ritualene hvor snabelen kan bli :

 

*Piercet.

*Vrengt på vranga.

*Stukket inn i et minirør og surret fast.

 

Akkurat det frister meg svært lite...

 

Ugh, Nesten fullstendig OT her...

 

 

Grunnen til at mange har det travelt er rett og slett fordi vi ønsker ofte å prioritere ting som vi mener er meningsfyllte, kan man unngå en kø ved å bruke en annen butikk så gjør man det.

Det har med andre ord med prioritering, selvsagt så har jeg ikke lyst til å benytte meg av en butikk der jeg garantert kommer til å bruke 30min mer som jeg har kunnet brukt på å være på diskusjon.no forumet og rydde opp etter andre brukere :p

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ah..SHIT! skulle vært noe mer "utveksling år" der man blir kjent med kulturen, men kanskje ikke er 100% delaktig.

 

Tilbake til tema:

 

Jeg føler det er godt å ha lite tid, så lenge den brukes på fornuftige ting. Jeg hater døtid, eller perioder med lite aktivitet. Prøver nesten å fylle opp "kvoten" min så jeg alltid har noe å gjøre. Enten det er trening, gitarspilling, studering osv. Å bruke tiden på ting man trives med får en til å absolutt nedprioritere mindre viktige ting, som man lett kan bli oppslukt av, tv-serier har jeg f.eks slutta totalt med.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Venting spørs litt om du har lite å gjøre eller ikke det :)

Men jeg er den typen som, ja det er bare 2 minutter til skolen begynner men selv om veien er lang så ser jeg ikke noe grunn til å stresse. Jeg bare forter meg litt jeg, null stress, gidder ikke stresse selv om dårlig tid.

 

Men jeg liker ikke å ha for god tid, når jeg har en deadline går det bedre, har jeg mye tid blir det bare gjort på slutten. Slik er jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...