Gå til innhold

Seagate Barracuda XT 2 TB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noen råe RAID-oppsett som kan kommunisere over en SATA-600 tilkobling heller å få? Og jeg tenker vel helst på en ekstern RAID-enhet som bare bruker SATA-600 til å levere data til maskinen.

Hver enkeltdisk trenger fortsatt ikke sata-600.

Og, hvorfor vil man ha raid eksternt?

Lenke til kommentar

Uhmm. Kanskje av praktiske grunner. Noen ønsker kanskje at diskene står en annen plass en hovedmaskinen. Nå kan en jo få uttagbare harddisker både for hovedmaskinene og de eksterne boksene, så akkurat det er ikke noe supert poeng.

 

Nei, hver enkelt disk trenger ikke.. Men jeg er bare nysgjerrig på om det er løsninger som faktisk kan bruke litt mer av båndbredden, f.eks. ved å implementere RAID i den, eller andre metoder.

Lenke til kommentar

@ G

Det er ingen enkeltdisker av platedisker (som jeg kjenner til) som alene klarer å utnytte SATA1-hastighetene (1,5 Gb/s). Om det er noen, så snakker vi i tilfelle SCSI-disker, eller til nød de nye raptordiskene. Med SSD derimot, så er det noen som kan bli kjappere på SATA3.

 

For platedisker vil det derfor være RAID-løsninger som er de som kan trenge mer. Men da må du sitte med minst 4 disker i raid, før du når grensen til SATA2 (3 Gb/s). Du må derfor ha en større RAID-løsning før du får behov for SATA3-hastigheter (6Gb/s).

 

Selv kjører jeg en gammel Socket A maskin som NAS, med 9-10 disker, og selv ikke jeg har behov for så store hastigheter (selv om jeg gladelig inrømmer at det hadde vært kult med 10TB i SSD-basert RAID 6 oppsett).

 

Er dog klar over at det sitter endel brukere her, som enten i form av å være hobby-Schwartz'ere eller musikerspirer som krever hyperhastigheter på store filer, og med sære krav til hastigheter, skal jeg ikke si noe på. Men for de fleste, vil dette være null problem. PS! Har med vilje utelatt jobbmessige behov...

 

Dog er det noen som er villig til å leke med SSD i RAID, og da kan selv 6Gb/s bli for lite.

 

Det finnes nok av tester ute på nett, som viser det flere påpeker her, at på en enkelt platedisk, vil det ikke bli større utslag på om kontrolleren kun støtter SATA2. Men for de som vil bruke flere disker i RAID, er det selvsagt et stort poeng at Seagate'en støtter SATA3, og WD Black ikke gjør det.

Lenke til kommentar

@Snowleopard:

RAID eller ei, SATA-grensesnittet er da mellom én disk og kontrolleren, så hvor mange disker du har i RAID har ingenting å si. Det som teller er grensesnittet mellom kontrolleren og bussen (dvs, at dette takler like høye eller høyere hastigheter enn alle SATA2-portene på kontrolleren tilsammen).

 

Jeg har satt opp et raid som yter over det SATA2 teoretisk klarer, alle diskene er koblet til SATA2-porter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...