Gå til innhold

Jeg er ikke kristen men...


Anbefalte innlegg

Mener du at folk som aldri har hørt om Bibelen likevel får høre om Jesus fordi han... dukker opp i hodet på dem? Merkelig at ingen av de europeiske imperialistene som reiste til Amerika, Afrika og Asia møtte noen som visste om jesus i områder som ikke hadde tilgang til Bibelen.

For en merkelig tankegang du har, Aurvan

 

Alle som har snakket med et ekte menneske, har snakket med Jesus Kristus.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at folk som aldri har hørt om Bibelen likevel får høre om Jesus fordi han... dukker opp i hodet på dem? Merkelig at ingen av de europeiske imperialistene som reiste til Amerika, Afrika og Asia møtte noen som visste om jesus i områder som ikke hadde tilgang til Bibelen.

For en merkelig tankegang du har, Aurvan

 

Alle som har snakket med et ekte menneske, har snakket med Jesus Kristus.

Siden du begynte å diskutere person, får jeg vel fortsette med det:

 

For en skrudd tankegang du har, IHS.

 

Du ignorerer fakta og repeterer slagordene dine i stedet for å ta stilling til det som blir sagt.

Lenke til kommentar

Mener du at folk som aldri har hørt om Bibelen likevel får høre om Jesus fordi han... dukker opp i hodet på dem? Merkelig at ingen av de europeiske imperialistene som reiste til Amerika, Afrika og Asia møtte noen som visste om jesus i områder som ikke hadde tilgang til Bibelen.

For en merkelig tankegang du har, Aurvan

 

Alle som har snakket med et ekte menneske, har snakket med Jesus Kristus.

Siden du begynte å diskutere person, får jeg vel fortsette med det:

 

For en skrudd tankegang du har, IHS.

 

Du ignorerer fakta og repeterer slagordene dine i stedet for å ta stilling til det som blir sagt.

Hvilken fakta ? Forstod du virkelig ikke hva som ble sagt ? Alle som har snakket med et ekte menneske, har snakket med Jesus Kristus. Jesus Kristus er overalt hvor det ekte mennesket er. Denne globale Jesus Kristus er Guds rike på jorden. Er det med deg som med fariserene og de skriftlærde ? Skjønner ikke et ord av hva som blir sagt :nei:

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Tullprat IHS (Og som vanlig slenger du bare ut påstander du tror må være riktig i din elsk for en fiktiv figur oppstått i en mytelogi...)

 

For uten bibelen og keiser Constantin hadde ikke denne jesus figuren eksistert i det hele tatt, for ingen hadde hørt om ham. Tørr jeg minne deg på den kristne "sannheten" om at romerne foret løver med kristne på den tiden? Hadde det ikke vært for keiser Constantin og hans infame tvangstanker på å finne noe han kunne tvinge på folket så hadde kristendom fortsatt å være en knøttliten tro som antagelig hadde bukket under på sin egen arroganse og/eller som løvefor...

 

Det du postitulerer er at denne jesus fyren hadde blitt jugd om rundt leirbål og derved hadde fremstått som den klamme svøpen vi kjenner den som uten bibelen, men nå er du virkelig på villspor. De fleste av de som skrev bibelen hadde aldri engang møtt jesus (Jeg er faktisk i tvil om noen av forfatterne av den blekka hadde møtt ham i det hele tatt grunnet de mange og helt klare fakta feilene en finner blant disse "øyenvitnene") da det som ble skrevet ble skrevet 60 til 250 år ETTER jesus sin påståtte død. Lukter bløff og bestillingsverk lang vei av dette og jeg tørr å vedde vitale kroppsdeler på at paven, den store gnurebukken personlig nede i vatikanet, ligger å ler seg i søvn hver natt over bløffen som ingen av de ignorante idiotene som tror på dette har klart å finne ut av, ikke engang etter to tusen år! Helt utrolig at de ikke klarer å se at hele kristendommen og denne figuren jesus ble dratt ut av rumpa til den godeste keiseren for at han skulle ha en myk og vettskremt hop å hanskes med da ting begynte å gli ut nede i romerriket... Det er rett og slett et bestillingsverk, en bløff av dimmensjoner! På tide å kaste den pavelige gnurebukken ut av løgn senteret vatikanet og ta en nærmere titt på hva de skuler i kjelleren der... For der tror jeg vi vil finne en del sannheter om den godeste kristne tro.... og det tror jeg ikke taler til de kristnes fordel i det hele tatt...

Tja, hvis keiseren ville konstruere en religion for å styre folket, kunne han nok gjort en ganske mye bedre jobb enn en bibel som sier du skal lyde Gud mer enn mennesker og som gang på gang taler nedlatende om det meste av keisere og konger. Joda, både pavekirken og mange statsledere har prøvd å vri og vrenge kristendommen og bibelen til sin egen fordel, men det er en grunn til at slavedriverne i Amerika nektet slavene å lese NT, og at den katolske kirken hadde dødsstraff for å oversette eller kopiere bibelen så folk kunne lese den selv. Evangeliene finnes ikke i så mange forskjellige versjoner som du later til å tro, tvert imot er det overraskende stort samsvar mellom de forskjellige avskriftene fra forskjellige steder og tider. Ganske ignorant å tro at en keiser "oppfant" den kristne troen, eller at pavens versjon av den er den riktige eller originale. Der kristne flest sier "bibelen alene" sier katolikkene faktisk OFFISIELT at det er bibelen OG Tradisjonen, altså det Kirken "alltid" har ment, som er autorativt. Det MÅ de si, for hvis folk ser på skriften alene, så er det ikke akkurat den katolske kirken de finner i NT, for å si det sånn.
Lenke til kommentar
Slapp av, IHS sin rette natur begynner å skinne imellom... Han driter i alle som ikke tror på det han gjør for han tror fullt og fast på at alle vi andre skal bade i ild i all evighet. Så selvgode er endel kristne/religiøse dessverre, de bryr seg ikke om andre enn seg selv og de som er villige til å svelge vissvasset de preker. Det er ikke for ingenting at de kun klarer å rekrutere folk som enter er fulle av narkotika eller alkohol eller på annen måte ligger nede, for vanlige oppegående folk skyr dem som pesten nettopp på grunn av den deilige selvgodheten de gnir seg selv og hverandre inn i...

 

Alt de ønsker er jo bare en liten dommedag, alle kristnes store og våte drøm, der de tror de vil sitte front row og kose seg med popkorn mens de ser på alle de som blir stekt igjen og igjen.. Koselige mennesker dette og som dere sikkert skjønner er det ikke for ingenting at INGEN kristenmann eller kristenkvinne klarer å fortelle meg hva "kristne verdier" er for noe, da denne selvgodheten og opphøydheten er de verdiene de trakter så etter og det kan de jo ikke si sånn rett ut, det skjønner jo jeg og det...

 

Men dette er hva fleste parten av kristne er, (Med noen få hederlige unntak), de er noen selvopphøyde mennesker som i bunn og grunn ser ned på alle andre der de sitter på pidestallen som heter jesus og tror de sitter på sannheten AS uten å fatte hvor feil de tar. En deilig gjeng hyklere som innbiller seg at det er de som er de ærlige, gode og hjepsomme og at de er heldige som har gud som hindrer dem i å drepe, plyndre, voldta og stjele... De lyver så det renner til seg selv og andre for å opprettholde TROEN, for den er det eneste saliggjørende og riktige i deres øyne... Kan ikke si annet enn at slike som IHS hiver bensin på bålet...

Å herregud, hvilke kristne er det du har møtt egentlig? Du må jo ha blitt fullstendig traumatisert. Jeg kjenner MANGE kristne fra MANGE land og MANGE forskjellige miljøer, og INGEN av dem er i nærheten av å passe inn i din fantastisk negative karakteristikk av en enormt stor gruppe.
Lenke til kommentar

 

Tullprat IHS (Og som vanlig slenger du bare ut påstander du tror må være riktig i din elsk for en fiktiv figur oppstått i en mytelogi...)

 

For uten bibelen og keiser Constantin hadde ikke denne jesus figuren eksistert i det hele tatt, for ingen hadde hørt om ham. Tørr jeg minne deg på den kristne "sannheten" om at romerne foret løver med kristne på den tiden? Hadde det ikke vært for keiser Constantin og hans infame tvangstanker på å finne noe han kunne tvinge på folket så hadde kristendom fortsatt å være en knøttliten tro som antagelig hadde bukket under på sin egen arroganse og/eller som løvefor...

 

Det du postitulerer er at denne jesus fyren hadde blitt jugd om rundt leirbål og derved hadde fremstått som den klamme svøpen vi kjenner den som uten bibelen, men nå er du virkelig på villspor. De fleste av de som skrev bibelen hadde aldri engang møtt jesus (Jeg er faktisk i tvil om noen av forfatterne av den blekka hadde møtt ham i det hele tatt grunnet de mange og helt klare fakta feilene en finner blant disse "øyenvitnene") da det som ble skrevet ble skrevet 60 til 250 år ETTER jesus sin påståtte død. Lukter bløff og bestillingsverk lang vei av dette og jeg tørr å vedde vitale kroppsdeler på at paven, den store gnurebukken personlig nede i vatikanet, ligger å ler seg i søvn hver natt over bløffen som ingen av de ignorante idiotene som tror på dette har klart å finne ut av, ikke engang etter to tusen år! Helt utrolig at de ikke klarer å se at hele kristendommen og denne figuren jesus ble dratt ut av rumpa til den godeste keiseren for at han skulle ha en myk og vettskremt hop å hanskes med da ting begynte å gli ut nede i romerriket... Det er rett og slett et bestillingsverk, en bløff av dimmensjoner! På tide å kaste den pavelige gnurebukken ut av løgn senteret vatikanet og ta en nærmere titt på hva de skuler i kjelleren der... For der tror jeg vi vil finne en del sannheter om den godeste kristne tro.... og det tror jeg ikke taler til de kristnes fordel i det hele tatt...

Tja, hvis keiseren ville konstruere en religion for å styre folket, kunne han nok gjort en ganske mye bedre jobb enn en bibel som sier du skal lyde Gud mer enn mennesker og som gang på gang taler nedlatende om det meste av keisere og konger. Joda,

både pavekirken og mange statsledere har prøvd å vri og vrenge kristendommen og bibelen til sin egen fordel, men det er en grunn til at slavedriverne i Amerika nektet slavene å lese NT, og at den katolske kirken hadde dødsstraff for å oversette eller kopiere bibelen så folk kunne lese den selv. Evangeliene finnes ikke i så mange forskjellige versjoner som du later til å tro, tvert imot er det overraskende stort samsvar mellom de forskjellige avskriftene fra forskjellige steder og tider. Ganske ignorant å tro at en keiser "oppfant" den kristne troen, eller at pavens versjon av den er den riktige eller

originale. Der kristne flest sier "bibelen alene" sier katolikkene faktisk OFFISIELT at det er bibelen OG Tradisjonen, altså det Kirken "alltid" har ment, som er autorativt. Det MÅ de si, for hvis folk ser på skriften alene, så er det ikke akkurat den katolske kirken de finner i NT, for å si det sånn.

Poeng 1, som du sikkert er klar over allerede. Kristendommen begynt nok allerede å bli ganske så populær når keiseren satte sine pennestrøk på hva som var tillatt religion. Populær nettopp av den grunn at hvem som helst kunne delta fra hvilket som helst samfunnsskikt.

 

Poeng2, du finner nok betraktelig mer stoff som katolsk presteskap har presset inn i Det Nye Testamentet enn du er villig til å innrømme. De forherliggjør jo presteskapet basert på apostlenes vitnesbyrd. Det vitnesbyrdet som katolske prester skviset inn selvfølgelig. De forankrer sin egen eksistens som lederskap gjennom apostelen Peter. Peter har nøkkelen til porten i himmelriket og det greiene der. Hele verket fra Peter er nok nøye satt sammen for å presentere det de ønsker å fortelle folk. At presteskapet følger den apostoliske suksesjon. Så i navn av Peter så kan presteskapet beholde eksklusiv rett til å tolke hva som er riktig og galt i kristendommen. Ingen andre får lov å forandre på noe som allerede er skrevet av disse store manipulatorene.

Endret av G
Lenke til kommentar

.. hvis folk ser på skriften alene, så er det ikke akkurat den katolske kirken de finner i NT, for å si det sånn.

:hmm:

 

Kirken i Roma er bygget på Apostelen Peters grav, det var han som overtok etter Jesus Kristus i NT.

 

År 57 sier Paulus i sitt brev til den katolske kirken i Roma: Jeg hilser alle dere i Roma, dere Guds elskede som er kalt til å være hellige: Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! Først av alt takker jeg min Gud ved Jesus Kristus for dere alle, for i hele verden blir det fortalt om deres tro.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Mener du at folk som aldri har hørt om Bibelen likevel får høre om Jesus fordi han... dukker opp i hodet på dem? Merkelig at ingen av de europeiske imperialistene som reiste til Amerika, Afrika og Asia møtte noen som visste om jesus i områder som ikke hadde tilgang til Bibelen.

For en merkelig tankegang du har, Aurvan

 

Alle som har snakket med et ekte menneske, har snakket med Jesus Kristus.

Siden du begynte å diskutere person, får jeg vel fortsette med det:

 

For en skrudd tankegang du har, IHS.

 

Du ignorerer fakta og repeterer slagordene dine i stedet for å ta stilling til det som blir sagt.

Hvilken fakta ? Forstod du virkelig ikke hva som ble sagt ? Alle som har snakket med et ekte menneske, har snakket med Jesus Kristus. Jesus Kristus er overalt hvor det ekte mennesket er. Denne globale Jesus Kristus er Guds rike på jorden. Er det med deg som med fariserene og de skriftlærde ? Skjønner ikke et ord av hva som blir sagt :nei:

Det er ikke noe å skjønne.

 

"Alle som har snakket med et ekte menneske, har snakket med Jesus Kristus" er intet annet enn et av slagordene dine, og det har ingen relevans. At du repeterer det i det uendelige gjør det ikke mer sant, men det er vel noe som kristendommen har for vane.

 

Det blir det samme som hvis jeg sier noe slikt som:

 

"Ingen religiøse har ikke forstått den virkelige verden" og så repeterer det i det uendelige. Det er like generaliserende, flåsete og irrelevant, siden jeg ikke har noe grunnlag for å si det. På samme måte som du ikke har noe grunnlag for dine slagord.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Poeng2, du finner nok betraktelig mer stoff som katolsk presteskap har presset inn i Det Nye Testamentet enn du er villig til å innrømme. De forherliggjør jo presteskapet basert på apostlenes vitnesbyrd. Det vitnesbyrdet som katolske prester skviset inn selvfølgelig. De forankrer sin egen eksistens som lederskap gjennom apostelen Peter. Peter har nøkkelen til porten i himmelriket og det greiene der. Hele verket fra Peter er nok nøye satt sammen for å presentere det de ønsker å fortelle folk. At presteskapet følger den apostoliske suksesjon. Så i navn av Peter så kan presteskapet beholde eksklusiv rett til å tolke hva som er riktig og galt i kristendommen. Ingen andre får lov å forandre på noe som allerede er skrevet av disse store manipulatorene.

Ja, og det er der den katolske kirken har gjort så stor urett mot bibeltekstene og sine medlemmer. De har funnet ett eller to vers som sier noe om at man skal respektere tradisjonen e.l og bruker det til å likestille seg selv med skriftene. Og ja, det finnes en del forskjellige oversettelser av bibelen, men grunntekstene som finnes er heldigvis eldre enn den katolske kirken. I NT er man ganske klar på at man IKKE trenger et presteskap som mellomledd mellom mennesker og Gud, at Gud IKKE bor i hus, at man IKKE skal forby folk å gifte seg, Paulus kaller konsekvent alle som tror for "de hellige" (i motsetning til katolikkene som selv utnevner hvem som er hellig og ikke) osv osv.
Lenke til kommentar

Mener du at folk som aldri har hørt om Bibelen likevel får høre om Jesus fordi han... dukker opp i hodet på dem? Merkelig at ingen av de europeiske imperialistene som reiste til Amerika, Afrika og Asia møtte noen som visste om jesus i områder som ikke hadde tilgang til Bibelen.

For en merkelig tankegang du har, Aurvan

 

Alle som har snakket med et ekte menneske, har snakket med Jesus Kristus.

Siden du begynte å diskutere person, får jeg vel fortsette med det:

 

For en skrudd tankegang du har, IHS.

 

Du ignorerer fakta og repeterer slagordene dine i stedet for å ta stilling til det som blir sagt.

Hvilken fakta ? Forstod du virkelig ikke hva som ble sagt ? Alle som har snakket med et ekte menneske, har snakket med Jesus Kristus. Jesus Kristus er overalt hvor det ekte mennesket er. Denne globale Jesus Kristus er Guds rike på jorden. Er det med deg som med fariserene og de skriftlærde ? Skjønner ikke et ord av hva som blir sagt :nei:

Det er ikke noe å skjønne.

 

"Alle som har snakket med et ekte menneske, har snakket med Jesus Kristus" er intet annet enn et av slagordene dine, og det har ingen relevans. At du repeterer det i det uendelige gjør det ikke mer sant, men det er vel noe som kristendommen har for vane.

Kanskje du forstår dette: ?

 

Jesus Kristus har gjennomsyret verden, derfor møter alle Jesus Kristus.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Kanskje du forstår dette: ?

 

Jesus Kristus har gjennomsyret verden, derfor møter alle Jesus Kristus.

Du dømmer folk nord og ned bare på grunn av at de ikke tror på påstandene du finner rett du,.... Det sier litt om deg syntes jeg...

 

Jesus kristus er for meg en eventyr figur, hvorfor er han det IHS?

Lenke til kommentar

Biblen er jo i seg selv svært lite troverdig siden det måtte trykkes et nytt testament da man alt hadde ett... ;)

 

Jepp, det er viktig å huske at det gamle og nye testament er som natt og dag.

Vi kristne tror på nåden (som det nye testamentet omhandler), ikke loven (gamle)...

 

Dette er det mange ukristne brenner seg på,

da mange har bare desverre hørt ting fra GT. :(

 

Men uansett, som nevnt, er det Jesus som er fokusen.

Jeg kaller meg kristen, men stort sett det eneste jeg

gjør er å tro på at Jesus er Guds sønn og at han døde

på korset for mine synder (ja alle mennesker synder).

Og gjennom dette vet jeg hva som er rett og galt, og

jeg tror Gud har en plan for mitt liv. Jeg leser så

og si aldri i bibelen, og går heller ikke i kirka.

Jeg bare tror! Trenger heller ikke å få det "bevist"

for å tro, det er noe av greia med å tro. Stoler på Gud!

Lenke til kommentar

Kanskje du forstår dette: ?

 

Jesus Kristus har gjennomsyret verden, derfor møter alle Jesus Kristus.

Det handler ikke om å forstå. Jeg forstår hva du mener. Men dette er bare nok et slagord du har diktet opp. At du repeterer slagordene dine i det uendelige gjør det ikke mer sant av den grunn.

 

Jeg tror du innbiller deg at taktikker som brukes for å overbevise kristne om at gudene deres faktisk eksisterer også fungerer på ikke-kristne. For å overbevise ikke-kristne tror jeg nok du må komme med noe mer håndfast enn slagord.

 

"Vitenskapen har alltid rett!"

 

(snip)Jeg bare tror! Trenger heller ikke å få det "bevist"

for å tro, det er noe av greia med å tro. Stoler på Gud!

 

Jeg har et par spørsmål som kanskje du kan svare på slik at jeg (og sikkert andre) bedre kan forstå tankegangen din (og sikkert andre kristne). Du legger svært liten vekt på Bibelen, og da spesielt det gamle testamentet. Du tror på den kristne gud, og på Jesus. Du vet at de har vist deg hva som er rett og galt, og du tror ikke du skal leve livet ditt fritt, men følge en plan satt av gud.

 

Så over til det jeg ikke skjønner helt. I kristendommen står Bibelen sentralt som en kilde til informasjon om den kristne gud, Jesus, og profetene som kom før ham. Jeg går ut fra at måten de oppfører seg på har som hensikt å virke som rettledende for god kristen moral. Altså, uten Bibelen hadde du ikke visst hvem Jesus var, hvem den kristne guden var, hadde aldri hørt om de ti bud, eller visst om alle karakterene hvis levemåte er en rettesnor for andre kristne. Hvordan kan du da tillegge den så lite vekt? Og hvis det i det hele tatt er usikkerhet rundt enkelte tema i Bibelen, hvordan kan man da vite med sikkerhet at det som står om Jesus er sant eller ikke. Mener du at du har en egenskap hvor du kan finne ut hvilke deler av Bibelen som har opphav i virkeligheten, og hva en kan se bort ifra, eller hva om er ment som allegori?

 

For å oppsummere det jeg lurer på: Hvordan kan den eneste kilden til kristendommens opphav være noe annet enn en tekst som må følges til punkt og prikke? Eller eventuelt forkaste helt og holdent siden en ikke med visshet kan fastslå at innholdet er historisk korrekt?

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Men uansett, som nevnt, er det Jesus som er fokusen.

Jeg kaller meg kristen, men stort sett det eneste jeg

gjør er å tro på at Jesus er Guds sønn og at han døde

på korset for mine synder (ja alle mennesker synder).

 

Og gjennom dette vet jeg hva som er rett og galt,

 

og

jeg tror Gud har en plan for mitt liv. Jeg leser så

og si aldri i bibelen, og går heller ikke i kirka.

Jeg bare tror! Trenger heller ikke å få det "bevist"

for å tro, det er noe av greia med å tro. Stoler på Gud!

Nå ble jeg nysgjerrig og vil at du skal forklare for meg hvordan troen på en gud gjør at du automatisk kan skille rett fra galt...

 

Kanskje du kan forklare hvordan jeg, som ikke har trodd på noen gud på snart førti år, vet forskjellen på rett og galt? Venter i spenning...

 

Det er jo ingen religiøs som syntes de trenger bevis for å tro heller da, så du føyer deg glatt inn i den rekken uten at du trengte å si det, for hadde gudetro vært bassert på bevis ikke hadde det jo ikke vært noen som var religiøse i det hele tatt, da mangelen på beviser er overskyggende i alle religioner. Det er heller ingen religiøse som er rasjonelle når det kommer til sin tro, det religion og det å tro blindt uten bevis ikke er videre rasjonellt....

 

En kan si mye om blind tro, men et særlig lurt valg syntes jeg ikke at det er hvis en ser bort i fra trøsten det sikkert gir å tro at man egentlig ikke dør og at man har en fiktiv helt å legge all skyld, eller ære, på. Det ligger liksom i kortene at du skal reduseres til et lite ubetydelig vrak under guds vinger og derved psykisk sett ikke skal stole nok på deg selv til å tørre å ta avgjørelser og skyld liksom...

Lenke til kommentar

Kanskje du forstår dette: ?

 

Jesus Kristus har gjennomsyret verden, derfor møter alle Jesus Kristus.

Jeg var kristen en gang. Nå er jeg det ikke.

 

Så jeg er bombesikker på at du tar feil.

Nei, du var i en sekt som i likhet med fariserene og de skriftlærde ikke skjønnte hva Jesus Kristus sa. Derfor skjønner heller ikke du hva Jesus Kristus snakker om når Han sier: "Himmelriket er likt en surdeig som en kvinne la inn i tre mål mel, så det hele til slutt var gjennomsyret"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, du var i en sekt som i likhet med fariserene og de skriftlærde ikke skjønnte hva Jesus Kristus sa. Derfor skjønner heller ikke du hva Jesus Kristus snakker om når Han sier: "Himmelriket er likt en surdeig som en kvinne la inn i tre mål mel, så det hele til slutt var gjennomsyret"

 

Dette ligner hva FSM utbrøt da han så på Gordon Ramsay rydder opp:

post-134469-1281778265,6772_thumb.jpg

Bare synd du aldri kan forstå metaforen siden du aldri har vært en ekte pirat..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...