Gå til innhold

Ønsker å fortsette med IE6


Anbefalte innlegg

Har sikkert noe med at de muligens må oppgradere den programvaren de har som benytter sev av ActiveX, eller andre løsninger som er knyttet til IE6 som da også må oppgraderes. Og som med all oppgradering av programvare på en større skala kommer helt sikkert noe å gå til helvette. Ser for en stakkal IT-lærling springer rundt som en tulling for å hjelpe brukerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

får opp en advarsel fra avg, på side1 av denne diskusjonen.

det er første gang noe har skjedd meg på diskusjon.no

 

 

The page you are trying to access has been identified as a known exploit, phishing, or social engineering web site and therefore has been blocked for your safety. Without protection, such as that in the AVG Security Toolbar and AVG, your computer is at risk of being compromised, corrupted or having your identity stolen. Please follow one of the suggestions below to continue.

 

URL: www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1249404&st=0

Name: Aurora 0-day Exploit (type 334)

Endret av 530XD
Lenke til kommentar

får opp en advarsel fra avg, på side1 av denne diskusjonen.

Hvis du leser første side vil du selv se problemet: En bruker har postet en kodesnutt som utnytter Aurora-hullet for å starte kalkulatoren på klientens maskin. Koden han postet er ikke komplett, så forumtråden er fullstendig ufarlig.

 

Men takk for at du sa ifra! :)

Lenke til kommentar

får opp en advarsel fra avg, på side1 av denne diskusjonen.

Hvis du leser første side vil du selv se problemet: En bruker har postet en kodesnutt som utnytter Aurora-hullet for å starte kalkulatoren på klientens maskin. Koden han postet er ikke komplett, så forumtråden er fullstendig ufarlig.

 

Men takk for at du sa ifra! :)

Vi risikerer ikke at hele diskusjon.no blir sperret av for enkelte nettlesere om Google skulle "oppdage" dette snuttet da? :p

Lenke til kommentar

får opp en advarsel fra avg, på side1 av denne diskusjonen.

Hvis du leser første side vil du selv se problemet: En bruker har postet en kodesnutt som utnytter Aurora-hullet for å starte kalkulatoren på klientens maskin. Koden han postet er ikke komplett, så forumtråden er fullstendig ufarlig.

 

Men takk for at du sa ifra! :)

Vi risikerer ikke at hele diskusjon.no blir sperret av for enkelte nettlesere om Google skulle "oppdage" dette snuttet da? :p

Hvis jeg ikke tar helt feil er det AVG som reagerer på koden, ikke Google. ;)

Lenke til kommentar

Hva med å bruke en nettleser som f.eks. Google Chrome? Ingen spesielle hensyn må tas der. Og bruk HTML5! Engangskostnad: Kjempestor. Vedlikehold og oppdateringer: Minimalt.

 

Tydelig at du ikke har fattet problemet, nemlig at britiske myndigheter har applikasjoner som kun fungerer med IE6. Da hjelper det ikke med HTML5, Google Chrome, Opera eller Firefox - fordi da kan man ikke kjøre applikasjonene.

Lenke til kommentar

Her synes jeg Norge gjorde et godt valg, og sa at alle offentlige etater skal benytte åpen programvare. Nå veit jeg selvfølgelig også at dette skaper mye hodebry enkelte steder, men på lang sikt er dette den beste løsninga. En stat skal ikke være underlagt en markedsaktør, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil er det AVG som reagerer på koden, ikke Google. ;)

Det er jeg klar over. Poenget er hva som skjer hvis diskusjon.no blir rapportert inn eller "oppdaget" av Google på grunn av dette skriptet. Da blir diskusjon.no sperret for alle som bruker Firefox og Chrome, såvidt jeg vet. :)

Lenke til kommentar

Hva med å bruke en nettleser som f.eks. Google Chrome? Ingen spesielle hensyn må tas der. Og bruk HTML5! Engangskostnad: Kjempestor. Vedlikehold og oppdateringer: Minimalt.

 

Så hvis jeg tvinger igjennom en GPO på mine brukere kan du ta telefonsupporten da?

 

Første gang jeg såg hva de brukte på jobben var det en blanding mellom latter og gråt,

noe som varmet hjertet til IT-sjefen min...

jeg har faktisk en virtuell maskin bare for å legge ut saker med mer enn ett bilde.

(ikke min jobb å legge ut saker, men det hender)

 

Kostnad? joda, jeg var på 2 møter om dette, men å dra 4 kommuner ut av gjørma mens

du har en flodhest bundet til et bein og 4 økonomiansvarlige til det andre som drar mer enn flodhesten.

 

Trenger mer enn "vi skal rydde nettet rent for dårlige standarder" frasen...

Lenke til kommentar
Nja, hvis det er som du sier at de nå har et system godt basert på ActivX så vil det jo koste endel å utvikle et nytt system(og med tanke på at det er en regjering kjøper de ikke noe ferdig utviklet, de vil utvikle noe til seg selv) og på top av det må de oppgradere de eksisterende maskinene til det nye systemet(ie. de maskinene med IE6 må uansett oppgraderes til IE8/9 eller FF for å være kompatibel med det nye systemet)

 

? Pentium 3 kjørte Firefox og Opera sist gang jeg sjekket(har bare sjekket Opera da).

Lenke til kommentar

Jeg tror mange, både privat og offentlig, hadde kommetlenger med å velge løsninger slik at de på sikt ble plattform- og nettleseruavhengige. Om man bare bruker nettleserbasert systemer, som ikke benytter seg av sære programtillegg som activeX, kunne de på sikt fint kastet ut microsoft, og gått over til mer rene Open-Source løsninger. De må fortsatt ha IT-folk for drift og vedlikehold, men man ville spare utgifter i form av lisenser på programvare.

 

Det vil koste å legge om, men på lang sikt burde de faste utgiftene bli mindre.

Lenke til kommentar
Nja, hvis det er som du sier at de nå har et system godt basert på ActivX så vil det jo koste endel å utvikle et nytt system(og med tanke på at det er en regjering kjøper de ikke noe ferdig utviklet, de vil utvikle noe til seg selv) og på top av det må de oppgradere de eksisterende maskinene til det nye systemet(ie. de maskinene med IE6 må uansett oppgraderes til IE8/9 eller FF for å være kompatibel med det nye systemet)

 

? Pentium 3 kjørte Firefox og Opera sist gang jeg sjekket(har bare sjekket Opera da).

Jeg mente ikke oppgradere maskin parken, mente oppgradere programvaren :p

Lenke til kommentar

statoil bruker også IE6 på sine pcer, ihvertfall de i nordsjøen

Også på land, meg bekjent er det samme grunn, dvs man kjører applikasjoner som ikke nødvendigvis enkelt vil fungere i andre nettlesere. Ryktene sier dog at systemet skal oppgraderes, dvs både OS og Windows. Problemet er at Statoil har ett ukjent antall applikasjoner, så jeg regner med at IT folket har hendene fulle med testing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Mulig jeg tar feil, men jeg trodde større bedrifter hadde såpass mange andre barriærer at sikkerhetsaspektet i gamle nettlesere ikke var av en like stor kritisk grad som f.eks private brukere ?

Lenke til kommentar

Mange her som ikke har forstått problemet i det hele tatt. Å oppgradere IE er en smal sak og via GPO er det mer eller mindre ikke noe arbeid. Problemet ligger i alle andre systemer som brukes.

 

Firmaet jeg jobber for har en kunde som har spesifisert at programvaren vår skal leveres kompatibelt med IE6. Hvorfor? Jo, fordi alle andre systemer de har er kompatiable med IE6 (og ikke stort annet). Da er det billigere for kunden at vi skriver timer for å være kompatible med IE6 enn at de må oppgradere alt annet.

 

I lengden tjener vi selvfølgelig godt på dette og kunden er taperen som blir sittende med et system som ikke er kompatibelt med noe som helst annet enn IE6 som det vil koste enda mer å oppgradere senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...