Gå til innhold

SC 2:Protoss, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Kan jeg som protoss bruke Chrono-boost på min ally sine bygninger i 2v2?

må vel svare et opplagt nei til den....

 

Dette mener jeg at jeg har sett folk har gjort i 2v2. Så det skal gå helt fint å bruke chrono-boost på ally sine bygninger.

 

Dette stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Fin tråd dette her. Kjøpte SC2 da det kom ut men gadd aldri installere det. Har flyttet inn i kollektiv med en som spiller det ganske mye, så da installerte jeg og en kompis det, og har spillt en del de siste dagene. Vi er mer eller mindre helt grønn, men begynner å komme godt i gang. Ligger i toppen av silver-league og går nok snart opp i Gold. Spiller 2v2, jeg er protoss og han er terran.

 

Hittil har vi vunnet en del matcher på rushe, jeg bygger 7-8 zealots (2 gateways til å begynne med), og han så mange marines/marauders som han får tid til, så tar vi dem på rush. Hvis vi ser at det blir vanskelig, trekker vi oss litt tilbake og hindrer dem å expande, mens vi expander selv (men ikke for fort, så vi risikerer å miste grepet.

 

Uansett, dette fungerer på de aller fleste hittil. Det vi sliter mer med er counter på reaper-rush, og generelt mid/lategame hvis kampen varer såpass lenge. Jeg går som regel en kombo av stalkers og colossus som jeg oppgraderer (bygger også en eller to raske observers slik at jeg kan se hva de bygger så tidlig som mulig, etter jeg har scoutet i begynnelsen). Har alltid en del sentrys pga. abilities, og oppgraderer Blink. Dette fungerer greit mot det meste, men det er visse ting vi sliter med. Først og fremst hva han skal bygge som terran. Jeg vet det kommer an på situasjonen, men hvilken komboer som passer til hva motstanderne gjør.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dette er sikkert diskutert men har dere noen tips til hvilke standaråpninger jeg burde lære meg og kunne for å spille mot de diverse rasene i 1v1? Feks bruker dere fourgate åpning mot andre protoss? og hvor mye spiller maps inn på hvilke builds man burde gå for?

 

Er top10 bronze nå og har egentlig kjørt en ganske ukontrollert build der jeg kjører 12-gate 13-gass og så fort som mulig få opp cybernetics og så utvide med 2-3gates til og muligens robotics evt stargate. Er egentlig en veldig ukontrollert build jeg kjører uten noen plan og har lyst til å lære meg builds som jeg vet med engang hva jeg satser på når jeg ser rasen og map jeg spiller på. Tror dette kan utvikle spillet mitt endel.

 

 

EDIT: Finnes det noen "avanserte teknikker" som protoss bruker og jeg burde lære seg ala slik Zerg bruker med backspace inject teknikken for å forenkle ting?

 

Noen som har stream tips med gode Protoss som streamer mye og studerer replays og forklarer div feil og ting de kan gjøre for å forbedre spillet sitt. ala slik som Snute gjør på sin stream med Zerg som er en fin måte å lære bedre Zerg spill på.

Endret av staf
Lenke til kommentar

Ville heller anbefale 1 gate expand i PvT. Føler det er mye bedre enn robo før expo med mindre du planlegger en timing.

 

Blink observer er også et veldig morsomt build i PvP, hvis du like å containe og harasse i stedet for å kunne angripe rett inn i motstanderen sine tropper.

Lenke til kommentar

Ville heller anbefale 1 gate expand i PvT. Føler det er mye bedre enn robo før expo med mindre du planlegger en timing.

 

Blink observer er også et veldig morsomt build i PvP, hvis du like å containe og harasse i stedet for å kunne angripe rett inn i motstanderen sine tropper.

Problemet med 1gate expand er at den har blind counters... og om en person da spør om builds prøver jeg alltid å gi stabile builds som kan vinne i alle situasjoner

Lenke til kommentar

Hvilke blind counters har one gate expand?

standard 3rax med gas (typisk 2techlab 1 reactor)

Du KAN ikke holde basen din, blir dyttet tilbake, du blir derfra nødt til å teche til aoe, noe som vil ta altfor lang tid gitt din posisjon...

 

edit: ikke forstå meg feil, med robo åpning må du og trekke deg og cancl'e xpoen, men du får nå scouting, og kan fort pushe ut et collosus og ta xpoen din litt senere bare, (og vil ligge forann i tech herifra)

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Storm kan vel vere ei løysing, archons kan vere brukbart, evt så må du mass pheonix. To photon cannons i kvar mineral line kan også vere god hjelp i om du scoutar at det er muta på veg. Har sjølv problemer med å berre bruke blink stalkers, ettersom det ikkje er mobilt nok i forhold til kva ein kan få til mot muta.

Lenke til kommentar

Blink stalkers er mer enn mobile nok til å ta seg av mutas. Det store problemet er at man ikke kan bevege seg ut av basen uten at du har en hel flokk med mutas som drepe hele mineral linen din. De kan expande fritt over hele mappet uten at det er stort du kan får gjort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du splittet ikke army, så banshees gjorde MYE mer damage enn de burde ha gjort. Generelt dårlig army control tapte deg den kampen.

 

Openingen din er også alt for trygg. Du kan expande lenge før du gjorde, og være trygg mot det aller meste terran kan hive mot deg.

Lenke til kommentar

Mhm har ikke sett replayen men det er henholdsvis å som generell regel: jo tryggere din opening er early game, jo mindre trygg vil den være senere i gamen.

 

Ta f.eks terrans 1/1/1, dette er helt jævlig å holde etter en 3gate expand, men om du åpner 16nex eller 1gate expo blir det andre boller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...