Gå til innhold

SC 2:Protoss, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Ettersom vi har fått en egen underkategori for SC2, tenker jeg at det kunne vært greit å lage noen tråder for å få litt mer spesifisert aktivitet her. Lager derfor 3 tråder; Terran, Zerg og Protoss. Trådene brukes ekslusivt for at spillere som spiller en spesifik rase kan samles i en tråd, og diskutere forskjellige taktikker.

 

--

 

ProtossLogo_SC2_Art2.jpg

 

The protoss are a sentient humanoid race native to Aiur. They are technologically advanced and rely on psionic abilities and cybernetics in battle. They are the primary opponents of the zerg. The protoss of Aiur are highly religious and follow a strict code known as the Khala. The protoss have mastered their psionic powers and were recently engaged in a devastating war with the zerg. They have also had to deal with civil wars within their ranks.

Protos in Greek means 'first'. This name is supposedly given because the protoss were the first semi-successful xel'naga creation. The protoss were later deemed a failure by the greater species, leading to the engineering of the zerg.

 

I likhet med de andre trådene er denne laget, slik at protoss-spillere kan samles og diskutere sine taktikker mot andre raser. Samt generell snakk, så lenge det til en viss grad er rettet mot protoss.

 

Fyr løs!

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert en del som ikke har sett denne posten, og tar meg derfor friheten til å quote en veldig god og gjennomført post skrevet av Romis for ikke lenge siden. Han spiller protoss, og sa følgende:

 

 

Jeg har nå spillt en del kamper i Platinum league, og jeg føler at jeg hører til her, men jeg har en lang vei å gå til Diamond, når det er sagt, så har jeg lært utrolig mye på min tid på Platinum. Her er noen av de:

 

- ALLTID scout basen din hele tiden, og sørg for at du ikke blir cheeset.

 

 

- Det er utrolig viktig å ha nok Gateways / Robitcs Facility. Jeg kan ikke engang telle på en gang hvor mange ganger jeg har slått meg selv fordi jeg ser tilbake på kampen og ser at jeg ikke hadde nok gateways. ( 4 gateways på 2 baser er bare helt utrolig dårlig av meg. )

 

- Alltid ha en Robotics facility og gå for Immortal/Colossus hvis du har tenkt til å motgå fra Stargate. Det er så utrolig mye bedre å ha 3 robotics som lager colossus hele tiden, enn 12 gateways som lager mass zealots og Protoss, har også tapt mange spill på grunn av dette.

 

- Ha en plan hver gang du spiller, du kan dra nummerene rett ut fra lufta, f.eks si til deg selv at du skal pushe når du har fått +1 attack og hiv ut en Nexus før du drar, så ser du hvordan det gikk, og hvordan du kan forbedre det.

 

- Lær deg å bruke hotkeys. Dvs, lær deg å legg bygninger og units i kontrollgrupper som CTRL-1 CTRL-2 osv. Selv har jeg alltid Nexus på 3,4,5. Når jeg får en ny Nexus, legger jeg den til 3, og har min hovedbase på 4 og 5. Og når jeg får enda en Nexus legger jeg den til 5. Dette gjør det veldig lett å holde rette på Chrono Boost, og det er helt uvurdelig.

 

- Bruk Sentries med hallicunation for å scoute. Er det en stund til du får Robotics og kan scoute? Har motspilleren 3 Spinecrawlers? Da bare researcher du Hallicunation på Cybernetics Core og bruker sentires for å hallucinate noen phoenixer, slik at du kan scoute han. ( Som er det viktigste av alt! ) Jeg vil anbefale å hallucinate 3-4 Phoenixer, slik at du kan scoute alt han eier, med mindre han har spore crawlers o.l i basen der du scouter, da er det bare å sende noen nye.

Takk til TheRealL fra forumet for dette tipset. Herregud at jeg ikke tenker på slike ting selv. :)

 

- Scout. Scout. Scout. Alltid scout fienden din. Jeg kan ikke si hvor viktig det er. Det er utrolig mange kamper jeg har tapt på grunn av jeg ikke scoutet ordentlig. ( Spillte omtrent 350 kamper i fase 1, og fase 2 av betaen. ) Det er utrolig viktig å vite om en Zerg spiller går for Mutalisk, eller bare fortsetter med Zergling produksjon, eventuelt roaches eller hydras. Går han for Zerglings, bør du IKKE gå for Stalkers, da går du for mass zealots og går over til colossus etterhvert. ( Alltid greit å ha noen stalkers i miksen for eventuelle air units uansett. ) Men hvis han går for mutalisk, kan du ikke angripe mutalisk med zealots. Så alltid scout, og vit hva motspilleren din gjør til enhver tid, og enhver kostnad. Hvis du må sende inn 1 probe av og til så gjør det.

 

- Scout baser. ha en Zealot som patruljerer de nærmeste expansions til fienden din, og hvis han går for expansion, tar du den ut. :)

 

- Ha god map controll. Ha noen probes/zealots/stalkers whatever rundt om kring på mappen til enhver tid, og HOLD Naga Towers! Det er så viktig å vite når motspilleren er på vei til å angripe. Hvis du har units rundt om kring vet du det til en hver tid, et eksempel er å ha pylons i enden av basen din, så du ser mutalisks/banshee etc kommer, slik at han får gjort så lite som mulig damage før du har units opp i trynet hans. Hvis du først har map controll, kan du også sette 7-8 stalkers i basen for eventuelle air harrass.

 

- Bygg et forge, og oppgrader +1 attack på starten ganske fort. Hvis du scouter en Terran som går for Stargate, så se om han setter opp Tech Lab. Hvis han gjør det går han definitivt for Banshee med cloak eller Vulture's. Hvis du ser han går for dette, så bygg 2-3 photon cannons i mineral lines, slik at du ser invisible units. ( Dette er veldig viktig å gjøre, og du taper masse kamper i silver-gold fordi du ikke gjør dette ofte nok, og taper mot dumme banshee push. ) Nok en gang er scouting utrolig viktig.

 

- Se hva slags units motspilleren har og bygg units mot det igjen. Går han for mass hydras/zerglings/roaches går du for Colossus, samme gjelder masse zealots/sentries eller Marine/Marauder som er veldig populært. Colossus eter opp slike unit compositions. OBS: Husk å ha extendet thermal lance på Colossus UANSETT. Hvis du må bygge en mindre Colossus for å få den upgraden, så gjør det, for guds skyld.

 

- Du lærer mer av å se på replays, enn du gjør av å spille. Og du lærer mer ved å tape, enn å vinne. Hvert eneste tap er en retning i feil vei. :)

 

- 3 gateway og 1 robotics eller 1 Stargate er optimalt, så sant du har optimalt harvest på minerals og gas. Dette gjelder for en base.

 

- Når du angriper, så ta med deg en Observer, det er veldig viktig å ha speed upgrade til Observer. Ikke bare ser observer usynlige units, men de ser også hallucinated units, så det funker begge veier. Du vil vel ikke tape en 150 supply hær til 10 Dark Templars, vil du vel?

 

- Reager til hva motspilleren gjør. Hvis han setter seg ned med to baser, og har masse turrets rundt basen, betyr det at han ikke vil expande med en gang, og heller være sikker på at han kan holde basene sine, og bygge units. En riktig respons til dette er bare å backe vekk, ha god map control hele tiden ( sørge for at du vet om han angriper eller bygger baser ) og expande som en gal mann. Husk at når du expander til 4 baser, så ikke bygg fullt med probes på alle basene, og husk å ha alle assimilatorene dine fullt saturated. OBS: På 4 baser er rundt 30 warpgates og 5 Robotics facility veldig greit. Det er også uhyre viktig å huske å ha 3/3/3 upgrades også. Det kan gjøre en 50 supply hær om til en 150, lett.

Hvis du vil se en replay hvor jeg expander og viser hvordan man skal reagere mot en turteling Zerg, så se denne replayen:

 

http://www.thereall.com/starcraft/romis/index.php?dir=Replay%2FUnsaved%2F&download=Metalopolis+%285%29.SC2Replay

 

Foruten alt jeg hadde å si, så bruk denne linken til å se mine replays, hvis du vil se hvordan jeg spiller Protoss.

http://www.thereall.com/starcraft/romis/index.php?dir=Replay%2F

 

Det var alt jeg kom på akkurat nå, men jeg kommer til å redigere denne posten så ofte jeg kan, og sette den i førstepost hvis dere føler for det. Lykke til!

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Spiller protoss og har nesten bar møtt terran. En ting jeg lurer på, som protoss, hva gjør du mot reaper rush? Sist runde jeg spilte hadde jeg 3 zealots oppe når terran motsandern kom inn med én reaper i basen min og jeg visste faen ikke hva jeg skulle gjøre, han sprang fra alt jeg hadde og snudde seg en gang i blant og skøyt en probe, mistet sikkert 4-5 probes før jeg fikk en stalker i lufta, og til og med da sprang han rundt og var en jævel ei stund før han til slutt stakk av. Noen tips?

Lenke til kommentar

Scouting er en fin ting :) Hvis du ser at han har gått early gas og barracks med tech lab da kan du forvente reaper rush. Da kan du få opp en Forge og 3x Photon Cannons rundt Mineral Field noe som gjør Reaper Rush ganske mye vanskligere.

Etter min mening er Photon Cannons en waste av minerals. Du trenger de ikke. Stalkers kan gjøre samme jobben, damage-wise og en observer gir deg detection.

 

Alt du trenger for å ta ut en reaper-rush er å scoute for muligheten for det. Få opp en 11/12-gateway, en Cybernetics Core så fort den er ferdig og Chrono-boost ut en eller two stalkers. Hopp gjerne over å lage zealots først ettersom de bare koster deg mineraler tidlig i spillet og er ikke godt for noe mot marines/marauders eller reapers. Ihvertfall ikke før du researcher charge.

 

Ikke løp etter reapers, de er raskere enn deg. Defend heller. Hold stalkerne i nærheten av bygningene/probsa dine og plukk ned reaperne om de skulle prøve seg.

Lenke til kommentar

Så du mener å si at zealots i det hele store er ubrukelig tidlig i spillet mot terran? Hvis de er dårlig mot marines, reapers og marauders mener jeg?

 

Men alright, det jeg egentlig lurte mest på var hvordan jeg finner ut om en terran techer for reaperush, hvilken prober bruker dere foresten sende for scouting? jeg bruker å vente til etter jeg har bygd første gateway men dette er kanskje for sent?

Lenke til kommentar

Ehm.

 

Spilte nettopp 10-15 games 2v2 med Protoss.

 

Jeg og kompisen min mekker så vi har ti probes hver, deretter tar vi med en probe hver ganske nært motstandernes baser. Der lager vi to pylons, og to gateways hver. Så lager vi 4 zealots hver, og det fungerer knallbra :D

Lenke til kommentar

Så du mener å si at zealots i det hele store er ubrukelig tidlig i spillet mot terran? Hvis de er dårlig mot marines, reapers og marauders mener jeg?

 

Men alright, det jeg egentlig lurte mest på var hvordan jeg finner ut om en terran techer for reaperush, hvilken prober bruker dere foresten sende for scouting? jeg bruker å vente til etter jeg har bygd første gateway men dette er kanskje for sent?

marauders er god, altfor god etter min mening, mot både zealots og stalkers. så hvis han går marauders må du bygge stalkers og så immortals så fort som mulig. du bør være litt defansiv i begynnelsen. bruke rampen som forsvar, bygg noen sentries for å walle av rampen din. da får du mer tid.

men når zealots får charge begynner de å bli bra. går terran fienden din marines+marauders+medivacs går du enten templars eller colossus + zealots og sentries.

 

bygg alltid for å få stalkers så tidlig som mulig. 1 zealot så stalkers i tilfelle reaper rush.

 

når det kommer til scouting pleier jeg å bruke proben som bygger første pylonen. i tilfelle han går noe cheese taktikk.

Lenke til kommentar

Hæ? Angriper dere samme base da eller?

 

Ja, vi charger samme base med 8 zealots. Helst Zerg, deretter Terran, så Protoss (hvis vi har scoutet).

 

Mens vi attacker, så står det fortsatt på en zealot i hver gateway. Altså kommer 4 nye zealots fort som faen.

 

Vi vant sikkert 15/20 matcher på det i går. Bronse League, vel å merke ;) men så er vi nybegynnere óg da.

Lenke til kommentar

Okey spilte mine 5 league matches i 1v1 og vant 4 av dem og havnet dermed i gold league, noe jeg må innrømme jeg er ganske fornøyd med, men her sliter jeg mye med terrans. Det virker som om de spiller samme taktikk alle som ein.

 

Wall off, mass marauders. Jeg bruker vanligvis 'wall off' så godt jeg kan min egen oppgang og deretter ha en sentry klar, fyre opp max en zealot etterfulgt av så mange stalkers jeg bare kan og med en gang de angriper stenger jeg av det ene lille glippet og lar helvete løs på maraudersene, men de sprenger igjennom pylon/gateway nesten umiddelbart og marauders kjører igjennom stalkersen mine som smør, hva bør jeg gjøre her?

Lenke til kommentar

Noen tips til "mid-game" protoss for en som er helt grønn? Jeg smekker opp noen bygninger og enheter i starten, la oss si jeg vet hva jeg skal gjøre fam til 15-20 supply. Deretter blir det litt kaotisk, pengene begynner å renne inn veldig fort, ofte bruker ejg opp all gas, og bygger bare zealots for restene, og jeg bygger på en måte "alt" av bygninger. Har hittitl stort sett hatt en landbased hær.

 

Det jeg egentlig lurer på er

 

1. Hva er en sånn noelunde grei tid å få en expansion på (jeg liker litt lengre matcher med store kamper, kontra rushing)

2. Hva er noen vanlige "satsningsområder" for protoss? Noen vanlig sammensetninger av units? Det lønner seg vel neppe å bygge bare litt av hvert mer eller mindre random?

3. Går det ann å på en måte sette en waypoint for gateways? Om det skjer mye er det litt irriterende å måtte gå et sted og plassere units, kontra å bare adde units til buildorderen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enhetskomposisjonen vil jo variere utifra hva motstanderen gjør.

 

High temp + Speed Zealots er f.eks en logisk komposisjon mot bio terran og roach/hydra zerg. Templar er dyre på gass, men ikke mineraler, så zealot passer både bra økonomisk, samtidig som det komplimenterer templars veldig godt. Husk psi storm, zealot legs og khaydarin amulet.

 

Som zerg midgame sliter jeg ofte mot komposisjoner bestående av stalker/colossus (med mindre jeg har infestor eller brood lord). Stalker dreper air og armored, colossus smelter alt av light ground. Husk colossus range og stalker blink.

Endret av Pingas
Lenke til kommentar

Colossus uten range er colossus uten damage etter min mening. Skall ikke mye mye microing til for å drepe en colossus uten range upgrade uten at den får gjort særlig skade i det hele tatt. Noe du ikke vil at skal skje, siden Colossus er veldig dyr.

 

Forresten, Pingas. Kan du forklare hvorfor 1 av 2 Zergs enten rusher, eller cheeser hvert game?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...