Gå til innhold

SC 2:Protoss, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Zealot er svak mot både stalkers og colossi, så noen perfekt sammensetning var det ikke. Ikke dermed sagt at det var feil å ta med zealots, da de fungerer som "meat shield", men Charge er absolutt et must. Spørsmålet blir da om du brukte for mye mineraler på dem, som igjen avhenger av at du hadde mer gass å bruke på andre enheter i stedet.

 

Mitt intrykk er at zealots per cost er bedre enn stlakers når det er en "møljefight", dvs når stalkers ikke akn løpe rundt, er ikke det riktig? (hadde forøvrig charge)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke generell taktikk i PvP nesten alltid at den som samler mest colossus vinner? Høres ut som du outmacroet fyren du spilte mot, du hadde vunnet lett om du også hadde spammet colossus :p

 

Ikke særlig ofte på det nivået jeg spiller ihvertfall, når fighten begynte så hadde vi omtrent like store armies i supply, men min var mindre verd. Jeg uotmacroet han ganske grundig etter fighten dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

Prøv å spam colossus, folk gjør heller ikke det oppe i platinum men om du gjør builden riktig vinner du nesten alltid mot folk som ikke gjør det.

 

Og de aller fleste pro PvP's jeg ser ender i en vill colossus v colossus spam. Ganske kjedelig da, det må jeg innrømme. Møkk lei av å møte protoss nå :|

Lenke til kommentar

Prøv å spam colossus, folk gjør heller ikke det oppe i platinum men om du gjør builden riktig vinner du nesten alltid mot folk som ikke gjør det.

 

Og de aller fleste pro PvP's jeg ser ender i en vill colossus v colossus spam. Ganske kjedelig da, det må jeg innrømme. Møkk lei av å møte protoss nå :|

Prøvde en match nå, hvor jeg så en warpgate-push komme, masse stalkers, masse masse zealots, ca 100 supply hver. (jeg hadde dog 15 mere probes eller noe), han hadde flere stalkers og langt flere zealots, jeg hadde 2 immortal og en sturrselg colossus uten range. Det gikk jo hel usaklig bra, han prøvde seg på rampen min, minne zealots sto først som en vegg, meed colossus bak, var jo ikke i nærheten av jevnt engang, jeg tapte vel 5 spply og han 80 eller noe, det var så enside at jeg ble helt sjokkert (tenkte at jeg kom til å holde det tilbake såvidt før det begynte).

 

Ellers er terran-nivået her i silver ofte ganske dårlig, samtlige går jo for bio (kanskje med unntak av noe harass med banshee eller reaper). Og de er så standhaftige også. SKjønner de ikke at man scouter? Bio er stress med tier 1 som protoss, men litt lenger ut er det jo mulig å få noen bra countermeasures. En fyr angrep kun med marauders, og jeg hadde fått ut noen voidrays, en annen gikk på med en enorm bøling marines opp ramp, men jeg hadde 3 colossus, var jo grillparty deluxe, som sauer til slateriet, taper jo nesten ingenting og moser ut en hel hær. Så sitter man der med 120 supply vs 30, og kan ta et kjapt motangrep, og game over. Det jeg er mest lei av er forbanna 6-pooling o.l fra zerg, synes det er vanskelig å stoppe selv med scounting, får jo ikke uten en zealot før etter de har kommet til basen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Åherregud, går folk for ramprushes i Silver?

 

 

:D

 

Er det noe som ikke lønner seg? (å ramprushe altså?), er ikke så god, men må innrømme jeg sjelden ramprusher, utenom når jeg allerede har vunnet i praksis. Min taktikk er gjerne å overleve til to eller flere bases er oppe og kjører bra, scoute hele tiden og hindre motstanderen i å få expos, eller mer en en expo, litt avhengig av brett. (samtidig som jeg selv får opp expoer)

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei det bare virker som at generellt decisionmaking ikke er særlig i Silver league. Å pushe en rampe med gatewayunits når fienden har ca det samme som en selv skulle jo si seg selv at ikke er noen god idè

 

Det er nok sikkert sant, gjør endel dumme valg selv også. Lærte feks at stalkers ikke funker i det hele tatt mott brood lords på metapolis :) Men man må jo prøve litt ymse, og drite seg lodrett ut for å lære :)

 

 

AtW

Lenke til kommentar

Stalkers er faktisk noe av det bedre du kan bruke mot Broodlords. Men du er nødt til å ha Blink.

Regner med du mener klokka 12 og 2 på Metalopolis, eller tilsvarende om en er nede, men da er gjerne trikset å ikke bygge viktige techbygninger nært kanten.

 

Ja, problemet var at han var utenfor kanten, og utenfor range for mine stalkers, og slapp ned masse broodlings som lagde masse ugang :) Jeg vil sånn intuitivt regne med at void-rays er det beste om man har det tilgjengelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Brood lords er et realt pes om zerg først får dem. Du har lite som funker bra, dessuten er corruptors en naturlig del av techtreet til broodlords så de har sansynligvis en del av dem og for å stoppe deg i å bruke void rays lett.

 

Ellers kombineres de ofte med en bakkehær så om du prøver å blinke under dem for å ta dem blir du sannsynligvis most av resten av hæren til zerg.

 

Enda ikke klart å kontre en zerg hær når den først får broodlords, satser som regel på å vinne før vi kommer så langt :o

Lenke til kommentar

High Templars eller Colossus mot mass mmm? Typisk at jeg ikke får scoutet starport, siden basen har wall ved rampen.

Så pleier dere kjøre ut HT eller Col uten å vite om han har fly?

 

HVa har du fra før? Jeg kjører alltid robo ganske tidlig, og har således en observer og kan se hva som foregår. Derfor er gjerne colossus det naturlige valget, om du har Twilight council så er det jo lettere å få for high templars.

 

AtW

Lenke til kommentar

High Templars eller Colossus mot mass mmm? Typisk at jeg ikke får scoutet starport, siden basen har wall ved rampen.

Så pleier dere kjøre ut HT eller Col uten å vite om han har fly?

 

HVa har du fra før? Jeg kjører alltid robo ganske tidlig, og har således en observer og kan se hva som foregår. Derfor er gjerne colossus det naturlige valget, om du har Twilight council så er det jo lettere å få for high templars.

 

AtW

 

Som AtW sier er det lurt å få inn en relativt tidlig observer. Sjekka en gold-replay jeg hadde (som Terran) mot protoss i går, da hadde han observer inni basen min ganske lenge. Fikk etterhvert opp en turret da, så da var det kort prosess.

 

Han jeg spilte mot gikk colossus ganske tidlig, og jeg mmm. Med Stimpack marauders gikk de egentlig ganske raskt ned. Du bør hvertfall få range upgraden, da klarer du det med litt god micro :)

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Jeg går stort sett for 4 gates tidlig, prøver døra med en rask push om han ikke allerede har vært hos meg. Så da har jeg en 2-3 zealots og 5-6 stalkers typisk. Har stort sett gått til robotics derfra, med immortals dersom han har stalkers/tanks, eller colosuss om han har marines/lings.

Fikk svi i går da han begynte å pumpe ut fly mot mine colossus.

Men da jeg bytta til HT røk marines i hopetall. Endte med at han ga opp da jeg fikk tatt ut hvert forsøk på expo og han var tom for gas, han laget kun marines til slutt. En 47 min match (gold league).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er dette fra EG turneringen? Så den ikke, men jeg ville vel ikke akkurat kopiert HuK selv om jeg er en stor HuK fan, han gjør for mye tull, hvilket gjør han skikkelig kul men det er ofte vanskelig å vite om det han gjør er et resultat av intens studering og en ny brilliant taktikk eller bare på kødd :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...