Gå til innhold

SC 2:Protoss, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

 

jeg soilte mot min kjære Gnurk(homesmasher)i går hvor jeg som vanlig spilte protoss og han random på Jungle Basin.

Han ble terran og gikk 3 stargate med banshees, vikings og til slutt noen ravens. Med hyppige scans etc klarer han lett å ta ut mine observers.

Jeg vet at jeg må spre observerne men det er fortsatt veldig vanskelig taktikk å møte som protoss.

Noen som har noen gode ideer om hvordan møte denne taktikken? Vet ikke om det kanskje er mulig å straffe tidlig på ett vis.

vel

du kunne prøvd 3gate chronoboost push ... (uten warp-inn finnisha enda)

da må jo du spotte builden veldig tidlig. Og på map som jungle basin er jo avstanden fryktelig lang

min gode venn lime foreslo i går high templar til å kontre denne taktikken, med en type feedback micro vs banshee micro, du vil da gå for stalker/HT+observers dette er ikke testet tho

Egentlig et veldig godt tips. Husk at storm kan skade Banshee selv om du ikke har detection. Dette tvinger han til å bevege seg, enten vekk fra styrkene dine (gjør vikings mer sårbare) eller nærmere for å ta ut templars (gjør banshees mer sårbare hvis du har observers litt i bakgrunnen utenfor vikings rekkevidde). Straff vikings med storm hvis han prøver å komme innenfor observers rekkevidde.

 

vel jeg tror tankegangen gikk mer på feedback da, iåmed at det vil ta ganske lang tid før du får storm upgraden klar, og enda lenger før du får amuleten

Nå har jeg lite informasjon å gå på her, bortsett fra at en får ikke akkurat 3 starports over natta heller.

man åpner vel hovedsakelig 1starport banshee xpand, (mens raxen produserer marines stødig for bunkeringa) mens xpoen produserer puttes d på 2xtra starports, MEN om du har tenkt å gå HT, +slå tilbake allerede harassen(det vil si at du trenger robo før twillight ville jeg tro) (i tillegg vil du helst ta xpo tror jeg for å kontre terranens xpo) OG I TILLEGG skal du teche til twillight->archives-> storm upgrade så byner d å ta en del stund, storm tar tross alt en god stund å upgrade +200/200 cost, men vikingsene kommer tross alt ikke i spill før et stykke senere ute i spill, men jeg føler bare at feedback ville gjort susen i mid-gamen uten storms, og når du kanskje tar din 3rd så burde storm være lettere å få uten å slacke for langt bak i techinga

Ok, da er kanskje ikke storm så realistisk med det første. Høres ut som om xp'en må harrasses tidlig. Ville en kjapp void-ray a'la oGsMC fungere? Den kommer en del tidligere enn Banshee og tvinger eventuell en Viking ut før banshee'en.

fast void ray ville definitivt funket, iåmed at marines produseres u-oppgradert fra 1rax og det bare vil være ca 8 når du kommer med VR'n, og om du sparer til 2 vil du kanskje kunne drepe spilleren, men spørsmålet er: er dette en taktikk som er så lurt å gå generelt? for en 3starport build ligner veldig på en 1/1/1 som ofte kan gå over til en type marine/rauder/medivac drop spill, igjen er ganske bra mot vr's

Jeg må nok desverre si at jeg er ikke god nok til å vurdere det spørsmålet :blush:.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

jeg soilte mot min kjære Gnurk(homesmasher)i går hvor jeg som vanlig spilte protoss og han random på Jungle Basin.

Han ble terran og gikk 3 stargate med banshees, vikings og til slutt noen ravens. Med hyppige scans etc klarer han lett å ta ut mine observers.

Jeg vet at jeg må spre observerne men det er fortsatt veldig vanskelig taktikk å møte som protoss.

Noen som har noen gode ideer om hvordan møte denne taktikken? Vet ikke om det kanskje er mulig å straffe tidlig på ett vis.

vel

du kunne prøvd 3gate chronoboost push ... (uten warp-inn finnisha enda)

da må jo du spotte builden veldig tidlig. Og på map som jungle basin er jo avstanden fryktelig lang

min gode venn lime foreslo i går high templar til å kontre denne taktikken, med en type feedback micro vs banshee micro, du vil da gå for stalker/HT+observers dette er ikke testet tho

Egentlig et veldig godt tips. Husk at storm kan skade Banshee selv om du ikke har detection. Dette tvinger han til å bevege seg, enten vekk fra styrkene dine (gjør vikings mer sårbare) eller nærmere for å ta ut templars (gjør banshees mer sårbare hvis du har observers litt i bakgrunnen utenfor vikings rekkevidde). Straff vikings med storm hvis han prøver å komme innenfor observers rekkevidde.

 

vel jeg tror tankegangen gikk mer på feedback da, iåmed at det vil ta ganske lang tid før du får storm upgraden klar, og enda lenger før du får amuleten

Nå har jeg lite informasjon å gå på her, bortsett fra at en får ikke akkurat 3 starports over natta heller.

man åpner vel hovedsakelig 1starport banshee xpand, (mens raxen produserer marines stødig for bunkeringa) mens xpoen produserer puttes d på 2xtra starports, MEN om du har tenkt å gå HT, +slå tilbake allerede harassen(det vil si at du trenger robo før twillight ville jeg tro) (i tillegg vil du helst ta xpo tror jeg for å kontre terranens xpo) OG I TILLEGG skal du teche til twillight->archives-> storm upgrade så byner d å ta en del stund, storm tar tross alt en god stund å upgrade +200/200 cost, men vikingsene kommer tross alt ikke i spill før et stykke senere ute i spill, men jeg føler bare at feedback ville gjort susen i mid-gamen uten storms, og når du kanskje tar din 3rd så burde storm være lettere å få uten å slacke for langt bak i techinga

Ok, da er kanskje ikke storm så realistisk med det første. Høres ut som om xp'en må harrasses tidlig. Ville en kjapp void-ray a'la oGsMC fungere? Den kommer en del tidligere enn Banshee og tvinger eventuell en Viking ut før banshee'en.

fast void ray ville definitivt funket, iåmed at marines produseres u-oppgradert fra 1rax og det bare vil være ca 8 når du kommer med VR'n, og om du sparer til 2 vil du kanskje kunne drepe spilleren, men spørsmålet er: er dette en taktikk som er så lurt å gå generelt? for en 3starport build ligner veldig på en 1/1/1 som ofte kan gå over til en type marine/rauder/medivac drop spill, igjen er ganske bra mot vr's

Jeg må nok desverre si at jeg er ikke god nok til å vurdere det spørsmålet :blush:.

du mener at det er lett å switche fra 3 stargate til 1/1/1?

Da må du vel gjøre det når du spotter den første VR'n og hvis du skal begynne å tech switche, + bygge vikings for å kontre VR tror jeg nok toss kan fikse colossi i tide.

Tror iallefall toss har en fordel.

Lenke til kommentar

 

jeg soilte mot min kjære Gnurk(homesmasher)i går hvor jeg som vanlig spilte protoss og han random på Jungle Basin.

Han ble terran og gikk 3 stargate med banshees, vikings og til slutt noen ravens. Med hyppige scans etc klarer han lett å ta ut mine observers.

Jeg vet at jeg må spre observerne men det er fortsatt veldig vanskelig taktikk å møte som protoss.

Noen som har noen gode ideer om hvordan møte denne taktikken? Vet ikke om det kanskje er mulig å straffe tidlig på ett vis.

vel

du kunne prøvd 3gate chronoboost push ... (uten warp-inn finnisha enda)

da må jo du spotte builden veldig tidlig. Og på map som jungle basin er jo avstanden fryktelig lang

min gode venn lime foreslo i går high templar til å kontre denne taktikken, med en type feedback micro vs banshee micro, du vil da gå for stalker/HT+observers dette er ikke testet tho

Egentlig et veldig godt tips. Husk at storm kan skade Banshee selv om du ikke har detection. Dette tvinger han til å bevege seg, enten vekk fra styrkene dine (gjør vikings mer sårbare) eller nærmere for å ta ut templars (gjør banshees mer sårbare hvis du har observers litt i bakgrunnen utenfor vikings rekkevidde). Straff vikings med storm hvis han prøver å komme innenfor observers rekkevidde.

 

vel jeg tror tankegangen gikk mer på feedback da, iåmed at det vil ta ganske lang tid før du får storm upgraden klar, og enda lenger før du får amuleten

Nå har jeg lite informasjon å gå på her, bortsett fra at en får ikke akkurat 3 starports over natta heller.

man åpner vel hovedsakelig 1starport banshee xpand, (mens raxen produserer marines stødig for bunkeringa) mens xpoen produserer puttes d på 2xtra starports, MEN om du har tenkt å gå HT, +slå tilbake allerede harassen(det vil si at du trenger robo før twillight ville jeg tro) (i tillegg vil du helst ta xpo tror jeg for å kontre terranens xpo) OG I TILLEGG skal du teche til twillight->archives-> storm upgrade så byner d å ta en del stund, storm tar tross alt en god stund å upgrade +200/200 cost, men vikingsene kommer tross alt ikke i spill før et stykke senere ute i spill, men jeg føler bare at feedback ville gjort susen i mid-gamen uten storms, og når du kanskje tar din 3rd så burde storm være lettere å få uten å slacke for langt bak i techinga

Ok, da er kanskje ikke storm så realistisk med det første. Høres ut som om xp'en må harrasses tidlig. Ville en kjapp void-ray a'la oGsMC fungere? Den kommer en del tidligere enn Banshee og tvinger eventuell en Viking ut før banshee'en.

fast void ray ville definitivt funket, iåmed at marines produseres u-oppgradert fra 1rax og det bare vil være ca 8 når du kommer med VR'n, og om du sparer til 2 vil du kanskje kunne drepe spilleren, men spørsmålet er: er dette en taktikk som er så lurt å gå generelt? for en 3starport build ligner veldig på en 1/1/1 som ofte kan gå over til en type marine/rauder/medivac drop spill, igjen er ganske bra mot vr's

Jeg må nok desverre si at jeg er ikke god nok til å vurdere det spørsmålet :blush:.

du mener at det er lett å switche fra 3 stargate til 1/1/1?

Da må du vel gjøre det når du spotter den første VR'n og hvis du skal begynne å tech switche, + bygge vikings for å kontre VR tror jeg nok toss kan fikse colossi i tide.

Tror iallefall toss har en fordel.

jeg mener at VEIEN til 3stargate er samme som 1/1/1 så når void ray kommer kan du bare drite i de 2xtra stargatene og isteden adde 2 xtra raxes

 

men om dette rekkes i tide er vel uklart, og d er godt mulig man dør mot vr'ne før man får gjort no spess

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Om man er lei 4-gate i pvp, kan Adel's No Gas-build være en grei avveksling. Det er en aggresiv build-order der du åpner med to gates før Cybernetics, og angriper med 4 zealots og 2 stalkers før motstanderen får warpgate. Målet med angrepet er å få ned noen pylons og probes, slik at du kan ta en tidlig og forholdsvis trygg expand.

Lenke til kommentar

Om man er lei 4-gate i pvp, kan Adel's No Gas-build være en grei avveksling. Det er en aggresiv build-order der du åpner med to gates før Cybernetics, og angriper med 4 zealots og 2 stalkers før motstanderen får warpgate. Målet med angrepet er å få ned noen pylons og probes, slik at du kan ta en tidlig og forholdsvis trygg expand.

 

Dette er en build Adel selv er gått mer og mer vekk fra om man leser litt i posten :)

 

Denne builden er avhengig av at man faktisk klarer å gjøre en skade på motstanderen,

om man ikke klarer dette havner man bakpå med ei gang.

Det er også en microintensiv build, spesielt i starten med fokus på å gjøre mest skade:)

 

Det er ikke en optimal build, men selvsagt artig å prøve av og til :)

Endret av snakzz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Om builden lykkes er veldig avhengig av hva hvilken åpning motstanderen tar, bygger motstanderen for eksempel stalkere og sentries har ikke dine 4 zealots noe sjangs i det hele tatt. Så jeg bruker bare den kjedelige 4-gate igjen.... :(

Lenke til kommentar

Om builden lykkes er veldig avhengig av hva hvilken åpning motstanderen tar, bygger motstanderen for eksempel stalkere og sentries har ikke dine 4 zealots noe sjangs i det hele tatt. Så jeg bruker bare den kjedelige 4-gate igjen.... :(

zealot pushet kommer før warp-inn så fyren vil maks ha 1stalker+1zealot (normalt bare 1 stalker) om han går 4gate, de veldig grådige har ingenting i det hele tatt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må si det er mye bra og mye dårlig på denne posten : D Fordi..... Di fleste skriver BUILDS og da blir man på en måte avhengig av å pugge food count og timings osvosv.. Men vist du faktisk vil til master league, som faktisk ikkje er så sykt vasnkligt:P så er det bare å bli kreativ å improvisere....

Lenke til kommentar

Alt er jo selvfølgelig tilpassning til enhver situasjon.

Men å ha en viss build order / ide å ta utgangspunkt i er alltid bra :D

 

Ja det er jo sant :) Men når man da si man spiller i gold/plati/low diamond, så har dem veldig ofte rukket opp pga.. 4gate,3rax buildz,roach rush osvosv.. Så vist dem faktisk vil komme seg opp til master league, high diamond.. som egentlig ikkje er så vasnklig.. så må man bare lære seg 3 viktige ting.

 

1: Må kunne klare å trekke seg tilbake når man ser "pushet" ditt ikkje er bra nok

2: Må kunne klare multitaske( bygge og micro samtidig)

3: Må kunne forstå om du ligger bak elle foran din fiende, og bruke det til å finne ut hva du skal videre... Ligger du foran på units.. Så har du valget å enten prøve å finishe, eller gjør det du burde, stoppe å lage litt units å expande og utnytte det slik du forsatt har fordelen.

 

Eg er atm rundt 1900-2000 master league:P men har ikkje spilt serriøst på 3-4 uker fordi eg mistet all motivasjon : D Noe dere lurer på så kan dere adde #Vooom 500

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Har lenge slitt en del i PvP nå, og så Day[9] sin "Steal this build" episode angående LiquidTyler (og til dels hans egen) PvP build.

 

Skal prøve den ut idag, og den virker veldig lovende.

 

 

 

 

9 Chrono nexus

10 Pylon

10 Gateway

11 Gas

12 Chrono nexus

15 Cyber

16 Pylon

Stalker + warpgate @gateway finish.

Chrono stalker + core

20 Gas

Chrono core

22 robo

22 zealot

24 pylon

24 Gateway

Chrono core

24 Immortal

Chrono immortal

Morph gates

28 Sentry

30 Immortal

34 Sentry

 

 

http://blip.tv/day9tv/starcraft-2-steal-this-build-liquid-tyler-s-pvp-5283767

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...