Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkering av MC i bakgård (borettslag)


elnino2k

Anbefalte innlegg

Jeg sendte en søknad til borettslaget (pr. mail) om å oppbevare mc og fikk avslag.

 

Hei,

 

Vi har en motorsykkel vi gjerne skulle oppbevart i bakgården på

sommerstid (vinterlagring har vi et annet sted).

Sykelen er ikke veldig stor og pr. i dag er det god plass på

sykkelparkeringen til den, skal også fjerne syklene vi har der så vi

ikke tar opp dobbel plass.

Har vi noe reglement mot dette, eller går det fint? (tar selvfølgelig

hensyn slik at det ikke støyer/forurenser inne i bakgården, den kan

fint trilles ut).

 

Vennlig hilsen

 

xxxx og xxxx

 

Hei xxxx,

 

Motorsykkel henvises til gateparkering.

 

Jeg fikk svar i løpet av en time (har fortsatt ikke fått svar på søknaden vår om innekatt som jeg har forstått de ikke kan nekte oss, den sendte jeg for 2 måneder siden..)

 

Svarte at jeg ønsket en saklig begrunnelse/henvisning til vedtekter og har ikke fått noe svar. Jeg har ring USBL og rådførte meg med de samt har skrevet en klage jeg vurderer sende.

Personen jeg snakket med i USBL hørte litt rundt med sine kollegaer og kom frem til det jeg har referert til i klagen under, de er dog rådgivere ikke jurister.

Så da lurer jeg på om jeg står forholdsvis sterkt i klagen evt. om jeg burde gå frem på en annen måte. Leiligheten er midt på tøyen og der kan man ikke gateparkere en relativt dyr mc.

 

Klage på henvisning til gateparkering mc

 

Viser til svar under på søknad sendt 20/07/2010.

Bekreft gjerne mottak av denne mailen, samt når den vil bli behandlet.

 

Husordenreglene innholder følgende punkt angående motorkjøretøyparkering på området.

 

MOTORKJØRETØYER

Plasseres bare på steder som er anvist av styret.

 

Styre kan ikke anvise til et sted som ikke er på borettslagets området(USBL).

 

Hvis styret mener at et annet sted på området enn ved sykkelparkeringen skal benyttes aksepters dette.

 

Dersom parkeringen ikke kan ses som til sjenanse for naboer, vil det oppfattes som urimelig at dette ikke tillates(USBL).

 

Motorsykkelen tar ikke mer plass enn de 2-3 sykelene som flere husholdninger parkerer pr. i dag, samt at det er nok ledig plass selv før vi fjerner våre sykeler.

Vi er uansett villig til å fjerne våre sykeler slik at vi ikke tar opp mer plass enn andre beboere.

Så lenge motorsykelen da trilles inne på borettslages område kan jeg ikke se noen saklig grunn til at dette sjenerer.

 

USBL er her kun benyttet som en rådførende part og blandes ikke direkte inn i saken.

Endret av elnino2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så de avviser din søknad med grunnlag i at de har en statut som sier at styret skal anvise parkering for motorkjøretøyer.

 

høres jo helt logisk ut det

 

*tillegg*

det er litt vanskelig å gi svar når vi ikke vet hva som står i reglene til borettslaget ditt eller hva de faktisk har svart deg i din forespørsel.

 

ang katten din så nei de kan ikke nekte deg en innekatt så lenge den holdes inne, når den er ute holdes i bånd og ikke er til sjenanse for naboene.

vis jeg nå husker riktig.

 

*tillegg2*

det at alle må ta i litt for å trives sammen har da lite med at du ønsker å få unntak for reglene. vel?

høres mer ut som ett bra utsagn for å få beborene til å bidra mer til å holde orden/klippe hekker/plener og slikt uten at man må arrangere dugnad.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Har lag til svaret på søknaden, det står ikke noe i reglene anngående parkering/oppbevaring på fellesareal utover det vedtaket jeg har sistert i klagen, USBL mente de ikke kunne henvise til gateparkering da det de ikke kan anvise en plass de ikke eier, jeg lurer på om USBL har rett i dette? Fjernet siste biten med smiger så det ikke virker som jeg vil ha et unntak, takker :).

Endret av elnino2k
Lenke til kommentar

vel, eneste problemet jeg ser med det er at de burde skrevet noe alla: motorsykel er per def. ett motorkjøretøy og er dermed henvist til de anviste parkeringsplasser for slikt.

(så kan det eventuelt legges til:) vis det der ikke er plass på anviste plasser henvises det til parkering langs gaten.

 

men selvfølgelig, jeg vet ikke om borettslaget deres har parkeringsplasser engang.

 

*rettet leif*

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Borettslaget har ingen parkeringsplasser for bil, det er en relativt stor sykkelparkering i bakgården hvor det også er en liten instikker uten sykkelstativ hvor det i teorien er plass til 2 mc, denne plassen brukes ikke pr. i dag. Men hvis de uansett kan anvise til gateparkering de ikke disponerer så må jeg vel vente til neste generalforsamling for å få gjort om vedtaket selv om beboere utenom styret ikke skulle ha noe i mot parkeringen?

Det kjipe med dette er at jeg må sette sykkelen på lager i 2 år, neste generalforsamling er jo mot slutten av neste sommer, så har veldig lyst å finne en løsning...=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...