Gå til innhold

Trodde jeg hadde bestemt meg, men nei ...


Muzungu

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Hadde egentlig bestemt meg for å studere finans på BI. Fikk vite ganske tidlig at jeg hadde komt inn. Jeg sjekket nylig søknaden min hos Samordna Opptak, og så da at jeg hadde kommet inn på petroleumsgeologi. Nå ble jeg plutselig veldig usikker.

 

Jeg trenger derfor gode argumenter for hva jeg skal velge. Ingeniør er vel kanskje mer variert, i forhold til finans som leder til en kontorjobb. Derimot er vel kanskje finans bedre betalt hvis man tar en master, enn det petroleumsgeologi er (selv med offshoretillegg).

 

Jeg har både matte og fysikk fra videregående, men jeg er litt i tvil om jeg vil klare et så realfaglig studium som petroleumsgeologi.

 

På forhånd takk. Har hatt noen søvnløse netter i det siste pga. dette. :p

Endret av Muzungu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Jeg er egentlig typen som ikke liker 9-4-jobb. Så jeg vet ikke om en kontorjobb blir litt for dødt for meg.

 

 

Jeg kunne godt tenke meg å jobbe i utlandet, og dette er vel kanskje mer mulig som ingeniør?

Endret av Muzungu
Lenke til kommentar

Hei

 

 

Hadde egentlig bestemt meg for å studere finans på BI. Fikk vite ganske tidlig at jeg hadde komt inn. Jeg sjekket nylig søknaden min hos Samordna Opptak, og så da at jeg hadde kommet inn på petroleumsgeologi. Nå ble jeg plutselig veldig usikker.

 

Jeg trenger derfor gode argumenter for hva jeg skal velge. Ingeniør er vel kanskje mer variert, i forhold til finans som leder til en kontorjobb. Derimot er vel kanskje finans bedre betalt hvis man tar en master, enn det petroleumsgeologi er (selv med offshoretillegg).

 

Jeg har både matte og fysikk fra videregående, men jeg er litt i tvil om jeg vil klare et så realfaglig studium som petroleumsgeologi.

 

På forhånd takk. Har hatt noen søvnløse netter i det siste pga. dette. :p

Lenke til kommentar

Det blir litt vanskelig å gi tips da den som kjenner deg selv best er nettop du.

Jeg ville satt opp en liste med for- og motargumenter for begge utdanningene og studert den.

Tror kanskje du har et litt snevert syn når du tror finans er kun kontorjobb mens petroleumsgeologi er alt annet enn det. Det er ikke sånn at du må jobbe i et meglerhus eller bank med finansbakgrunn. Du kan gjerne jobbe i industrien og div. andre spennende stillinger.

 

Når det gjelder 9-4 jobb så tror jeg neppe du trenger å bekymre deg for det med mindre du evt. begynner i offentlig sektor. Tror du må påregne mye lengre arbeidstid enn som så, gjerne 8-18+, uansett hvilken av utdanningene du velger.

 

Når det gjelder jobb i utlandet så tror jeg ikke det er noe hinder for det med finansbakgrunn. Tror de to utdanningene er nokså like på den fronten uten av jeg vet noe særlig mer om det.

 

Så argumentene blir gjerne av typen: er du villig til å betale for utdanningen (BI), liker du realfag type matte og fysikk (Petroleumsgeologi) etc.

 

Jeg ville nok ikke hørt på folk som har en kompis som en gang studerte finans som syntes det var kjedelig eller en annen som tjener skambra med petroleumsgeologi utdanning. Regner med du skjønner hva jeg mener. Folk er forskjellig og det er du som kjenner deg selv best.

 

Håper det hjalp litt.

 

 

-doofhetz (studerer selv ved NHH).

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg gjorde som du sa, å listet opp fordeler og ulemper ved de to utdanningene. Jeg tok også en liten sjekk rundt mkring og et par telefoner for å finne ut litt mer om hvilke jobbmuligheter de to gir.

 

Så da ble det petroleumsgeologi. :)

Lenke til kommentar

Helt sikkert et bra valg. Var selv i samme dilemma som deg, men da i motsatt retning fra siv.ing til siv.øk. Jeg går selv master i finans, og må innrømme at jeg til tider angrer på at jeg ikke fortsatte på siv.ing pga. av stigmatiseringen av folk med økonomibakgrunn samt interesse for matte og statistikk. Men har etterhvert innsett at verden ikke er så svart-hvitt. Man finner både idioter og dyktige folk i begge leirer.

Lenke til kommentar

Begge deler vil lære deg mye nytt, både faglig og livserfaring. Om du ender opp med å ikke like studiet må du huske at det er svært få som finner sitt rette studie på første forsøk - for en stund siden sto det av 1 av 3 bytter studie minst én gang i Aftenposten (var på forsiden). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...