Gå til innhold

Hvordan ta best mulig bilde av fisk i akvarium?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal snart avgårde til akvariumet i Danmark, og har prøvd meg på å ta bilde av akvarium før men blir alltid refleksjon i glasset eller veldig mørkt. Har prøvd meg med kompakt kamera før og dette blir første gang med speilrefleks. Er en entusiast med kamera, dvs behersker manuell innstilling. Auto = fyfy.

 

Utstyret som tas med er:

 

Olympus E-620

Olympus 25mm f/2.8

Sigma 30mm f/1.4

 

Hvilke forslag/ innspill har dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sørg for at akvarieglasset er helt rent - både på utsiden og innsiden. Gjør unna rengjøringen på innsiden i god tid før du skal ta bildene slik at urenheter i vannet får tid til å legge seg.

 

Når du skal ta bildene er det best om det er relativt mørkt i rommet slik at du unngår forstyrrende refleksjoner. De fleste akvarier har for lite lys til at du slipper unna blits. Det beste er om du har en blits du kan flytte vekk fra kamera. Både ovenfra og inn fra en annen side av akvariet kan fungere, men pass på at blitsen er rettet slik at blitslyset ikke kommer direkte med i bildet. Hvis du kun har tilgang til blits fast på kamera kan du likevel få gode resultater så lenge du unngår rett vinkel mot glasset; omkring grader er bra.

 

Med de fleste kameraer vil du oppleve at autofokusen ikke jobber raskt nok, så du må antakelig bruke manuell fokus. Finjustering av fokus er som regel enklest å gjøre ved å flytte kamera noen cm frem eller tilbake.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Sørg for at akvarieglasset er helt rent - både på utsiden og innsiden. Gjør unna rengjøringen på innsiden i god tid før du skal ta bildene slik at urenheter i vannet får tid til å legge seg.

 

Viss han skal til eit akvarium i Danmark, så vert da vel litt vanskeleg for han å vaska innsida av glaset? :!: Hehe.. Ser da for meg!

 

Men som andre har sagt tidlegare, få objektivet så nært inntill glaset i akvariumet som moglegt!

Lenke til kommentar

Helt inntil glasset er bra for å ta bilder av fiskene osv, men hvis intensjonen er å få med litt av stemningen med folk som ser inn i glassene så må du bare finne de stedene som er mørkest på din side av glasset og godta at det blir litt refleksjoner. Det kan for eksempel være kult å få noen bilder med silhuetter av unger som står ved glasset og peker på fiskene.

 

Hvis du finner en lysbryter på en vegg, snik deg bort og slå av lyset og lat som ingenting, så tar du bildene. :) Det er lett å bli tilgitt for "ugjerningen".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Sørg for at akvarieglasset er helt rent - både på utsiden og innsiden. Gjør unna rengjøringen på innsiden i god tid før du skal ta bildene slik at urenheter i vannet får tid til å legge seg.

 

Viss han skal til eit akvarium i Danmark, så vert da vel litt vanskeleg for han å vaska innsida av glaset? :!: Hehe.. Ser da for meg!

 

Notat til meg selv: Les spørsmålet skikkelig før du svarer!

 

Uansett gjelder det meste av det jeg skrev, men man kan selvfølgelig i mye mindre grad påvirke forholdene i et offentlig akvarium enn i et hjemmeakvarium. Polariseringsfilter for å fjerne refleksjoner er ikke dumt, og hvis du bruker blits bør det uansett ikke være noe problem å få nok lys. I hvertfall ikke i fremre del av akvariet.

 

Men før du bruker blits kan det være lurt å forsikre seg om at det er lov. Det er ikke opplagt at det er.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Her er et eksempelbilde jeg tok fra samme akvarium forrige uke:

post-31023-1279638609,1606_thumb.jpg

D90 med Sigma 30mm f/1.4, 1/500 sek, f/2.0, ISO 640.

 

Jeg angra på at jeg ikke tok med et lite gråkort, for å fått mer kontroll over hvitbalansen.

 

Ellers så kan vi se at jeg ikke er noen spesiel god akvariefotograf :p

 

Tenkte det kanskje var litt interessant for trådstarter, siden jeg har brukt samme objektiv.

 

PS : Husk og spis blåbærkuleisen de selger der, farlig god!

 

EDIT : muligens bedre hvitbalanse dette? :hmm:

post-31023-1279639211,1564_thumb.jpg

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

Jeg har tatt noe bilder i akvariet i Ålesund, og sist jeg var der brukte jeg polarieringsfilter og ekstern blits. På noen av bildene, tatt ned i akvariet, ser det ut som fisken flyr i løse luften. Så tydelig at pola-filteret fjerner mye av refleksjoene som blitsen gav.

Lenke til kommentar

Et polafilter er totalt poengløst hvis du skal ta bilder vinkelrett på en glassflate - det fjerner refleksjoner kun hvis du skyter i vinkel, og det skal du helst ikke gjøre.

 

Et polafilter kan til dels hjelpe mot refleksjoner hvis du skyter i vinkel mot glasset, men vil også fjerne over halvparten av lyset (altså litt over et eksponeringstrinn) inne fra tanken.

 

Det kan nok hjelpe ved blitsbruk, men skyter du ikke med blits (sjekk om du får lov - det er nok ikke alle fisker som er så happy for det) gir det deg mørkere bilder - og lys er gjerne et problem fra før av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...