Gå til innhold

Kraftig Bærbar opp til 30k ønskes, men er usikker på hvilken ?


Anbefalte innlegg

Trenger en ny "bærbar" og har følgende krav:

 

1) 17" med 1920x1200 opløsning

2) Kraftig CPU

3) Hurtig og mye minne. Helst 1333MHz

 

Den skal primært benyttes til programmering og tallknusing, men det skal også være

ett ok skjermkort som driver de nyeste spillene dersom jeg skulle bli bitt av en slik

basille.

 

Det mest økonomiske jeg har sett på er en Studio 17 (den kan fåes med ønsket oppløsning),

men det skorter litt på effekt. Alienware har jeg vurdert og ikke slått fra meg.

 

Noen andre tips til kraftige slepbare i 20-30k klassen som fungerer smertefritt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multicom Kunshan D900-i7

 

Oppfyller alle kravene dine, og ettersom du sier primært programmering og tallknusing - da finnes ingen bedre bærbar for oppgaven.

 

Minnet er "bare" 1066MHz, men mer behøves ikke, hvis man ikke har planer om å overklokke selve minnebussen. Det er triple channel minne, dog. Prosessor/chipset/hovedkort er stasjonær type.

 

Har en selv, og er storfornøyd.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg ville sett på Asus's sine toppmodeller, feks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602031

 

Synest opp mot 30k er for mye, du får veldig mye å slepe på for 15-20k :whistle:

 

Takker! Skal se på Asus siden det er flere som har anbefalt disse.

 

30k er satt som tak dersom jeg finner noe til den prisen som jeg mener er verdt det. Målet er 20K pluss minus.

 

Multicom Kunshan D900-i7

 

Oppfyller alle kravene dine, og ettersom du sier primært programmering og tallknusing - da finnes ingen bedre bærbar for oppgaven.

 

Minnet er "bare" 1066MHz, men mer behøves ikke, hvis man ikke har planer om å overklokke selve minnebussen. Det er triple channel minne, dog. Prosessor/chipset/hovedkort er stasjonær type.

 

Har en selv, og er storfornøyd.

 

Takker! Hvordan er Multicom mht. reklamasjon og service og kvalitet på hardware ? Holder de 4 år uten noe som helst problemer ?

 

Det mest økonomiske ville ha vært å kjøpe en bærbar til 15000 idag, og en ny en til 15000 om to eller tre år. De ekstra 15000 koster mye mer enn det smaker.

 

Det er jeg helt enig i, men dette skal gå via arbeidsgiver og der er utskiftningssyklusen rundt 3 år. Det 3je året vil en 15k bærbar slite litt samt at det i mine øyne blir litt bedre kvalitet på komponentene når man bikker 20k. Dette er min subjektive mening og det finnes helt sikkert unntak som bekrefter regelen :)

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting å utsette på kundebehandling og service hos Multicom. De var bl.a. svært velvillig da jeg ville bytte den SSD-hardisken jeg opprinnelig bestilte og fikk levert, da jeg oppdaget at Intel nettop hadde kommet med en oppgradert versjon av denne. No questions asked, no money involved ;). Kvaliteten på Kunshan-modellene er gjennomgående høy - ikke helt på høyde med "proff"-modellene fra Dell og Lenovo, men over gjennomsnittet. Disse maskinene er produsert av Clevo, som er i tetsjiktet når det gjelder kraftige bærbare arbeidsstasjoner og gaming-maskiner. Alienware's maskiner var for noen år siden bygget av Clevo.

 

Mht. levetid; jeg har ingen grunn til å tro at min maskin ikke vil holde i 4 år til; det er vel helst den teknologiske utviklingen som setter grensen for levetid, tenker jeg. Jeg har hatt min i 1 år snart, uten et eneste problem med hardware. Alt fungerer som det skal - og det fungerer meget godt.

 

Den eneste ulempen med et slikt kraftmonster - bortsett fra vekt, selvfølgelig - er minimal batteritid. Selv med et gedigent 12-cellers batteri, får man kun i overkant av 1 time på batteriet - takket være stasjonær innmat og kraftig skjermkort. Varme derimot, er ikke noe problem, da Clevo's kjølesystemer går utenpå det meste.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Den eneste ulempen med et slikt kraftmonster - bortsett fra vekt, selvfølgelig - er minimal batteritid. Selv med et gedigent 12-cellers batteri, får man kun i overkant av 1 time på batteriet - takket være stasjonær innmat og kraftig skjermkort. Varme derimot, er ikke noe problem, da Clevo's kjølesystemer går utenpå det meste.

 

Denne skal stå plugget til veggen, så det er ikke noe problem med batteritid.

 

På min dell inspiron så må jeg åpne den og støvsuge kjøleribben foran viften for hybelkaniner en gang i halvåret. Merker fort når det er påtide å støvsuge da viften går i ett. Etter støvsuging går knapt viften. Er det noe lignende å merke på kunshan ?

 

W701 med minneoppgradering kan jo være noe? Den aller beste koster rundt 30k ink moms, siden jobben skal betale er det jo momsfradrag, og da blir det billigere.

 

Takk! Skal sjekke ut denne.. Jeg liker Lenovo.. bruker det mye i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar

Jeg liker også Lenovo godt, spesiellt W-serien - og Dell Precision. Det er bare det at en stasjonær prosessor er en helt annen verden en en mobil-prosessor, det er fullstendig overlegent. Jeg var meget fornøyd da jeg omsider fant fram til en stasjonær kraftpakke i en bærbar form, og det til en rimeligere pris enn Dell/Lenovo/HP's toppmodeller.

Lenke til kommentar
Det er jeg helt enig i, men dette skal gå via arbeidsgiver og der er utskiftningssyklusen rundt 3 år. Det 3je året vil en 15k bærbar slite litt samt at det i mine øyne blir litt bedre kvalitet på komponentene når man bikker 20k. Dette er min subjektive mening og det finnes helt sikkert unntak som bekrefter regelen :)

 

Etter min mening vil en hvilken som helst PC du kan kjøpe idag begynne å slite mtp ytelse i forhold til nye maskiner om 2-2,5 års tid. Når du kommer over ett visst nivå får du ikkje bedre ytelse av å legge mere penger i PCen, bare mere bling.

 

Eg tror ikkje det vil være så stor forskjell om 3 år på en PC kjøpt idag til 15k og en til 30k at det er verdt pengene.

 

Eg tviler også på om du trenger den lille ekstra ytelsen. En 4-kjerne med masse ram gir deg veldig god ytelse, så lenge du er oppe på det nivået så gir ikkje litt høyere klokkefrekvens på prosessor og ram så mye ekstra.

 

Eg mener den Asusen eg linket til i mitt først svar gir veldig mye for pengene, med 2,8ghz 4kjerne og 6gb 1333mhz ram.

 

Utover det så er kvaliteten på skjermen det du skal være veldig oppmerksom på, det kan være veldig varierende. Min 2 år gamle Dell m1730 har myyyyyye bedre skjerm enn den helt nye Acer'en som kompisen min kjøpte i vår.

Lenke til kommentar

Jeg har for vane å åpne og rense maskinen innvendig et par ganger i året uansett, så jeg har ikke merket noe sånt problem. Men heldigvis er den lett å åpne, og det er lett å komme til der man skal innvendig. Det kan man ikke si om alle bærbare.

 

Det kan jeg skrive under på! Dell Inspiron er en drøm å åpne.. HP'en til min samboer er noe av det største makkverket jeg har vært borti både når det gjelder konstruksjon og kvalitet.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at det kommer til å bli en Multicom Kunshan D900-i7.. Den har den ytelsen jeg er på jakt etter i noe som kan minne om en bærbar :)

 

Den nærmer seg 40k topp konfigurert, men det er vel ikke så mye å hente på Extreme prosessor og 6GB minne bør holde. GTX 285M er vel også ett ok grafikkort siden jeg ikke primært skal spille på den.

 

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar

40.000, bare tenk over det er par ganger.. Det er fullstendig sinnsykt overdrevet. Kjøp den Asusen du. Den er mer en god nok. Da har du spart deg for 25.000 kr og har en gæren pc. Og om noen år så kjøper du ny

 

Den har ikke 1920x1200 oppløsning så vidt jeg kan se :)

 

Prisen blir rundt 25k med middels spesifikasjoner og det kan jeg leve med. Det er tross alt snakk om desktop hardware så ytelsen er upåklagelig vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Ja, det er bare å styre unna Extreme-prosessoren, som er uforholdsmessig dyr; 4Gb minnebrikkene, som også er uforholdsmessig dyre; unngå dyreste diskoppsett - 3 stk. SSD er unødvendig, men gjerne en kombinasjon av en SSD og en eller to snurredisker til lagring; Og så er selvsagt GTX 480M en dyr sak. Men som du sier; er du ikke fps-fanatiker som ha det beste som finnes, så er GTX 285M et meget kapabelt kort - og var det beste som fantes til bærbar for bare 6 mndr. siden.

 

En slik moderat konfigurasjon gjør at man havner mellom 21-27k, og da har man fremdeles en maskin som - selv med "bare" i7 930 - svinebanker alle andre bærbare på markedet, og kommer sannsynligvis til å gjøre det i årevis framover - rett og slett fordi det er bare Clevo som putter stasjonær hardware inn i en bærbar.

 

For de som fremdeles ikke er fornøyd, kan jeg jo bare nevne at Clevo til høsten kommer med X7200 - en maskin med 17-tommers 1920 x 1080 skjerm, stasjonær hardware, mulighet for Core i7 980X prosessor, og 2 x GTX 480M i SLI.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...