Gå til innhold

Har ei gammel 166-maskin, noe fornuftig jeg kan finne på?


Anbefalte innlegg

Som skrevet har jeg en Pentium1 166 MHz-maskin til overs...

 

Andre specs:

1,5 Gb HDD (klarer kun å slette ting ned til 685 Mb ledig...)

Ikke nettverkskort...

En PS/2-utgang, ingen USB. Tastatur-koblingen er en større (tykkere) versjon av PS/2 ser det ut som (aner ikke hva den heter)

"Turbo-knapp" - fra 99MHz til 166MHz

Win95 Plus!

 

Alt jeg kommer på i farta.

 

Jeg kommer _ikke_ til å ødelegge den på noen som helst måte, så kom med fornuftige innspill. Vil heller ikke bruke penger på den...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@nogard: Den står fast på loftet, slik som de to andre maskinene i huset... Men for øyeblikket står den på kottet.

 

Har ikke noe kort for internetten heller, så noen server blir det ikke. (Hadde tenkt å gjøre den til server, men så fant jeg jo ut at det ike er mulig med internett på den :-? ...)

 

Får se hva det blir av den til slutt :D

Lenke til kommentar

>>En PS/2-utgang, ingen USB. Tastatur-koblingen er en større (tykkere) versjon av PS/2 ser det ut som (aner ikke hva den heter)

 

Hehe.

Føler meg med ett litt gammel her.

Det finnes altså pc-brukere som ikke har sett keybd plugger av den gamle DIN typen.

 

*sukk*

 

:-)

Howard

Lenke til kommentar

Du kan øddelegge den på en orginal måte.

Du kan prøve å skaffe et (ISA?)nettverks kort og bruke den til router.

Du kan også instalere *NIX på den.

Du kan prøve med syke overklokkings prosjekt...(100% sjang for meltdown type :D )

Ta t delene ta dem fra hverandre lim den på pc'en din som dekorasjon/casemod...

 

Her er det bare fantasien som setter grenser...

Lenke til kommentar

Den gamle turbo-knappen doblet klokkefrekvensen på CPU når den var inne (i praksis halverte den klokkefrekvensen på CPU når den var ute), den var ikke til mye nytte, unntatt når man ville spille et altfor gammelt spill eller se den fine animasjonen i Solitaire i slow-motion.

Det finnes en fin turbo-funksjon (med lignende resultat som nevnte knapp) i moderne PCer, det er bare å disable L1 og L2-cache i BIOS. Dette tilsvarer omtrent å klippe beina av en sprinter og få ham til å løpe 100-meteren etterpå...

Lenke til kommentar
...det finnes en fin turbo-funksjon (med lignende resultat som nevnte knapp) i moderne PCer, det er bare å disable L1 og L2-cache i BIOS. Dette tilsvarer omtrent å klippe beina av en sprinter og få ham til å løpe 100-meteren etterpå...

 

...hehe :lol: !

 

Prøvde det en gang, mener hastigheten gikk ned til ca. 95% av det vanlige. Anbefaler alle å prøve det, det er ikke farlig!

Lenke til kommentar

Turboknappen stammer fra gamle dager da det plutselig dukket opp maskiner som var så kjappe at en måtte kunne senke farten på dem for at spill o.l. ikke skulle gå for fort. F.eks. å spille Sopwith på en kraftmaskin som en 16MHz 386 var nesten umulig da alt gikk sinnsykt fort :)

 

Dette problemet eksisterer stort sett ikke lenger siden man programmerer spill på en mer fornuftig måte i dag, men mange gamle DOS spill går fortsatt for fort, og da må man til med programvare som mo'slo hvis man ikke har en turboknapp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...