Gå til innhold

Leie av plass i våpenskap?


Anbefalte innlegg

At de nye oppbevaringsreglene kun baserer seg på frykt er tull. De nye begrensningene på totalt antall kan jeg være enig i at har med frykt å gjøre.

 

Det er et faktum at lavere tilgjengelighet på våpen fører til mindre uhell. Kriminelle får tak i våpen hvis de vil, men oppbevaring i skap gjør terskelen større for at noen tilfeldigvis kommer over et våpen i huset til noen. F.eks et barn som leter gjennom et spennende klesskap. (Skjedde faktisk hos naboen. Lite gøy når barn som er hjemme alene leker med ekte skytevåpen.) Eller at et suicidalt familiemedlem får tak i et skytevåpen og gjør det slutt. (Skjedde hos en annen nabo, med en ungdom.)

 

De nye oppbevaringsreglene er lette å gjennomføre, koster fint lite - og kun i situasjoner der man har med en urimelig husvert kan det bli problemer av de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Skapene i seg selv er vel ikke så dyre. men selv 2000 kroner er vanskelig å avse for en student. Kan jo tenke litt på kvadratmeter prisen i tillegg, ca 50000 i mitt tilfelle.

 

Våpenlovens innskjerpelser er kun et resualtalt av frykt, somregel fra mennesker som ikke har noe med våpen å gjøre. Å de kommer sikkert til å bli strengere helt til skytevåpen blir forbudt.

Men jeg kommer ikke til å legge en av mine livs lidenskaper på hyllen(jakt) bare fordi jeg ikke har mulighet til å oppbevare våpene etter forskriftene.

 

 

Som sagt, jeg kjøper ikke plass begrunnelsen. Ett skap på 35x54x20cm kan man få plass til selv om aman bor på 20 eller 30m2.

 

 

Og nei det ikke bare pga frykt innskjerpelser kommer. Det er ett faktum at POD har kommet med innskjerpelser tidligere basert på hva de har sett/lest på ett forum. Og de har gjentatte ganger uttrykt bekymring for hva de har lest på forum siden....

Lenke til kommentar

Med mine skap fulgte det en lapp med intruksjoner.

Duun og Rosengren skap skal ha fire bolter og det skal de fleste. har ikke hørt om noen som bare trenger to.

 

Hvor mange hull er det i ditt skap.

 

 

Det er ditt ansvar og jobb å sørge for våpna blir oppbevart forskriftsmessig. I de skap jeg har sett/hørt om, er ikke to bolter forskriftsmessig.

Worst case ved en evt kontroll blir da 10k i bot og inndradd våpenkort.....

 

Du gambler på at "det viste ikke jeg" blir godtatt som forsvar.... Noe risikabelt IMHO.

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Litt på sidenlinjen..

Myndighetene pålegger oss å skaffe våpenskap for private våpen, men når skal de dele ut våpenskap for oppbevaring av AG3 fra Heimevernet?

 

Det kommer ikke til å skje

 

Da jeg var i heimevernet kunne vi kjøpe oss våpenskap via annonser i HV bladet.

HV tar bare inn en viktig del av våpenet slik at de skal vær ubrukelig hvis det kommer på avveie.

den metoden er dog noe tvilsom

Lenke til kommentar

Litt på sidenlinjen..

Myndighetene pålegger oss å skaffe våpenskap for private våpen, men når skal de dele ut våpenskap for oppbevaring av AG3 fra Heimevernet?

 

Det kommer ikke til å skje

 

Da jeg var i heimevernet kunne vi kjøpe oss våpenskap via annonser i HV bladet.

HV tar bare inn en viktig del av våpenet slik at de skal vær ubrukelig hvis det kommer på avveie.

den metoden er dog noe tvilsom

 

 

Når HV pålegger sine medlemmer å oppbevare et automatvåpen så burde de også levert et våpenskap.

Den vitale delen som fjernes fra våpenet er tennåla, som alle og enhver kan bestille for noen få kroner på internett.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er også interessert i å vite om det er et firma som leier ut plass i våpenskap. Personlig så synes jeg denne loven med våpenskap er helt absurd. Jeg oppbevarer selv 3 våpen i min lille leilighet på 30m2. Jeg har verken råd eller plass til et våpenskap(da jeg kjøpte mine våpen måtte du først ha våpenskap etter du hadde 4 våpen). Jeg har bare gjømt våpene langt inni et skap, og oppbevarer sluttstykkene og forskjefte på en annen gjemme plass, og synes selv at dette er tilstrekkelig.

Meget enig, grunnen til at en måtte ha våpenskap ved 4 våpen var vel att en unge ikkje skulle skade seg sjølv eller andre med 4 våpen samtidig..

 

Finnest jo en ny type skap som kun er for vitale deler, og desse tar ikkje stor plass.

 

Dessuten er kravet att du HAR eit godkjendt skap, ikkje att du bruker dette..

 

Så om du har boltet det fast eller ikkje veit no får faen ikkje en kontor rotte i oslo noke om.

en enkel safe som er godkjent får oppgaven er godt nok..

 

Sjølv hadde fatteren eit heimesnekra skap i betong og jern en lang stund, men da eg skulle kjøpe våpen (nr 9 i hus) måtte han plutselig kjøpe eit godkjend skap.. sjølv om han fikk kjøpe nr 8 ved å sende over noken bilder får å dokumentere oppbygningen av skapet.

 

Men finnest utallige typer av skap som er godkjendt, får vitale deler fungerer nok de meste, men ville sjølv hatt hele våpenet innelåst da kikkertsikte er verdt en del.

Lenke til kommentar

Er også interessert i å vite om det er et firma som leier ut plass i våpenskap. Personlig så synes jeg denne loven med våpenskap er helt absurd. Jeg oppbevarer selv 3 våpen i min lille leilighet på 30m2. Jeg har verken råd eller plass til et våpenskap(da jeg kjøpte mine våpen måtte du først ha våpenskap etter du hadde 4 våpen). Jeg har bare gjømt våpene langt inni et skap, og oppbevarer sluttstykkene og forskjefte på en annen gjemme plass, og synes selv at dette er tilstrekkelig.

Meget enig, grunnen til at en måtte ha våpenskap ved 4 våpen var vel att en unge ikkje skulle skade seg sjølv eller andre med 4 våpen samtidig..

 

Finnest jo en ny type skap som kun er for vitale deler, og desse tar ikkje stor plass.

 

Dessuten er kravet att du HAR eit godkjendt skap, ikkje att du bruker dette..

 

Så om du har boltet det fast eller ikkje veit no får faen ikkje en kontor rotte i oslo noke om.

en enkel safe som er godkjent får oppgaven er godt nok..

 

Sjølv hadde fatteren eit heimesnekra skap i betong og jern en lang stund, men da eg skulle kjøpe våpen (nr 9 i hus) måtte han plutselig kjøpe eit godkjend skap.. sjølv om han fikk kjøpe nr 8 ved å sende over noken bilder får å dokumentere oppbygningen av skapet.

 

Men finnest utallige typer av skap som er godkjendt, får vitale deler fungerer nok de meste, men ville sjølv hatt hele våpenet innelåst da kikkertsikte er verdt en del.

 

Bullshit!

"§ 83. Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå jf. « Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap » (1985). Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne. "

Lenke til kommentar

Kan anbefale dette Her hvis du har dårlig plass. En av våpenets mindre (altså i størrelse) vitale deler plasseres i boksen, som da regnes som FG-godkjent våpenskap.

Dette var skapet eg tenkte på. Viste ikkje kven som hadde produsert det, så kunne ikkje komme med link, har bare sett plakat på skytebanen.

 

Men min filosofi ang våpenskap og slikt er att vist folk virkelig vil inn i det, kommer de også inn.

Hjelper ikkje med det ene eller det andre, har folk verktøy til fårmålet kommer det inn uansett.

Men er selfølgelig betre med skap enn uten, vist småkriminelle kommer på eit lite besøk.

Men synest skapene i dag koster alt får mykje i forhold til størrelsen. Får knapt nok inn eit våpen med kikkertsite (x56 og lav montasje) Og de som har lyddemper sliter jo virkelig. Må no vere irriterende å skru av og på kvar gang en skal ut på jakt.

 

Kortid kom kravet om fastbolting av skap? Tror ikkje fatteren har boltet fast det vi har.

Er godt mulig att det er fast, men tviler i grunn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...