Gå til innhold

Jehovas vitner og religion


Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

 

Ikke ta dette spørsmålet feil, eller som en religion forkastelse eller noe.

Men jeg har hørt ganske mange folk si at Jehovas vitner er mer en kult en det er en religion. Hva er det jehovas gjør som ikke "vanlige" kristene gjør og trur på ?

 

Og hva gjør at folk vier livet sitt til en gud, som man forsåvidt ikke kan bevise eksistensen på ? Er det for trøst, døds angst, eller ? Jeg er veldig nyskjerrig, fordi jeg opplevde da min mor døde av kreft, den tiden ho var syk, så fikk ho en trang til å lese bibelen, og fikk ro i kroppen og tanken på å dø ble ikke så ille. Var nesten som om ho fikk en "åpenbaring". Er det sånn med de fleste kristene ? At dere har fått en åpenbaring, og at det er en fin måte å finne trøst når man er ensom ?

 

Jeg har opplevd det at barn som vokser opp i en kristen familie, og blir tvingt til å tru på en gud og tvingt i kirka eller bedehus, mister sitt religiøse syn på verden og ender opp "tro-løse". Kan dette stemme ? Kristen dommen har blitt mer og mer borte i Norge, og jeg personlig tror det er på grunn av foreldre som påtvinger barna sine en religion.

Jeg tror at gud er ikke en person man kan tvinge på en person, jeg tror det at gud er en person som kommer og er der når man trenger han mest.

 

Igjen ikke ta dette feil, jeg er bare nyskjerrig, og selv om spørsmålene mine kansje virker sadistiske, så mener jeg allt godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk blir ikke troløse fordi de har blitt påtvunget religion,folk blir troløse fordi vitenskapen avkler religion mer og mer. I tillegg så blir religion oftere forkastet der befolkningen har mange utdannede mennesker.

 

Blir det samme som å tro på tordenguden Tor, vi vet jo nå at han ikke lager torden, vi vet også at ikke mennesket ble skapt, slik det står i diverse hellige bøker.

 

 

Religion lever fortsatt fordi foreldre lærer barna sine det, tenk litt på det, i Norge blir de fleste religiøse kristne, imens folk flest blir muslimer i feks Iran. Dette fordi foreldre og andre tillitspersoner lærer barna det. Indoktrinering.

 

Jehovas Vitner kalles vel en sekt fordi de er overbevist og forholder seg til en liten del av biblen. Andre sekter er sekter/kulter fordi forholder seg ordrett til hele eller deler av de religiøse tekstene.

 

De kristne, nå til dags, driter stort sett i alt som står i biblen, de satser på at det eneste som trengs er trua på gud.

 

Dersom jeg virkelig hadde trudd på gud/jesus så ville jeg gjort alt jeg kunne for å tilfredstille guden, og leve livet mitt etter beste evne etter gudens eksempel.

Jeg forstår derfor hvordan sekter og fundamentalister derfor kan gjøre forferdelige ting. De vil bare til sin gud.

 

Jeg har spurt flere kristne om ikke det beste for en god kristen er å dø tidligst mulig, livet her på jorda er jo ræva i forhold til himlen, men jeg får aldri noe godt svar.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

 

Jehovas Vitner kalles vel en sekt fordi de er overbevist og forholder seg til en liten del av biblen. Andre sekter er sekter/kulter fordi forholder seg ordrett til hele eller deler av de religiøse tekstene.

 

De kristne, nå til dags, driter stort sett i alt som står i biblen, de satser på at det eneste som trengs er trua på gud.

 

 

Bare lurer på hvor du tar dette fra og eventuelt hvilken del av bibelen de ikke følger? Jeg mente hovedkritikken var at de fulgte alt som stod i Biblen?

 

Da tenker jeg på blod, utstøtelse, kvinner etc... For det er vel i hovedsak det som er ankepunktene?

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Heisann folkens.

 

Ikke ta dette spørsmålet feil, eller som en religion forkastelse eller noe.

Men jeg har hørt ganske mange folk si at Jehovas vitner er mer en kult en det er en religion. Hva er det jehovas gjør som ikke "vanlige" kristene gjør og trur på ?

Jehova tillegger deler i bibelen mer vekt enn andre deler... Sekt betyr vel egentlig ikke noe annet enn flokk eller tilhenger skare... og blir benyttet om JV pga at de har en ganske bombastisk tro med sterke, autoritære ledere...

 

Og hva gjør at folk vier livet sitt til en gud, som man forsåvidt ikke kan bevise eksistensen på ? Er det for trøst, døds angst, eller ? Jeg er veldig nyskjerrig, fordi jeg opplevde da min mor døde av kreft, den tiden ho var syk, så fikk ho en trang til å lese bibelen, og fikk ro i kroppen og tanken på å dø ble ikke så ille. Var nesten som om ho fikk en "åpenbaring". Er det sånn med de fleste kristene ? At dere har fått en åpenbaring, og at det er en fin måte å finne trøst når man er ensom ?

Det er jo det da. Tenk bare at du fult og fast tror at du vil leve evig (uten å tillegge hva evig betyr, da evig er en jævla lang tid...) Du opphøyer seg selv til noe som guden du tror på gjerne vil beholde og tror derfor at du kan gå døden trygt i møte... Idiotisk ja, men sikkert glimrende "skylapper" for de som er redde for å dø... Og der her du hoved ingrediensen i all religiøs tro, frykten for å dø. Frykter du ikke døden har du heller liten brukt for tanken om et liv etter døden heller. frykter du døden, slik din mor antagelig gjorde, er det en grei "medisin" for å takle frykten. Du tror du ikke dør, bare forflyttes over til et evig liv.....

 

Jeg har opplevd det at barn som vokser opp i en kristen familie, og blir tvingt til å tru på en gud og tvingt i kirka eller bedehus, mister sitt religiøse syn på verden og ender opp "tro-løse". Kan dette stemme ? Kristen dommen har blitt mer og mer borte i Norge, og jeg personlig tror det er på grunn av foreldre som påtvinger barna sine en religion.

Jeg tror at gud er ikke en person man kan tvinge på en person, jeg tror det at gud er en person som kommer og er der når man trenger han mest.

Nei. Indoktrinering var all religions styrke, den sikret at barnet får den religionen som foreldrene tror på og sikret at de lærte den til sine barn igjen uten tanke på at dette er hjernevaksing. I dag har vi fremdeles denne hjernevaskingen av noen barn, men i dag kan ikke religion lenger tvinge noen til å fortsette å tro på dette når de vokser opp. Det og det faktum at ungdom i dag i langt større grad tenker selvstendig gjør at de ser igjennom religiøst vissvass og blir ateister. Pluss at alternativene til religiøse "forklarings" modeller er mye bedre enn de religiøse. I dag kan selv unger stille spørsmål og være kritiske til dette, noe som dessverre ikke var så utbredt før.

 

Som McHalvorsen sier, religion faller når kunnskap og viten får innpass, for da klarer du ikke lenger å tro på påstandene i bibelen. For det er det alle religiøse "overbevisning" er, kun påstander.

 

"Gud" kan nok komme og være der ja, men ikke noen av de gudene som står beskrevet i gamle bøker nei... Den guden du sikter til er overbevisninger oppe i ditt eget hode og det kan være hva som helst som trøster deg akkurat der og da og ikke nødvendigvis taken på en gud som gir deg evig liv... Vet at jeg ville blitt veldig trist hvis jeg fikk vite at jeg skulle eksistere i evig tid den dagen jeg døde, for det har jeg ikke noe ønske om. Tror ikke de som tror de skal få et evig liv har tenkt over hva evig betyr jeg... Det er, som sagt, en jævla lang tid og jeg tror du vil bli dyktig lei når du har hørt den platte vitsen til jesus for 923 985 843 082 976 213 867 870 987 341 574 gang... Tror ikke du? ;)

 

Nå har jeg hørt kristne som påstår at gud hele tiden sletter, eller resetter, minnet ditt og at du aldri vil føle det som kjedelig eller tregt, bare sveve på rosa skyer, men hva slagt tilværesle er det egetntlig? Du er bare redusert til en marionette dukke som må tilbe gud når han sier at du skal tilbe ham og det er ikke noe for meg. så jeg fornekter den hellige ånd og har sikret med en tilintetgjørelse hos den kristne guden. Nå gjenstår det bare å oppnå evig tilintetgjøresle hos alle de andre gudene..... he he

Endret av RWS
Lenke til kommentar

 

Jehovas Vitner kalles vel en sekt fordi de er overbevist og forholder seg til en liten del av biblen. Andre sekter er sekter/kulter fordi forholder seg ordrett til hele eller deler av de religiøse tekstene.

 

De kristne, nå til dags, driter stort sett i alt som står i biblen, de satser på at det eneste som trengs er trua på gud.

 

 

Bare lurer på hvor du tar dette fra og eventuelt hvilken del av bibelen de ikke følger? Jeg mente hovedkritikken var at de fulgte alt som stod i Biblen?

 

Da tenker jeg på blod, utstøtelse, kvinner etc... For det er vel i hovedsak det som er ankepunktene?

 

 

// WINWIN

Jeg snakker om vanlige "hobby kristne" og andre kristne i Norge, de følger ikke biblens dogmer, de tror at det holder å tro på og be til gud innimellom.

Lenke til kommentar

 

Jeg snakker om vanlige "hobby kristne" og andre kristne i Norge, de følger ikke biblens dogmer, de tror at det holder å tro på og be til gud innimellom.

 

"Those who consider themselves only moderately religious really need to look in the mirror and realize that the solace and comfort that religion brings you actually comes at a terrible price. If you belonged to a political party or a social club that was tied to as much bigotry, misogyny, homophobia, violence, and sheer ignorance as religion is, you'd resign in protest."

- Bill Maher

 

En av grunnene til at folk velger å vie sitt liv til en slik gud er frykt. Frykten for det ukjente, frykten for å dø osv. Her har guden fasiten, og de trenger ikke lengre bekymre seg, bare de følger hans lovord.

 

Frykten fungerer også andre veien. Mange kristne barn som har blitt indoktrinert frykter i de fleste tilfeller gud. De er redd for å stille spørsmål ved han fordi de er redde for å trosse gud, og dermed ikke komme inn i himmelriket.

 

I vårt samfunn er religion og tro for de fleste av oss en "luksus" Jeg kan forstå hvis du er f.eks helt alene i en fengselcelle for evig tid at en imaginær "Gud" som forteller deg at han skal ta deg med til et bedre sted bare du gjør det han ber deg om, kan gi deg håp. Men dette er ikke tilfellet for de fleste. Jeg frykter også døden, men et sitat av Epikur fikk meg til å se på det annerledes:

 

"Death is nothing to us, since when we are, death has not come, and when death has come, we are not."

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, fikk litt mer info om kristendommen og indoktrinerte barn og så klart JHV.

 

Men er det noen her som vet hva slags ekstremistiske ting JHV gjør for noe ? Når jeg var mindre fikk jeg opplyst en hel del skrekk historier fra min oldemor, og hadde stadigvekk marerit om JHV som gikk rundt i sentrum med motorsager, selv om jeg er ganske klar over at de ikke er så ekstreme he he. (Kan nok også være en blanding av at jeg så The texas chainsaw massacre en del ganger :p)

Lenke til kommentar

Heisann folkens.

Hva er det jehovas gjør som ikke "vanlige" kristene gjør og trur på ?

http://www.youtube.com/watch?v=-RjKwp26aMM

Sjekk ut denne for hva som skille Jehovas vitner fra vanlige kristne, tror denne er ganske riktig. Ja de er vel en slags kristen kult med litt spaca teologi. Har fått de selv på døra nylig, selvom de var hyggelig folk synes jeg de baserer sin tro på litt krampeaktige bibel-tolkninger. De tror fx ikke på treenigheten og at Jesus var Gud selv som ble menneske for å selv ta straffen for våre synder.

 

Og hva gjør at folk vier livet sitt til en gud, som man forsåvidt ikke kan bevise eksistensen på ? Er det for trøst, døds angst, eller ? Jeg er veldig nyskjerrig, fordi jeg opplevde da min mor døde av kreft, den tiden ho var syk, så fikk ho en trang til å lese bibelen, og fikk ro i kroppen og tanken på å dø ble ikke så ille. Var nesten som om ho fikk en "åpenbaring". Er det sånn med de fleste kristene ? At dere har fått en åpenbaring, og at det er en fin måte å finne trøst når man er ensom ?

Ja for mange er det nettopp disse tingene. Mange forteller Jesus/Gud åpenbarer seg for dem eller gir dem en overnaturlig fred inni seg, eller får overnaturlig hjelp i sine problemer. For mange er det bare Gud som kan fylle tomrommet inni dem, og dems søken etter mening.

 

 

jeg tror det at gud er en person som kommer og er der når man trenger han mest.

Ja nettopp!

Lenke til kommentar

Sjekk ut denne for hva som skille Jehovas vitner fra vanlige kristne, tror denne er ganske riktig. Ja de er vel en slags kristen kult med litt spaca teologi. Har fått de selv på døra nylig, selvom de var hyggelig folk synes jeg de baserer sin tro på litt krampeaktige bibel-tolkninger. De tror fx ikke på treenigheten og at Jesus var Gud selv som ble menneske for å selv ta straffen for våre synder.

 

 

Hva er krampeaktig i å ikke tro på en treenig gud?

Hvordan får man Bibelen til å fortelle om en slik en?

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Ikke ta dette spørsmålet feil, eller som en religion forkastelse eller noe.

Men jeg har hørt ganske mange folk si at Jehovas vitner er mer en kult en det er en religion. Hva er det jehovas gjør som ikke "vanlige" kristene gjør og trur på ?

I tilfelle en sekt, ikke en kult. Kult (som vi og finner i "kultivere" - dyrke) handler i religiøs sammenheng om Gudsdyrkelse, gjerne forbundet med faste seremonier, eller liturgier. Slik sett er de fleste religioner kulter, sterkest kanskje i tempel-kulter eller naturreligioner (sjamanisme). Jehovas Vitner legger meg bekjent ikke særlig stor vekt på det seremonielle / liturgiske og er slik sett heller ikke spesielt kultisk i sin form.

 

Derimot kan de sies å ha sekteriske trekk, i betydningen at det er bare innenfor bevegelsen at sannheten finnes. Sekter kjennetegnes gjerne og av sterke lederskap og gruppekontroll.

 

Teologisk skiller de seg fra verdens kirker særlig på synet på Jesus. Der kirkene sier at Jesus er sann Gud og født av Gud, og samtidig sant menneske født av Maria, sier JV at Jesus er den første av Guds skapninger, noe som gir en fundamental annen forståelse av resten av bibelen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann folkens.

 

Ikke ta dette spørsmålet feil, eller som en religion forkastelse eller noe.

Men jeg har hørt ganske mange folk si at Jehovas vitner er mer en kult en det er en religion. Hva er det jehovas gjør som ikke "vanlige" kristene gjør og trur på ?

Jehovas vitner er ikke kristne. De feirer ikke Jesu Kristi fødsel (Jul) eller Jesu Kristi oppstandelse (Påske) De er mot korset og hater Kirken. De har et fulstendig forvrengt bilde av Jesus Kristus.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jehovas vitner er ikke kristne. De feirer ikke Jesu Kristi fødsel (Jul) eller Jesu Kristi oppstandelse (Påske) De er mot korset og hater Kirken. De har et fulstendig forvrengt bilde av Jesus Kristus.

Det står ingen steder i Bibelen at Jesus sin fødselsdag skal feires. Faktisk, Bibelen assosierer fødselsdagsfeiringer som en hedensk skikk.

 

Angående påske så feirer JV «Herrens aftensmåltid», som den eneste høytid.

 

Hvorfor tror du de hater kirken?

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Jehovas vitner er ikke kristne. De feirer ikke Jesu Kristi fødsel (Jul) eller Jesu Kristi oppstandelse (Påske) De er mot korset og hater Kirken. De har et fulstendig forvrengt bilde av Jesus Kristus.

Korsets historie er en ganske interesant vending i kristendommen.

I følge kirken så blei Jesus dept på et kors noe JV ikke er enige i ettersom de ut fra grunnskriftene tolker denne redskapen som en påle uten tverrbjelke.

Uansett er det ganske morsomt at kristendommen velger Jesu drapsvåpen som symbol på sin religion og opphøyer dette drapsvåpenet slik de gjør.

Ville vært interresant om Jesus blei hengt eller tatt livet av i den elektriske stol.

 

Kirken anser JV som falsk religion og derfor dette hatet mot kirken.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jehovas vitner er ikke kristne. De feirer ikke Jesu Kristi fødsel (Jul) eller Jesu Kristi oppstandelse (Påske) De er mot korset og hater Kirken. De har et fulstendig forvrengt bilde av Jesus Kristus.

Det står ingen steder i Bibelen at Jesus sin fødselsdag skal feires. Faktisk, Bibelen assosierer fødselsdagsfeiringer som en hedensk skikk.

 

Angående påske så feirer JV «Herrens aftensmåltid», som den eneste høytid.

 

Hvorfor tror du de hater kirken?

De kristne fødes, dør og står opp fra de døde sammen med Jesus Kristus. Derfor feires alle disse enkelt begivenhtene, i denne imaginære syklus alle de kristne tar del i, for å få del i Jesu Kristi evige liv.

 

Paulus > Jeg er korsfestet med Kristus

 

Paulus > Har vi vokst sammen med Kristus i en død som er lik hans, skal vi være ett med ham i en oppstandelse som er lik hans

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Fortsatt ingen steder der det oppfordres at kristne skal feire jul. En annen ting som er verdt å merke seg, en av grunnene til at JV ikke tror at Jesus ble født i Desember, er at det står at dyrene var ute på marken mens han ble født i stallen. Det var absolutt ikke vanlig å ha dyr ute på marken på vinteren, selv ikke sør for Jerusalem.

 

Attpåtil står det ingenting konkret om fødselsdagen til Jesus.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...