Gå til innhold

kan jeg skjøte høytalerkabler med og tvinne dem og teipe med trikker teip?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ligger nok ganske nær fyfy :thumbdown:

 

Problemet er at en mulig kortslutning kan føre til at du ødelegger forsterkeren.

 

Lodding og krympestrømper er veien å gå. Evt kan du bruke kabelsko, men også der må du være påpasselig med at ikke biter av kabelen stikker på utsiden.

Lenke til kommentar

Du skal være ganske dårlig med tvinninga og teipinga hvis du klarer å kortslutte ledningen, men det er kanskje en ørliten risiko, jeg vet ikke. Men hvis det er en langvarig lønsing bør du absolutt lodde. Det er ikke så vanskelig. Det blir pent, holdbart, og man får en god følelse av at kabelen holder. Når man bare teiper sammen ledninger føler jeg at koblingen ofte blir shabby og uferdig. Gjør ting ordentlig når du først skal gjøre det :)

Lenke til kommentar

Å avmantle 1,5-2cm og tvinne gir nok bedre lyd en dårlig/feil lodding. Loddetinn er en elendig leder, så med mindre man kjøper loddetinn som er laget for formålet, har riktig utstyr og vet hva man holder på med er nok tvinning bedre.

 

Skal man sikre seg litt bedre mot kortslutning passer man bare på å få skjøtene noen cm fra hverandre. Du ofrer 5cm av kabelen, men som en bonus slipper man én stor stygg klump.

 

Om det er en tykk kabel, så kan du more deg litt med å spleise/flette den istedenfor å bare tvinne. Du vil få bedre kontakt, men jeg tviler på at du vil høre noen forskjell på normale/rimelige stereoanlegg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...