Gå til innhold

Bildebok Junifest 2010?


Anbefalte innlegg

I fjor var jeg redaktør for en liten bildebok for junifesten--et prosjekt jeg tror var sånn noenlunde vellykket. Den gang ble prosjektet gjennomført litt fordi jeg hadde noen slappe uker som var timet rett. I år har jeg alltids tid, men timingen er kanskje ikke fullt så god; jeg befinner meg nå i Kina, kommer hjem 5. august. Etter dette kan jeg få satt sammen noe relativt raskt--altså ligger vi fort et par-tre uker på etterskudd i forhold til fjoråret.

 

Derfor: fint om de interesserte kan gi et hint i denne tråden. Lurer du på hva dette går ut på kan du sjekke fjorårets tråd.

 

Fjorårets bok kostet ca. 180 inkl porto for 18x18cm paperback, det bør kunne havne i samme størrelsesorden i år.

 

Om det blir bok av junifesten synes jeg det hadde vært morsomt om noen kunne melde seg til å skrive litt småartikler--én ting jeg har sett for meg er for eksempel hele historien bak et bilde man har slitt for å skape, men det finnes jo også mye annet artig (eller frustrerende ...) en støter på i løpet av disse månedensutfordringene, jeg er åpen for det meste.

 

Liste over interesserte:

Anew

RandiA

tomsi42

bareanton

Bykatt

arnold_layne

KSolfjeld

iKenneth

Anfall

Andreasfe

azathosk (?)

ok67

EvilHomer

Euklid

iamluka

lessis

carmelita

Trondster

 

Praktisk:

Hver bruker har 4 sider til rådighet. Første er tekst, siste tre er bilder -- altså må alle velge ut tre bilder fra junifesten de ønsker å ha med. Det trenger ikke å være de samme bildene man har valgt å legge i bildegalleriet, ei heller trenger du bruke samme redigering som på forumet; det er tross alt ikke slik at alle bilder passer like godt i alle format.

 

Jeg setter sammen boken basert på materiale dere sender inn--jeg gjør ikke annet med bildene enn å dra de rett inn i boken. Bildene skal være ferdig oppskarpede JPEG-filer i sRGB. Jeg kommer tilbake til detaljer rundt oppløsning etc. (Men du havner neppe veldig feil om du bruker samme oppskrift som i fjor ...)

 

Bilder og tekst sendes på epost til meg -- ser for meg ca. 6 august som en grei frist. Bestilling fra Blurb burde kunne gjøres forholdsvis kort tid etter dette.

 

Instruksjoner for innsending:

Bildeformat

Uten ramme: 2063x2067

Med ramme: 1838x1834

 

Mål er bredde x høyde i piksler. For alle bilder som ikke har disse proposjonene er det bare å la lengste siden følge størrelsen over. Skal du f.eks. fylle en side i bredden med panoramabilde skal bredden være 2063 piksler. Send inn ferdig oppskarpede jpeg-filer, jeg kommer ikke til å gjøre annet enn å plassere de riktig på sidene. (Ser jeg noe rart tar jeg selvsagt kontakt.)

 

Dersom du velger å sende inn bilder uten ramme er det lurt å tenke på at kanten på bildet kan forsvinne (inn mot rygg, pga kutting av papiret etc). Er kritiske biter av bildet helt på kanten av bildeflaten kan det derfor være lurt å ha med ramme.

 

Gi bildene navn som Brukernavn_1_utenramme.jpeg, f.eks. kan mitt andre bilde være Euklid_2_medramme.jpeg.

 

Tekst

Overskrift på maks 50 tegn, inkludert mellomrom. Foreslått format: Brukernavn - Utfordring

 

"Hovedtekst" kan være på maks 1200 tegn inkludert mellomrom. Her hadde jeg selv tenkt til å skrive litt om hvorfor jeg har valgt utfordringen min, hvordan det har gått og litt om bildene - men dette velger du selvsagt selv. Teksten legges enten som tekst i mailen eller vedlegg i et kurant format.

 

Skal du ha mange linjeskift i teksten (f.eks. sangtekst eller dikt) bør den ha færre tegn.

 

Annet

Om du ønsker det er det helt ok å sende alt som en komprimert fil.

 

Hver bruker har fire sider til rådighet, første side (en venstre side) med tekst, de neste tre er bilder. Jeg legger inn bildene i den rekkefølgen filnavnet tilsier.

 

Et eksempel jeg kastet sammen kjapt for å vise layout med/uten rammer etc er under.

post-139385-1281043856,834_thumb.jpg

Bildet til høyre har en ramme, men er ikke kvadratisk. Bildet skal derfor være 1834 piksler høyt.

post-139385-1281043878,1588_thumb.jpg

Bildet til venstre har ingen ramme, er det kritiske partier i kantene kan disse forsvinne. Dette bildet skal være 2063 piksler bredt. Bildet til høyre har en ramme, her skal bredden være 1838 piksler.

 

Send dette til [email protected] innen 15. august. Send meg en PM om fristen er et problem.

 

Kostnad og betaling:

Pris per bok er beregnet å bli 146 kroner per bok, inkludert premiumpapir og priority-frakt. Dette er all inclusive, hjem i postkassen til hver enkelt.

 

Beregning:

Pris per bok: $17.95 * 17 = $305 - 10% rabatt = $275

Frakt til Norge: $46

Pris til Norge: $321 = NOK 1945*

Per bok: 114

 

Konvolutt: 6

Frimerker: 26

 

Sum: 146

 

*Med Google-valutakurs fra 5. august, inkl 1.75% VISA-fee.

 

Hardcover

Ønsker du hardcover-bok er det mulig (i utgangspunktet for maks 8 stk -- ellers må det være minst 10), dette vil koste 100kr ekstra ($13 for hardcovertillegg fra Blurb, $1.5 i rabatt som forsvinner, pluss en liten økning i fraktkostnad).

 

Betaling

Jeg vil gjerne ha betaling før bestilling fra Blurb (om noen har problemer med å betale meg er jeg helt ok med å la et Akam-medlem til å stole på ha deres penger frem til levering), skal opprette en konto til dette i morgen. Kommer tilbake med detaljer på PM.

 

Betaling mottatt

Jepp. Fra alle. Takk!

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glimrende, da nærmer vi oss kritisk masse. Jeg er ikke blant de som er fryktelig pirkete på om man har levert akkurat rett antall bilder på akkurat riktige datoer og synes arnold_layne bør være mer enn velkommen (om ikke annet fordi bildene hans får meg til å sikle på Nikon-utstyr, for det er bare kameraet det ligger i, ikke sant?).

Lenke til kommentar

Jeg har ingen sterke meninger om hvem som er kvalifisert eller ikke til å være med i boka. Det synes jeg du er den rette til å bestemme, Euklid.

 

arnold_layne har ihvertfall kvalifisert ut i fra bildekvalitet.

 

Må det være kvalitet over bildene også? Jeg satset jo på kvantitet istedenfor kvalitet.

:hmm:

 

Forresten er jeg enig i at Euklid er den rette til å bestemme.

Lenke til kommentar

I så tilfelle: velkommen til gards, arnold_layne. Du har en langt sterkere selvsensur enn enkelte andre (deriblant meg), synes slikt burde telle positivt.

 

Fremover:

1: Fint om vi blir litt flere -- bare å melde interesse her.

2: Noe du ønsker å ha i boken, eller noe du tror du kan bidra med? Fint om tanken surrer i bakhodet fremover, så kommer vi sikkert frem til noe lurt.

Lenke til kommentar

Veldig spennende! Jeg anser dog mine bilder for å ikke helt nå de kvalitative kravene.

Kvalitative krav -- når begynte vi med slikt? Utover selvsensur er ikke kravene det helt store; dette er et prosjekt av og for de som er med. Hadde målet vært å få et kvalitativt best mulig sluttprodukt ville det ikke vært gjort på denne måten.

 

Regner forresten med å kjøre samme modell som sist: 4 sider per deltager, 3 av disse er bilder. Det gjør at en får plass til å få frem litt variasjon i bildene, samtidig som mange blir nødt til å gjøre litt jobb ut av å velge ut de beste bildene. Om noen har andre ønsker er de selvsagt mer enn velkomne.

Lenke til kommentar

Det var flott ok.... vi behøver vel ikke bestemme oss for hvilke bilder enda, tror ikke jeg skal bruke de jeg har lagt i tråden jeg. Men vi får vel beskjed når vi skal laste opp det et sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...