Gå til innhold

Følger med på musepekeren


Anbefalte innlegg

Trenger ikke være flash for å registrere hvor muspekeren er. onMouseOver + AJAX?

 

Ja, det stemmer. Javascript kan faktisk finne koordinatene til pekeren uansett hvor du har den (så lenge den er inne i nettleservinduet og dette har fokus), men jeg ser fremdeles ikke verken særlig stor nytteverdi eller trussel i dette -- som Sigurdl sier kan vi jo faktisk lese reklamen uten å peke på den (og så er det jo enda bedre å bare blokkere all reklame).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De gangene musepekeren min havner på en reklame er når jeg dytter den unna hvor jeg skal lese andre steder på skjermen. Altså ved uhell.

 

Øynene mine følger heller ikke musepekeren. Jeg ser hvor jeg skal trykke, så fører jeg musepekeren dit.

 

Den eneste måten å kunne måle dette på en skikkelig måte er at det er ett kamera som registrerer hvor på skjermen øynene ser, og hvor lenge. Men jeg tviler sterkt på at folk vil bli overvåket på denne metoden.

Lenke til kommentar
Den eneste måten å kunne måle dette på en skikkelig måte er at det er ett kamera som registrerer hvor på skjermen øynene ser, og hvor lenge. Men jeg tviler sterkt på at folk vil bli overvåket på denne metoden.
Dette er en helt standard metode for de som skal lage bruksgrensesnitt eller skal finne hvor de skal plassere bannere på en webside. Men da i "lab" og ikke hjemme hos folk.
Lenke til kommentar

Er det verkeleg så mange internettbrukere som har som vane å dra musepeikaren under orda dei les? Eg gjer det ikkje, sjølv under aktiv surfing skjer det rett som det er at eg "gløymer" kvar peikaren er og må riste på musa for å finne den igjen sidan eg var opptatt med å lese noke på sida.

 

Vil også nemne at slike løysninger som tar betalt per sekund du har musepeikaren over annonsa vil i mykje større grad åpne for store og tunge annonser som innehelder f.eks minispel eller endå værre; irriterande lyd som du du må klikke på for å slå av.

Lenke til kommentar

"Øyet følger musepekeren" er, i mitt tilfelle, en tvilsom påstand.

 

Jeg ser f.eks aldri på musepekeren når jeg scroller nedover en side for å lese innholdet. Derfor vil nok de innsamlede data i flere tilfeller være ganske feil. Det finnes nok også folk som ubevist holder musen over en reklame uten å faktisk ense den.

 

En mye mer presis teknologi er Eye-tracking, som regitrerer hvor på websidere øyet beveger seg og hva brukerne faktisk ser på. Dette tror jeg krever spesielle kamera, og blir ofte brukt i lab og under brukertesting.

 

Derfor er det forståelig at de registrerer musepekeren, siden de på den måten kan nå ut til en mye videre brukermasse.

Lenke til kommentar

"Øyet følger musepekeren" er, i mitt tilfelle, en tvilsom påstand.

 

Jeg ser f.eks aldri på musepekeren når jeg scroller nedover en side for å lese innholdet. Derfor vil nok de innsamlede data i flere tilfeller være ganske feil. Det finnes nok også folk som ubevist holder musen over en reklame uten å faktisk ense den.

 

En mye mer presis teknologi er Eye-tracking, som regitrerer hvor på websidere øyet beveger seg og hva brukerne faktisk ser på. Dette tror jeg krever spesielle kamera, og blir ofte brukt i lab og under brukertesting.

 

Derfor er det forståelig at de registrerer musepekeren, siden de på den måten kan nå ut til en mye videre brukermasse.

Enig med deg, lar aldri muspekeren følge det jeg leser, vanligvis legger jeg musa til høyre og bruker hjulet til å bla opp og ned. Eneste jeg passer på er å ikke holde den over reklame da noen ekspanderer eller finner på annet tull om du holder musa lenge over dem.

Sikkert noen nobs og unger som bruker muspekeren på denne måten men det er ikke vanlig og du kan ende opp med det unger reagerer på :o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...