Gå til innhold

Hvorfor er alkohol lovlig, men ikke f.eks. hasj?


Anbefalte innlegg

Det ser ut til at mange får et lite forklaringsproblem, når de skal rettferdigjøre lovligheten av alkohol, og forbudet av f.eks. hasj.

 

Hva er som gjør at folk aksepterer lovligheten av alkohol i så stor grad? Er det fordi så mange bruker det?

I såfall er det merkelig at hasj fortsatt er forbudt, med tanke på hvor mange som bruker det i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja antall brukere har litt og seie, men grunnen til at alkohol er eit lovleg rusmiddel er i stor grad basert på tradisjon. Folk over alt i verden har til alle tider laga alkohol, medan andre rusmiddler som har vært brukt har vært svært lokalt avgrensa sidan dei forskjellige plantene kun veks på spesielle plassar.

 

Ein anna ting er at om ein hadde gjort alle rusmiddel ulovlege så ville du ha fått ein ganske stor illegal handel med rusmiddler noke som ikkje er ønskelig då dette er vanskelig å kontrollere.

 

Til sist så er det det at myndigheitene berre vil ha eit lovleg rusmiddel i noreg. Sidan alkoholen var her fyrst så er det lettare å behalde alkoholen og samtidig gjere alt anna ulovleg en det er å legalisere eit anna middel og gjere alkohol ulovleg.

 

Reint objektiv så trur eg det er stor enigheit at dersom vi kunne starte med blanke ark og velge eit lovleg rusmiddel i dag så ville nok hasj vært det einaste lovlege rusmiddelet med tanke på samfunnskostnadar.

Men det er sammtidg stor enigheit i at vi ikkje kan ha både hasj og alkohol som lovlege rusmiddler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

Så alkohol er greit fordi det er tradisjon? Men ikke hasj fordi det er så "få" som bruker det? Det blir jo som om 2 ulver og 1 sau skal stemme over hva de skal spise til middag. Jeg er skeptisk til argumentet om "kulturelt betingede" unntak.

 

Resten av teksten din skjønner jeg ikke mye av.

Endret av tenkaren
Lenke til kommentar

For å seie det slik, det er langt fleire personer som blir berørte av eit alkoholforbud en det er personer som får glede av eit lovleg tilbud om hasj. Dermed blir alkohol fortsatt lovleg medan hasj fortsatt er ulovleg.

 

I ein idiell verden så hadde alle typer og former for rusmiddler vært ulovlege sidan rus kun fører til belastningar og utgifter for samfunnet. Men sidan politikerane også har ein plan om å kanskje bli gjennvalgt ved neste valg så er det ingen som vil gjere seg upopulær ved å forby alkohol.

Lenke til kommentar

Så alkohol er greit fordi det er tradisjon? Men ikke hasj fordi det er så "få" som bruker det? Det blir jo som om 2 ulver og 1 sau skal stemme over hva de skal spise til middag. Jeg er skeptisk til argumentet om "kulturelt betingede" unntak.

 

Resten av teksten din skjønner jeg ikke mye av.

 

Nei. Det blir overhode ikke som om to ulver og en sau skal bestemme hva de skal spise til middag.

 

Alkohol er noe vi har hatt i herrens mange år her til lands. Hasj er en "ny trussel" som vi først ble konfrontert med på tidlig sekstitallet. Siden det fikk et jævlig dårlig image, blant annet pga. alle ungdommene som bare satt i slottsparken og røyket tjall, for å så å demonstrere mot ting dagens regjering ikke likte, ble det ulovlig. Har du sett Himmel & Helvete? Ikke? Gjør det. Filmen er helt forferdelig, men funker som en grei pekepinn mtp hva folk flest på den tiden assosierte dop med.

 

Alt som er nytt, er farlig. Hadde alkoholen først kommet på bannen nå, hadde det aldri blitt lovlig. Folk hadde vært i harnisk. Ødelegge leveren vår på den måten! Drepe hjerneceller! Lukte dritt, gå ustødig, skremme små barn og banke hverandre til kjøttkaker på byen! Fysj og faen.

 

Lev opp til nicket ditt. Tenk litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...