Gå til innhold

Er denne temperaturen på prosessoren for høy eller ikke anbefalt(skjermbilde)?


Anbefalte innlegg

Har overklokka I7 920 fra 2,67 til 3,7 ghz. Prøvde å rendre noe nå, prosessoren jobber opp mot maks, da tok jeg det skjermbildet. Syns ikke den støyer veldig, kjenner ikke at det kommer noe varm luft ut, hvis det hjelper. Kan dette ødelegge prosessoren eller gjøre levetiden til prosessoren kortere?

post-152172-1277976665,3345_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker ganske så normalt dette for en stock vifte ivhertfall. Det er ihvertfall lang unna temperaturer som kan skade noe. CPUer vil begynne å gjøre feil lenge før de kan dø av varme - det er forøvrig nesten umulig å få til pga. innebygde sperrer som slår av CPUen (eller throttler den ned i første omgang) om den blir kritisk varm.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Virker ganske så normalt dette for en stock vifte ivhertfall. Det er ihvertfall lang unna temperaturer som kan skade noe. CPUer vil begynne å gjøre feil lenge før de kan dø av varme - det er forøvrig nesten umulig å få til pga. innebygde sperrer som slår av CPUen (eller throttler den ned i første omgang) om den blir kritisk varm.

 

-Stigma

 

Sikker på det Stigma? Mente at i920 og i-serien generelt ikke er helt glade i temperaturer over 65c på lang sikt.

Mulig jeg tar feil, men har i alle fall det inntrykket.

Lenke til kommentar

Temperaturen hadde en topp på 70c på den ene kjernen, dette er helt greit. Tror tempen kan gå opp til 75-80c i topper uten at det er krise, ihvertfall nå når det er sommer og varmt. Hvis du klokker i 17 graders romtemperatur om vinteren og kommer opp i 80c, så kan det bli litt høyt når temperaturene går opp mot 25-30C om sommeren.

 

Her er noen sitater om temperaturer:

 

"Open up real temp and run prime 95 with 8 threads and check stability for an hour at least (The more the better. I recommend overnight just to make sure all is good). Record your settings on a piece of paper or email them to yourself. Make sure to have realtemp open in order to watch your temperatures. Temperatures should not exceed 80-85 during prime. During normal use for extended periods, they should never see these kinds of temperatures. I like to keep mine below 70 for normal usage."

 

Fra overklokkeguide på overclock.net

 

"As a personal preference, I'd rather not see the temps hitting much over 75c, in the screen shot below, you can see that my temps were nudging 78c in paces and this was just about OK as it wasn't a steady 78c, just the occasional peak."

 

Fra en annen guide på clunk.org.uk

 

 

Stigma hadde en veldig bra post om temperaturer og slitasje i en annen tråd her.

 

Lenke til kommentar

Jeg synes du skal prøve 4ghz. Les gjennom guidene jeg linker til så får du mange tips.

 

Hvis du bruker kjøleren som fulgte med så kan du vinne mye på å bytte den ut med en kraftigere (hvis du ikke allerede har gjort det da...).

Lenke til kommentar

Virker ganske så normalt dette for en stock vifte ivhertfall. Det er ihvertfall lang unna temperaturer som kan skade noe. CPUer vil begynne å gjøre feil lenge før de kan dø av varme - det er forøvrig nesten umulig å få til pga. innebygde sperrer som slår av CPUen (eller throttler den ned i første omgang) om den blir kritisk varm.

 

-Stigma

 

Sikker på det Stigma? Mente at i920 og i-serien generelt ikke er helt glade i temperaturer over 65c på lang sikt.

Mulig jeg tar feil, men har i alle fall det inntrykket.

 

Maximum operating temperature er èn ting - den høyeste annbefalte (med litt sikkerhetsmargin) temperaturen som CPUen er garantert til å fungere normalt på. Snakkder du om permanent skade på CPU så må du mye mye høyere opp, og som sagt så inneholder alle CPUer nå om dagen så gode sikkerhetssperrer mot overheating at de så og si ikke kan ta permanent skade fra varme. Det fungerer faktisk så bra at om du tar av kjøleren på en CPU som makser ut med prime95 på alle kjernene så vil den slå seg av og overleve uten problemer.

 

så ja, man bør sikte mot å ha temperaturer under 65celcius ideelt sett, men om man går litt over dette når man makser ut alle kjernene så er det normalt ikke noe problem. Det er uansett skjeldent at man faktisk bruker alle kjernene fullt ut under normalt bruk, og det er uansett gode temperaturmarginer over det som er satt som maks av intel. Er man i tvil og skal f.eks. folde 24/7 så er det jo dog lurt å sjekke med stresstesting at det ikke oppstår regnefeil på lengre sikt. Men så langt som fysisk skade går så er jeg rimelig overbevist om at varme er noe du kan mer eller mindre utelukke.

 

Jeg har fremdels til gode å se et dokumentert tilfelle av en CPU som døde utelukkende av varme, ihvertfall i de 10+ siste årene når overheating failsafes har vært inkludert på prosessorene.

 

Ta en titt på denne videoen for et godt eksempel, og dette er vel og merke en gammel CPU. Anti overheating funksjonene har bare blitt bedre med tid på nyere modeller:

 

 

Som du så ser så er slik funksjonalitet meget effektiv. De som ikke har det brenner opp chippen på sekunder og når ekstreme temperaturer. Merk at de nyere chippene ikke en gang crasher uten kjøler. De med overheating failsafes holder seg innenfor trygge verdier selv helt uten kjøler og oppnår ingen permanent skade. Hvordan du da skal klare å ta livet av en nyere modell CPU via varme når du har stock kjølen på skulle jeg likt å vite ;)

 

Et par prosent lavere levetid får du nok med å jøre en CPU på høyere temperatur fremfor lavere, men det er lite interessant med tanke på at CPUer har veldig lang levetid selv under forhold der de bir konstant stresset, og det er uansett gjennomsnittlig mer relevant hva den idler på fremfor hva den oppnår under load. 65c er ingen magisk tallgrense.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg synes du skal prøve 4ghz. Les gjennom guidene jeg linker til så får du mange tips.

 

Hvis du bruker kjøleren som fulgte med så kan du vinne mye på å bytte den ut med en kraftigere (hvis du ikke allerede har gjort det da...).

Jeg skal se på disse linkene, men jeg har faktisk lest ganske mangge guider(fra hardware.no blant annet), men jeg har ikke fått helt dreisen på det enda, vet ikke hvordan man skal øke volten eller noe.

 

Jeg prøvde å gå til 4 ghz, men da ville ikke OS-et starte.

 

Jeg bestilte ulike komponenter på netshop.no, kan si deg hvilke kjølekomponenter jeg kjøpte (vet ikke om alle disse har noe å gjøre med CPU-kjøling):

- Scythe støydem. drevramme, "Quiet Drive"

- Thermalright vifte, TR-FDB-1300 120x120x25, 85 m³/time, 24.1 dB(A

- Prolimatech Megahalems Socket 775 og Core i7 (1366)

 

Strømforsyning(bare tok den med):

- MIST, 800W, avtagbare kabler Japanske kondensatorer, kabel kit inkl.

Lenke til kommentar

hvis du prøver å spørre meg etter hjelp til overklokking så må du spørre om helt spesifikke ting i så fall. Hvis du spør helt generellt "hvordan overklokker jeg" eller "hvordan skla jeg komme opp til 4Ghz" så kommer du mye lengre ved å lese gjennom de mange meget gode relevante guidene som allerede finnes (og som ofte er skrevet av mye flinkere folk i dette feltet). Å finne disse er så enkelt som å google "i7 overclocking".

 

Hvis dette så blir for genrellt og du trenger helt spesifikke detaljer for å hå bedre resultater så ville jeg annbefalt at du får til et relevant forum for det spesifikk hovedkortet du har. Der vil du utvilsomt finne mange andre i nøyaktig din situasjon, og du kan forsøke lignende konfigurasjoner til de som har oppnådd spesiellt gode resultater. Bare vært obs på at individuelle CPUer og hovedkort ikke er identiske. Noen vil ha høyere marginer for å overklokke enn andre, og det må du ta med i vurderingen.

 

Jeg kan si helt generellt at det ikke er usansynlig at du ved 3,7ghz kan ha møtt veggen for hvor høyt du kan overklokke uten å overvolte også. 4Ghz er normalt ikke så vanskelig å nå på en i7 920, men å nå det uten noe ekstra spenning skal du være relativt heldig med CPUen. Bare vær forsiktig med overvolting og hold deg til sikre verdier og så lave spenninger som mulig for å nå dine mål. I motsetning til varme så er overspenning (over det som regnes som konservative trygge verdier) en ting som faktisk kan gi permanent skade til CPU. La som en tommelfingerregel alltid økt spenning være det siste du forsøker for å oppnå enda høyere resultater.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Prolimatech Megahalems er en meget bra prosessorkjøler, blant de beste faktisk.

Min erfaring er at det er greit å lese noen guider for å forstå logikken i overklokking, men mange guider er bare dritt - eller alt for gamle. Synes ikke jeg fikk så mye ut av de norske guidene jeg har lest. I likhet med Stigma råder jeg deg til å søke etter noen som overklokker på samme hovedkort som deg, og gjerne med samme prosessor. Da kan du forsøke å kopiere det de har gjort. Søk på navn på hovedkort + OC eller overclock så finner du sikkert noen som har funnet ut av det.

Lenke til kommentar

Men et annet spørsmål som har med overklokking å gjøre: Blir støyen høyere etter du har overklokket også når CPU-en bare bruker 0-1 %, f eks når jeg surfer på på nettet?

Kommer an på cpuvifta/kjølesystemet det.

Er det noe jeg kan endre på i BIOS? At viftene bruker mindre energi ved lavt prosessorforbruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...