Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken varmepumpe anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Jeg skal skaffe meg varmepumpe og trenger noen råd eller rettere sagt hjelp til å finne en varmepumpe som passer godt for mitt hus og mitt klima.

 

- Huset er ca 200 kvadrat

- Bygd på 80-tallet

- Energibehov med panelovner ca 35000 kWh/år

- Siden det ikke er noe avløp i nærheten/under der varmepumpa skal stå må kondensvann pumpes opp til taknivå og så ned i et sluk ca 4 meter unna

- Klima: Tromsø. Kulderekorden i Tromsø er -18°C. Siden det er kystklima er vintertemperaturen som regel mellom 0 og -5 °C. Pumpa bør dimensjoneres etter dette.

- Luftfuktigheten ute er høyere enn i innlandsklima så den bør ha en god avisingsmekanisme.

- Jeg regner med jevnlig vedlikehold som fjerning av løv ute etter høsten og bytting av hepa-filter inne en gang i året.

- Varmefordelingen i huset blir ganske effektiv på grunn av montasje nede i åpen trappeoppgang. Etter hvert skal det også komme et ventilasjonsanlegg på plass.

- Egen 16A kurs skal monteres for varmepumpa.

- Jeg har varmekabler og vedovn som kan erstatte jobben til varmepumpa dersom den skulle bli defekt.

 

Det jeg trenger hjelp til er å finne en pumpe med riktig kapasitet, fokus på min type klima og som skal god effektivitet, levetid og støye lite ved normaltemperatur. Om den støyer mye ved en eventuell ny kulderekord bryr meg ikke. Det skjer så sjeldent at jeg ikke prioriterer egenskapene ved så lave temperaturer i det hele tatt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der kommer det bare kondens om sommeren når jeg en gang iblant trenger kjøling. Trenger du det i Tromsø?

 

Et annet tips er monteringen av utedelen, pass på faren for resonnans. Der sitter en svær vifte som lager lavfrekvent lyd. Min er montert på en Lecavegg, men likevel merker jeg av og til lyden i et rom i etasjen over.

Lydnivået fra utedelen er i seg selv ganske lavt, men lavfrekvente lyder kan bli plagsomme innendørs. Ville ikke montert den rett på en trevegg.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt til å montere den på leca grunnmur, men den eneste gode plasseringa er dessverre bare 3 meter unna soveromsvinduet som bruker å stå på gløtt. I hvert fall nå før ventilasjonsanlegget kommer opp.

 

Hvilket klima bor du i? Redigert: Asker står det i profilen din. Jeg er ikke sikker på hvor mye kondens jeg kan regne med, men kystklima er vel ganske fuktig i utgangspunktet så jeg tipper det trengs en sånn. Jeg vil i hvert fall ikke gamble på at det ikke renner over en beholder uten pumpe.

Lenke til kommentar

Vi har utedelen plassert på leca grunnmur, og merker ikke noe til støy eller dur i fra den selv om stuen er rett over, og kjellerstuen er vegg-i-vegg med utedelen. Min bestemor har den montert på trevegg mot stuen, og det høres ganske godt når den arbeider litt.

 

Vi har en Panasonic ettellerannet på mellom 5 og 7 kw tror jeg. Når det er kalde dager, og temperaturen kryper ned mot 12 til 15 minus, så sliter den litt med å holde 20 grader i stuen. 0 til 5- er ingen problem. Holder til i et to etasjes hus fra starten av 80-tallet.

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Jeg går ikke til selgere for å få nøytrale råd. Dvs. her i forumet er det i hvert fall muligheter for å finne nøytrale råd. Ser jeg mer på hva gjennomsnittet anbefaler her enn enkeltpersoner så tror jeg også at noen eventuelle upartiske råd kan lukes vekk.

Lenke til kommentar

Panasonic, Toshiba, Fujitsu siemens og mitsubishi er merkene du bør se på.

 

Alle disse produsentene er svært seriøse aktører, og teknologien er jevnt over lik og den samme på mange måter.

 

Få besøk av selger og la han finne en plassering til din pumpe. gjerne 1-2 alternativer.

Vi som monterer pumper har lært hvordan varmen sprer seg og hvordan vi unngår kalde lommer.

I trappegang som du sier bør pumpen monteres med utløp min 20 cm over etasjeskille. Monteres den under må det settes inn ventiler i etasjeskillet der hvor en naturlig luft retur vil nå pumpen, ellers dannes overtrykk i 2 etg, og den vil ikke bli varmet opp. Ventiler er dog ingen opptimal løsning.

 

Hør med selger for å få en montør på befaring, gjerne en fram hver av nevnte levrandør, så merker du fort på vedkommende om han har peiling eller ikke. Er alt for mye paralellimport og cowboyer på dette markdede som ikke vet hva de gjør.

Spør gjerne etter monteringsbevis fra levrandøren av pumpa. 50% av ytelsen er avhengi av korrekt dimensjonering og montering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...