Gå til innhold

Kjøre 2.1 lydanlegg på batteri


Anbefalte innlegg

Jeg tok åpnet nylig et lite 2.1 høyttaler anlegg fra hverandre for å kunne kjøre det på batteri. Alt er inne i subben, slik at det er egentlig laget for å kjøres rett fra veggen.

Det første jeg møtte på da jeg åpnet den var en transformer som så sånn ca. slik ut:

post-140582-1277657418,7293_thumb.jpg

230v AC gikk inn i på output sto det "2 x 12v 2.1A" "Black - Blue - Black", og det gikk to svarte og en blå wire fra den til PCBen, som så vidt jeg vet betyr at svart er + og blå -.

Kuttet alle wirene, og koblet til de to svarte til + og blå til -, slik at hver gang jeg kobler det til batteriet hører jeg et lite "poff", som er vanlig når man skrur på en høyttaler.

Problemet er at når jeg prøver å spille av musikk, så hører jeg ingen verdens ting.

Hva har jeg gjort feil?

 

Edit: Glemte å nevnte at lyset foran på subben lyser opp når alt står koblet til med batteriet.

Endret av Wixicy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er redd for at du har bommet litt der da ja.....

Vanligvis når det står 2x en eller annen spenning ut og det går tre ledere ut fra trafo, er det fordi elektronikken bruker en +/- spenning for å fungere. Da vil det komme f.eks. +12V og -12V ut av likeretter/regulatoren i forhold til 0V.

Når du likeretter vekselspenningen ut fra trafoen får du en likespenning som er omtrent 1,41 ganger høyere enn merket vekselspenning, så på din vil du ha omtrent +/- 17V

 

Om dette er slik din krets er koblet, så er nok den blå lederen koblet til 0V, og de to sorte lederne går til hver sin side på likeretteren som er 4 dioder eller en ferdig bro med 4 tilkoblinger på. Da er det sannsynligvis to litt store elektrolytt kondensatorer etter likeretteren for å glatte ut spenningen, der vil du kunne måle en positiv og en negativ spenning i forhold til 0V.

Det kan gjerne gå tre ledere videre fra likeretter/regulator, da kan de være rød/sort/blå for positiv/0V/negativ spenning.

 

Så om du vil drive dette på batteri, trenger du 2 stk. på 12V koblet sammen i serie, der tilkoblingen i midten blir 0V.

Merk at om det er spenningsregulatorer i kretsen som skal levere 12V ut, så krever de gjerne 2-3V høyere innspenning for å fungere....

 

 

Nettulf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette er slik din krets er koblet, så er nok den blå lederen koblet til 0V, og de to sorte lederne går til hver sin side på likeretteren som er 4 dioder eller en ferdig bro med 4 tilkoblinger på. Da er det sannsynligvis to litt store elektrolytt kondensatorer etter likeretteren for å glatte ut spenningen, der vil du kunne måle en positiv og en negativ spenning i forhold til 0V.

Det kan gjerne gå tre ledere videre fra likeretter/regulator, da kan de være rød/sort/blå for positiv/0V/negativ spenning.

 

Så om du vil drive dette på batteri, trenger du 2 stk. på 12V koblet sammen i serie, der tilkoblingen i midten blir 0V.

Merk at om det er spenningsregulatorer i kretsen som skal levere 12V ut, så krever de gjerne 2-3V høyere innspenning for å fungere....

 

Slik:post-140582-1277661201,6817_thumb.jpg?

Lenke til kommentar

Om du kan slenge inn et par bilder av den kretsen trafoen er koblet til, så kan vi kanskje se litt mere hva som trengs....

Er en fordel om man da kan koble batteriene til etter likeretteren, da slipper man et spenningsfall i likeretteren.

Men OBS på polariteten før noe kobles til, bytter du om +/- har du tapt!

 

Og om du ikke var klar over at en transformator leverer ut vekselspenning, burde du kanskje vurdere å ikke mekke på slike ting....

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...