Gå til innhold

Ifølge bibelen kommer bare 144.000 til himmelen. Hva synes dere kristne om det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg få se kilden? Selv er jeg ikke kristen. Eller er vel kristen på papiret med tanke på at at jeg har konfirmert meg osv. Men ser ikke på meg selv som ver verken kristen eller religiøs.

 

Syntes bare det virket litt rart at bare 140.000 får plass i himmelen ifølge bibelen.

Lenke til kommentar

Men hva er en kristen da? Om de skal modifisere bibelen etter hva som passer dem?Kan de kalle seg kristne da, eller blir de bare gude-troende?

 

 

 

 

Kilden finnes i Revelation 7:3-8 und so weiter.

 

 

 

 

aying: "Do not harm the earth or the sea or the trees, until after we have sealed the servants of God on their foreheads." And I heard the number of the sealed, a hundred and forty-four thousand, sealed from every tribe of the sons of Israel:

 

12,000 from the tribe of Judah were sealed,

12,000 from the tribe of Reuben,

12,000 from the tribe of Gad,

12,000 from the tribe of Asher,

12,000 from the tribe of Naphtali,

12,000 from the tribe of Manasseh,

12,000 from the tribe of Simeon,

12,000 from the tribe of Levi,

12,000 from the tribe of Issachar,

12,000 from the tribe of Zebulun,

12,000 from the tribe of Joseph,

12,000 from the tribe of Benjamin were sealed.

Revelation 14:1 (ESV)

Then I looked, and behold, on Mount Zion stood the Lamb, and with him 144,000 who had his name and his Father's name written on their foreheads.

Revelation 14:3-5 (ESV)

And they were singing a new song before the throne and before the four living creatures and before the elders. No one could learn that song except the 144,000 who had been redeemed from the earth. For it is these who have not defiled themselves with women, for they are virgins. It is these who follow the Lamb wherever he goes. These have been redeemed from mankind as firstfruits for God and the Lamb, and in their mouth no lie was found, for they are blameless.

 

 

Lenke til kommentar

Men hva er en kristen da? Om de skal modifisere bibelen etter hva som passer dem?Kan de kalle seg kristne da, eller blir de bare gude-troende?

 

For meg virker det som om de kristne velger og vraker mellom hvilke regler som gjelder og ikke gjelder. For tiden så er det eneste som trengs;troen på gud. Det er altså utrolig lett å komme til himlen via kristendommen, alt du trenger å gjøre er å tro på gud.

 

Drit i regler og bud, det eneste som avgjør om du kommer opp eller ned er om du tror eller ei. Dette tror jeg er en av grunnene til at kristendommen er så "populær", det enkle er ofte det beste.

 

Dersom jeg hadde vært overbevist over at en gud fantes, hadde jeg gjort alt jeg kunne for å følge den gudens instrukser, iogmed at konsekvensene for å tilfredstille guden er så ille, ville jeg nok fulgt gudens ord til punkt og prikke.

 

De kristne mener at jesus gjorde alt dette for dem, slik at de kan gjøre hva faen de vil, be litt og derfor komme til himlen alikevel. Jeg mener dette blir tåpelig.

 

 

Jeg synes de fundamentale gruppene innenfor de forskjellige religioner av den grunn kan rettferdigjøres, de gjør det de kan for å tilfredstille sine guder, utifra det som faktisk er skrevet av deres guder. De vil faktisk bare til himlen, og gjør det de kan for å komme dit.

 

 

At bare 144000 mennesker kan komme til himlen synes jeg virker logisk, dersom man skal stole på guds opprinnelige ord (GT). Det burde være jævla vanskelig ref: Jesus sitt liv og væremåte.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at disse er de eneste som kommer til Hiimmelen. 144 000 representerer de 12 jødiske stammer og deres slekt. De nevnes først, som Guds utvalgte folk. Deretter kommer resten av de troende.

Kan du bevise dette ut i fra dine Bibelske vers?

Regner med at du er kristen. Jeg bare syns det virker veldig ulogisk når jeg leser dette.

 

Min mening om kristendommen er at det er fullt av selvmotsigelser at det blir komisk til slutt. Jeg tror først og fremst det er de kristne selv som lager selvmotsigelser, ikke Bibelen som en bok. Plukker det man liker og skiller ut det som ikke er interessant.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Fant en kilde der det stod at bare 144.000 kommer til himmelen ifølge bibelen.

 

Hvordan takler dere kristne dette? Strever dere i en kamp om å få plass i himmelen? Var dere klar over dette? Tar dere dette som en sannhet?

Dette er bare enda en god grunn om at kristendommen (religion generelt) er oppspinn. Gud og Jesus sier jo hele tiden at "tror du på meg, kommer du tim himmelen". Som nevnt før er bibelen bare full av selvmotsigeler, samt et dårlig forsøk på "en religion".

 

For 2010+ år siden var det ikke så lett å vite så mye (no science), så hvorfor ikke "finne på" hva som skjer med oss? Og folk tror fortsatt på dette.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Kan du bevise dette ut i fra dine Bibelske vers? Regner med at du er kristen.

 

Nei, jeg er ikke kristen. Men jeg tar master i religion, og vi har hatt blant annet teologi i studiene. 144 000 er 12000 x 12, et symbolsk tall som skal vise hvor store de tolv jødiske slekter har vokst seg. Det er ikke snakk om at bare de skal komme til Himmelen, men at de er blant de første siden de er fra Guds utvalgte folk. Åpenbaringen mener mange også er skrevet i en tid hvor jøder og kristne levde under hard press, og noen ganger forfølging, fra Romerriket, og de trengte håp om fremtiden og Jesu komme.

Lenke til kommentar

Står det i bibelen at 144000 mennesker kommer til himmelen? Eller er det snakk om en annen kilde? Det høres mer ut som en rykte. Flere som er enig?

 

 

I hvilken setning i sitatet står det at kun 144 000 kommer til himmelen? Kanskje det bare er meg, men jeg får ikke øye på det.

 

Jeg svarte på dette lenger oppe, det står i Revelation 7:3-8, Revelation 14:1 og Revelation 14:3-5.

Fant ikke en egen Wikipedia-artikkel, men denne burde holde: http://en.wikipedia.org/wiki/144000_(number)

 

 

Lenke til kommentar

Står det i bibelen at 144000 mennesker kommer til himmelen? Eller er det snakk om en annen kilde? Det høres mer ut som en rykte. Flere som er enig?

 

 

I hvilken setning i sitatet står det at kun 144 000 kommer til himmelen? Kanskje det bare er meg, men jeg får ikke øye på det.

 

Jeg svarte på dette lenger oppe, det står i Revelation 7:3-8, Revelation 14:1 og Revelation 14:3-5.

Fant ikke en egen Wikipedia-artikkel, men denne burde holde: http://en.wikipedia.org/wiki/144000_(number)

Det står da ikke at kun 144.000 kommer til himmelen?

Lenke til kommentar

Det kommer tydelig fram i artikkelen at tradisjonell kristen lære mener følgende:

 

"1) 12,000 and 144,000 are symbolic numbers representing all of God's people; or

 

2) Literally 144,000 people (12,000 from each tribe) will be chosen from the tribes of Israel."

 

og

 

"All Christians are born again and will spend eternity with God."

 

Jehovas vitner mener til kontrast at

 

"12,000 is symbolic of the complete and balanced spiritual nation.[10] 144,000 is literal.[11] It refers to "spiritual Israel," not the physical nation [12] (i.e. the "anointed").[7] Nearly 11,000 Witnesses worldwide—an increase of more than 2,000 since 1995[13]—claim to be of the 144,000 anointed.[14]"

 

og

 

"Only 144,000 believers are born again. They will be raised to heaven to spend eternity with God. Believers who are not born again have an "earthly hope" to live in paradise on earth.[15][16]"

 

 

Det er altså ikke som du sier at det står i bibelen at kun 144000 mennesker kommer til himmelen, det virker ikke engang naturlig å tolke det slik ut fra de relevante sitatene. Dette er noe jehovas vitner har valgt å tolke det som. Det er en passe stor forskjell, stor nok til å tro at du ikke er spesielt kildekritisk.

 

Du sa "Fant en kilde der det stod at bare 144.000 kommer til himmelen ifølge bibelen." Den påstanden er, i lys av dine kilder, tullete.

Endret av Monkybone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...