Gå til innhold

Noen spørsmål om RAW


Anbefalte innlegg

Holder på å sette meg litt mer inn i RAW behandling. Har derfor noen enkle spørsmål jeg håper noen kan besvare om formatet :) Har Nikon D90 om det skulle være til hjelp for forståelsen av spørsmålene, og benyttet UFRAW i Linux til å hente inn til GIMP.

 

1.) Fargemetning/skarphet-valgene du velger på kameraet (Vivid,neutral etc..), er disse borte i RAW bildet, så de må settes manuelt etterpå når man henter inn RAW bildene? Er de kun "hardkodet" inn i JPEG filene?

2.) Hva med hvitbalansen?

3.) Eksponeringsvalget i RAW menyen, er ikke dette i realiteten bare en "brightness"-kontroll? eller hvordan skal denne tolkes?

 

Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 RAW-formatet er et digitalt 'negativ'. Du kan ikke påvirke innstillinger i kamera til å virke på RAW. Også hvitbalansen. (2).

 

3 Nei, det er ikke en brightnesskontroll, men en eksponeringskontroll.

 

Jeg bruker aldri 'brightness/contrast-kontrollene', men "Levels-" og "Curves-innstillingene" for dette. Også "Exposure"-kontrollen.

 

Det finns utallelige tutorials på nettet. Bruk Google.

Lenke til kommentar

1) Avhengig av hvilken råbehandler du bruker, så kan innstillinger bli med over (Canons programvare leser Canons metadata, Nikon Nikons osv..). Bruker man en tredjepartsbehandler (som ufraw, Bibble, LR osv) blir metadata normalt ikke lest og fortolket.

 

2) Uten hvitbalanseinformasjon kan ikke råfilen fortolkes. Derfor må råbehandleren lese denne informasjonen ut fra metadataene i råfilen. En råbehandler som ikke klarer å lese hvitbalansen fra råfilen vil være et helvete å jobbe med.

 

3) Litt utenfor mitt kunnskapsområde, men vil ikke "brightness" bare øke verdiene ukritisk? Ved å justere eksponeringen på en råfil kan du f.eks hente ut mer informasjon i skyggepartier, men samtidig beholde helt mørke partier mørke.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
2.) Hva med hvitbalansen?

Her vil jeg si det samme som svar på nummer 1, det er kun kameraprodusentens egen programvare som leser denne korrekt, de andre kan bare gjette som best de kan. Dette begrunner jeg med at hvis det hadde vært så enkelt at tredjeparts enkelt kunne lese denne informasjonen, ville det ikke vært så til dels store avvik som det faktisk er mellom tredjeparts og kameraprodusentens egen programvare. Og det er heller ikke til å stikke under en stol at noen gjetter bedre enn andre.

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar!

 

Etter å ha styrt litt i kveld så har det gitt gode resultater! Ser nå at å justere på kurvene gir DRASTISK bedre bilder. En S-kurve gir ofte et veldig fint resultat. I tillegg har jeg lært meg å bruke unsharp mask skikkelig, som er revolusjon i forhold til vanlig sharpening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...