Gå til innhold

Hva oppstår lagg av og kan man endre på det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen kjappe tips:

 

* Pakk inn mer minne. (fort gjort selv på en laptop.)

 

* Få et bedre skjermkort.

 

* Få en bedre CPU, gjerne med bedre hovedkort.

 

* Skaff en raskere harddisk. Jeg anbefaler en SSD harddisk da de er mindre, raskere, langt mer stabile og lydløse.

 

* Oppgrader driverne til alt du har. Skjermkort, hovedkort osv.

 

* Defragmenter harddisken.

 

* Sliter du med internett er det sannsynligvis linjen eller signalet fra routeren, om du har en sånn.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Noen kjappe tips:

 

* Pakk inn mer minne. (fort gjort selv på en laptop.)

 

* Få et bedre skjermkort.

 

* Få en bedre CPU, gjerne med bedre hovedkort.

 

* Skaff en raskere harddisk. Jeg anbefaler en SSD harddisk da de er mindre, raskere, langt mer stabile og lydløse.

 

* Oppgrader driverne til alt du har. Skjermkort, hovedkort osv.

 

* Defragmenter harddisken.

 

* Sliter du med internett er det sannsynligvis linjen eller signalet fra routeren, om du har en sånn.

kjøpe ny data med andre ord? x D

Lenke til kommentar

Lag/Lagg har på brukerens side med nettverks og/eller internettforbindelsen å gjøre, og vil således ikke påvirkes av ting som prosessoren og grafikkortet. Lagg oppstår som regel av tre grunner. 1. Serveren spillet hostes på overarbeidet, og får således ikke mottatt og sendt signaler fort nok. 2. Overforbruk av nettlinjen til serveren som følge av for mye nettrafikk eller problemer med linjen, 3. Overforbruk av nettlinjen hos brukeren, eller problemer med modemet eller ruteren.

 

Dersom du har problemer med lagg bør du først sjekke om du eller noen andre i boligen har aktive nedlastninger i bakgrunnen (torrents, limewire etc). Om dette ikke er problemet er det lurt å restarte både ruteren og modemet (slå av og på). Hvis dette ikke virker kan det være problemer på server-siden, altså ikke noe du kan gjøre med. Eventuelt kan det være at internetthastigheten din opp er dårlig. 500 kbit/s burde være tilstrekkelig, men 1 megabit/s eller mer skader sikkert ikke.

 

Om det er hakking som er problemet må du se hvilken maskinvare du har opp mot maskinvare-kravene til spillet. Minimum-kravene pleier som regel å være litt overoptimistiske fra utgiverenes side. De anbefalte (recommended) maskinvarekravene er som regel en god pekepin på det minimum av maskinvare du bør ha for å spille spillet stabilt.

 

Husk også på at det er forskjeller på prosessorer og grafikkort på stasjonære og bærbare datamaskiner. Selv om den bærbare har 512MB eller 1GB minne på skjermkortet betyr ikke det nødvendigvis at de yter like godt som grafikkort på stasjonære med tilsvarende mye minne.

Lenke til kommentar

Noen kjappe tips:

 

* Pakk inn mer minne. (fort gjort selv på en laptop.)

 

* Få et bedre skjermkort.

 

* Få en bedre CPU, gjerne med bedre hovedkort.

 

* Skaff en raskere harddisk. Jeg anbefaler en SSD harddisk da de er mindre, raskere, langt mer stabile og lydløse.

 

* Oppgrader driverne til alt du har. Skjermkort, hovedkort osv.

 

* Defragmenter harddisken.

 

* Sliter du med internett er det sannsynligvis linjen eller signalet fra routeren, om du har en sånn.

kjøpe ny data med andre ord? x D

 

Eller start på topp og ta en ting om gangen. ;)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg spiller spill med lav settings på laptopen min men alle lagger! Hva oppstår lagg av og kan man endre på det?

 

Quoter første posten her fordi jeg føler mange har gitt tildels misvisende svar så langt.

 

"Lagg" oppstår når enten maskinvaren i maskinen din eller internet tilkoblingen ikke er tilstrekkelig til å drive spillet kjapt nok.

 

Det første du kan gjøre er å poste spesifikasjonene på maskinen din og hvilke spill du prøver å spille. Om du har en 5000kr maskin fra 2005 å prøver å spille moderne spill på maks er det lite man kan gjøre. Om du derimot har en nogelunde ok moderne maskin med ok skjermkort kan vi begynne å se etter løsninger.

 

Det er mange faktorer som spiller inn på maskinens ytelse, generelle tips for å få bedere ytelse er:

-Alltid oppdater windows til nyeste versjon

-Oppdater drivere til skjermkort, nettverkskort og brikkesett gjevnlig.

-Sørg for å ha oppdaterte anti virus og brannmur programmer som ikke sluker resusser.

-Last ned, å kjør CCleaner med gjevne mellomrom.(f.eks en gang i uka eller om dagen)

 

Spesielt for bærbare maskiner:

-Sørg for at luftehullene ikke er dekket til når du spiller, det kan ofte lønne seg å sette bakdelen av maskinen på en bok eller lignende for å øke lufttilførselen.

-Blås maskinen ren for støv med trykkluft på boks en gang i halv året sånn ca.

 

Som sagt tidligere, finn frem spesifikasjonene for maskinen din og nevn hvilke spill du prøver å spille så blir det enklere å komme med konkrete tips.

Lenke til kommentar
Bountyhunter(BF:V)' date='28. juni 2010 - 01:41' timestamp='1277685683' post='15867172']

Hei! Jeg spiller spill med lav settings på laptopen min men alle lagger! Hva oppstår lagg av og kan man endre på det?

 

Quoter første posten her fordi jeg føler mange har gitt tildels misvisende svar så langt.

 

"Lagg" oppstår når enten maskinvaren i maskinen din eller internet tilkoblingen ikke er tilstrekkelig til å drive spillet kjapt nok.

 

Det første du kan gjøre er å poste spesifikasjonene på maskinen din og hvilke spill du prøver å spille. Om du har en 5000kr maskin fra 2005 å prøver å spille moderne spill på maks er det lite man kan gjøre. Om du derimot har en nogelunde ok moderne maskin med ok skjermkort kan vi begynne å se etter løsninger.

 

Det er mange faktorer som spiller inn på maskinens ytelse, generelle tips for å få bedere ytelse er:

-Alltid oppdater windows til nyeste versjon

-Oppdater drivere til skjermkort, nettverkskort og brikkesett gjevnlig.

-Sørg for å ha oppdaterte anti virus og brannmur programmer som ikke sluker resusser.

-Last ned, å kjør CCleaner med gjevne mellomrom.(f.eks en gang i uka eller om dagen)

 

Spesielt for bærbare maskiner:

-Sørg for at luftehullene ikke er dekket til når du spiller, det kan ofte lønne seg å sette bakdelen av maskinen på en bok eller lignende for å øke lufttilførselen.

-Blås maskinen ren for støv med trykkluft på boks en gang i halv året sånn ca.

 

Som sagt tidligere, finn frem spesifikasjonene for maskinen din og nevn hvilke spill du prøver å spille så blir det enklere å komme med konkrete tips.

 

Misvisende svar?

Også begynner du å snakke om skjermkort i forbindelse med lagg?

 

Greit nok, tipsene dine er greie å gå igjennom uansett, men det hart lite med hva trådstarter spurte om, derav misvisende...

 

@steamboy:

ang lagg så har det med tregheter/forsinkelse mellom din maskin, og den serveren du er koblet til når du spiller. Nå har du ikke nevnt noe om hva slags spill du spiller, noe som hadde vært greit å vite. fps/mmo etc?

De fleste spill har mulighet til å velge server du kobler deg opp mot, ettersom hva som befinner seg nermest, så dette anbefales først.

Pass på å lukke andre programmer som kan bruke nett-resusjer, som nedlastning o.l.

Som tidligere nevnt, ha oppdaterte drivere og OS, fjern norton eller andre overdrevent krevende brannmurer/virusprogram (AVG alt-i-ett anbefales)

Noe annet som også anbefales er et program som heter TuneUp Utilities, dette kan hjelpe med å rydde registeret, rydde harddisk, skifte prioriteter, avslutte/fjerne unødvendige applikasjoner ++ anbefales!

Endret av HobbiZ
Lenke til kommentar
Bountyhunter(BF:V)' date='28. juni 2010 - 01:41' timestamp='1277685683' post='15867172']

Hei! Jeg spiller spill med lav settings på laptopen min men alle lagger! Hva oppstår lagg av og kan man endre på det?

 

Quoter første posten her fordi jeg føler mange har gitt tildels misvisende svar så langt.

 

"Lagg" oppstår når enten maskinvaren i maskinen din eller internet tilkoblingen ikke er tilstrekkelig til å drive spillet kjapt nok.

 

Det første du kan gjøre er å poste spesifikasjonene på maskinen din og hvilke spill du prøver å spille. Om du har en 5000kr maskin fra 2005 å prøver å spille moderne spill på maks er det lite man kan gjøre. Om du derimot har en nogelunde ok moderne maskin med ok skjermkort kan vi begynne å se etter løsninger.

 

Det er mange faktorer som spiller inn på maskinens ytelse, generelle tips for å få bedere ytelse er:

-Alltid oppdater windows til nyeste versjon

-Oppdater drivere til skjermkort, nettverkskort og brikkesett gjevnlig.

-Sørg for å ha oppdaterte anti virus og brannmur programmer som ikke sluker resusser.

-Last ned, å kjør CCleaner med gjevne mellomrom.(f.eks en gang i uka eller om dagen)

 

Spesielt for bærbare maskiner:

-Sørg for at luftehullene ikke er dekket til når du spiller, det kan ofte lønne seg å sette bakdelen av maskinen på en bok eller lignende for å øke lufttilførselen.

-Blås maskinen ren for støv med trykkluft på boks en gang i halv året sånn ca.

 

Som sagt tidligere, finn frem spesifikasjonene for maskinen din og nevn hvilke spill du prøver å spille så blir det enklere å komme med konkrete tips.

 

Misvisende svar?

Også begynner du å snakke om skjermkort i forbindelse med lagg?

 

Greit nok, tipsene dine er greie å gå igjennom uansett, men det hart lite med hva trådstarter spurte om, derav misvisende...

 

@steamboy:

ang lagg så har det med tregheter/forsinkelse mellom din maskin, og den serveren du er koblet til når du spiller. Nå har du ikke nevnt noe om hva slags spill du spiller, noe som hadde vært greit å vite. fps/mmo etc?

De fleste spill har mulighet til å velge server du kobler deg opp mot, ettersom hva som befinner seg nermest, så dette anbefales først.

Pass på å lukke andre programmer som kan bruke nett-resusjer, som nedlastning o.l.

Som tidligere nevnt, ha oppdaterte drivere og OS, fjern norton eller andre overdrevent krevende brannmurer/virusprogram (AVG alt-i-ett anbefales)

Noe annet som også anbefales er et program som heter TuneUp Utilities, dette kan hjelpe med å rydde registeret, rydde harddisk, skifte prioriteter, avslutte/fjerne unødvendige applikasjoner ++ anbefales!

 

"Lagg" er et vidt bruk utrykk på folkemunnene. Veldig mange kaller "hakking" for lagg og visa versa. Derfor tok jeg med de vanligste synderene til lagg eller "hakking" i spill, som inkuderer skjermkortet.

Lenke til kommentar
Bountyhunter(BF:V)' date='28. juni 2010 - 20:45' timestamp='1277754330' post='15870295']

"Lagg" er et vidt bruk utrykk på folkemunnene. Veldig mange kaller "hakking" for lagg og visa versa. Derfor tok jeg med de vanligste synderene til lagg eller "hakking" i spill, som inkuderer skjermkortet.

 

Jeg bryr meg ikke...

...men det hadde vel vært ganske teit om han brukte masse penger på ny data/oppgradere komponenter for å fjerne lagg...?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...