Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

høy musikk - nedsatt hørsel/øresus?


joakimz

Anbefalte innlegg

Hører jo mange som hører på svinhøyt på toget osv., sitter på andre sida av vogna og hører hvilken låt enkelte hører på...Jeg skjønner ikke poenget med å høre så høyt, spesielt ikke med tanke på konsekvensene. Å få tinnitus demper livskvaliteten enormt, ifølge de som har det. Det er bare ikke verdt å høre på smellhøyt, eller gå på konsert uten propper. Jeg syns det blir ubehagelig dersom musikk blir spilt veldig høyt, det er jo ikke noe kult når det skjærer i øra konstant og man hører lite etterpå. Ironisk nok er det ofte folk uten en spesiell forkjærlighet for musikk som hører veldig høyt, mens musikkelskere lytter på et moderat nivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så klart vil jeg ikke ha det :p tror ikke jeg spiller så høy musikk uasnett. kankje litt høyt noen gang. men ikke så det "skriker" i ørenen mine.

 

det skal da vel være ganske høyt for og få det? eller er det bare snakk om pc høytalere?

 

da er det vel farlig og være på kino og da? er jo ganske høyt der å :hmm:

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Som uttalt kommer det veldig ann på.

 

Flere faktorer spiller inn, som nivå på desibel, lengde for eksponering av høyt lydnivå, tidligere belastning og alder for å nevne noen. Kino kan inneha et veldig høyt lydnivå og kan i verste fall være skadelig (selv om en film sjelden varer over to timer), det kan også en høy konsert, så alt med måte. PC-høyttalere vil nok ikke ta knekken på trommehinnen din med det første, men eksponering av høy lyd feks. igjennom et hodesett over lang tid kan derimot gjøre stor skade. Ikke over natten, men over tid.

 

Igjen; Alt med måte. Du skjønner selv når du spiller for høyt. Ferdig med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest sxucade

Jeg er ganske ung, er 13 og hører pipelyd ... Det skremmer meg siden jeg vet at Edwar much ble døv av pipelyd, er det sant, hvordan blir jeg kvitt den ?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vet at det er mye forskning rundt det her og man leser overalt at man ikke skal spille så høy musikk, men undertegnede er nok den på diskusjon som hører på høyest mulig musikk (headset) i mange timer om dagen. Jeg gikk også russetiden (på treff og rulling) uten å bruke noe støydempende, sto inntil store konserthøyttalere uten å bli spesielt brydd.

 

Jeg har gjort dette i mange år, og jeg scoret bla. høyest av samtlige på hele garnisonen på hørselstestene i militæret, det vil si langt, langt over normal hørsel. Aldri hatt piping eller vondt i ørene eller noe som helst. Jeg tror dette er individsbetynget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...