Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

høy musikk - nedsatt hørsel/øresus?


joakimz

Anbefalte innlegg

hei.

kan man få øresus av høy musikk når man blir eldre? (hvis man hører på det ganske ofte, ikke sånn VELDIG høyt hele tiden), som varer evig (øresus)? har det ikke enda åså, men vil heller ikke ha det :p eller heller ikke gammel nå, men når jeg blir så er det vel ikke så godt med øresus heller.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er et høyt og susende ja. Høy lyd ødelegger hørselen, jeg trodde da alle visste det.

 

Inne i øret ditt så sitter det en masse bittesmå hår som fanger opp lydbølger og vibrerer slik at du kan oppfatte lyd.

 

Hvis lyden blir for høy så knekker disse hårene og de vokser aldri ut igjen. Når mesteparten av dem er knekt og borte så er hørselen også borte.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare prøve deg fram?? Når du ikke hører noe lenger så veit du at du har spillt for høyt. :thumbup:

 

Siden folk normalt ikke flyr rundt med decibelmåler i lomma så kan vi vel si at hvis det er så høyt at du ikke kan høre andre lyder enn musikken, så er det i høyeste laget. F.eks hvis folk må skrike til deg for å få kontakt så har du passert den skadelige grensa forlengst.

Lenke til kommentar

åja så jeg finner det ut selv? jeg har egentlig ganske god hørsel :p og hører på ganske høy musikk, men har ikke noe problemer med hørselen enda, men er red for og få det, hadde tenkt til og kjøpe et nytt anlegg men var litt red for og miste hørselen :p

 

jeg spiller ikke SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ høyt heller da :p

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

hvor høyt er det egentlig snakk om da? til det blir ubehagelig og høre på? eller bare litt høy musikk? blir vel kjedelig uten høy musikk :roll:

Kompis dette er ikke noe å spøke med. I dag er 17000 nordmenn invalidisert pga. tinnius, dvs. konstant pipetone og støy.

 

Konkret er 85 desibel er grensen for hva øret vårt tåler over lengre tid. 8 timer eksponering for 85 dB er like skadelig som 4 på 88, 2 på 91, 1 på 94, halvtime på 97 og 15 minutter på 100 deciBel.

 

Så prøv deg fram.

Lenke til kommentar

åja så jeg finner det ut selv? jeg har egentlig ganske god hørsel :p og hører på ganske høy musikk, men har ikke noe problemer med hørselen enda, men er red for og få det, hadde tenkt til og kjøpe et nytt anlegg men var litt red for og miste hørselen :p

 

jeg spiller ikke SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ høyt heller da :p

 

Go ahead, spill så høy musikk som du bare liker.

 

Men om du får T så vil du ganske snart isolere deg fra samfunnet.

Med litt (u)flaks får du recruitment oxå.

 

Men erfaring kan ikke læres bort dessverre.

Lenke til kommentar

jeg vet dette ikke er noe og spøke med. Men hvor høyt er 85 decibel a? hvor høyt må det være for og være så høyt til og ødelegge ørene?. er det et program eller noe som kan finne det ut, hvor mye decibel det er eller noe?.. skal kjøpe dette - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=303911&view=detailed#ProductTabs hvor høyt burde jeg ikke ha på for mye av? kommer ikke til og spille på det høyeste.

 

er det bassen eller høytalerne som er farligst, eller begge deler?

 

eller må jeg kjøpe noe som måler det, så en sånn lyd måler på clas ohlson, men koster 800kr.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Altså du hører da for pokker om noe er ubehagelig høyt. Og hvis du ikke gjør det så kommer du til å få en hørselskade før eller siden uansett. Normalt så har alle konserter lydnivåer langt over skadelig nivå, der ligger ofte decibel nivå opp mot 120decibel litt avhenhengig av hvor du står i forhold til høytalerne.

Ett tips er å aldri dra på konsert uten ørepropper, de vil spare hørselen din.

 

Du blir jo ikke døv sånn over natta, det mest vanlige er at du mister oppfattelsen av diskant først. Når du ikke lenger hører gresshopper eller mus som piper iløpet av sommeren så har du mistet den delen av hørselen som oppfatter diskant.

 

Mellomtoner forsvinner også etterhvert. Bass er en litt kompleks lydbølge da den ofte føles mer enn den høres.

 

Man kan også miste hørselen av veldig høye smell fra f.eks våpen, sprengninger eller annet.

 

Jeg har skutt mye med pistol opp gjennom åra, endel skudd har blitt avfyrt uten hørselvern, og det har helt klart gitt meg en begrenset hørselskade da jeg sliter med å skilne stemmer fra hverandre når mange mennesker snakker samtidig. Det gjør at jeg ikke lenger gidder å gå på fester eller sammenkomster hvor jeg vet at det blir mye prating. Jeg hører rett og slett ikke hva folk sier til meg lenger i slike sammenhenger.

 

Jeg har dog aldri utsatt hørselen for høy musikk da jeg ikke er spesielt interessert i konserter etc.

Lenke til kommentar

okei, men jeg hører heller aldri på ubehagelig høyt heller, så da skal ikke det bli noe problem heller. aldri hat noe problemer med hørselen heller.

 

det anlegget jeg bestilte nå er på max 115 dB tror jeg det sto, men kommer ikke til og ha på så høyt så klart.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Kan ihvertfall si deg at Z-5500 har nok kapasitet til å skade hørselen din! Dessverre er jeg nok en som er litt for glad i høy musikk, og det tar ikke lange tiden med musikk fra Z-5500 på høyt volum før man har piping i ørene en liten stund.

 

skal ikke spille alt for høyt heller da, da var var på TG var det vartfall høy musikk - fikk vondt i hode, men ikke noe problem med ørene :p

 

jeg er også glad i høy musikk, ellers blir det ikke musikk :p

Lenke til kommentar

Som mange andre også har sakt, så skjer det ikke over natten. Det tar lang tid, er vel stortsett rundt 30-60 års alderen man merker om man har spilt for høy musikk.

 

Jeg har selv fått mye påkjenning på hørselen, men hørselen er enda ok. Ofte jeg hører ting som ikke andre hører. Dette tiltross for mye høy musikk, har hent at det har vært så høyt at jeg har hatt en konstant pipelyd i ørene flere dager etterpå.

 

Andre ting som meget høye smell, sprenging av tunnel, meiselhammer på gravemaskin som jobbet på et ganske innestengt sted, første til et ekstremt trykk for hørselen (Trodde seriøst ørene skulle sprenge) og mye jobbing med meiselhammer for hånd uten hørselvern. Alle disse hendelse førte til piping i ørene som har vart i flere dager. Men allikevel hører jeg helt fint enda. Altså det jeg prøver å si, det skjer etter årene. Lytt til hørselen, du hører fort når det er høyt, og er du usikker på om det er for høyt så tar du å skur ned litt for å være sikker. Bedre det enn å oppdage etter 20 år at du kanskje skulle ha skrudd litt ned på musikken.

 

Håper selv at jeg ikke har påtradd meg så altfor mye skader på hørselen, men det vil kun tiden vise.

 

;)

Lenke til kommentar

Noe av problemet med hørsel er at smertegrensen øker etter hvert som du bruker(skader) den. Da jeg var liten var jeg av og til med pappa i korpset, og det var høyt som pokker den gangen. Nå skal det mer til for å skremme meg, men dirigenten i det korpset som jeg ikke lenger synes spiller så fryktelig høyt, er uføretrygdet med en tinnitus fra helsike. Poenget er at man ikke skal gå etter smertegrensen hvis man vil unngå øresus, man skal heller ta forholdsregler. Har selv vært på litt for mange konserter uten hørselvern, og for et par år siden var pipingen på nippet til å bli virkelig slitsom. Etter at jeg sluttet å gå med musikk på øret hele tiden har det heldigvis blitt mye bedre. Håper legene finner ut av dette om ikke så alt for lenge, det hadde vært digg å kunne gå på konserter igjen uten å bekymre seg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at forskere har klart å bruke stamceller til å vokse ut skadde nervehår hos rotter. Det kommer nok til å ta noen år før de begynner forsøk på mennesker. Men at de har klart det på rotter er hvertfall et godt tegn. Det store problemer med oss mennesker er jo at en haug konservative religiøse individer har fått det for seg at stamceller er et liv og at det således er galt å bruke dem i medisinsk forskning. Men så snart det politiske er ordnet skal det nok bli orden i sakene!

Lenke til kommentar

Ta alle mulige forhåndsregler! Kjenner en del folk som har tinnitus (mye musikere) og det er ikke noe å spøke med. Hadde "tinnitus" selv i ei uke pga forkjølelse og det var det verste jeg har opplevd. Hadde en konstant suselyd som kom frem hver gang det var noenlunde stille. Når alt var helt stille så fikk jeg også en pipelyd som skar i ørene. Heldigvis var det bare pga forkjølelse og ikke langvarig, men den nær øresus opplevelsen har gjort at jeg er mer obs på høye lyder. Dessverre ikke god nok, da jeg ofte er på bandøving uten propper, men det bedrer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...