Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer


Anbefalte innlegg

Så at det var et annet brukt 14-45 tilsalgs på foto.no nå forresten.

 

Er det den du har kjøpt.....jeg kan tenke meg en tele (den beste 14-140, eller burde jeg ha 45-200 kanskje) så er det fullstendig for det kameraet, tenkte litt å bruke til video, den funksjonen er bra på kameraet. Hva koster den da? Brukt mye?

Panasonic 14-45 kostet 1500 brukt. Det lå i går ute ett på foto.no til 1700 kr inkludert filter.

 

Det er jo mer normalzoom enn telezoom, men åpenbart trangere enn 20mm, og så er fordelen størrelse (sammenliknet med 14-140mm)og IS (sammenlikner med Olympus m9-18 og 20mm).

 

Jeg klasket til og kjøpte en 14-140 som jeg nesten ikke har brukt enda. 14-45 vil alltid ligge i veska sammen med GF1 og 20mm, mens 14-140 blir photowalk-zoomen min. Konklusjon: for ikke en for dyr penge syntes jeg at jeg fikk noe jeg manglet.

 

Men det er vanskelig å gi råd til deg, ens behov er jo så personlige. Og jeg har f.eks. solgt det meste utstyret til Canonen min. Som de andre har sagt, sies det i hvert fall at 14-140 passer bra til videoopptak. Og latskapen lenge leve, er jo greit å slippe å skifte objektiv. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for all god info... ser ut som det er den 14-140 jeg bør ha i tankene da for mitt bruk. Enten ny...eller gi meg et tips hvis dere ser et bra brukt..

Du kan få prøve min 14-140 om et par uker. :) Da jeg fortsatt vurderte kjøp, hadde ikke butikkene det inne. Så om jeg skulle kjøpe, måtte jeg ha kjøpt usett fra Internett-butikk, og det ville jeg ikke. Fotovideo fikk inn til slutt (og da kjøpte jeg der etter å ha prøvd det), og de har det fortsatt, men de finnes jo ikke i Trondheim. Veldig praktisk å ha sett og kjent på det før man kjøper.

 

14-140 er ikke lette å oppdrive brukt. Har sett en på foto.no men den forsvant før jeg fikk sukk for meg.

 

Det hender den selges sammen med GH1, men i så fall er det ikke noe å spare hvis man ikke er interessert i kameraet, f.eks. her:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23442567

 

-Mulig det ikke er lov å lenke til annonser, gi meg et vink om det er så, så tar jeg bort lenken. Men i denne sammenheng mener jeg det er relevant, og jeg vinner virkelig ikke noe på det. ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder 14-140 eller 45-200 så er jo 14-140 en normalzoomerstatter, mens 45-200 er en ren telezoom. Du får 60mm mer og marginalt bedre blender med 45-200. Siden MFT normalzoomer (selv ikke Olympus sin) uansett ikke er små nok til at kamera med objektiv går i en lomme (av "normal" størrelse) synes jeg 14-140 er et bra alternaitv. Jeg ville heller hatt 14-140 + en 20mm F1.7 enn 14-45mm og 20mm. Selvsagt, har du råd til begge deler har normalzoomen også sine styrke som et middels stort objektiv.

 

Jeg har litt sans for a_aa's argument, trenger du mer enn 140mm er det ikke så ofte det holder med 200mm, og 14-140 + 100-300 virker som en veldig bra kombinasjon, i hvertfall hvis 100-300 holder samme kvalitet som resten av Panasonic-objektivene.

Lenke til kommentar

Begynner å bli overbevist om 14-140 nå. Har ikke sett mange bilder med den(?)..... :roll:

 

14-140 er ikke like skarp som en fast brennvidde, og kanskje ikke like god som 14-45 heller. De fleste bildene i GH1-galleriet er tatt med 14-140mm, men noen er tatt med 45-200 og et med 35mm makro også. Ser du på EXIF-info under bildet så står det 200mm eller 35mm på de som ikke er tatt med 14-140mm. Det er uansett ikke lett å bedømme kvaliteten til et objektiv uten å ta samme bilde med et annet objektiv. Du kan også finne et mye større utvalg bilder ved å søke i for eksempel Flickr.

 

Edit: a_aa var raskere der ja

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I morgen (egentlig senere idag) så skal jeg bort til favorittsjappa mi i München og se om de har noe gromglass før vi roter oss bort i telt-leiren. 45mm-en har i hvertfall en trivelig pris.

Jøss, er du og farter i den store verden...og var det ikke 45'ern min du prøvde - du likte visst den. Hvis du skal ha, er det sikkert greit å kjøpe der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...