Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer


Anbefalte innlegg

Bra man blir oppdatert her...synes de "nyere" modellene der ser større ut enn den jeg kjøpte. Jeg ville gjerne ha kameraet så lite som mulig når det skal brukes til "travelling-light" utstyr.

 

Har begynt å prøve meg frem litt med det nye 45 macro objektivet. Synes ikke det er helt lett å få den skarpheten og fokus jeg ønsker. Håper det bare er begynner-problemer og at det bedrer seg ved øving. Å sette manuell fokus ved macro-fotografering er ikke så enkelt som på 50D der jeg har muligheten til å styre inn på en sentral forstørret del av motivet, her er dette vanskelig, så jeg velger å "manuell-skru" uten å forstørre, men dette gir ikke fullgod fokus.

 

Savner også RAW-fotograferingen, da jeg ikke har kastet meg på utforskingen av Silkypix enda, det medfølgende programmet. Jeg etterbehandler jpg bildene på vanlig måte, korrigerer litt lys, kontrast, fargemetting og skarphet, og eventuelt skjevheter. Men når jeg etterpå sammenligner original-bilde med det redigerte, kan jeg da faktisk ikke se forskjell...så dette er kanskje bortkastet arbeid? Mulig man bare kan nøye seg med oppretting av skjev horisont og beskjæring hvis nødvendig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du kan skyte i sngleshot med GF1 - den har ikke et speil, og det bør være lettere å holde stabilt.

edit: Jeg har funnet ut at det lønner seg å slå av auto-zoom-inn funksjonen ved manuell fokus. Har ikke kamera her, så jeg får ikke sjekket hva den egentlig heter.

RandiA - kan du ta et bilde av GF1 med 45mm påmontert? Og legge det ut her?

Så ikke at du har spurt på det, her er noen tatt i går. (La også noen i juli-tråden):

 

post-92574-1279705496,1908_thumb.jpg post-92574-1279705480,4521_thumb.jpg

post-92574-1279705512,1941_thumb.jpg

 

Upps---du mente bilde av kameraet. Skal prøve det også.

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Her er GF1 med påmontert 45mm. Det ser ut som det er litt støv på det, lurer på om det er 50D'n som har fått støv i seg etter reparasjon, det er første gang jeg bruker det på mange uker nå.

 

Det så jo ikke dumt ut.

 

Jeg vil ikke være overrasket om det er støv på sensoren etter reparasjon - har hørt mye om det.

Lenke til kommentar

Har begynt å prøve meg frem litt med det nye 45 macro objektivet. Synes ikke det er helt lett å få den skarpheten og fokus jeg ønsker. Håper det bare er begynner-problemer og at det bedrer seg ved øving. Å sette manuell fokus ved macro-fotografering er ikke så enkelt som på 50D der jeg har muligheten til å styre inn på en sentral forstørret del av motivet, her er dette vanskelig, så jeg velger å "manuell-skru" uten å forstørre, men dette gir ikke fullgod fokus.

Du skal slå av den funksjonen som gjør at kamera automatisk zoomer inn når du vrir på fokusringen. Husker ikke hva funksjonen heter, og kamera ligger hjemme. Kan være focus assist. MEd den slått av, så trykker du venstre piltast for å velge hvilket område du skal zoome inn på, og så trykk OK for zoome inn. OK en gang til zommer ut, tror jeg.

 

Savner også RAW-fotograferingen, da jeg ikke har kastet meg på utforskingen av Silkypix enda, det medfølgende programmet. Jeg etterbehandler jpg bildene på vanlig måte, korrigerer litt lys, kontrast, fargemetting og skarphet, og eventuelt skjevheter. Men når jeg etterpå sammenligner original-bilde med det redigerte, kan jeg da faktisk ikke se forskjell...så dette er kanskje bortkastet arbeid? Mulig man bare kan nøye seg med oppretting av skjev horisont og beskjæring hvis nødvendig?

I stedet for å kaste bort tiden på Silkypix, så er det bedre å lære deg et nøytalt program som Bibble eller Lightroom; da kan du bruke samme program på Canon og Panasonic.

Lenke til kommentar

Du skal slå av den funksjonen som gjør at kamera automatisk zoomer inn når du vrir på fokusringen. Husker ikke hva funksjonen heter, og kamera ligger hjemme. Kan være focus assist. MEd den slått av, så trykker du venstre piltast for å velge hvilket område du skal zoome inn på, og så trykk OK for zoome inn. OK en gang til zommer ut, tror jeg.

 

I stedet for å kaste bort tiden på Silkypix, så er det bedre å lære deg et nøytalt program som Bibble eller Lightroom; da kan du bruke samme program på Canon og Panasonic.

 

Ja, har slått av den "svirre-funksjonen", var ikke klar over at man kunne zoome med piltast og OK, prøvde det, litt bedre, men vanskelig å holde kamera rolig og samtidig skru og trykke både her og der. :roll: (Akkurat det kan jo være lettere ved å bruke stativ da)

 

Jada...jeg har fått med meg den Bibble/Lightroom greia.... :yes:

 

Her er GF1 med påmontert 45mm. Det ser ut som det er litt støv på det, lurer på om det er 50D'n som har fått støv i seg etter reparasjon, det er første gang jeg bruker det på mange uker nå.

Det så jo ikke dumt ut.

Jeg vil ikke være overrasket om det er støv på sensoren etter reparasjon - har hørt mye om det.

Må vel snart prøve meg på den blåsegreia jeg kjøpte på apoteket da, har ikke helt tort det.

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med Panasonic 7-14mm?

Vurderer et GF-1 som lillebror til D300'n, muligens med 17mm 1.8 til å starte med.

 

Edit: Hadde første utgave av Olympus Pen, men AF var ubrukelig for min del, spesielt inne, har fått med meg at Panasonic er bedre der (det er vel Olympus nå også, men liker design på GF1)

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Til tomsi42 om G2

 

Prøvdt det idag. Grep, vekt, størrelse bra. Lett å finna ISO, stilla blendar-lukkar på M. Skjerm fin - i svakt lys. Søkar svært bra, tåler bevegelse. Prisen - går neppe ned på nytt kamera, om ikkje Elkjøp...

 

Tok ein del bilde, ikkje overbevist, tildels støy og uskarpt på middels ISO og lite forstørring. Vanskeleg å justera. Men var med Ultra 2.0 kort, via Canon program til Windows Live Fotogalleri. RAW-programmet skal vera sært? Blanda erfaringar med RAWprogram. Kjøpa (nesten)speilrefleks etter JPEGkvalitet er kanskje feil. Må finna ut av dette med bildekvalitet.

 

Elles får ein noko betre Canon til same pris. God erfaring med Canon, rett nok kompakt. Avgjerande er kanskje støyen, som ein del hevdar er for sterk på G2. Kameraet får ganske god karakter på dpr. Men spørsmålet er rett kamera til den som skal bruka det...

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med Panasonic 7-14mm?

 

Jeg brukte 7-14mm litt i forbindelse med test av Panasonic GH1, men egentlig ikke nok til å gi noen anbefalinger. Har lest et par tester av 7-14 og det får bra kritkker, og litt bedre enn Olympus 9-18mm, men så er det også et dyrere objektiv.

 

Jeg vil anbefale at du leser testene på Photozone av både 7-14 og 9-18.

 

7-14mm er mye mindre enn et 1.5-crop objektiv med omtrent samme spesifiaksjoner. Jeg har en Canon 10-22, men vurderer også å kjøpe et mFT-hus og da vil nok 10-22 være et av de første objektivene som blir byttet til mFT siden jeg ikke trenger 7D-ytelse på AF og bilder per sekund når jeg bruker denne typen objektiv.

 

Selv om 7-14 er liten så blir Olympus sin versjon ennå mye mindre (og billigere) så personlig synes jeg det ikke er noe enkelt valg mellom disse.

 

Edit: På Panasonic GH1 sitter det en litt større sensor enn i de andre mFT-kameraene, noe som gir mulighet for å beholde diagonal bildevinkel ved bruk av 16:9 og 3:2-formater. Du får altså bedre horisontal oppløsning med breddeformat mens de fleste andre kameraer bare beskjærer i høydeformat med 16:9. Så er du interessert i videst mulig horisontal oppløsning kan GH1 være et bedre (men større og dyrere) kamera. Dette kommer sikekrt også på flere modeller, og da kan det være viktig at objektivet du velger fungerer også med denne funskjonen. 7-14mm gjør det, men jeg har ikke testet det på 9-18mm.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg kjøpt en Panasonic 14-140. Lysten på noe trangere enn 20mm har gnagd i meg en stund, og jeg synes ikke 45 ble trangt nok. 14-140 har fått relativt bra omtale, og det fristet å prøve en superzoom. GF1-en ble litt fortung, men ikke verre enn med en 45-200 på, tror jeg.

 

Har bare fått testet å ta noen få bilder fra verandaen -- dette er nok et utendørsobjektiv, ja... ;) Skal få tatt litt bilder i løpet av helgen, og også legge ut bilder av GF1-en med objektivet på.

 

Jeg rapporterer mer senere!

Endret av Bykatt
Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt en Panasonic 14-140. Lysten på noe trangere enn 20mm har gnagd i meg en stund, og jeg synes ikke 45 ble trangt nok. 14-140 har fått relativt bra omtale, og det fristet å prøve en superzoom. GF1-en ble litt fortung, men ikke verre enn med en 45-200 på, tror jeg.

Har bare fått testet å ta noen få bilder fra verandaen -- dette er nok et utendørsobjektiv, ja... ;) Skal få tatt litt bilder i løpet av helgen, og også legge ut bilder av GF1-en med objektivet på.

Jeg rapporterer mer senere!

Kjempefint, jeg skal følge med på den der ja Bykatt...var nok den jeg skulle hatt med da jeg stod oppe på Rockheim og fotograferte i dag...fantastisk utsikt derfra.

Lenke til kommentar

Bykatt:Hva var forresten grunnen til at du foretrakk 14-140mm fremfor 45-200mm som bare koster 1/3-del av prisen og gir enda mer tele?

Det var ikke først og fremst mye tele som var tanken bak kjøpet, men allsidighet.

 

Jeg har aldri eid en superzoom til Canon, generelt blir de ofte slaktet med tanke på billedkvalitet. Men akkurat Panasonicen har fått ganske bra omtale utfra det jeg har sett, så da tenkte den late delen av meg at dette hørtes behagelig og akseptabelt ut.

 

Innendørs må jeg frem med 20mm, og ønsker jeg mer vidvinkel er det 9-18 som blir brukt.

 

Men 14-140 blir et praktisk fotogåtur-objektiv, som dekker de fleste situasjoner uten at jeg behøver å skifte objektiv. Kvaliteten blir helt sikkert bra nok til min bruk.

 

Jeg tok noen bilder i går, og skal ta flere i dag, så jeg skal oppdatere tråden med erfaringer senere i dag.

 

Hvordan er du forresten fornøyd med 45mm makroen? Du får ta deg en ny Oslo-tur, så kan vi byttelåne litt. :D

 

Opplever du også at du stadig bruker Canonen mindre og mindre? ;)

Lenke til kommentar

Fint, da vet jeg det. Jeg brukte GF1 da jeg ikke hadde annet, men er nok fortsatt mest fortrolig med 50D. På reise og private turer er GF valget. Helena og jeg diskuterer Oslo-tur nå ja...det må klaffe med aktiviteter dere legger opp til også.Ser ut som tidlig september kan være aktuelt.

Lenke til kommentar

Her er noen førsteinntrykk på Panasonic 14-140, det er altså ikke et forsøk på en anmeldelse eller objektiv vurdering:

 

Panasonic 14-140 føles veldig solid, og er ikke et lite eller lett objektiv når man sammenlikner med 20mm. :D Panasonics 45-200 er vel enda lengre... Panasonic GF1 føles litt for liten med 14-140 på, men om man kommer fra DSLR-verden er det allikevel en forholdsvis kompakt pakke.

 

post-138696-1281281856,8947_thumb.jpg

 

Jeg kan bekrefte det åpenbare:

1) zoom-området er særdeles praktisk

2) billedkvaliteten er ikke i klasse med 20mm. Men jeg må lære meg å balansere objektivet stødig på det lille kameraet, så spesielt tele-enden tror jeg jeg kan få skarpere. Måte på hva OIS-en skal gjøre av mirakler. Videre har jeg foreløpig testet mest i endene, mens objektivet nok er best litt i midten.

 

Operaen på ulike brennvidder for å illustrere allsidigheten:

 

14mm:

post-138696-1281283117,9737_thumb.jpg

 

140mm:

post-138696-1281283168,3723_thumb.jpg

 

Alt i alt må jeg si meg fornøyd, jeg har fått akkurat det jeg trodde. Litt usikker på om jeg synes det er verdt den høye prisen, men det er ikke første gangen jeg har tenkt dèt etter å ha kjøpt fotoutstyr... ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøper dere så store objektiver til et så lite kamera?

 

 

Skal, skal ikke? En tur innom JP for å kjøpe inn GF1 + 20/1,7 :hmm:

Eller vente 2-3uker til etter at Panasonic har kommet med nyhetene sine?

Jeg kjøpte 14-140-objektivet for å få "alt i ett" til fotogåturer, med akseptabel kvalitet. Selv med det objektivet, er det en fortsatt en forholdsvis kompakt og veldig allsidig pakke, som er morsom å bruke.

 

Vet vi at det kommer noen nyheter snart? Jeg håper på mer fastoptikk...

 

Jeg aner jo ikke hva som kommer, men jeg føler ikke noe umiddelbart behov for å oppgradere GF1, siden jeg antar at det uansett ikke blir IS i huset eller revolusjonerende bedre bildekvalitet på høy ISO.

Lenke til kommentar

Prøvde GF1 med 20mm 1.7, men ble litt for trangt i områder der jeg gjerne trenger lyststyrken (inne), håper de kommer med noe nærmere vidvinkel, 12mm 1.8 f.eks hadde vært lekkert, gjerne pancake størrelse :D

 

Foreløpig har jeg bestilt meg et LX5, så får vi se hva som kommer av kompakte løsninger etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...