Gå til innhold

Erfaringstråd for Panasonic G systemkameraer


Anbefalte innlegg

Kjøpte G3 + 14-42 igår og er storfornøgd og mykje å finna ut av.

Men synest at høgre sida av bilda er litt uskarp og kanskje uklar. Adresse til bilde på dpr under. Ein annan brukar klagar på uskarpheit i kantane og det synest nok eg også. Men veit lite om kva ein kan forventa. Det veit sikkert andre...

 

http://www.dpreview.com/galleries/7536664838/photos

Uskarphet i hjørnene skal jo noermalt være likt fordelt på alle fire hjørnene; ser du det på kun en side, så kan det tyde på sentreringsfeil. Prøv å ta noen testbilder på en rett vegg uten for mye utsprint (f.eks. murstein) der du står parallellt med veggen - da bør det være greit å finne ut om noe er feil.

 

Takk! Skal prøva. Er faktisk litt uskarpt i alle hjørner, berre skarpt i sentrun. Noko som Silkypix (automatisk) korrigerer? Veit ingenting om kva som er normalt for objektiv. Aldri sett slikt med Canon G10. Fått dette svaret:

 

"Camera does distortion and other corrections, so the perifery pixels are stretched causing some loss of contrast and resolution."

 

Korreksjon - som må korrigerast??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av foto folket (ikke video bruk) som har eller vurderer å skaffe 14-42 X ?

 

Nope. 4000 for det som sett bort fra størrelsen er en temmelig ordinær normalzoom er temmelig uinteressant. Den vanlige 14-42'en min har ikke blitt brukt ett sekund etter at jeg kjøpte 20mm 1.7 i sommer.

 

Og jeg bruker m43 primært til video.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har et spørsmål vedrørende GF1... Det skal sikkert være slik, men jeg kan ikke skjønner jeg har opplevd det slik på andre kameraet.

 

Med blitz på auto (iA) får jeg iblant lukkertid på 1 sekund. Det kan sikkert argumenteres for at bildene tatt med den interne blitzen ikke blir spesielt bra uansett, men det hjelper virkelig ikke at lukkertiden er 1s. Det gjelder flere linser, så har tilsynelatende ikke noe med det å gjøre. Tilsynelatende skjer det mest når det er i grenseland for mørkt til å ta bilder uten blitz.

 

Bruker jeg shutter priority med høvelig lukkertid blir bildene som forventet. Og noen ganger blir bildene jeg tar på auto med blitz også som forventet, men ofte ikke.

 

Jeg kan ikke skjønne jeg har hatt lignende problemer med andre kameraer noen gang.

 

Hva skjer? Er dette forventet oppførsel?

Hei, jeg har erfart dette nå i 2 år jeg også med GF1, og man kan ikke bruke I/Auto når lyset er litt svakt, selv om blitsen er oppe. Så intelligensen er ikke helt på topp! Men jeg har tatt utrolig mange bra bilder med dette kameraet. Mest med 14-140 linsen, som jeg kjøpte for ca 4000,- i USA i fjor. (koster 7000 her) Utrolig bra tele. Men jeg skulle gjerne ha hatt en 45 mm fast med bra lysstyrke for portrett. Olympus har en nå, men da får jeg ikke stabilisator...........

Lenke til kommentar

Men jeg skulle gjerne ha hatt en 45 mm fast med bra lysstyrke for portrett. Olympus har en nå, men da får jeg ikke stabilisator...........

 

Du har denne:

 

http://www.four-thirds.org/en/microft/macro.html#i_045mm_f028_panasonic

 

Men, med blenderen vid åpen på Olympusen skulle du få ganske så brukbar lukkertid, slik at det er ikke sikkert du trenger så mye stabilisering.

Lenke til kommentar

Opphavet har et Panasonic G, så derfor må jeg finne ut av systemet.. Hvilke objektiver er det som kan brukes til dette kameraet? Alle micro 4/3? Mister man noe automatikk ved å kjøpe objektivene til andre produsenter? Og finnes det adapter til pentax-optikk som beholder i alle fall automatisk lysmåling? Regner med at pentax objektivene må være i alle fall av typen A da?

Lenke til kommentar

Hvilke objektiver er det som kan brukes til dette kameraet?

 

Alle micro 4/3 samt 4/3-objektiver med adapter (og varierende AF-ytelse). De fleste andre objektiv kan også brukes med adapter, men kun med manuell fokus. Det må være blenderring på objektivet for å få justert blender.

 

 

 

Edit: Noen tredjeparts m4/3-objektiver har kun manuell fokus.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spørsmål om Panasonic 20mm 1.7. Til Panasonic G3

 

Får så mykje skryt at det er like greitt å ta ulempene først. I den grad dei finst.

Fråvær av stabilisering skal ikkje vera problem. Går det greitt ved 1/60 1/40? Oftare bruk av stativ enn andre Panasonic objektiv?

Vignettering stort problem? Må i såfall korrigerast i Silkypix eller Adobe?

Andre negative sider?

 

Mindre støy på ISO 1600 i forhold til andre objektiv?

Kvalitet i forhold til gamle 14-42.

Lenke til kommentar

Spørsmål om Panasonic 20mm 1.7. Til Panasonic G3

 

Får så mykje skryt at det er like greitt å ta ulempene først. I den grad dei finst.

Fråvær av stabilisering skal ikkje vera problem. Går det greitt ved 1/60 1/40? Oftare bruk av stativ enn andre Panasonic objektiv?

Vignettering stort problem? Må i såfall korrigerast i Silkypix eller Adobe?

Andre negative sider?

 

Mindre støy på ISO 1600 i forhold til andre objektiv?

Kvalitet i forhold til gamle 14-42.

Jeg bruker 1/20s uten problemer med 20mm f/1.7 - I og med at det ikke er speil i kameraet, så får man litt gratis der. Bruker ikke stativ.

 

Synes ikke at vignettering er et problem; forvrengingen kan være det innimellom - avhenger av motiv. Det fikser jeg i Bibble. Silkypix/Adobe kan også gjøre dette.

 

Støy på ISO 1600 er lik uansett objektiv. Støyen påvirkes mer i forhold til hvor korrekt du eksponerer.

Lenke til kommentar

Jeg bruker 1/20s uten problemer med 20mm f/1.7 - I og med at det ikke er speil i kameraet, så får man litt gratis der. Bruker ikke stativ.

 

Synes ikke at vignettering er et problem; forvrengingen kan være det innimellom - avhenger av motiv. Det fikser jeg i Bibble. Silkypix/Adobe kan også gjøre dette.

 

Støy på ISO 1600 er lik uansett objektiv. Støyen påvirkes mer i forhold til hvor korrekt du eksponerer.

 

Takk! Virkar som 20 mm og 14-42 ligg i kvar sin ende av skalaen kvalitetsmessig. Og forskjellen på 1.7 og 3.5 er ganske stor.

 

Har opplevd uventa sterk støy på ISO 800 i svakt lys, kan vera ukorrekt eksponering. Kva er nytt ved overgang frå kompakt til G3? Teoretisk innsikt ikkje det sterke punkt, lært ved prøving og feiling gjennom lang tid. Tenkte å ta det opp i begynnarspørsmål men ikkje funne det på akam.

 

Har firmware 1.0 for både kamera og objektiv, mykje å henta på siste versjon?

 

Har tilgang til mange Minolta objektiv. Kva type og pris på adapter, og vil fokusering fungera?

 

Mange spørsmål, men nå er vel ingen utlært etter tre veker med systemkamera... G3 elles eit glimrande kamera, fått ein del resultat som ligg langt over kompakt.

Lenke til kommentar

Takk! Virkar som 20 mm og 14-42 ligg i kvar sin ende av skalaen kvalitetsmessig. Og forskjellen på 1.7 og 3.5 er ganske stor.

14-42mm er egentlig helt grei; men som entry level zoom, så må det kuttes noen hjørner.

 

Har opplevd uventa sterk støy på ISO 800 i svakt lys, kan vera ukorrekt eksponering. Kva er nytt ved overgang frå kompakt til G3? Teoretisk innsikt ikkje det sterke punkt, lært ved prøving og feiling gjennom lang tid. Tenkte å ta det opp i begynnarspørsmål men ikkje funne det på akam.

Hvis du zoomer inn til 100% og ser etter støy, så finner du den. Støyfjerningen er lavere enn det som er vanlig på kompakt, så den er lettere å se. Men har du bommet på eksponeringen, så vil støyen forsterkes når du skrur opp lysstyrken på bildet i ettertid. Det kan jo være greit å se et eksempel.

 

Har firmware 1.0 for både kamera og objektiv, mykje å henta på siste versjon?

Jeg oppgraderer alltid firmware, mest av gammel vane. Har opplevd at objektiver har blitt bedre av firmware oppgradering (raskere/mer presis AF, f.eks).

 

Har tilgang til mange Minolta objektiv. Kva type og pris på adapter, og vil fokusering fungera?

eBay har en del rimelige adaptere. Men du må fokusere og stille inn blender manuellt.

 

Mange spørsmål, men nå er vel ingen utlært etter tre veker med systemkamera... G3 elles eit glimrande kamera, fått ein del resultat som ligg langt over kompakt.

Det er riktig; ingen er utlært etter tre uker med systemkamera. Men det er et godt tegn at du har fått noen blinkskudd allerede.

Lenke til kommentar

Ville bare hilse på alle "panalympikerene" her på forumet.

 

Fikk god hjelp til valg av kamera av bla. Tomsi, til slutt stod det mellom Panasonic GF3 og Samsung NX100(skulle få denne til en "ok" pris pga. det var utstillingsmodell og den siste de hadde).

 

Gikk for GF3 pga. utvalg av objektiv og jeg likte utseende mer enn NX100.

 

Føler jeg har truffet veldig godt med valg av kamera, det er lite nok til å være med i jakkelomma. Gleder meg til å kunne ta fram kamera ute på gata uten å føle meg som en "entusiast-fotograf". Jeg er litt paranoid når det kommer til store kamera og store objektiv, føles som at alle stirrer på deg.

 

Touch-skjermen er litt uvandt i forhold til smarttelefonen min, men tror nok det bare er en vanesak. Ellers føles 14-42mm veldig billig ut og huset føles ikke ut som aluminium, men det skal visst være det. 14mm føles dog bedre ut, glad jeg valgte pakken med begge. Prisen var utrolig nok identisk i butikken på begge pakkene.

 

Alt i alt: Meget fornøyd så langt.

Endret av Bjohansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svar til tomsi42:

 

Takk for svar igjen!

 

Fått råd om å læra med 14-42, ser vel med tida kva andre objektiv som er mest nyttige. Eit par eksempel på svært lite støy på nært hald med ISO 1600 er ganske oppmuntrande.

Lenge brukt M på Canon G10, lært mykje av det. Savnar vel reell “Live View” i søkaren på M på G3, men graden av over/underesksponering er jo ei hjelp. Er ein svak i teorien, er det berre å prøva og feila.

Og kanskje venta med Silkypix, touchskjerm, o. a. og prøva å ta gode bilde.

Lenke til kommentar

Ville bare hilse på alle "panalympikerene" her på forumet.

Velkommen i klubben. :)

 

Gikk for GF3 pga. utvalg av objektiv og jeg likte utseende mer enn NX100.

Vanskelig valg; men jeg er nok enig i valget.

 

Føler jeg har truffet veldig godt med valg av kamera, det er lite nok til å være med i jakkelomma. Gleder meg til å kunne ta fram kamera ute på gata uten å føle meg som en "entusiast-fotograf". Jeg er litt paranoid når det kommer til store kamera og store objektiv, føles som at alle stirrer på deg.

Du får komme på Akam-treff, hvis du bor i nærheten av en av storbyene.

 

Touch-skjermen er litt uvandt i forhold til smarttelefonen min, men tror nok det bare er en vanesak. Ellers føles 14-42mm veldig billig ut og huset føles ikke ut som aluminium, men det skal visst være det. 14mm føles dog bedre ut, glad jeg valgte pakken med begge. Prisen var utrolig nok identisk i butikken på begge pakkene.

God pris på den pakken. Jeg synes de flest kit-objektivene føles billige ut; men det er mange av de som leverer grei ytelse. 14-42mm skal være en av de.

 

Alt i alt: Meget fornøyd så langt.

Blir spennende å se noen bilder etterhvert.

Lenke til kommentar

Svar til tomsi42:

 

Takk for svar igjen!

Versågod :)

 

Fått råd om å læra med 14-42, ser vel med tida kva andre objektiv som er mest nyttige. Eit par eksempel på svært lite støy på nært hald med ISO 1600 er ganske oppmuntrande.

Lenge brukt M på Canon G10, lært mykje av det. Savnar vel reell “Live View” i søkaren på M på G3, men graden av over/underesksponering er jo ei hjelp. Er ein svak i teorien, er det berre å prøva og feila.

Og kanskje venta med Silkypix, touchskjerm, o. a. og prøva å ta gode bilde.

Jeg tror det er et valg gjemt i menyen der du kan la liveview lysstyrke variere i forhold til eksponineringen. Personlig bruker jeg skalaen.

 

SilkyPix er et merkelig program, som mange hater, men det finnes de som liker det også. Brukergrensesnittet er en del anderledes enn de fleste; så det er mulig der problemet er - at man ikke finner ut av det.

Lenke til kommentar

Opplever også, som eilivk, mye støy på iso 800+. kan være feileksponering fra min side, men det er godt synlig både på auto og manuell. kamera er veldig glad i høy iso, spesielt innendørs.

 

skal teste kamera mer i dagslys i dag. blir sikkert bedre i rette omgivelser.

 

Edit: noen som vet om rimelige Nikon F mount adapter og Pentax K mount adapter?

Ville vært kult å brukt 50mm F/1.8 og prøvd faderns gamle Pentax K objektiv som fulgte med hans Chinon-kamera.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Opplever også, som eilivk, mye støy på iso 800+. kan være feileksponering fra min side, men det er godt synlig både på auto og manuell. kamera er veldig glad i høy iso, spesielt innendørs.

Skyter du i iA (aka "idiot-modus" ;)) eller noe lignende? Jeg bruker A (Aperture priority) og auto-ISO. Da vil kamera alltid balansere ISO og lukkertid til det som gir minst støy - tror iA prøver å være litt for smart og dermed velge andre innstillinger.

 

Nå synes jeg at ISO 800 er helt greit på GF1; men så har jeg aldri brydd med om at det er litt støy på bildet.

 

skal teste kamera mer i dagslys i dag. blir sikkert bedre i rette omgivelser.

 

Edit: noen som vet om rimelige Nikon F mount adapter og Pentax K mount adapter?

Ville vært kult å brukt 50mm F/1.8 og prøvd faderns gamle Pentax K objektiv som fulgte med hans Chinon-kamera.

Det finnes mange slike på eBay; jeg har en Nikon sak som fungerer etter oppskriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...