Gå til innhold

Haster: Settings video D5000 og D90


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal på filmopptak i morgen med 1 stk D5000 (montert på en steadycam løsning) og en D90. Utendørs i bra dagslys. Var å gjorde noen test opptak i dag (720p og raske extreme sandisk kort). Varierte ISO, lukker og blender, men føler at uansett så hakker opptakene. Både på avspilling direkte på skjerm samt datamaskin (fra disk) så er det ikke smooth playback... Er liiiitt oppgitt over det. Håper noen kan komme med noen gode råd og instillinger.

 

På forhånd tusen takk!

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg litt usikker på hvor mye du kan styre manuellt - men i utgangspunktet burde du holde deg til ei lukkertid som er halvparten så rask som fps. Altså dersom du skyter 25fps video, burde lukkertiden være 1/50 sec. Dette for å få nok motion-blur til at bevegelse ser naturlig ut.

 

Hei og takk for svar!

Jeg har forsøkt med lukker på 1/50, bleder f22, ISO 1000, men fortsatt like hakkete. Har lastet opp video som du kan se (råfilen). Skal copy den fra en annen del av. Kommer som edit. Tre sek.

 

Edit: Video klipp

 

Takk for svar :)

 

Tom

Endret av youdecide
Lenke til kommentar

Hei. Ja, jeg har forsøkt ulike instillinger på blender, iso og lukker ned til anbefalt (1/50 ved 24 fps) samt ulike Sandisk kort (Ultra og Extreme). Har også forsøkt å prøve konvertering til Apple ProRES 422 format v/24fps, men fortsatt føler jeg at det ikke er smooth. Filmer jo ute i normalt dagslys. Burde ikke være noe problem egentlig. Kjenner jeg merker at jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for Canon 550D i stedet. Problemet er alle Nikon objektivene jeg har :(

 

Igjen, takk,

 

Tom

Lenke til kommentar

Hmm. Er du sikker på at det ikke bare er skjermen din som viser feil? En typisk 60hz-lcd vil nemlig ikke spille av 24P helt pent. Prøv å se den på en TV av noe slag, og se om det blir bedre på den. Evt. velge 30P om innholdet ikke skal vises på TV (isåfall burde du heller velge 25P for avspilling på TV i Europa).

 

Edit: når det er sagt, så har iallefall D90 et rykte på seg for å ha utrolig mye rolling shutter artifacts: http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/ Kan det være det du reagerer på, og ikke flyt?

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Hei!

Har sett det på lcd skjermen til Nikon kameraet, iMacen samt forsøkt å konvertere til annen codek. D90 og D5000 tar kun opp i 720p i 24fps. Har lest at man ikke skal øke fps i ettertid med disse kameraene, men kan gjøre et forsøk med en gang :)

 

Takk,

 

Tom

 

Edit: Rolling shutter viser seg stortsette i fluoriserende lys. Har funnet ut at bruker man AE lock så kan man unngå dette. Men det er ikke det som er problemet her desverre. Mitt problem er er at det ikke er smooth nok playback. Viser seg best ved panorering

Endret av youdecide
Lenke til kommentar

Hei!

Ja, jeg har i video eksemplet satt lukker til 1/50 (180 degree regelen ved 24fps filming). Problemet er at jeg skal filme en høstkolleksjon med glidecam/steadycam løsningen i morgen hvor det er barn som skal bære klærne. Dermed må den tåle at jeg beveger meg tildels raskt fra barn til barn. Prøvde forøvrig programmet MPEG streamclip og økte til 25fps og 50fps, men det ser liksom ut som når det er for treg harddisk når man spiller av. Hvert tredje sekund skaper et "lagg" på en måte. Både D90 modellen og D5000 viser disse "buggene".

 

Takk,

 

Tom

Lenke til kommentar

Har ikke sett din videofil, men det er et generelt problem med videofunksjonen på speilrefleks at den ikke er like jevn som på dedikerte videokamera, spesielt når vi snakker raske bevegelser. Det er rett og slett fordi speilrefleks hovedsaklig er ment til stillbilder. Videofunksjonen er bare en slags "bonus", og du skal være ganske proff og med mye ekstrautstyr for å få kvalitet lik den du ser på skrytesidene til Nikon og Canon :)

Lenke til kommentar

Uenig i at mye dyrt ekstrautstyr er nødvendig for gode resultater. Man kommer utrolig langt med ei stødig hand og eventuellt en monopod... Det kreves dog litt mer enn med en typisk camcorder, det at fokus må gjøres manuellt, er kanskje det største aberet.

 

Det mest typiske problemet med rakse bevegelser er rolling shutter, som gjør at man får skew (altså hele bildet blir ikke eksponert samtidig, og dermed kan ting bli "skeive" når man panner rakst). Det problemet oppstår på stortsett alle kamera med CMOS-sensor, også dedikerte videokamera. Til og med RED One hadde/har litt problemer med det.

 

Det som dog virker som problemet med videoen til Youdecide er mangel på motion blur - har ikke opplevd det som noe problem med 5D II (@ 1/50sec lukker, 24fps (altså tilnærma 180 graders lukker)).

Lenke til kommentar

Hei!

Nei jeg kvittet meg desverre med en Canon HF100 og har desverre ikke den lengre med tanke på morgendagen.

Har jobbet som videofotograf i tv og har ikke sett dette på dedikerte video kamera. Jeg tror rett og slett at disse kameraene er skikkelig mandagsprodukter. Canon bruker H264 på sin side kombinert med mulighet for høyere framerate.

Får bare forsøke å gjøre det beste ut av det i morgen. Det ene kameraet skal stå realtivt stille på stativ og det andre skal brukes på steadycam.

 

Hadde vært interessant å hørt erfaringer fra andre med samme kamera. Det jeg har sett av Canon er veldig bra. Tv2 bruker jo til og med Canon 7D til endel opptak. Hadde opptaket vært tirsdag kunne jeg rushet til forhandler og lånt to 550D.

 

Takk folkens,

 

Tom

Lenke til kommentar

Kan det ha noe med bildestabiliseringen å gjøre.

Har filmet litt med mitt D90, (ikke mye), og har ikke oppdaget noe hakking på det jeg har filmet hittil. Mulig det kan være fordi jeg stort sett har filmet håndholt at jeg ikke har lagt merke til hakking i avspillingen, og da blir det litt ustødig uansett.

Lenke til kommentar

Lukker og blender har alt å si for det visuelle utrykket. Med for kort lukker får man ikke tilstrekkelig motion blur for å få glatt video. Blenderen justerer som i fotverdenen dybdeskarpheten (og lysmengde, men ND-filtre er vanlige for å kompansere).

Poenget mitt er at D90 bruker egne instillinger og bryr seg overhodet ikke om hva du har satt blender og lukker til. Trolig også ISO. Testa det nettopp selv. Jeg får samme resultat om jeg setter maks blender og lang lukketid eller om jeg setter minste blender og 1/2000 lukketid.

Lenke til kommentar

Hei "tvister"!

Opptakene er gjort på stativog steadycam så det burde være smooth nok. Hvor skruv man av/på bildestabiliseringen på D90? Akkurat lånt det for denne ene jobben så jeg kjenner ikke kameraet helt i dybden kan du si.

 

Takk for all hjelp!

 

Tom

 

Du har (antakeligvis) en bryter der det står VR på objektivet. Regner med du vil skru den av når du filmer :)

Lenke til kommentar

Lukker og blender har alt å si for det visuelle utrykket. Med for kort lukker får man ikke tilstrekkelig motion blur for å få glatt video. Blenderen justerer som i fotverdenen dybdeskarpheten (og lysmengde, men ND-filtre er vanlige for å kompansere).

Poenget mitt er at D90 bruker egne instillinger og bryr seg overhodet ikke om hva du har satt blender og lukker til. Trolig også ISO. Testa det nettopp selv. Jeg får samme resultat om jeg setter maks blender og lang lukketid eller om jeg setter minste blender og 1/2000 lukketid.

Ah-ha. Da er vi enige. Tror nok rett og slett det er lukkertiden som er trådstarters problem da. Burde gått for Canon. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...