Gå til innhold

Hva slags oppløsning trengs for store utskrifter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått forstørra 100x70cm med bilder fra min gamle 350D (8mp) - endra størrelsen til 100x70cm @ 300dpi i Photoshop, med bicubic-ettellerannet på, funka fjell. Rett eksponert bilde og etterbehandlig er mye viktigere ved print enn rå oppløsning.

 

Dersom du ikke har fått forstørra bilder stort før, kommer du nok til å bli litt overraska - spesielt bilder som har mye synlig støy på PC-skjermen, kommer nok til å fremstå som renere når du ser bildet stort på litt avstand.

Lenke til kommentar

For N-te gang mener du vel ;)

 

edit: n-te gang er vel mer korrekt, da det er n i matematiske formler det egentlig refereres til? Bare for å være skikkelig OT, mener jeg.

 

Det som Mr. Hogan ikke kommer så mye innpå i artikkelen, synes jeg, er at så store print som 70x100cm (dvs ca 24"x36"), så er det normalt at man betrakter bildet lenger unna, så jeg vil påstå at for 24"x26", så hører 18MP og 21MP hjemme i "good" gruppen.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Følte i grunnen ikke at jeg ble noe smartere, folkens.. kan ikke noen bare gi et eksakt svar på dette:

 

Hvis man skal skrive ut en utskrift på 100x70cm og kvaliteten skal være bra, må et tilfeldig nedlastet bilde fra internett ha høyere oppøsning enn?

Lenke til kommentar

Det finnes mange kalkulatorer på nettet som gir deg eksakte svar på det du spør om.

 

For å få "fotokvalitet", bør et bilde skrives ut i 300 DPI eller høyere (mange mener at høyere er bortkastet siden øyet ikke kan se forskjell likevel). Men, en såpass stor utskrift som 100x70cm blir vanligvis ikke studert med lupe, slik at betraktningsavstanden blir kanskje et par meter og du kan gå ned til f.eks 150 eller 100 DPI, og likevel få god kvalitet. DPI betyr Dots Per Inch og vil her si piksler per tomme (skulle vel helst ha blitt kalt PPI, men det er en annen sak).

 

Da kan du ta frem kalkulatoren og regne om 100x70 cm til 24x36 tommer, for deretter gange opp med 300 (DPI) og du får da 7200x10800 piksler. Dvs rundt 78 megapiksler. Som nevnt kan du godt gå ned til 150 DPI på såpass stor utskrift og likevel få god kvalitet, og du vil da trenge halvparten med piksler. Eller regne om selv til 100 DPI og du velger det.

 

Som du kanskje ser, vil ikke et tilfeldig nedlastet bilde fra Internett være i nærheten av denne størrelsen, og utskriften blir kanskje mer i størrelsesorden av et frimerke. Du kan som nevnt tidligere forstørre opp med et dertil egnet program, men bilder på nettet er ofte så hardt komprimerte at det ikke uten videre er å anbefale.

 

Til slutt går jeg utifra at du ordner med tillatelse til å bruke dette/disse bildene du finner på nettet. :)

Lenke til kommentar

Da kan du ta frem kalkulatoren og regne om 100x70 cm til 24x36 tommer, for deretter gange opp med 300 (DPI) og du får da 7200x10800 piksler. Dvs rundt 78 megapiksler. Som nevnt kan du godt gå ned til 150 DPI på såpass stor utskrift og likevel få god kvalitet, og du vil da trenge halvparten med piksler. Eller regne om selv til 100 DPI og du velger det.

En fjerdede mener du vel, du halverer jo oppløsningen både i X og Y retningen.

Lenke til kommentar

Da kan du ta frem kalkulatoren og regne om 100x70 cm til 24x36 tommer, for deretter gange opp med 300 (DPI) og du får da 7200x10800 piksler. Dvs rundt 78 megapiksler. Som nevnt kan du godt gå ned til 150 DPI på såpass stor utskrift og likevel få god kvalitet, og du vil da trenge halvparten med piksler. Eller regne om selv til 100 DPI og du velger det.

En fjerdede mener du vel, du halverer jo oppløsningen både i X og Y retningen.

Nja, ikke helt, men takk for at du passer på!

 

Det jeg mente var at man trenger halvparten av pikslene i hver retning (som du påpeker), siden jeg var DPI-modus. Og det blir jo det samme som en fjerdedel av totale piksler.

 

Så jeg tror vi begge to har rett. :)

Lenke til kommentar

Hei, har lett litt på nettet men ikke funnet noe sted der det står nøyaktig hvor høy oppløsningen bør være for ulike utskriftsstørrelser. Lurte f.eks. på hvor høy oppløsning et bilde bør ha for at det skal bli bra utskrift i 100x70cm?

 

Anyone?

Skal du ha en farge på bildet holder det med èn piksel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...