Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Do not og don't er jo det samme ordet, bare forkortet.

Samme med doesn't og does not, grammatisk sett kan man bruke begge versjonene men det må brukes riktig.

 

Edit: At man ikke bruker det i aviser er vel for leservennlighet, jeg har ikke hørt noe annet iallefall.

Endret av Snurreleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, men i skriftlig engelsk er do not og does not mer "korrekt" enn don't og doesn't. Men dette er jo en vits, så går fint. Uansett var det ment litt som en spøk også, fordi jeg også ville være med å rette!

 

Det kommer helt ann på teksten. Skriver man "do not, does not, you are" o.l. så burde man plutselig ikke komme med forkortelser som "don't, doesn't, you're" da det ikke passer noe særlig, men hvis man skriver på den måten fra starten av så får man ikke noe mer eller mindre riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Stefan, man må holde seg til det man velger, f.eks på norsk må man holde seg til tall om man begynner med 3, i stedet for å bruke tre, fire, fem o.l. senere.

 

Vel, da har du mer liberale lærere enn meg samt resten av den akademiske verdenen.

Link gjerne til ordbøker e.l. som bekrefter det du sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Direkte quotet fra en PP som beskrev en innlevering: "Do not use: It’s, can’t, won’t…"

 

^Orker ikke lete frem i ordbøker for å finne det, men det er ganske velkjent at contractions skal unngås i aller høyeste grad i akademiske og mer formelle tekster. Uansett, så ville jeg bare være med å rette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man går på universitet og skriver engelske tekster (som f.eks. essay o.l.) så får man et pluss av å skrive "formell" engelsk. Dette er stort sett den eneste grunnen til å bruke formell engelsk i det moderne samfunn. Som regel så er det semi-formelt de fleste bruker.

 

På et forum så skrives det så og si bare uformelt og da er det ingenting å rette på.

 

På det innlegget jeg svarte på så skrev AnewZ at det på skriftlig engelsk var mer "korrekt" å skrive uten forkortelser eller "contradictions" som det så fint heter på engelsk (altså can't, it's, don't, doesn't osv. osv.), men hadde han bare skrevet formell skriftlig engelsk på det første innlegget der så hadde jeg vært helt enig i det første innlegget mitt også, men det svaret kom dessverre rett før jeg svarte på hans første innlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat som om forkortelser som "feks, osv, ol" helst ikke skal brukes i akademiske tekster på universitetet. Det vi blir fortalt i allefall...

 

Hvem er "vi" da? Jeg sitter og leser til eksamen nå (studerer nordisk), og kan bekrefte at det brukes en haug av forkortelser i norske akademiske tekster - f.eks. (t.d.), jmf., kap., m.a..

 

Hvis man går på universitet og skriver engelske tekster (som f.eks. essay o.l.) så får man et pluss av å skrive "formell" engelsk. Dette er stort sett den eneste grunnen til å bruke formell engelsk i det moderne samfunn. Som regel så er det semi-formelt de fleste bruker.

 

På et forum så skrives det så og si bare uformelt og da er det ingenting å rette på.

 

På det innlegget jeg svarte på så skrev AnewZ at det på skriftlig engelsk var mer "korrekt" å skrive uten forkortelser eller "contradictions" som det så fint heter på engelsk (altså can't, it's, don't, doesn't osv. osv.), men hadde han bare skrevet formell skriftlig engelsk på det første innlegget der så hadde jeg vært helt enig i det første innlegget mitt også, men det svaret kom dessverre rett før jeg svarte på hans første innlegg.

 

Contradiction betyr selvmotsigelse. Ordet du tenker på, er contraction. Ellers enig med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sa jo at jeg bare ville være med å rette, var ikke ment 110% seriøst. Har ikke noe problemer med forkortelser, og mener absolutt ikke at det er feil å bruke det her/eller 98% av alle andre plasser :D Faen det ble mye off-topic her nå, stakkars de som kommer inn for å lese 11/2 side med grammatikk. Men så er det jo silly season, hoho.

 

Urmaker: Helt riktig, er en del i engelske også. Men engelsk er mye mer formellt enn det Norsk er. Det er masse bøker på "korrekt" språk i formelle tekster (akademiske, div. brev osv), og så å si alle sier at en ikke bør bruke contractions, eller hvertfall begrense det veldig. Noen plasser blir det veldig tungvint om man ikke bruker det, så det er jo selvfølgelig unntak.

Endret av AnewZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, etter en samtale med min engelske samboer som også har studert på universitets-nivå i England, så er bruken av "you're" og "can't" o.l. ikke lov i formelle tekster, I stand corrected und so weiter und so weiter :p

 

For å krangle med kjerringa, DET gidder jeg ikke..

 

 

"Contraction is an abbreviation, but not necessarily the other way around".

Det var alt jeg lærte om ordet "Contraction" på skolen.

Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Contradiction betyr selvmotsigelse. Ordet du tenker på, er contraction. Ellers enig med deg.

Vet selvfølgelig at det betyr selvmotsigelse. Er ikke helt håpløs i engelsk. :p

Gikk bare litt fort i svingene. Contraction er selvfølgelig helt riktig :)

 

Cool, bro. Ikke meninga å komme å leke deilig her :)

Endret av Urmaker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...