Gå til innhold

HTC Desire vs. Samsung Wave


Anbefalte innlegg

Noe annet jeg lurer på: Mange som har en datamaskin vet at den jobber til stadighet med ting "vi ikke har noe med". Mye dreier seg om overvåkning, og logging av bruk, og detekering av spyware og virus. Men noe dreier seg også om funksjoner som kan brukes av kommersielle aktører. Infokapsler er gammeldags og er i ferd med å bli erstattet av legitime spionprogrammer som identifiserer brukere og deres bruk på andre måter. Typisk at f.eks MS sier at deres programmer ikke kan kalles spyware fordi alle kan lese deres "spyware-lisensbetingelser, og likevel bruker programmene frivillig.

 

Google er en av de aller verste på dette området. Kan det være at HTC Desire's høye strømforbruk har noe med dette å gjøre? Selv tror jeg det.

Dette ser ut som ren spekulasjon fra din side. Jeg stiller meg sterkt tvilende til akkurat det. Spotify har sett ut til å vært en av synderne på min Desire. Synes forøvrig ikke strømforbruket er så høyt som enkelte skal ha det til. Og dessuten: Burde ikke det i såfall gjelde for alle android-telefoner?

 

Jeg innrømmer selvsagt at dette bare er spekulajosjoner. Men jeg har faktisk spekulert en stund. Jeg ble mistenksom da jeg leste om Nokias nye "sosiale strategi" og en god del av lisensbetingelsene for softwaren deres.

 

Men med tanke på diverse fæisbukkavsløringer den siste tiden, og om all kritikken Google har fått. Tenk hvilke muligheter en tilpasset telefon kan gi av innsikt i folks privatliv! Nesten ubegrenset. Bare en halv kilobyte kan inneholde utrolig mye informasjon og loggfiler ol. Jeg spør meg rett og slett om Google vil la en slik mulighet gå fra seg.

 

I tilfelle ikke så vil selve produksjonen av slike små datapakker kreve en del strøm. Hvem vet, kanskje det er noe av årsaken til at Samsung ønsker sitt eget operativsystem? :-)

 

Folk aner ikke hvor interessant deres privatliv er for de store kommersielle aktørene. Personprofiler kan selges og bruke/missbrukes til utrolig mye forskjellig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har visst blitt nye funksjoner i Iphone også.

 

http://www.digi.no/845441/apple-overvaaker-iphone-brukere

 

Mer om android: http://www.digi.no/845485/hver-femte-android-app-minner-om-spionvare

 

En interessant rapport: http://threatcenter.smobilesystems.com/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=8

 

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe htc desire, eller for så vidt andre androidtelefoner heller. Når appsene kan være så ille, hva skal man da tro om selve OS'et? Det lever sitt eget liv.

Lenke til kommentar

Mer om android: http://www.digi.no/845485/hver-femte-android-app-minner-om-spionvare

 

En interessant rapport: http://threatcenter.smobilesystems.com/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=8

 

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe htc desire, eller for så vidt andre androidtelefoner heller. Når appsene kan være så ille, hva skal man da tro om selve OS'et? Det lever sitt eget liv.

jeg er ikke uenig i at det kan finnes farlige apps bare for å si det.

 

men å utale at du aldri skal ha androd på grunn av at det finnes apps som kan være "farlige" eller faktisk er farlige er omtrent som å si at man skal ikke ha datamaskin fordi det finnes programmer man kan laste ned fra nettet som har spyware.

 

så lenge noe os blir populært vil det bli laget spyware og virus til det OSet.

 

*tillegg*

f.eks så har Symbian både virus og spyware

og iPhone har virus og spyware

 

eneste jeg finner med bada og virus er at vist nok så ble de første wavene sendt ut med virus på minnekortet som var beregnet på å aktiveres ved tilkobling til pc

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Mer om android: http://www.digi.no/845485/hver-femte-android-app-minner-om-spionvare

 

En interessant rapport: http://threatcenter.smobilesystems.com/wp-content/plugins/download-monitor/download.php?id=8

 

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe htc desire, eller for så vidt andre androidtelefoner heller. Når appsene kan være så ille, hva skal man da tro om selve OS'et? Det lever sitt eget liv.

jeg er ikke uenig i at det kan finnes farlige apps bare for å si det.

 

men å utale at du aldri skal ha androd på grunn av at det finnes apps som kan være "farlige" eller faktisk er farlige er omtrent som å si at man skal ikke ha datamaskin fordi det finnes programmer man kan laste ned fra nettet som har spyware.

 

så lenge noe os blir populært vil det bli laget spyware og virus til det OSet.

 

*tillegg*

f.eks så har Symbian både virus og spyware

og iPhone har virus og spyware

 

eneste jeg finner med bada og virus er at vist nok så ble de første wavene sendt ut med virus på minnekortet som var beregnet på å aktiveres ved tilkobling til pc

 

Jeg er mistenksom til symbian og bada også. Det jeg synes er litt frustrerende er de mulige spywarefunksjonene i selve telefonen. Nye gpschiper bruker ganske lite strøm, og på sparemodus kan de lage loggfiler som sier hvor fort du har kjørt, hvor lang tid du bruker i butikken, ev. hvilken butikker. Kanskje den registrerer når du står opp og sjekker den på morgenen og når du legger den fra deg om kvelden (gyro) Kanskje lager den mp3-opptak hvis det skjer noe "spennende". Kanskje får du reklame for middel mot snorking hvis den registrerer at du snorker? :-)

 

Mulighetene er uendelige. Faren er at store mengder informasjonen om noen år sendes til land uten lovgivning for behandling av slikt. Derfra kan de kanskje selge personanalyser og brukerprofiler, informasjon om antatt intelligens, pålitelighet og mye annet.

 

Jeg anbefaler alle å lese lisensinfomrasjonen. Formuleringer som f.eks "vanligvis ikke" betyr "det vil vi". "Polesy" betyr gjerne "dette vil vi du skal tro" osv.

 

Ofte selger vi oss med hud og hår ved å klikke accsept.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle å lese lisensinfomrasjonen. Formuleringer som f.eks "vanligvis ikke" betyr "det vil vi". "Polesy" betyr gjerne "dette vil vi du skal tro" osv.

 

Ofte selger vi oss med hud og hår ved å klikke accsept.

at vi ofte selger sjela vår er vel ikke ukjent :p

 

men resten av det skriver er din tolkning som reflekterer en for meg ganske paranoid holdning.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alle 4 sidene med diskusjon, men hiver meg inn siden jeg så smått er begynt å se etter en erstatter for iphonen. Har forstått at det er disse to markedet dreier seg om idag, og har derfor sett lit videoer på youtube av de to forskjellige. Det jeg har lagt merke til er at Desire ser ut som det fungerer virkelig hurtig og bra. Suring på nettet, noe som er helt håpløst med en Iphone 3G ser ut til å fungere knirkefritt, med rask lasting av sider. Det virker derimot som Wave har noe problemer med RAMen. Så en video der man prøvde å bruke 3 faner samtidig, da sleit den med rammen og lukket 3 tilfeldige widgets. Så også ut som på grunn av dette at den gjorde seg litt vrang når det kom til å søke eller skrive inn nye adresser. Nå vet jeg ikke om dette er et eldre problem som er fikset med en oppdaterting eller ikke, men en liten grunn til bekymring imo.

Lenke til kommentar

Så en video der man prøvde å bruke 3 faner samtidig, da sleit den med rammen og lukket 3 tilfeldige widgets. Så også ut som på grunn av dette at den gjorde seg litt vrang når det kom til å søke eller skrive inn nye adresser. Nå vet jeg ikke om dette er et eldre problem som er fikset med en oppdaterting eller ikke, men en liten grunn til bekymring imo.

Stemmer nok det. Når konsekvensene for fullt minne er at bada lukker 3 helt tilfeldige widgets på en av hjemmeskjermene så er jo det kjipt. Man må jo i såfall hele tiden inn i task manager for å passe på. Fort gjort å glemme, og synd at bada ikke håndterer dette på samme måte som android. Burde fikses fortløpende.

Lenke til kommentar

Har det samme problemet; wave eller desire?

Men det ser ut som samsung har levert noe skikkelig ordentlig for engangsskyld.

 

Trenger virkelig ikke 50.000 apps som android har nå uansett ...

 

Samsung wave virker som en robust og rask mobil, med en utrolig skjerm, og mange spennende fasiliteter. Vi får se om bada klarer å levere, men det hele ser svært lovende ut.

 

Den største årsaken til at jeg heller mot Samsung-en er først og fremst prisen, den koster pr. nå er en snau frognertier mindre enn HTC-en. Det kan også være verdt å nevne at HTC-en ikke har dette ekstra kameraet for videosamtaler. Men nå er det vel egentlig ikke så mange som benytter seg av videosamtaler, er det vel?

Lenke til kommentar

er det æøå på tastaturet på desire?

Nei, det har et tastatur som kjenner igjen ordene og automatisk fyller inn æ, ø og å. Brukte ca 5 meldinger på å lære min telefon trøndersk, dvs at telefonen automatisk retter skrivefeil og æøå.

Okei, sliter virkelig med å bestemme meg om hvilken av disse jeg ska kjøpe.. men finner ingen desire som er på lager til dags dato..

Lenke til kommentar

Trenger virkelig ikke 50.000 apps som android har nå uansett ...

Å jo da! Jeg har installert alle 50000 på min Legend, og jeg sier deg bare en ting: Det ruler.

 

Tipper heller at hvis du hadde prøvd dette så hadde du hatt så mye spyvare og bugs samt virus at telefonen slett ikke hadde virket :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

hvis batteritiden på htc wildfire blir bra høres det ut som en tlf for meg, jeg var en stund gira på wave men det dabbet av litt nå etter å ha lest bloggen til angry_norwegian.

Lenke til kommentar

hvis batteritiden på htc wildfire blir bra høres det ut som en tlf for meg, jeg var en stund gira på wave men det dabbet av litt nå etter å ha lest bloggen til angry_norwegian.

 

Jupp, samma her. Men forhåpentligvis blir dette ordnet, særlig det med mailen hørtes ut som en ganske stor tabbe fra Samsung sin side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...