Gå til innhold

HTC Desire vs. Samsung Wave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oki, på en av sidene har du et OS utviklet av en gjeng opensource programmerere, som er utviklet for å kunne være fleksibelt samtidig som det skal slå windows mobile ned i støvlene ytelsesmessig.

 

På en annen har du OSet til iphone, en kanskje noe mindre avansert men desto mer strømlinjeformet OS. Ikke de samme mulighetene, men med flere programmer og en helt rabiat brukerbase som vil stille seg bak systemet til siste slutt.

 

Og nå kommer Samsung med et system som hverken er avansert eller strømlinjeformet, og folk mener i fullt alvor at man skal kjøpe det?

 

 

 

Jeg ville dratt en sammenligning mot HD-DVD, men det opplegget hadde vel på et tidspunkt en reell sjanse til å overleve.

Lenke til kommentar

http://mobileroar.com/2009/12/09/samsung-bada-applications-cant-run-in-the-background

 

 

Dette kan umulig være sant? Bada er i såfall uaktuelt!

 

Det var da merkelig nå kjører jeg musikkspiller, kalender, kalkulator samtidig det er multistasting og programmer som kjører i bakgrunnen på høyt nivå den var god gitt :roll:

 

Er mange som kjøper WAVE og Bada, MPX har alene solgt over 1000 telefoner men det kan jo rett og slett være for at alle mobileksperter gir den beste karakter i testene sine men det er jo artig med hobbyekspertene her inne da :!:

Endret av Just-Me
Lenke til kommentar

Det var da merkelig nå kjører jeg musikkspiller, kalender, kalkulator samtidig det er multistasting og programmer som kjører i bakgrunnen på høyt nivå den var god gitt :roll:

 

Er mange som kjøper WAVE og Bada, MPX har alene solgt over 1000 telefoner men det kan jo rett og slett være for at alle mobileksperter gir den beste karakter i testene sine men det er jo artig med hobbyekspertene her inne da :!:

da er spørsmålet, er den artikkelen seriøs/riktig? og hvordan vet vi/kan vi finne ut hva de forskjellige aplikasjonene er oppfattet som i OSet?

kan alle kodere selv velge om de vil kode appen til å være basic eller bada? er det samsung som bestemmer? er alle applikasjoner som er forhåndsinstallert basic?

uansett så hørtes det veldig sært ut. kan jo tilogmed multitaske på min gamle N82 jo.

Lenke til kommentar

Det var da merkelig nå kjører jeg musikkspiller, kalender, kalkulator samtidig det er multistasting og programmer som kjører i bakgrunnen på høyt nivå den var god gitt :roll:

 

Er mange som kjøper WAVE og Bada, MPX har alene solgt over 1000 telefoner men det kan jo rett og slett være for at alle mobileksperter gir den beste karakter i testene sine men det er jo artig med hobbyekspertene her inne da :!:

da er spørsmålet, er den artikkelen seriøs/riktig? og hvordan vet vi/kan vi finne ut hva de forskjellige aplikasjonene er oppfattet som i OSet?

kan alle kodere selv velge om de vil kode appen til å være basic eller bada? er det samsung som bestemmer? er alle applikasjoner som er forhåndsinstallert basic?

uansett så hørtes det veldig sært ut. kan jo tilogmed multitaske på min gamle N82 jo.

 

Ja men der har du jo noe å henge fingrene i så bruk dagen på dette du.

 

Forventer man at Wave eiere her inne skal undersøke ting som iallefall for meg overhode ikke er interessant?

 

Dette blir et nerdenivå som for meg er totalt uinteressant sorry :roll:

 

Det er da merkelig at Desire eiere er så på hugget etter å finne noe negativt med denne telefonen? Dere må virkelig føle dere truet.

 

Tenk når Galaxy S kommer hvordan skal dere forsvare dere da? Huff en tøff tid i møte men lykke til for denne diskusjonen syntes jeg rett og slett begynner å bli for tullete for min del.

Lenke til kommentar

...

10.Proximity sensor.

...

 

Desire har proximity sensor. Den funker fint den, skjermen skrur seg av når man snakker med tlf inntil øret og på når man tar tlf bort fra øret.

 

For øvrig ser Wave flott ut, men det hjelper ikke når OS-et ikke har større momentum. Apps har veldig mye å si. Apps er for øvrig sjefsargumentet for iPhone så lenge vi ikke har skikkelige paid apps for Android i Norge.

 

C

 

Ps. Har Desire selv og er meget fornøyd. Helt fantastisk telefon, til og med å ringe med, hehe. Den er enormt brukervennlig samtidig som den er avansert.

Lenke til kommentar

var den rettet mot meg Just-Me?

jeg satt igjen bare et kritisk spørsmål til noe, men denne gangen satt jeg det kritiske tanken (i mine øyne iallefall) til fordel for samsungen.

 

personlig høres det rart ut, skal kontakte en jeg kjenner som jobber med å kode programmer til mobiler. se hva han sier om saken.

og ja enig det er mye arbeid, men det er det alltid når man er kritisk og vil faktasjekke ting ;):p

Lenke til kommentar

Det var da merkelig nå kjører jeg musikkspiller, kalender, kalkulator samtidig det er multistasting og programmer som kjører i bakgrunnen på høyt nivå den var god gitt :roll:

Greit å lese artikkelen det linkes til da. Der står det at Bada støtter multitasking med flere innebygde applikasjoner og en (1) tredjepartsapplikasjon. Det vil si at du kan bruke så mange du vil(?) av applikasjonene som følger med telefonen (kalender, musikkspiller, kalkulator etc) samtidig, og så kan du i tillegg kjøre en applikasjon du har installert selv (f.eks. Spotify eller øh ... Shazam). Det du ikke kan gjøre er å f.eks. kjøre BÅDE Spotify og Shazam samtidig.

 

Med andre ord, multitasking, men en begrenset variant.

Lenke til kommentar

Det var da merkelig nå kjører jeg musikkspiller, kalender, kalkulator samtidig det er multistasting og programmer som kjører i bakgrunnen på høyt nivå den var god gitt :roll:

Greit å lese artikkelen det linkes til da. Der står det at Bada støtter multitasking med flere innebygde applikasjoner og en (1) tredjepartsapplikasjon. Det vil si at du kan bruke så mange du vil(?) av applikasjonene som følger med telefonen (kalender, musikkspiller, kalkulator etc) samtidig, og så kan du i tillegg kjøre en applikasjon du har installert selv (f.eks. Spotify eller øh ... Shazam). Det du ikke kan gjøre er å f.eks. kjøre BÅDE Spotify og Shazam samtidig.

 

Med andre ord, multitasking, men en begrenset variant.

 

Huff dette var ille gitt NOT.

 

Man kan jo plukke Desire i fra hverandre med negative ting kontra Wave også men hva er vitsen? Det hjelper i hvert fall trådstarter veldig lite.... Det er jaggu lenge siden folk var fornøyd meg å kunne ringe og sende sms gitt.. Nei nå skal vi prøve å plukke ned en telefon i miste detalj på hardware for å kanskje finne noe den ikke klarer. Enig meg Just-Me dette blir for dumt og gjør bare trådstarter usikker å velger bort de begge og det er trist.

Ang Bada så vil samsung støtte bada, de er bare leie av å være avhengig av andre leverandører når det gjelder OS. Ikke uten grunn de gir bort 3 mill dollar til folk som lager programmer til deres appstore........

 

Trådstarter les tester de kan du stole på i hvert fall når alle de store ekspertene gir deg positive tilbakemeldinger på et og samme produkt. Lykke til

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Det er jo mulig å multitaske. Mitt innlegg var ikke ment som noe annet enn en forklaring på hvordan det funker, ikke noe angrep på Wave, slik sett kan Wave-fanboysa slappe helt av ;-p

 

Et alternativ her kan være å vente en uke eller to på Samsung Galaxy S, da får man det beste fra begge verdner.

Lenke til kommentar

Anbefaler ingen å kjøpe Wave, det er en telefon med topp specs, men forferdelig uutviklet OS og apps.

 

La meg begynne med e-postfunksjonen:

Hvis du setter opp en konto med imap, rapporterer ikke e-postprogrammet e-post du leser som lest på serveren. Og e-post du har lest på serveren, blir merket som ulest på telefonen.

Dette er utrolig irriterende, og mesteparten av vitsen med imap forsvinner jo. "Men, men", tenkte jeg, "Jeg får bare merke alle 3000 e-postene som lest." Så kommer rosinen i pølsa: Det går ikke an å merke flere elementer samtidig ... jeg må altså gå gjennom hver enkelt av mine 3000 e-post og klikke "merk som lest" :| Uaktuelt.

Enda en ting: Man kan bestemme at e-postleseren maks skal laste ned f.eks. 50 elementer av gangen. HVis man samtidig setter opp at all e-post skal lastes på telefonen, ikke bare nye, vil telefonen gi fra seg en meldingslyd hver gang den synker, fordi den jo tror gamle meldinger er nye. Og dette holder på helt til alle e-postene dine er lastet, som kan ta en stund.

 

Nettleser:

Funker OK til det meste, men bugger på noen nettsider. Blir noen ganger uresponsiv og henger noen sekunder.

Har ingen fancy funksjonalitet som å cache sider så man slipper å loade siden på nytt når man trykker "back". Alt lastes på nytt hver gang.

Men det verste er at hvis man finner et telefonnummer på f.eks. Gule Sider, kan man ikke klikke nummeret ...for å ringe det ... nettleseren tolker nummerrekker som en ... *trommevirvel* ... URL! Den forsøker altså å laste "http://22223333/". OMG FAIL.

"Men, men", tenkte jeg. "Jeg kan jo bare klippe og lime". Joda, det foreslo også samsung support, så jeg klipte ut nummeret, åpnet sw-nummertastaturet. Og jeg trodde ikke mine egne øyne. Klipp og lim-funksjonen er ikke lagt inn i nummertastaturet ...det går altså ikke an å klippe inn numre fra nettleseren. Man må, i 2010, sjekke nettleseren, HUSKE eller SKRIVE NED telefonnummeret og slå det manuelt. EPIC FAIL.

 

Men det aller verste er jo en skrikende mangel på applikasjoner. Bada er i startfasen, OK, så etterhvert kan det bli OK for amerikanske brukere, men norske applikasjoner kommer aldri til å ta av her. Vink adjø til 1881-app, nettbankapps eller hva som helst spesifikt norsk.

 

Ja, Wave er en fantastisk telefon rent maskinvaremessig, men det betyr ingenting. Det hjelper lite med verdens største e-peen når du ikke har noe å stikke den inn i. Da står du der med laksen i hånda.

 

Er det noen masochister her som vil ha en lite brukt Wave, selger jeg den for 2500, ikke operatørlåst. PM.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Anbefaler ingen å kjøpe Wave, det er en telefon med topp specs, men forferdelig uutviklet OS og apps.

 

La meg begynne med e-postfunksjonen:

Hvis du setter opp en konto med imap, rapporterer ikke e-postprogrammet e-post du leser som lest på serveren. Og e-post du har lest på serveren, blir merket som ulest på telefonen.

Dette er utrolig irriterende, og mesteparten av vitsen med imap forsvinner jo. "Men, men", tenkte jeg, "Jeg får bare merke alle 3000 e-postene som lest." Så kommer rosinen i pølsa: Det går ikke an å merke flere elementer samtidig ... jeg må altså gå gjennom hver enkelt av mine 3000 e-post og klikke "merk som lest" :| Uaktuelt.

Enda en ting: Man kan bestemme at e-postleseren maks skal laste ned f.eks. 50 elementer av gangen. HVis man samtidig setter opp at all e-post skal lastes på telefonen, ikke bare nye, vil telefonen gi fra seg en meldingslyd hver gang den synker, fordi den jo tror gamle meldinger er nye. Og dette holder på helt til alle e-postene dine er lastet, som kan ta en stund.

 

Nettleser:

Funker OK til det meste, men bugger på noen nettsider. Blir noen ganger uresponsiv og henger noen sekunder.

Har ingen fancy funksjonalitet som å cache sider så man slipper å loade siden på nytt når man trykker "back". Alt lastes på nytt hver gang.

Men det verste er at hvis man finner et telefonnummer på f.eks. Gule Sider, kan man ikke klikke nummeret ...for å ringe det ... nettleseren tolker nummerrekker som en ... *trommevirvel* ... URL! Den forsøker altså å laste "http://22223333/". OMG FAIL.

"Men, men", tenkte jeg. "Jeg kan jo bare klippe og lime". Joda, det foreslo også samsung support, så jeg klipte ut nummeret, åpnet sw-nummertastaturet. Og jeg trodde ikke mine egne øyne. Klipp og lim-funksjonen er ikke lagt inn i nummertastaturet ...det går altså ikke an å klippe inn numre fra nettleseren. Man må, i 2010, sjekke nettleseren, HUSKE eller SKRIVE NED telefonnummeret og slå det manuelt. EPIC FAIL.

 

Men det aller verste er jo en skrikende mangel på applikasjoner. Bada er i startfasen, OK, så etterhvert kan det bli OK for amerikanske brukere, men norske applikasjoner kommer aldri til å ta av her. Vink adjø til 1881-app, nettbankapps eller hva som helst spesifikt norsk.

 

Ja, Wave er en fantastisk telefon rent maskinvaremessig, men det betyr ingenting. Det hjelper lite med verdens største e-peen når du ikke har noe å stikke den inn i. Da står du der med laksen i hånda.

 

Er det noen masochister her som vil ha en lite brukt Wave, selger jeg den for 2500, ikke operatørlåst. PM.

 

Så fint du kan spå i fremtiden så hvem blir jeg gift med? 3000 tusen E poster på et par uker du må være populær :p

 

Du kan jo ikke henge helt med hvis du trodde Bada hadde like mye skrap i markede sitt som Android men det kommer.

 

Finn.no eller Bruktmarked er stedet for salg for her er det strengt forbudt i følge våre retningslinjer og den selger du på 10 min da det ikke finnes en eneste brukt Wave på hele Finn.no eller Bruktmarkede.

 

Mange må være storfornøyde med sine Wave telefoner siden den ligger på slagstoppen i mange nettbutikker og ingen er til salgs he he.

Endret av Just-Me
Lenke til kommentar

3000 e-poster er det jeg har i innboksen på ett år ;) Ville laste ned alt til telefonen, men orker ikke gå gjennom 3000 stk og markere "ulest" ...

 

Når det gjelder apps, var jeg åpenbart klar over at bada appstore er skinnende ny, men ikke hvor skrikende behovet var pga. ræva default-sw på telefonen.

 

Syntes det med E post er rart jeg bruker G mail og kan merke alle mine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om opera mini kan kjøres på samsung wave?

Yes, Wave har Java-støtte og kan dermed kjøre alle Java-baserte programmer (dvs de som har støtte for touchscreen), deriblant Opera Mini. Det kan ikke HTC Desire.

 

Men det aller verste er jo en skrikende mangel på applikasjoner. Bada er i startfasen, OK, så etterhvert kan det bli OK for amerikanske brukere, men norske applikasjoner kommer aldri til å ta av her. Vink adjø til 1881-app, nettbankapps eller hva som helst spesifikt norsk.

Nå er ikke det helt sant. Man finner både VG, Dagbladet og Aftenposten i Samsung Apps. Alle som widgets du kan plassere på startskjermen og som deretter fungerer som nyhetsfeed.

 

Når det gjelder nummerproblemet er det bare å laste ned Opera Mini. Selvfølgelig dårlig at den innebygde nettleseren ikke fungerer som den skal, men jeg hadde foretrukket Opera uansett.

 

Ellers er jeg superfornøyd med Wave så langt og anbefaler den helt klart. Jeg har ikke prøvd Desire så hvilken som er best vet jeg rett og slett ikke, men jeg kan nesten garantere at trådstarter ikke vil angre om hun går for Wave.

Endret av D'Amico
Lenke til kommentar

 

Men det aller verste er jo en skrikende mangel på applikasjoner. Bada er i startfasen, OK, så etterhvert kan det bli OK for amerikanske brukere, men norske applikasjoner kommer aldri til å ta av her. Vink adjø til 1881-app, nettbankapps eller hva som helst spesifikt norsk.

Nå er ikke det helt sant. Man finner både VG, Dagbladet og Aftenposten i Samsung Apps. Alle som widgets du kan plassere på startskjermen og som deretter fungerer som nyhetsfeed.

 

Har akkurat søkt i telefonen etter VG, Dagbladet og Aftenposten, ingen treff.

 

Men for ikke å forvirre trådstarter: E-postfunksjonen er uten sidestykke elendig, samme med nettleseren og at man ikke kan ringe et nummer direkte fra den. I tillegg har man få applikasjoner tilgjengelig i applikasjonsbutikken.

 

Er ikke dette viktig, kan Wave være et OK valg.

Lenke til kommentar

Høyt strømmforbruk, litt blassere skjerm og mangel på javastøtte gjør nok at jeg velger wave fremfor desire.

 

Tror nok samsung vil strekke seg langt for å etablere bada som et likeverdig produkt. Potensialet for et nytt operativsystem er sikkert ganske stort siden mange, meg selv inkludert, har blitt lei gammeldagse sybiantelefoner fulle av bugs. Dette kan frigjøre virkelig store markedsandeler.

Lenke til kommentar

Har akkurat søkt i telefonen etter VG, Dagbladet og Aftenposten, ingen treff.

Du går inn på Samsung Apps på telefonen, velger Kategori, så Nyheter og der ligger de.

 

Kan være enig i epostdelen uten å ha brukt Exchange-applikasjonen som visstnok skal være bedre enn Windows Live og Google Mail. Nettleseren er fullt brukbar og absolutt ikke så ille at man skal styre unna denne telefonen bare pga den. Ellers har antallet apps fordoblet siden amobil testet den og det er ingen grunn til at økningen ikke skal fortsette, spesielt mtp at Samsung deler ut totalt ca 3 mill dollar til de som utvikler de beste appsene. Butikken er selvfølgelig ikke på høyde med Android og iPhone, men det lover godt.

Endret av D'Amico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...