Gå til innhold

benchmeisters treningslogg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri trent knebøy i.o.m at jeg er så høy, så aner ikke, dog jeg har trent benpress veldig mye (som er ala samme øvelse med tilpasning til din høyde).

 

Dette stemmer ikke. Beinpress kan ikke sammenlignes knebøy. Hva sliter du med på knebøy? Kommer du ikke dypt nok ned? Klarer du ikke holde ryggen rett?

Lenke til kommentar

Detter bakover ved passelig vekt, samme med høy vekt. Tatt i betraktning at jeg er 187 cm høy så vil jeg ikke trene denne øvelsen - http://sandvikstraining.com/har-du-kontroll-pa-teknikk-i-kneb%C3%B8y/ - Jeg tar heller andre øvelser som tilsvarer det samme for å spare ryggen.

 

Da kan du prøve frontbøy. Du må ihvertfall ikke tro at du har funnet en helgod erstatning for knebøy med beinpress. Jeg har da sett folk som er 190cm+ klare knebøy uten problemer. Er mulig du er for stiv og må tøye litt. Eventuelt forandre hvor du har stanga på kroppen. Eller prøve frontbøy.

Lenke til kommentar

Ikke kjør øvelser som ikke baserer seg på din kroppstype. Da bir frontbøy en naturlig erstattning.

 

Men ser helt klart problemet, har en venn som er 187 som både sliter med mark og bøy. Men drittstærk i benkpress..

 

Var ment for Balto..

 

Og nå har jeg et spørsmål til deg Bench. Jeg har lenge slitt med skulder problemer (har vondt når jeg løfer en vekt til siden SideLateral.jpg

 

Det hele startet med en dips ulykke der jeg presset meg ganske langt forbi hva kroppen er laget av (jeg trodde den var laget av metall, men tydligvis ikke). Og nå, hver eneste gang jeg kjører tungt på benk eller tar en dips pleier skulderproblemet å komme igjen. Idag tok jeg 20 pus ups og kjente skulderen var helt ødelagt. Forsåvidt høyre. Du som har skrevet at du har vært plaget av skulderproblemer, hva bør jeg gjøre?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Den eneste gangen jeg har hatt vondt i skulderen på grunn av belastning var forrige gang jeg flyttet grepet ut i benkpress, og da ble alt bra igjen etter at jeg flyttet grepet inn. Jeg har derfor ikke veldig god peiling på skuldersmerter. Problemet mitt denne gangen var manglende mobilitet, som jeg fikset ved å gjøre

med en strikk (da jeg ikke er myk nok til å gjøre det med stang ennå. Et håndkle kan også benyttes hvis det er tilfellet og man ikke har strikk tilgjengelig.)

 

Det jeg kan anbefale deg er å trene rotasjonsmusklene i skuldrene ( LYTP – A New and Improved YTWL!!! ) samt å trene facepulls. Facepulls kan godt trenes fra forskjellige vinkler dersom du har muligheten til det. Jeg foretrekker at kabelen er festet ca. 40 cm over hodet mitt slik at jeg trekker skrått nedover, med det er sikkert individuelt.

 

Jeg synes at det er rart at det gjør vondt i skulderen din når du gjør pushups, da dette visstnok skal være en øvelse som gir god skulderhelse. Dersom du har en stor ROM i dips ville jeg nok kuttet litt ned på den og sett om det hjalp, da for stor ROM er det eneste jeg kan komme på som kan forårsake skuldersmerter i pushups (i en skulder som ikke er totalt fucked, den lave belastningen tatt i betraktning.) Selvsagt er det også lurt å finne et substitutt for øvelsene som gjør vondt, i alle fall i en periode.

 

En annen ting som kan være lurt (jeg har ingen anelse om hvordan teknikken din i benkpress er) er å sjekke ut diverse videoer der Dave Tate forklarer korrekt teknikk i benkpress. Mine skuldre gjør vondt allerede på 80 kg dersom jeg skulle finne på å benke med albuene rett ut til siden, så teknikk har som du sikkert vet mye å si.

 

Jeg vet at du ikke skrev at det gjør vondt når du benker, men dårlig teknikk i benkpress er nok en stor kilde til skuldersmerter, så jeg tar det med i tilfelle noen andre skulle finne på å lese dette.

 

Dave Tate's Six-Week Bench Press Cure

 

So You Think You Can Bench?

Part II: So You Think You Can Bench?

Part III: So You Think You Can Bench?

Part IV: So You Think You Can Bench?

Part V: So You Think You Can Bench?

Part VI: So You Think You Can Bench?

Endret av benchmeister
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Torsdag

 

Benk med medium bredt grep

 

- 90*6

- 95*6

- 102.5*5

- 110*4

- 115*3

 

Selv om benkformen ikke er all verden, kjenner jeg at jeg har veldig mye krefter øverst i løftet nå. Selv på 100 kg hadde vektene så stor fart at kroppen fulgte etter, noe som ødela oppspenningen av ryggen min etter første rep.

 

Tok forøvrig 4*10 + 1*12 i kabelroing + litt på bakside skuldre osv. i går.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Detter bakover ved passelig vekt, samme med høy vekt. Tatt i betraktning at jeg er 187 cm høy så vil jeg ikke trene denne øvelsen - http://sandvikstraining.com/har-du-kontroll-pa-teknikk-i-kneb%C3%B8y/ - Jeg tar heller andre øvelser som tilsvarer det samme for å spare ryggen.

 

Da kan du prøve frontbøy. Du må ihvertfall ikke tro at du har funnet en helgod erstatning for knebøy med beinpress. Jeg har da sett folk som er 190cm+ klare knebøy uten problemer. Er mulig du er for stiv og må tøye litt. Eventuelt forandre hvor du har stanga på kroppen. Eller prøve frontbøy.

Fra artikkelen din Balto:

 

"1. Om du er over gjennomsnittet høy. Begynner vi å nærme oss 190, så vil ryggen bli mer og mer horisontal i de fleste tilfeller under utførelsen, noe som øker belastningen betraktelig og utsetter for ryggproblemer. Det vil ikke si at man ikke KAN kjøre knebøy av den grunn, men om ønsket om å holde seg skadefri er høyt på listen finner vi her en fullgod erstatter i frontbøy."

 

Er rundt 182cm selv, og egentlig merker jeg en bedre teknikk med frontbøy enn knebøy. Men jeg er relativt myk, og liker knebøy best, så kjører den med ok teknikk. Rundt 5RM begynner det riktignok å bli "good morning"-tendenser på vei opp fra bunnposisjon.

 

Benchmaster: Tar du nesten bare benkpress eller?

Lenke til kommentar

Fra artikkelen din Balto:

 

"1. Om du er over gjennomsnittet høy. Begynner vi å nærme oss 190, så vil ryggen bli mer og mer horisontal i de fleste tilfeller under utførelsen, noe som øker belastningen betraktelig og utsetter for ryggproblemer. Det vil ikke si at man ikke KAN kjøre knebøy av den grunn, men om ønsket om å holde seg skadefri er høyt på listen finner vi her en fullgod erstatter i frontbøy."

 

Er rundt 182cm selv, og egentlig merker jeg en bedre teknikk med frontbøy enn knebøy. Men jeg er relativt myk, og liker knebøy best, så kjører den med ok teknikk. Rundt 5RM begynner det riktignok å bli "good morning"-tendenser på vei opp fra bunnposisjon.

 

Det har jo ikke noe med høyden i seg selv å gjøre (dersom man antar at muskelmassen øker med høyden). Det som har noe å si er lårbenenes lengde i forhold til ryggraden.

 

Nå er det vel slik at høye mennesker oftere har lenge ben i forhold til ryggraden enn korte, men da bør man bruke det som unnskyldning og ikke høyde. De fleste har vel også bedre teknikk i frontbøy enn knebøy.

 

Hvis knebøyen blir til en good morning ville jeg trent hamstrings.

Endret av benchmeister
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dagens frokost:

 

- Proteinshake med 0.5 l. melk, 2 scoops 90+ og en veldig toppet teskje kakaopulver.

- 3 typer kake i rikelige mengder.

- Melk (Jeg drakk ca. 1.5 l. til sammen inkludert shakene.)

- Proteinshake med 0.5 liter melk og 2 scoops 90+.

 

Jeg tipper at jeg har fått i meg noe over 100 g laktose i dag.

Endret av benchmeister
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke kjør øvelser som ikke baserer seg på din kroppstype. Da bir frontbøy en naturlig erstattning.

 

Men ser helt klart problemet, har en venn som er 187 som både sliter med mark og bøy. Men drittstærk i benkpress..

 

 

 

Rar sak det er 190cm eg, knebøy og mark går knirkefritt, men press øvelser som benk og militærpress er jævlig tunge pga mine lange "apearmer"

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dagens observasjoner på trening:

 

- En løk som forklarte kameraten sin at han ikke kunne ta knebøy fordi han hadde så mange låsninger i ryggen. 10 min. etterpå sto han på en vektskive og dro strakmark med den krummeste ryggen jeg noen gang har sett.

 

- Senere fikk jeg gleden av å overvære bicepscurl på bosuball, stående på ett ben, samt bakoverlent sidehev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...