Gå til innhold

Test: Nvidia Geforce GTX 480 SLI


Anbefalte innlegg

Denne testen er heller ikke gjort med 257.xx- driveren nei... Hva er vitsen?

 

Jeg skal kjøre Metro 2033, Just Case 2, Vantage, 3DMark06 etc selv på mitt 480 GTX SLI oppsett nå utover dagen. Kan poste noen resultater. Jeg bruker 257.15 driveren, Windows 7 Pro 64bit og Xeon W3540 (tilsvarende "gamle" i7 940).

 

PS: Det høyeste strømtrekket jeg har målt så langt var forresten en peak på 680Watt under Heaven 2.1 med alt på max (extreme tesselation 8x/16x aa,af osv). I tillegg har jeg 4050MHz på prosessoren.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nvidia har virkelig gjort en stor tabbe med den nye serien sin.

 

Det har alltid vært sånn de bytter på og lede :) men tror Nvidia er rimelig kjapt ute med en respinn ala x1800 -> X1900, med like bra resultat.

 

 

Men at dette opsettet drr 306W mere enn 5870 CF, det tror jeg ikke på :)

Hvorfor ikke? Det var jo flere anmeldere som målte faktisk effekt på GTX 480 til over 300 W, langt over det Nvidia oppgir som TDP. Et GTX 480 kort bruker ca. like mye strøm som et HD 5970. At dette oppsettet skal dra 300 W mer enn HD 5870 CF er i allfall ikke langt fra sannheten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Hvorfor er ikke beta driveren testet her ? får jo en syyk performaceboost med den!

har 2 gtx 480 selv å scorer 32k på gpu testen i vantage stock :) det er ca 4k mer en i denne testen hvis jeg ikke husker feil ?

En annen ting, grunnen til at zotac kortet er kaldere er fordi det er secondarykortet, primærkortet (det som skjermkabelen er koblet til) blir ikke klokket ned under 2D. Blir fikset i driveroppdatering forhåpentligvis :)

 

Edit: En ting som kan ha noe å si på zotac kortet er frekvensene, enten er det en skriveleif fra deres side eller så er kortet faktisk klokket ned.

"Zotac GeForce GTX 480 1536 MB

* Grafikkprosessor: Nvidia GeForce GTX 480

* Kjernefrekvens: 607 MHz (orginalt 701)

* Minnefrekvens (effektiv): 3348 MHz" (tror denne også er litt høyere)

Endret av Slettet-aabLQt
Lenke til kommentar

Jeg hadde kjøpt ett skjermkort som ga 70k poeng i vantage om det trakk 900 watt.

Er da samme hvor mye watt det trekker omm det leverer varene i hi-end-klassen.

 

I dragster løp bruker de 50 liter nitro på 4 sec , er da ingen som snakker co2 utslipp der.

Lenke til kommentar

tar en lite quote her: At dette oppsettet skulle ha gitt deg et par tusen poeng ekstra er ikke umulig, men over 6000 poeng over Radeon HD 5870 i Crossfire er trolig mer enn hva som kan være riktig.

 

Hadde dere tatt testene på nytt med nye drivere på feks 5970 så ville dere fått betydlig høyere score(benekter ikke at 480 er litt bedre på ytelse).

har selv nermere 24k(gpu score) på et stock 5970 med en overklokket q6600 med 10.6 beta drivere. skulle tro det vil yte en hel del bedre med en i7.

Lenke til kommentar

Det har nok litt å si. lånte for noe siden 2 veldig klokkevillige 5970 og kjørte dem vel "tett" på 1ghz(noe under siden det var lånte kort).

hadde ikke i nærheten av den samme gpu scoren som han jeg lånte de av. han hadde ca 30k på gpu(920@4ghz). husker ikke helt hva jeg hadde selv, men det var betydelig lavere!

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke beta driveren testet her ? får jo en syyk performaceboost med den!

har 2 gtx 480 selv å scorer 32k på gpu testen i vantage stock :) det er ca 4k mer en i denne testen hvis jeg ikke husker feil ?

En annen ting, grunnen til at zotac kortet er kaldere er fordi det er secondarykortet, primærkortet (det som skjermkabelen er koblet til) blir ikke klokket ned under 2D. Blir fikset i driveroppdatering forhåpentligvis :)

 

Da måtte de vel plukket ATI's beste beta også, 10.6 fra 17/5, som gir enda fetere boost i bla. Vantage enn nvidias betadriver gjør (1800P GPU boost). Så lenge man skal gi en representativ test, så bør man holde seg til beta på begge, eller offisiell på dem begge...

 

Kudos til Nvidia for forbedret skalering og ytelse i SLI med betaen, dog singelytelsen ser ikke så forbedret ut: http://www.techspot.com/review/283-geforce-gtx-400-vs-radeon-hd-5800/ Liker at de faktisk FRAP'ser spilltestene for å se ingame ytelse, dog er det vanskelig å få det 100% repeterbart, selv om jeg klarer det brukbart..

Lenke til kommentar

Nvidia har virkelig gjort en stor tabbe med den nye serien sin.

Husker du 2900XT?

Nettopp.

 

Selv om jeg aldri ville kjøpt et slikt kort som dette, pleier utviklingen gå slik:

1: En GPU blir lansert fra AMD/ATI eller nVidia. Dårlig ytelse/watt ratio. Masse transistorer. Ny arkitektur. Stor utregningskraft, yter relativt dårlig. Flopp?

2: Bugs fra drivere blir fjernet og det kommer revidert utgave av kortet. Konkurransedyktig, men som regel ikke best i sjiktet.

3: Generasjon 3 av arkitekturen er bygget på, men ikke en revidert utgave av, generasjon 2. Drivere og alt samspiller og kortet yter sitt ytterste. Dette skjedde med HD48x0. 2900XT -> HD3870 -> HD4870.

 

Ser for meg at det samme skjer med nVidia sin rakett, kanskje det blir konkurransedyktig allerede neste generasjon.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det eneste som betyr noe for meg når jeg velger GFX kort er om det støtter PHysX.Jeg er faktisk tilhenger av fysikk og ikke noen grafikk googler.

Lenke til kommentar

tar en lite quote her: At dette oppsettet skulle ha gitt deg et par tusen poeng ekstra er ikke umulig, men over 6000 poeng over Radeon HD 5870 i Crossfire er trolig mer enn hva som kan være riktig.

 

Hadde dere tatt testene på nytt med nye drivere på feks 5970 så ville dere fått betydlig høyere score(benekter ikke at 480 er litt bedre på ytelse).

har selv nermere 24k(gpu score) på et stock 5970 med en overklokket q6600 med 10.6 beta drivere. skulle tro det vil yte en hel del bedre med en i7.

 

Når totalscoren øker med en Ci7@920 sammenlignet med GPU, så kjører de CPU PhysX på Nvidiakortet, nåkså håpløst da å putte totalscoren i grafene. Nå er nok HD5870 fremdeles på 9.xx drivere, og det er foretatt en copypaste av scoren, for HD5870 ligger på 28xxx poeng i GPU, altså høyere enn 480 i SLI...

 

@ Mumriken

Det er snakk om ren gpu ytelse, cpu og minne har ingenting å si.

 

Her diskuteres totalscoren som havner i hovedgrafen, og denne kjøres i denne testen med PhysX påslått, ergo gir den et helt feil bilde...

 

Det har nok litt å si. lånte for noe siden 2 veldig klokkevillige 5970 og kjørte dem vel "tett" på 1ghz(noe under siden det var lånte kort).

hadde ikke i nærheten av den samme gpu scoren som han jeg lånte de av. han hadde ca 30k på gpu(920@4ghz). husker ikke helt hva jeg hadde selv, men det var betydelig lavere!

 

Her bommes det nok kraftig på GPU scoren, om det er 2xHD5970 du snakker om, for to av disse med litt klokk passerer 40k greit...

 

@Jørgen Elton Nilsen,:

Om du undrer på disse 6000 poengene, så er PhysX/CPU scoren gjort i GPU, og denne må du slå av for å få en *Valid* score. Totalscoren bør heller ikke brukes i en GPU test på genrell basis, man bør holde seg ene og alene til GPU scoren som faktisk leverer en veldig sammenlignbar score selv der CPU koster 1000,- målt mot en CPU til 8000,-, det er da enda noe positivt å dra ut fra denne benchen..

Lenke til kommentar

Det råeste man kan få tak i nå er Quad Sli 4x 480 GTX eller Quad Crossfire 2x 5970 :dribble: slik at alle sammen vet det. Hvis man er rik og har en 1200W strømforsyner eller mer + beste kjøle kabinettet Cooler Master Haf med helst 4stk 120mm på siden slik at det blåser mere kald luft inn en ut så går det nok bra.

 

:hmm: Men for jeg og andre som tenker på ytelse for prisen og støy ikke minst så anbefaler jeg PowerColor 5850 PCS+ 1stk eller 2stk i Crossfire. Bare se på testene linken nede her. De koster litt mer en orginal Ati kjøleløsning men disse egne vifte løsningene er så bra at gradene er på 32 idle og 59 load med PowerColor 5850 PCS+ og støyen er 24.3dba idle og 32.4dba på load. PowerColor 5850 PCS+ kan man overklokke fra 725mhz til 950mzh og memmory 1000mzh til 1200mzh, det gir et økning på 20.5% i spill og blir like rask som 5870 korta. Med overklokkinga der blir korte bare 62 grader på load.

 

http://www.testseek.com/computers/graphic_cards/pci-express/powercolor_radeon_hd_5850_pcs_1gb_gddr5_pcie_ax5850-1gbd5-ppdh-p-b97de5a1-9cfa-15bc-bfca-bbca0fbdbbc7.html

Lenke til kommentar

er det mulig ? selv om veldig mange her på forumet inkludert meg klagde over at i siste test (gtx 470) så brukte hw.no en gammel driver (197.75) i stedet for den nye 257.15. og så klarer dere å drite dere ut å bruke den gammle nå igjen ? når skal dere skjønne at en test er ubrukelig med en gammel driver. virker som hw.no staben trenger nye annsatte.

Lenke til kommentar

'' Samtidig er dette uten tvil det råeste du kan sette sammen på dagens skjermkortmarked, og sammen med en solid prosessor vil du få mye moro- ''

 

Så du har ikke sett folk med quad crossfire 5970's? Mener du helt seriøst at 2x 480 i SLI er bedre enn quad CF 5970?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...