Gå til innhold

Test: Nvidia Geforce GTX 480 SLI


Anbefalte innlegg

Denne driveren har jo vært ute lenge, jeg driter i om dere i HW.no synes at driverne må være WHQL-certified. Man kan jo laste ned driveren fra nvidia.com...

 

Sliter desverre med å ta Fermi-testene deres seriøst. Dere klarer jo også å få et single HD5870 opp i 85 grader, noe som er utrolig.

De tester med nye drivere når de blir WHQL-sertifisert. Ikke alle har fått med seg det, og tar denne testen alt for serriøst.

 

Det med temperaturene må ikke være feilaktig. Du må huske på at alle de ulike testerene bruker ulike testrigger, og temperaturene blir ikke like. Det samme er det med private folk, de har ulike kabinetter, romtemperaturer osv. HW sine temperatur tester er nok ikke feilaktige. De viser at Fermi er mye varmere enn ATI sine kort, og det er etter jeg har forstått helt riktig! Jeg tror også de har skrevet at temperaturene kanskje avviker fra andre oppsett, og oppsett hos private folk. Kanskje det bare er på CPU testene, men uansett så er det slik på GPU testene også. Man har ikke standard på hvilket kabinett, romtemperatur osv man bruker. Forholdet mellom kortene blir nok ganske likt over alt.

 

Jeg vet at HW.no tester på testbenk, men når de får HD5870-kortet opp i 85 grader load på en åpen testbenk mens det aldri har blitt varmere enn 65 grader i mitt trange Lian Li, ja da må jeg få lure :)

 

Skjønner selvsagt at det ikke fins noen fasit, og at Fermi er varmere enn ATi sine kort. Men folk tenker jo uansett "ÅH HERREGUD 95 GRADER DA MANN!"...

Ja, folk må slutte å sammenligne alt med private oppsett! Det er nok naturlige grunner for at temperaturene blir så høye i HW's testrigg.

 

3dguru tester på testbenk, i 4 sli slo alt seg av flere ganger, man må ha luftgjennomstrømning.

 

Og det er helt latterlig å kjøre en test på auto-vifte og så nevne temp.

På auto kan jeg ha 95C og vifta surrer på 80% , går ikke på 100% før på 105C

Hvorfor bråke på 95C tenker viften da gpu skal tåle 125C.

Hva? :p Hvor har du lest at kortene tåler 125*C? De tåler ikke mer enn 105*C! :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dere tester GTX480 med 2xAA ? Dette er latterlig. Hva med å belaste kortet LITT MER ?

 

I de testene der 2x er benyttet, var dette den mest aktuelle i forhold til oppløsningen. Det er ingen grunn til å teste med innstillinger der man bare får ut et par FPS.

Du skjønte nok ikke hva jeg mente, la meg forklare. Jeg mener at når du får over 100 FPS med bare 2AA i samtlige tester med 1920 oppløsning, blir 2aa alt for lite. De fleste kjører spillene med langt høyere innstillinger. Mitt 4870 kjører jeg alltid med 4 eller 8 aa med respektabel fps. Og mener du kansje at nvidias toppkort ikke klarer mer enn 2AA, det kan man hvertfall tolke ut i fra ditt innlegg.

Endret av StopNsteer
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at folk velger å ha 480gtx i SLI, men kun hvis man har vannkjøling. Hvis ikke bare ber man om å forkorte levetiden til kortene noe helt utrolig mye.

 

Har du noe bakgrunn for denne påstanden? Vet av en par som kjører GTX480 SLI med stock-kjøler :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at folk velger å ha 480gtx i SLI, men kun hvis man har vannkjøling. Hvis ikke bare ber man om å forkorte levetiden til kortene noe helt utrolig mye.

 

Har du noe bakgrunn for denne påstanden? Vet av en par som kjører GTX480 SLI med stock-kjøler :)

 

Jeg sier ikke at det ikke er umulig å kjøpe disse og ikke putte på vannkjøling, men ærlig talt? Hvorfor ikke ha vannkjøling når disse kortene kommer opp i over 90 grader celcius? Det skjønner ikke jeg.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at folk velger å ha 480gtx i SLI, men kun hvis man har vannkjøling. Hvis ikke bare ber man om å forkorte levetiden til kortene noe helt utrolig mye.

 

Bra jeg har 10 års garanti på mine 480 GTX kort da :) Som forøvrig kjører fint i SLI med stock kjøling. I tillegg har jeg lov til å modifisere, overklokke og overvolte kortene mine uten at garantien ryker av den grunn. Sålenge jeg kan skru tilbake original kjøler igjen før jeg eventuelt sender inn et ødelagt kort på garanti, har dette ingenting å si.

 

EDIT: Forøvrig litt enig med andre her. Det hadde ikke skadet å kjøre maks AA og AF når man tester slike oppsett. I oppløsning over 1920x1200 f.eks. og med maks AA og AF viser 480 GTX virkelig muskler.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Jeg visste det var en grunn til at jeg valgte ATI ved siste skjermkortkjøp :)

 

Du mener du visste det var en grunn til at du velger å alltid kjøpe ATI kort? Fordi ATI er så mye bedre?

 

jeg syns at nvidia ikke fortjener så negativ kritikk, de har jo GTX470 som også er et bra kjøp ;) I de testene jeg har sett på kom det ut ganske bra, var veldig nær 5870 og i noen tester bedre faktisk. Angående med temp tror jeg ikke det er noe problem. De fleste som kjøper slike kort har vel grei kabinett med en eller to ekstra vifter som holder innmaten kjølig.

Endret av StopNsteer
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at folk velger å ha 480gtx i SLI, men kun hvis man har vannkjøling. Hvis ikke bare ber man om å forkorte levetiden til kortene noe helt utrolig mye.

 

Har du noe bakgrunn for denne påstanden? Vet av en par som kjører GTX480 SLI med stock-kjøler :)

 

Jeg sier ikke at det ikke er umulig å kjøpe disse og ikke putte på vannkjøling, men ærlig talt? Hvorfor ikke ha vannkjøling når disse kortene kommer opp i over 90 grader celcius? Det skjønner ikke jeg.

 

Fordi de ikke vil komme opp i 90 grader i et kabinett med god lufstrøm. Samt at GPU'ene tåler det fint.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at folk velger å ha 480gtx i SLI, men kun hvis man har vannkjøling. Hvis ikke bare ber man om å forkorte levetiden til kortene noe helt utrolig mye.

 

Bra jeg har 10 års garanti på mine 480 GTX kort da :) Som forøvrig kjører fint i SLI med stock kjøling. I tillegg har jeg lov til å modifisere, overklokke og overvolte kortene mine uten at garantien ryker av den grunn. Sålenge jeg kan skru tilbake original kjøler igjen før jeg eventuelt sender inn et ødelagt kort på garanti, har dette ingenting å si.

 

EDIT: Forøvrig litt enig med andre her. Det hadde ikke skadet å kjøre maks AA og AF når man tester slike oppsett. I oppløsning over 1920x1200 f.eks. og med maks AA og AF viser 480 GTX virkelig muskler.

 

Noen kjappe tester med AA

 

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/30321-nvidia-geforce-gtx-470-review-23.html

 

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/30321-nvidia-geforce-gtx-470-review-24.html

Lenke til kommentar

Hva? :p Hvor har du lest at kortene tåler 125*C? De tåler ikke mer enn 105*C! laugh.gif

105⁰C er det fabrikken garanterer at de tåler over tid. I virkeligheten tåler de mye mer, og sikkert 125⁰C i korte økter. Har selv latt 9800GX2 holde 115⁰C over flere dager under folding ved et uhell, men kortet tok ikke skade av det og lever ennå i beste velgående.

 

Hvis man utsetter kortene for slike temperaturer lenge kan det være lurt å skifte kjølepasta på GPU ett par ganger i året siden varmen etterhvert gjør at pastaen får en ikke bevegelig konsistens, kanskje fordi den rett og slett tørker inn. Jeg gjorde det og temperaturen sank betydelig ved load. For ordens skyld, så er det som regel folding som kan gi slike utslag med hensyn til temperaturer over lang tid fordi kortene støver ned på kjøleribber etc. Må derfor rengjøres ofte, jeg bruker trykkluft på hele mine maskiner min. to ganger årlig. Bare husk å holde på viftene så ikke lagerene ryker mens de blåses rene.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Jeg mener det er lurt å vente til neste generasjon av Fermi. ATI-fanboys her inne messer dommedagsprofetier over NVidia , men de glemmer sin egen historikk.Det er tydelig at Nvidia tenker langsiktig og langsiktighet er grunnen til at de har vært grafikk-kongen de siste årene. Å bli født er smertefullt, Nvidia fødte en ny arkitektur som senere vil blåse fletta av primitive ATI.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er lurt å vente til neste generasjon av Fermi. ATI-fanboys her inne messer dommedagsprofetier over NVidia , men de glemmer sin egen historikk.Det er tydelig at Nvidia tenker langsiktig og langsiktighet er grunnen til at de har vært grafikk-kongen de siste årene. Å bli født er smertefullt, Nvidia fødte en ny arkitektur som senere vil blåse fletta av primitive ATI.

 

Jeg vet godt at nVidia hold tronen ganske lenge, men ATi har virkelig blomstret. Du nevner at de tenker langsiktig, men du må huske at det er snakk om nye kort fra ATi om noen måneder, med helt ny arkitektur.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er lurt å vente til neste generasjon av Fermi. ATI-fanboys her inne messer dommedagsprofetier over NVidia , men de glemmer sin egen historikk.Det er tydelig at Nvidia tenker langsiktig og langsiktighet er grunnen til at de har vært grafikk-kongen de siste årene. Å bli født er smertefullt, Nvidia fødte en ny arkitektur som senere vil blåse fletta av primitive ATI.

 

The Clash of the Fanboys...

Lenke til kommentar

Jeg mener det er lurt å vente til neste generasjon av Fermi. ATI-fanboys her inne messer dommedagsprofetier over NVidia , men de glemmer sin egen historikk.Det er tydelig at Nvidia tenker langsiktig og langsiktighet er grunnen til at de har vært grafikk-kongen de siste årene. Å bli født er smertefullt, Nvidia fødte en ny arkitektur som senere vil blåse fletta av primitive ATI.

 

The Clash of the Fanboys...

 

Hadde du ikke forventet annet med en slik anmeldelse? :cool:

Lenke til kommentar
EDIT: Det hadde ikke skadet å kjøre maks AA og AF når man tester

Merk at noen spill som for eks crysis vil ha 4gb ram på gpu for maks aa/af uten å swappe til HHD.

 

2AA fint, 4AA fint 8AA oj HHD aktivitet , de som lagde crysis sa også det samme i ett eller annet intervju.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er lurt å vente til neste generasjon av Fermi. ATI-fanboys her inne messer dommedagsprofetier over NVidia , men de glemmer sin egen historikk.Det er tydelig at Nvidia tenker langsiktig og langsiktighet er grunnen til at de har vært grafikk-kongen de siste årene. Å bli født er smertefullt, Nvidia fødte en ny arkitektur som senere vil blåse fletta av primitive ATI.

 

The Clash of the Fanboys...

 

Hadde du ikke forventet annet med en slik anmeldelse? :cool:

 

Tja, vel, egentlig ikke. Enkelte ganger slår det meg at internettforum burde vært forbudt, hehe.

 

Er jo morsomt at man kaster drit til ATi-fanboys samtidig som man selv fremstår som nV-fanboy :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at folk velger å ha 480gtx i SLI, men kun hvis man har vannkjøling. Hvis ikke bare ber man om å forkorte levetiden til kortene noe helt utrolig mye.

Det funker fint uten vannkjøling. Finnes flere luftkjølere som er så godt som lydløse og senker temperaturene med over 20 grader. Har med tro på Arctic coolings kommende kjøler. AC har kjøler til HD 5970 som senker temperaturene med 50% og gjør det lydløst. Kan bekrefte at den er lydløs. Det med temperaturene står på AC's sider. Jeg har bare erfart kjøler til GTX 280(støtter resten av toppmodellene). Jeg synes selv det er viktig å senke temperaturene (og støy), så det er derfor jeg alltid kjøper ny kjøler til alle skjermkort jeg kjøper.

 

Jeg skjønner godt at folk velger å ha 480gtx i SLI, men kun hvis man har vannkjøling. Hvis ikke bare ber man om å forkorte levetiden til kortene noe helt utrolig mye.

 

Bra jeg har 10 års garanti på mine 480 GTX kort da :) Som forøvrig kjører fint i SLI med stock kjøling. I tillegg har jeg lov til å modifisere, overklokke og overvolte kortene mine uten at garantien ryker av den grunn. Sålenge jeg kan skru tilbake original kjøler igjen før jeg eventuelt sender inn et ødelagt kort på garanti, har dette ingenting å si.

 

EDIT: Forøvrig litt enig med andre her. Det hadde ikke skadet å kjøre maks AA og AF når man tester slike oppsett. I oppløsning over 1920x1200 f.eks. og med maks AA og AF viser 480 GTX virkelig muskler.

Hvilket kort er dette? :ph34r:

 

Hva? :p Hvor har du lest at kortene tåler 125*C? De tåler ikke mer enn 105*C! laugh.gif

105⁰C er det fabrikken garanterer at de tåler over tid. I virkeligheten tåler de mye mer, og sikkert 125⁰C i korte økter. Har selv latt 9800GX2 holde 115⁰C over flere dager under folding ved et uhell, men kortet tok ikke skade av det og lever ennå i beste velgående.

 

Hvis man utsetter kortene for slike temperaturer lenge kan det være lurt å skifte kjølepasta på GPU ett par ganger i året siden varmen etterhvert gjør at pastaen får en ikke bevegelig konsistens, kanskje fordi den rett og slett tørker inn. Jeg gjorde det og temperaturen sank betydelig ved load. For ordens skyld, så er det som regel folding som kan gi slike utslag med hensyn til temperaturer over lang tid fordi kortene støver ned på kjøleribber etc. Må derfor rengjøres ofte, jeg bruker trykkluft på hele mine maskiner min. to ganger årlig. Bare husk å holde på viftene så ikke lagerene ryker mens de blåses rene.

Då så. Men uansett tror jeg ikke det er lurt å ha kortet kjørende under høyere temperaturer enn 105C. Du minsker nok levetiden mye fortere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...