Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det mulig å sette opp restriksjoner i Outlook, slik at kun visse brukere kan slette innkommende e-post?

 

Vi har nemlig problemer med at e-post blir borte, og veldig mange har tilgang til våre fellespostkasser. Problemet gjelder i utgangspunktet kun boksen ” Postboks”, hvor mange brukere har tilgang.

 

Er det mulig at bare noen brukere av postboksen kan begrenses til å kun ha muligheten til å lese og flytte e-post internt i postboksen, men ikke ha muligheten til å slette e-post?

 

Noen som hvet om en løsning på dette?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen er å bruke en e-post server istedet for en lokal postboks. - Har du f.eks exchange så er det bare å høyreklikke på mappen og sette rettigheter.

 

Hvis du allerede har det eller det ikke var dette du mente så er jeg usikker på hva du mener med "brukere" og tilganger ...

Lenke til kommentar

Løsningen er å bruke en e-post server istedet for en lokal postboks. - Har du f.eks exchange så er det bare å høyreklikke på mappen og sette rettigheter.

 

Hvis du allerede har det eller det ikke var dette du mente så er jeg usikker på hva du mener med "brukere" og tilganger ...

 

Vi kjører exchange.

 

Sånn jeg prøver å få til er at.

 

Det er et callcenter.

 

Så se for deg at Teamleader på team 1 skal kunne send/slette etc. Mens Kundebehandleren bare skal ha tilgang til å sende og flytte på mail. fant ikke noe som kunne spesifisere dette i exchange. Med mindre jeg er litt blind en fredag ettermiddag.

Lenke til kommentar

på de utgavene av exchange jeg har vært borte på skal det ikke være noe i veien for å sette slette/lese-rettigheter på postboksnivå.

 

 

Har du en mulighet til å gi meg en rask veiledning ? eller evt gi meg et tips eller to til hvor jeg kan lese meg frem til dette? Har googlet litt her og der, men føler ikke at jeg finner det som er riktig.

 

- Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

nå sier du ingen ting om hvilken utgave av exchange du bruker men du kan ta en titt på denne siden.

 

 

Beklager det burde jeg ha gjort. Bruker Exchange 2007.

 

Tittet litt på siden. men finner ikke "Mailbox Rights" Får nemligi kke opp de exchange fanene.

Endret av abs
Lenke til kommentar

den linken jeg gav over er vel til Exchange 2003. jeg har aldri brukt 2007 selv men jeg har hørt det er endel forandringer der som jeg ikke har helt oversikten over.

 

 

edit: kan du sjekke denne siden om du kan bruke noe av dette?

 

 

Det er hvertfall et steg nærmere, men utifra det jeg kunne finne ut av her var at da kan jeg bare gi full access ? tittet litt på exchange servern og virker som jeg bare får gitt full access eller ingenting om du skjønner.

Lenke til kommentar

Det settes egentlig rettigheter via kommando med powershell men en enkel måte å gjøre det på er å logge på en pc som admin med outlook mot exchange, og så høyreklikke på fellesmappene og dele ut rettigheter derfra(Tillatelser, legg til).

 

Hvis dere har slettet mail fra fellesmapper kan det enkelt hentes igjen med den her: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=635BE792-D8AD-49E3-ADA4-E2422C0AB424&displaylang=en

 

Bare trykk på show deleted sub folders så dukker det opp i rødt, så kan man bare velge recover

Lenke til kommentar

Det settes egentlig rettigheter via kommando med powershell men en enkel måte å gjøre det på er å logge på en pc som admin med outlook mot exchange, og så høyreklikke på fellesmappene og dele ut rettigheter derfra(Tillatelser, legg til).

 

Hvis dere har slettet mail fra fellesmapper kan det enkelt hentes igjen med den her: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=635BE792-D8AD-49E3-ADA4-E2422C0AB424&displaylang=en

 

Bare trykk på show deleted sub folders så dukker det opp i rødt, så kan man bare velge recover

 

 

Tusen takk =D

 

Sjekker ut dette

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det settes egentlig rettigheter via kommando med powershell men en enkel måte å gjøre det på er å logge på en pc som admin med outlook mot exchange, og så høyreklikke på fellesmappene og dele ut rettigheter derfra(Tillatelser, legg til).

 

Hvis dere har slettet mail fra fellesmapper kan det enkelt hentes igjen med den her: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=635BE792-D8AD-49E3-ADA4-E2422C0AB424&displaylang=en

 

Bare trykk på show deleted sub folders så dukker det opp i rødt, så kan man bare velge recover

 

 

 

Dette funket veldig bra :) Takker for dette, men har dukket opp et par spm til underveis

 

fikk et nytt ønske fra våre brukere om at de ikke skal kunne slette mail i det hele tatt. Valgte da slik at de ikke skal ha lov til å slette noen mail som helst. Var også inne på exchange serveren og tok vekk gruppen fra " Full access" Men de får fortsatt til å slette mail.

 

Vært borti noe i den duren før ? Eller er det kanskje noe jeg har glemt ?

 

Man skal vel ikke trenge å fjerne de fra " Manage Send As Permissions". Utifra det jeg kan forstå så har ikke dette noe med selve tilgangen til mailboksen å gjøre ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...