Gå til innhold

Utdanning/jobb innen Forsvaret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har forstått det rett.

Det FK KKIS opplyser er at du må ha VG2 Serviceelektronikk eller tilsvarende for å kunne søke deg inn.

 

Så siden jeg ikke har studiekompetanse, men har fullført VG2 IKT-Servicefag så må jeg søke FK KKIS. Men FK KKIS er lærling befal. Så da får jeg jo dobbelt opp med samme fagbrevet på en måte da :p

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du slipper å gå lærlingekontrakt etter utdannelsen siden du har fagbrev allerede, så det blir nok kun pliktjeneste.

 

Jeg jobber i Forvsvaret i teknisk bransje og har vært borti slike tilfeller før uten at de trengte å ta nytt fagbrev siden de hadde det fra før.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du slipper å gå lærlingekontrakt etter utdannelsen siden du har fagbrev allerede, så det blir nok kun pliktjeneste.

 

Jeg jobber i Forvsvaret i teknisk bransje og har vært borti slike tilfeller før uten at de trengte å ta nytt fagbrev siden de hadde det fra før.

 

Finfint, så da er det bare å søke!:)

Tusen takk for all informasjon :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du slipper å gå lærlingekontrakt etter utdannelsen siden du har fagbrev allerede, så det blir nok kun pliktjeneste.

 

Jeg jobber i Forvsvaret i teknisk bransje og har vært borti slike tilfeller før uten at de trengte å ta nytt fagbrev siden de hadde det fra før.

 

Fikk igjen mail fra Forsvaret nå om at de ikke tar inn lærlingbefal som allerede har fagbrev, så da røk vel den sjangsen :/

Lenke til kommentar

Det hørtes rart ut, jeg ville nå fyllt ut søknadsskjema hvis jeg var deg.

 

Kan informere om at du også kan søke på Teknisk Befalsskole utdanning på Kjevik(Luftforsvaret).

 

"Hei,

 

 

 

Vi tar dessverre ikke inn lærlingbefal som allerede har fagbrev. Da blir det evt. Å søke fast stilling i Forsvaret med en gang. Stillingsutlysninger på Forsvaret.no/ledigestillinger

 

Er du interessert i en lederutdanning i Forsvaret er det store muligheter for dette. "

 

Var svaret jeg fikk. Men du mener altså at jeg burde søke uansett?

Lenke til kommentar

Det hørtes rart ut, jeg ville nå fyllt ut søknadsskjema hvis jeg var deg.

 

Kan informere om at du også kan søke på Teknisk Befalsskole utdanning på Kjevik(Luftforsvaret).

 

"Hei,

 

 

 

Vi tar dessverre ikke inn lærlingbefal som allerede har fagbrev. Da blir det evt. Å søke fast stilling i Forsvaret med en gang. Stillingsutlysninger på Forsvaret.no/ledigestillinger

 

Er du interessert i en lederutdanning i Forsvaret er det store muligheter for dette. "

 

Var svaret jeg fikk. Men du mener altså at jeg burde søke uansett?

 

Det svaret som du fikk kan jo faktisk tolkes til å tro at han som svarte mente at de ikke tar inn en som allerede er befal og har fagbrev. Dette fordi han nevner det med å søke fast stilling med en gang, noe du ikke kan gjøre uten militær utdanning.

Samtidig nevner han lederutdanning, noe som inngår i FK KKIS sin utdanning så han motsier jo seg selv.

 

Send inn søknad, det verste som kan skje er et avslag.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår tar de ikke inn lærlingbefal som allerede har fagbrev, men du kan fint ta "vanlig" befalsutdanning. Jeg trodde for øvrig at de tok inn lærlingbefal med fagbrev, så lenge fagbrevet var innen et annet område, men det er mulig jeg tar feil. Eller kanskje vedkommende du fikk mail fra misforsto deg? Hvilket fagbrev har du fra før, og hvilken lærlingbefalordning var du interessert i?

Lenke til kommentar

Ut fra egen erfaring så vet jeg om flere som har gått befalsskole der de egentlig skulle gå lærlinge tid i plikttjenesten med fagprøve som hadde fagbrev fra før.

 

Det var null problem for dem det gjaldt, de slapp selfølgelig å gå opp til ny fagprøve.

De jobbet som teknisk befal i plikttjeneste tida, stort sett det samme som de ville gjort som lærlingebefal.

 

Eneste forskjellen var at vi som hadde dem innom verkstedet slapp å følge dem opp som lærlinger.

Dette var personer som hadde gått teknisk befalsskole på Kjevik.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår tar de ikke inn lærlingbefal som allerede har fagbrev, men du kan fint ta "vanlig" befalsutdanning. Jeg trodde for øvrig at de tok inn lærlingbefal med fagbrev, så lenge fagbrevet var innen et annet område, men det er mulig jeg tar feil. Eller kanskje vedkommende du fikk mail fra misforsto deg? Hvilket fagbrev har du fra før, og hvilken lærlingbefalordning var du interessert i?

 

Jeg har ingen fagbrev ennå, men jeg skal opp til fagbrev neste år. Jobber som IKT lærling i kommunen der jeg bor.

 

Det jeg er interessert å søke meg til er lærlingbefal innen FK KKIS.

 

@Døgnvill: Det er rart at jeg får avslag på dette da, når du vet om folk som har gjort det samme. Kan være mulig han som jeg snakket med over mail missforsto, men rart, da jeg fortalte han hele utdanningen min og hvor jeg nå var lærling.

Endret av Continum
Lenke til kommentar

Det er mulig han du har hatt kontakt med har en tankegang om at plassene på den utdanningen er reservert for de som skal ta fagbrev.

Men det er ikke han som er med å bestemme hvem som blir tatt opp ved søknad på de forskjellige skolene.

 

Så som jeg sa, send inn søknad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...