Gå til innhold

Utdanning/jobb innen Forsvaret


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 19 år og skal inn til førstegangs tjeneste i HMKG august 2011.

 

Det jeg lurer på, jeg går nå som lærling innen IT og får forhåpentligvis fullført fagbrev neste år. Jeg hadde egentlig tenkt meg videre å gå mere skole, blir til sammen 4 år til med skole.

Men så ble jeg kalt inn i Forsvaret, så da blir det jo litt kluss i planene. Men så tenkte jeg at når jeg først skal inn, så vil jeg sjekke og vurdere mulighetene for utdanning/jobb i Forsvaret.

 

1. Noen som har erfart og jobbe innen IT i Forsvaret? Kunne gjerne tenkt meg litt info om hvilkne jobber det er, arbeidsoppgaver, arbeidsplasser og din efaring og mening om jobben.

 

2. Viss jeg bestemmer meg får å ikke jobbe innen IT og prøve meg på en annen stilling innen Forsvaret så meg jeg vel skaffe meg noe utdanning der. Noen som har noen gode råd og tips her?

 

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gå Befalsutdanning i forsvaret i regi av FKKIS som også inkluderer It systemer som forsvaret bruker, utdanningen er ca 1 år og du vil deretter jobbe i en avdeling i forsvaret med it arbeidsoppgaver.

 

Hvis jeg ikke husker feil så heter linja du må søke på: BSIF/T

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen flere som har noe å komme med?

Trenger virkelig tips! Ser at det er en høgskole på Lillehamer, som ikke er så langt fra hvor jeg bor. Men får å komme inn der må jeg ha studiekompetanse og R2 matte. Noe jeg ikke har.

Men om jeg søker utsettelse for å gå påbygg for å få dette, så antar jeg at den utsettelsen blir godtatt.(?)

 

Btw; R2 matte, det er vel rimelig vanskelig matte? Jeg hadde bare matte første år på Elektro, som ikke var vanskligeste matten i verden, fikk en 4'er på vitnemålet.

Utifra det tror dere jeg vil klare å stå i R2 matte? Regner med jeg klarer det viss jeg går 100% inn for det.

 

Noen som har hatt R2 matte, er det virkelig SÅ vanskelig?

 

Verdsetter alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har hatt R2 matte, er det virkelig SÅ vanskelig?

 

Verdsetter alle svar :thumbup:

 

 

Jeg har nettopp gjennomført VG3 studiespesialisering, med 5 i snitt. Hadde fullt opp med realfag.

 

Jeg fikk 4 i R2 matte, og jeg synes det var veldig vanskelig. Store forskjeller på kapitlene, men de 2-3 siste var virkelig harde

Lenke til kommentar

Umh, hvor vanskelig de 2-3 siste kapitelene er varierer vel fra bok til bok som varierer mellom himmel og hav?

 

Tror ikke vi kan fortelle deg om R2 er vanskelig eller lett, for alle har forskjellige matematiske hjernekapasitet eller hva enn d nå er.

men det jeg kan fortelle deg er at hvis du har en hjerne som klarer å se for degselv 3D av geometriske figurer, så kommer du til å trives med 1-2 av temaene.

 

Det er også en del bevis, omtrent 1-3 i hver emne, noe jeg liker, fordi jeg først skjønner det, så flasher ting opp av segselv når jeg ser ting som har sammenheng.

 

Differianselikninger antar jeg vel Longva mener er vanskelig? personlig likte jeg best differanselikninger fordi det inneholdte en del fysikk, noe jeg trives med, hatt fysikk?

 

Søk opp differensialikninger og skum gjennom noe, sjekk om du skjønner noe, klarer du det så erru kanskje egnet for R2...for R2 består en del av differensialikninger!(og derivasjon/integrasjon)

 

Personlig avslutta jeg vg3 iår, hadde R2 seff, men dreit oppi det gjennom hele året for å si det sånt, og håpa på å ikke komme opp i matte eksamen....men nei....så heldig var jeg ikke(kom opp i muntlig).....Hele R2 pensum på 2 dager ;) nail'a 5'r vett ;) men så er jeg fra asia da....

Lenke til kommentar

Umh, hvor vanskelig de 2-3 siste kapitelene er varierer vel fra bok til bok som varierer mellom himmel og hav?

 

Tror ikke vi kan fortelle deg om R2 er vanskelig eller lett, for alle har forskjellige matematiske hjernekapasitet eller hva enn d nå er.

men det jeg kan fortelle deg er at hvis du har en hjerne som klarer å se for degselv 3D av geometriske figurer, så kommer du til å trives med 1-2 av temaene.

 

Det er også en del bevis, omtrent 1-3 i hver emne, noe jeg liker, fordi jeg først skjønner det, så flasher ting opp av segselv når jeg ser ting som har sammenheng.

 

Differianselikninger antar jeg vel Longva mener er vanskelig? personlig likte jeg best differanselikninger fordi det inneholdte en del fysikk, noe jeg trives med, hatt fysikk?

 

Søk opp differensialikninger og skum gjennom noe, sjekk om du skjønner noe, klarer du det så erru kanskje egnet for R2...for R2 består en del av differensialikninger!(og derivasjon/integrasjon)

 

Personlig avslutta jeg vg3 iår, hadde R2 seff, men dreit oppi det gjennom hele året for å si det sånt, og håpa på å ikke komme opp i matte eksamen....men nei....så heldig var jeg ikke(kom opp i muntlig).....Hele R2 pensum på 2 dager ;) nail'a 5'r vett ;) men så er jeg fra asia da....

 

Hehe nice ;)

Men har ikke hatt fysikk nei, som jeg sa så hadde jeg bare matte første året, som jeg gikk på elektro. Å det var egentlig ikke vansklige matten vi hadde :p

 

Men takk for svar! Skal sjekke dette ut :)

Lenke til kommentar
1. Noen som har erfart og jobbe innen IT i Forsvaret? Kunne gjerne tenkt meg litt info om hvilkne jobber det er, arbeidsoppgaver, arbeidsplasser og din efaring og mening om jobben.

 

Jeg har litt erfaring innen dette, det er masse muligheter innen IT i Forsvaret.

Stort sett er det minst en person på de litt større leirene som jobber med IT, disse jobber med stort sett alt.

Så har vi så klart drift på sentralt hold, det er flere drift-avdelinger som styrer med forskjellige ting. Disse driver med alt fra standard server-drifting til transmisjonsnettene og kryptering.

Det er også flere mindre drift-avdelinger, servicedesk, IT-sikkerhet, osv...

Lenke til kommentar
1. Noen som har erfart og jobbe innen IT i Forsvaret? Kunne gjerne tenkt meg litt info om hvilkne jobber det er, arbeidsoppgaver, arbeidsplasser og din efaring og mening om jobben.

 

Jeg har litt erfaring innen dette, det er masse muligheter innen IT i Forsvaret.

Stort sett er det minst en person på de litt større leirene som jobber med IT, disse jobber med stort sett alt.

Så har vi så klart drift på sentralt hold, det er flere drift-avdelinger som styrer med forskjellige ting. Disse driver med alt fra standard server-drifting til transmisjonsnettene og kryptering.

Det er også flere mindre drift-avdelinger, servicedesk, IT-sikkerhet, osv...

 

Den befalsskole linja som jeg nevnte i min post lenger opp i tråden dekker akkurat dette. Man trenger ikke generell studiekompetanse for å komme inn på den.

 

Ettårig utdannelse som består av befalsskole fag(militære fag) og it fag.

 

Når man er ferdig utdannet sendas man ut til en av forsvarets avdelinger innen it drift, der de sørger for at du jobber deg fram mot et fagbrev.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar
1. Noen som har erfart og jobbe innen IT i Forsvaret? Kunne gjerne tenkt meg litt info om hvilkne jobber det er, arbeidsoppgaver, arbeidsplasser og din efaring og mening om jobben.

 

Jeg har litt erfaring innen dette, det er masse muligheter innen IT i Forsvaret.

Stort sett er det minst en person på de litt større leirene som jobber med IT, disse jobber med stort sett alt.

Så har vi så klart drift på sentralt hold, det er flere drift-avdelinger som styrer med forskjellige ting. Disse driver med alt fra standard server-drifting til transmisjonsnettene og kryptering.

Det er også flere mindre drift-avdelinger, servicedesk, IT-sikkerhet, osv...

 

Den befalsskole linja som jeg nevnte i min post lenger opp i tråden dekker akkurat dette. Man trenger ikke generell studiekompetanse for å komme inn på den.

 

Ettårig utdannelse som består av befalsskole fag(militære fag) og it fag.

 

Når man er ferdig utdannet sendas man ut til en av forsvarets avdelinger innen it drift, der de sørger for at du jobber deg fram mot et fagbrev.

 

Høres bra ut, har du en link til denne linjen så hadde det vært supert!

 

Men hvordan blir det når jeg fullfører lærlingen tiden min som IT lærling på kommunen her jeg bor, og får forhåpentligvis fagbrev? Trenger jeg bare å gå denne linjen da, så kan jeg vel bli sendt rett ut i arbeid i en av leirene?

Lenke til kommentar

Den befalsskole linja som jeg nevnte i min post lenger opp i tråden dekker akkurat dette. Man trenger ikke generell studiekompetanse for å komme inn på den.

 

Ettårig utdannelse som består av befalsskole fag(militære fag) og it fag.

 

Når man er ferdig utdannet sendas man ut til en av forsvarets avdelinger innen it drift, der de sørger for at du jobber deg fram mot et fagbrev.

Det stemmer, men han hadde litt mer spørsmål om hvor og hva også :)

FK KKIS utdanner mer mot operativ drift og transmisjon enn standard drifting.

Men, etter utdannelse kan de drive med stort sett det dem vil.

Lenke til kommentar

Den befalsskole linja som jeg nevnte i min post lenger opp i tråden dekker akkurat dette. Man trenger ikke generell studiekompetanse for å komme inn på den.

 

Ettårig utdannelse som består av befalsskole fag(militære fag) og it fag.

 

Når man er ferdig utdannet sendas man ut til en av forsvarets avdelinger innen it drift, der de sørger for at du jobber deg fram mot et fagbrev.

Det stemmer, men han hadde litt mer spørsmål om hvor og hva også :)

FK KKIS utdanner mer mot operativ drift og transmisjon enn standard drifting.

Men, etter utdannelse kan de drive med stort sett det dem vil.

 

Jeg fant link til denne FK KKIS utdanningen. Men vet du/dere hvordan det blir viss jeg søker meg inn der med fagbrev? Kan jeg bare fullføre utdanningen og hopper over de 18 månadene som lærling og gå rett i arbeid da?

 

Jeg fant ikke noen steder jeg kunne søke om plass på denna utdanningen.. Eller det dukker kanskje ikke opp før over nyttår..?

Lenke til kommentar

Den befalsskole linja som jeg nevnte i min post lenger opp i tråden dekker akkurat dette. Man trenger ikke generell studiekompetanse for å komme inn på den.

 

Ettårig utdannelse som består av befalsskole fag(militære fag) og it fag.

 

Når man er ferdig utdannet sendas man ut til en av forsvarets avdelinger innen it drift, der de sørger for at du jobber deg fram mot et fagbrev.

Det stemmer, men han hadde litt mer spørsmål om hvor og hva også :)

FK KKIS utdanner mer mot operativ drift og transmisjon enn standard drifting.

Men, etter utdannelse kan de drive med stort sett det dem vil.

 

Jeg fant link til denne FK KKIS utdanningen. Men vet du/dere hvordan det blir viss jeg søker meg inn der med fagbrev? Kan jeg bare fullføre utdanningen og hopper over de 18 månadene som lærling og gå rett i arbeid da?

 

Jeg fant ikke noen steder jeg kunne søke om plass på denna utdanningen.. Eller det dukker kanskje ikke opp før over nyttår..?

Hvis du har fagbrev fra før av så får du kun en plikttjeneste lik utdanningstida, dvs. ca 1 år.

Men det med å være lærling som militært befal kan ikke sammenlignes med det sivile, du får samme lønn som andre befal på samme gradsnivå uansett. Så det er ingen ulempe å være lærling.

 

Mulig du kan få registret fagbrevet som lønnskompetanse slik at du får et lønnstrinn høyere fra den dagen du blir Sersjant.

Lenke til kommentar

Den befalsskole linja som jeg nevnte i min post lenger opp i tråden dekker akkurat dette. Man trenger ikke generell studiekompetanse for å komme inn på den.

 

Ettårig utdannelse som består av befalsskole fag(militære fag) og it fag.

 

Når man er ferdig utdannet sendas man ut til en av forsvarets avdelinger innen it drift, der de sørger for at du jobber deg fram mot et fagbrev.

Det stemmer, men han hadde litt mer spørsmål om hvor og hva også :)

FK KKIS utdanner mer mot operativ drift og transmisjon enn standard drifting.

Men, etter utdannelse kan de drive med stort sett det dem vil.

 

Jeg fant link til denne FK KKIS utdanningen. Men vet du/dere hvordan det blir viss jeg søker meg inn der med fagbrev? Kan jeg bare fullføre utdanningen og hopper over de 18 månadene som lærling og gå rett i arbeid da?

 

Jeg fant ikke noen steder jeg kunne søke om plass på denna utdanningen.. Eller det dukker kanskje ikke opp før over nyttår..?

Hvis du har fagbrev fra før av så får du kun en plikttjeneste lik utdanningstida, dvs. ca 1 år.

Men det med å være lærling som militært befal kan ikke sammenlignes med det sivile, du får samme lønn som andre befal på samme gradsnivå uansett. Så det er ingen ulempe å være lærling.

 

Mulig du kan få registret fagbrevet som lønnskompetanse slik at du får et lønnstrinn høyere fra den dagen du blir Sersjant.

 

Okei! Takker for svar, da blir det mest sannsynlig denne linjen :D

 

Et siste spørsmål, vil denne linjen gå som førstegangstjeneste?

Lenke til kommentar

Den befalsskole linja som jeg nevnte i min post lenger opp i tråden dekker akkurat dette. Man trenger ikke generell studiekompetanse for å komme inn på den.

 

Ettårig utdannelse som består av befalsskole fag(militære fag) og it fag.

 

Når man er ferdig utdannet sendas man ut til en av forsvarets avdelinger innen it drift, der de sørger for at du jobber deg fram mot et fagbrev.

Det stemmer, men han hadde litt mer spørsmål om hvor og hva også :)

FK KKIS utdanner mer mot operativ drift og transmisjon enn standard drifting.

Men, etter utdannelse kan de drive med stort sett det dem vil.

 

Jeg fant link til denne FK KKIS utdanningen. Men vet du/dere hvordan det blir viss jeg søker meg inn der med fagbrev? Kan jeg bare fullføre utdanningen og hopper over de 18 månadene som lærling og gå rett i arbeid da?

 

Jeg fant ikke noen steder jeg kunne søke om plass på denna utdanningen.. Eller det dukker kanskje ikke opp før over nyttår..?

Hvis du har fagbrev fra før av så får du kun en plikttjeneste lik utdanningstida, dvs. ca 1 år.

Men det med å være lærling som militært befal kan ikke sammenlignes med det sivile, du får samme lønn som andre befal på samme gradsnivå uansett. Så det er ingen ulempe å være lærling.

 

Mulig du kan få registret fagbrevet som lønnskompetanse slik at du får et lønnstrinn høyere fra den dagen du blir Sersjant.

 

Okei! Takker for svar, da blir det mest sannsynlig denne linjen :D

 

Et siste spørsmål, vil denne linjen gå som førstegangstjeneste?

Ja såfremst du fullfører befalsutdanningen så regnes det som fullført førstegangstjeneste.

Hvis du dropper ut før fullført utdanning så kan det være at du må ut i en av forsvarets avdelinger i de resterende månedene.

Lenke til kommentar

Om Du har relevant fagbrev og har fullført førstegangstjeneste så kan du også søke på stilling som Grenader, altså vervet.

 

Er en underavdeling i FK KKIS som heter CIS TG. Les litt om den på FK KKIS sine sider og spesielt om TIM avdelingen i CIS TG.

 

Døgnvill: Fagbrev-tillegget er på 1000,- i måneden. Tilsvarer ca 3-4 lønnstrinn.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar

Om Du har relevant fagbrev og har fullført førstegangstjeneste så kan du også søke på stilling som Grenader, altså vervet.

 

Er en underavdeling i FK KKIS som heter CIS TG. Les litt om den på FK KKIS sine sider og spesielt om TIM avdelingen i CIS TG.

 

Døgnvill: Fagbrev-tillegget er på 1000,- i måneden. Tilsvarer ca 3-4 lønnstrinn.

 

Det finnes ikke noe fagbrev tillegg for befal, men som jeg sa så er det mulig å få fagbrevet avskrevet som lønnsansiennitet.

 

Sivilt ansatte i forsvaret som går på verkstedoverenskomsten får tillegg for fagbrev men ikke militære.

 

Edit:

 

Fant ut at Grenaderer og Matroser får det fagbrevtillegget på 1000,- kr i måneden som du sier Pasient. Men dette gjelder ikke for befal(Sersjant og oppover).

 

Men uansett så anbefaler jeg trådstarter å ta Befalsutdanningen som FK KKIS kjører, da får han befalsutdanning på kjøpet + en del spesifikk IT utdanning. Videre karrieremuligheter i forsvaret som grenaderer ikke har er også en stor fordel som befal.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Han har allerede fagbrev fra før. Da synes jeg det blir litt overkill og ta et nytt fagbrev som serviceelektroniker. Er vel det den linja der gir.

 

Fullført førstegangstjeneste pluss fagbrev = Grenaderstilling i mine øyne. Sats heller på en GBK (3 mnd kurs for og bli sjant) litt senere.

 

Grenaderer har et par fordeler som befal ikke har. Deriblandt har vi et utdanningsstipent på 20 000 i året. Dette har ikke befal. Dette kan du bruke til ting som er relevante for din fagkrets. Som feks sertifiseringer.

 

Befal har ikke fagbrevtillegg nei. Med mindre ikke du har hatt tillegget fra før. Jeg gikk 5 måneder som midlertidig sersjant. Da hadde jeg fortsatt det tillegget som en del av sikringslønnen min. Om du tar GBK og blir sersjant, så beholder du dette tillegget som en del av sikringslønnen.

 

Mitt poeng: Har du allerede fagbrev og fullført førstegangstjeneste, så vil jeg enten satset på en bachelor eller en grenaderstilling. Ingen vits i mine øyne med to relativt like fagbrev. Bacheloren kan du ta i Forsvaret. Forsvarets ingeniørhøyskole holder til på Jørstadmoen og er en del av FK KKIS. Eventuelt kan du ta en bachelor sivilt og komme tilbake til forsvaret som fenrik/løytnant pga utdannelsen din.

Lenke til kommentar

Han trenger selfølgelig ikke ta et nytt fagbrev når han har det fra før av, men han får befalsskole + fagutdanning i løpet av skoleåret.

Deretter jobber han som sersjant og kan slutte i forsvaret etter pliktåret.

Han har da på 2 år fått lederutdanning, praksis innen faget og ca 5 måneder kursing innen faget.

 

Ikke så verst deal det. Skal han gjøre slik du sier så er det først 1 år vanlig førstegangstjeneste for deretter å være heldig å få en grenaderstilling innen sitt fag. Det er ingen selvfølge at han får det.

Hvis han då klarer å få grenaderkontrakt som er relevant så er det kontrakt.

 

Etter min modell kan han enten slutte i forsvaret etter 2 år med jobbpraksis og grei utdanning eller fortsette med en militær karriere.

 

Et mye bedre utgangspungt slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Han trenger selfølgelig ikke ta et nytt fagbrev når han har det fra før av, men han får befalsskole + fagutdanning i løpet av skoleåret.

Deretter jobber han som sersjant og kan slutte i forsvaret etter pliktåret.

Han har da på 2 år fått lederutdanning, praksis innen faget og ca 5 måneder kursing innen faget.

 

Ikke så verst deal det. Skal han gjøre slik du sier så er det først 1 år vanlig førstegangstjeneste for deretter å være heldig å få en grenaderstilling innen sitt fag. Det er ingen selvfølge at han får det.

Hvis han då klarer å få grenaderkontrakt som er relevant så er det kontrakt.

 

Etter min modell kan han enten slutte i forsvaret etter 2 år med jobbpraksis og grei utdanning eller fortsette med en militær karriere.

 

Et mye bedre utgangspungt slik jeg ser det.

 

En ting, FK KKIS og BSIF.

 

For å komme inn på BSIF må man ha generell studiekompetanse + R2 matte, for dette er en ingeniør utdanning.

 

For å komme inn på FK KKIS så trenger man bare å ha gått en av disse:

VG2 IKT-servicefag

VG2 Data og elektronikk

VG3 Dataelektronikerfaget

 

 

Har jeg forstått det riktig her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...