Gå til innhold

Nordmenn søker etter Ipad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom en tablet skal kunne konkurere mot iPad må den i mine øyne ha et operativsystem som er designet fra grunnen av til ta i bruk multitouch. Windows 7 har støtte for multitouch, men er ikke designet omkring dette, og tviler derfor på at en tablet basert på Win7 vil være særlig attraktiv. Håper derfor vi får se noen android eller chrome OS tablet i nærmeste fremtid som er designet rundt multitouch, med fingrene. Dette var et av de store problemene med tidligere tablets som krevde at man måtte bruke penn, som er både tungvindt og lite intuitivt.

 

Wim: Greit at du tydeligvis ikke liker apple, men apple var faktisk tidlig ute med et tablet system kalt "Newton", som viste seg å bli en svær flop.

Lenke til kommentar

Utrolig skuffet over at Asus, som startet hele nett-PC-bølgen med sine knøttsmå, linux-drevne enheter og opplevde enorm suksess, nå er Redmond Bitches over hele fjøla. For eksempel ville MeeGo (sammensmeltingen av moblin- og maemoprosjektene til hhv intel og nokia) på en sånn liten fjøl være helt konge. Lynrask oppstart (knørver Ubuntu & co fullstendig), GUI som er lagt opp for sosiale medier og fingerbruk, fiffig design og i det hele tatt et perfekt produkt for en slik symbiose. Ikke at det er noe særlig problem å legge inn slikt i etterkant, men problemet er jo at man ufrivillig støtter Microsoft med noen hundrelapper uansett, så de får pengene dine selv om du aldri kommer til å bruke produktet.(For all del, jeg skal ikke dra i gang atter en flame-tråd, men jeg mener at det burde finnes et alternativ for den betydelige andelen av brukere som ikke vil ha Windows på en slik knert, av grunner fremlagt i tidligere poster her.) I tillegg vil meego være fullstendig gratis i anskaffelse, så brukeren føler ikke at han kaster bort penger ved å kjøpe noe han ikke kommer til å bruke dersom han ønsker å bruke Arch eller noe annet, kontra Windows.

Lenke til kommentar

Eg sier bare ADAM

 

Er på tida at HW nevner Notion ink sin fjøl... Tegra 2, Android og flust med tilkoblinger. Bra skjerm, selv i sol lys. Lansering er vistnok rundt juni/juli i usa!

 

Glem Ipad eller windows 7 fjøler. Blir nok en Android fjøl på meg!

Lenke til kommentar

Redd for at du overvurderer nordmenn her :p Folk er jo helt utrolig ipad-kåte. Ikke for det, jeg liker tablet-ideen og tror nok at ipad gjør mye riktig for mange "dumme" brukere, men for folk som vil bruke en enhet til litt mer enn å lese VG (jækla dyr avis om man må kjøpe en ipad for å lese den :p) er jo ipad (og forsåvidt også netbooks) bortkasta penger.

Lenke til kommentar

Redd for at du overvurderer nordmenn her :p Folk er jo helt utrolig ipad-kåte. Ikke for det, jeg liker tablet-ideen og tror nok at ipad gjør mye riktig for mange "dumme" brukere, men for folk som vil bruke en enhet til litt mer enn å lese VG (jækla dyr avis om man må kjøpe en ipad for å lese den :p) er jo ipad (og forsåvidt også netbooks) bortkasta penger.

Er alle som har andre behov enn deg "dumme"?

Lenke til kommentar

Redd for at du overvurderer nordmenn her :p Folk er jo helt utrolig ipad-kåte. Ikke for det, jeg liker tablet-ideen og tror nok at ipad gjør mye riktig for mange "dumme" brukere, men for folk som vil bruke en enhet til litt mer enn å lese VG (jækla dyr avis om man må kjøpe en ipad for å lese den :p) er jo ipad (og forsåvidt også netbooks) bortkasta penger.

Er alle som har andre behov enn deg "dumme"?

 

Visste at dette kom til å komme :p Kanskje litt dårlig ordvalg. Men nei, jeg mener ikke at folk som ikke trenger all annen funksjonalitet er dumme. Trekk en parallell til dumme/smarte telefoner.

Lenke til kommentar

Visste at dette kom til å komme :p Kanskje litt dårlig ordvalg. Men nei, jeg mener ikke at folk som ikke trenger all annen funksjonalitet er dumme. Trekk en parallell til dumme/smarte telefoner.

Jeg ser ikke parallellen. Brukervennlighet trenger ikke bety dumhet. Det er rett og slett alle funksjonene som trekker hvertfall MEG til en iPad. Ingen andre tablets som kan synkronisere livet mitt i form av skolenotater, treningslogg, TV-serielogg(hva jeg har sett og ikke sett av episoder), kalender osv osv. Og hver enkelt har et eget dedikert program til akkurat det. I mitt hode blir det ikke mer smart hvis du må/kan åpne et program ved å skrive en kommando i stedet for å trykke på et ikon. Kanskje et dårlig eksempel, men håper du skjønner poenget.

 

Så kan du jo si at den ikke har 3 USB-innganger, HDMI ut, åpen kildekode eller kamera man kan snu 180 grader slik som Notion Ink sin. Vi må nok innrømme vi som kjøper iPad at vi på papiret aldri kommer til å få samme funksjoner som konkurrentene. Vi betaler mer enn dere. Men jeg har et håp om at dere som hater Apple en gang skal innse at Apple lager meget bra software, på tross av at det er veldig lukket. Jeg har ei grense for hvor lukket jeg ønsker at ting skal være og grensa har ikke gått med Apple fordi når jeg har Mac så fungerer det så sømløst og godt sammen. Jeg får meg dog aldri til å kjøpe en 20GB X360 harddisk til 1000 kroner. Jeg er sjeleglad for at jeg gikk for PS3 med en gang jeg bestilte 20GB harddisk(xbox360) til en kamerat og 640GB(PS3) til meg selv for samme pris. DET var en god følelse det, og jeg ble samtidig veldig provosert på min kamerats vegne.

 

Når jeg skriver dette skjønner jeg at jeg jo har gjort det samme selv da :p 64GB iPad med 3G er så enormt overpriset i forhold til 16GB wifi at jeg nesten ikke skjønner hvorfor jeg gadd. Men jeg har en trang inni meg til å ha den største modellen av det jeg kjøper. I mitt forsvar kjøpte jeg 2 stk for 12 000 og solgte den ene for 10 000 :-)

Lenke til kommentar

Når jeg snakker om smart mener jeg frihet: Frihet til å bruke enheten til det du vil med den programvaren du vil. iPad har for begrenset kapasitet til å erstatte selv en ett år gammel netbook når det kommer til ytelse, og da sier det seg selv at bruksområdet ikke er allverden. Jeg skal ikke ha en quadcore mothafucka i den, men en -god- prosessor som balanserer fint mellom ytelse og strømforbruk med muligheten til å vise 3D uten å kverke CPU-en, altså en dedikert grafikkløsning, og fullverdig multitasking. Og selvsagt, som du sier, flere tilkoblinger og HDMI-utgang.

 

Jeg er ikke en Apple-hater, langt i fra. Jeg elsker produktene deres for byggekvalitet, og de står for en langt åpnere linje enn f.eks. MS. Apple er aktiv utvikler av HTML5, WebKit-motoren, OpenGL/CL/VG-familien, ja, se bare her for en komplett liste. Alle som bruker GNU/Linux og andre *nix-systemet bruker programvare som Apple har vært med på å utvikle. Mitt største problem med apple er at de setter "bling" høyere enn frihet, spesielt på alle duppedittene sine, og de er mer opptatt av å binde kundene til seg enn å selge et produkt man kan bruke som man selv ønsker. Jeg hadde gjerne kjøpt en iPad Touch om jeg kunne bruke den som jeg ville med alternativ programvare på PC-en min. Altså, jeg kan jo det, men det er noe Apple motkjemper for hver eneste release og som hackere/crackere må bruke tid på å finne ut av for hver release. Det synes jeg er unødvendig og kjipt av Apple. Greit nok om de lar f.eks. musikkbutikken være forbeholdt iTunes, bare la meg bruke en hvilken som helst iDuppeditt med den programvaren JEG ønsker. Om iP*den kjører åpen eller lukket programvare er ikke fullt så viktig.

Lenke til kommentar

Men Windows 7 på en Tegra (ARM-prosessor) går vel svært dårlig. Eller er det Windows Phone eller CE 7 det er snakk om?

 

 

Edit: Og jeg liker artikkelbildet!! :D

 

10" vil kjøre Windows CE7 på en Tegra 2 prosessor

12" vil kjøre Windows 7 på en Intel CULV prosessor.

 

For meg som venter på en tablet jeg kan bruke som HTPC er 12" perfekt for dette formålet, spesielt med tanke på at den har en HDMI-dock.

 

Jeg ønsker også en tablet jeg kan bruke utenfor huset på reise, og der er jeg mindre sikker på om 10" passer inn. Den er muligens 2-3" for stor samtidig som den nok ikke har den beste støtten på apps og games, men om Microsoft klarer å gjøre det slik at i det minste spillene fra WP7 kan kjøre på den så kan dette gjøre plattformen mer populær også for utviklere.

Lenke til kommentar

Sikkert så mange nordmenn som søker etter iPad fordi de vil se om Apple i realiteten slipper ett så meningsløst produkt ut på markedet ;)

Kanskje du rett og slett ikke er oppegående nok til å faktisk se et iPad dekker mange behov? I og med at du høst sannsynlig ikke har brukt en så er det vel kommentaren din ganske meningsløs?

 

VISER SÅ DUM FOLK ER :D

Denne posten snakker vel for seg selv... :)

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 3. juni 2010 - 09:17' timestamp='1275549444' post='15743691']

Sikkert så mange nordmenn som søker etter iPad fordi de vil se om Apple i realiteten slipper ett så meningsløst produkt ut på markedet ;)

Kanskje du rett og slett ikke er oppegående nok til å faktisk se et iPad dekker mange behov? I og med at du høst sannsynlig ikke har brukt en så er det vel kommentaren din ganske meningsløs?

 

VISER SÅ DUM FOLK ER :D

Denne posten snakker vel for seg selv... :)

 

Nå har jeg faktisk brukt en iPad, ganske så grundig faktisk. Den eneste sammenhengen den var smart i var som remote desktop for MacBooken. Ellers er det ett meningsløst produkt med alt for store begrensninger uten er direkte brukergruppe....tygg på den du!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...