Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Visst du er i minus totalt, og jeg er i pluss totalt, hvem av oss er rikest da?

 

Du er kanskje ikke klar over at mange av landene du hevder er rikere enn Israel, er laaang på minus siden. Og du er tydeligvis heller ikke klar over at Israel er gjeldsfrie, og har ingen minus overhodet.

 

Men fortsett du, fortsett med å se blindt på BNP. Selv land som har ett BNP tall å vise til (noe ALLE LAND HAR), så betyr ikke det at landet er i pluss økonomisk.

 

Island rikere enn Israel gjentar du nok engang. Javel så bare tro det du, jeg gidder ikke å diskutere dette mer med deg. Og jeg bryr meg katten, om du ikke forstår hvorfor.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken støtte? Den amerikanske støtten til Israel utgjør kun 1,5 prosent av den israelske økonomien (og da er all støtte tatt med). Og mange mener at Israel faktisk taper på å ta imot denne støtten fra USA, siden USA stiller betingelser tilbake som at Israel må handle våpen fra USA...

 

...hadde det ikke vært for subsidiene, ville nok Israel ha kjøpt en del av utstyret fra andre land.

 

Når Israel kjøper påtvunget utstyr fra USA, inneholder det en klausul om at Israel ikke skal selge konkurrerende utstyr. Dermed får amerikanerne mindre konkurranse på mange felter. Det finnes israelere som mener at Israel netto taper på å motta støtte fra USA, ikke minst på grunn av dette.

Kilde:

ynetnews.com 31.mars 2010

(miff)

Lenke til kommentar

During Fiscal Year 2009, the U.S. is providing Israel with at least $8.2 million per day in military aid and $0 in military aid to the Palestinians.

 

http://ifamericansknew.com/stats/usaid.html#source

 

Merk også at den økonomiske bistanden i stor grad har blitt erstattet av militær bistand, noe som ikke alle regner med i tallene.

 

Ifølge Congressional Research Service sin rapport "U.S. Foreign Aid to Israel" representerer overføringene 18,2% av det israelske militærbudsjettet. 25% av dette igjen brukes til å kjøpe militærutstyr og våpen fra israelsk militærindustri.

 

I tillegg kommer andre bistands-overføringer som ikke er inkludert i disse tallene.

Endret av Decline
Lenke til kommentar

During Fiscal Year 2009, the U.S. is providing Israel with at least $8.2 million per day in military aid and $0 in military aid to the Palestinians.

 

http://ifamericansknew.com/stats/usaid.html#source

 

Merk også at den økonomiske bistanden i stor grad har blitt erstattet av militær bistand, noe som ikke alle regner med i tallene.

 

Ifølge Congressional Research Service sin rapport "U.S. Foreign Aid to Israel" representerer overføringene 18,2% av det israelske militærbudsjettet. 25% av dette igjen brukes til å kjøpe militærutstyr og våpen fra israelsk militærindustri.

 

I tillegg kommer andre bistands-overføringer som ikke er inkludert i disse tallene.

 

men endrer dette på de 1,5%? Hvis ikke snakker vi ikke om et slikt avhengighetsforhold som Glimti snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Israel#Milit.C3.A6rvesen

 

Næringsliv

 

Fra 1970-tallet har Israel mottatt økonomisk støtte fra Amerikas forente stater, som også låner Israel penger til betaling av utenlandsgjeld.[2] I 2007 vedtok USA å gi 30 milliarder dollar i bistand til Israel over de neste ti årene.

 

Militærvesen

 

Amerikas forente stater er en spesielt nevneverdig utenlandsk bidragsyter. Det er forventet at USA kommer til å bidra med 30 milliarder USD i militærbistand mellom 2008 og 2017.

 

Tenk om USA stanset all økonomisk støtte til lille Israel. Spent på hva Israel hadde sagt da ja siden det garantert hadde blitt det største knyttneveslaget rett i trynet Israel noen gang hadde fått!!!

Lenke til kommentar

Dette er jo vell og bra men ingenting av dette tilsier vell at det er ett slikt avhengighetsforhold som du skisserer? Ingenting av dette motstrider de 1,5%. Om det stemmer er det jo faktisk ikke slik at Israel vil falle sammen om USA trekker sin støtte slik Glimti fremstiller det og slik man ofte får inntrykk av i mediene. Noen som har noe som motstrider de 1,5% som ble hevdet tidligere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke akkurat hvilke upartiske kilder du skal gå til. Porten til Midtøsten ol. kan du iallefall bare droppe. Men det er altså en kjent sak at det har vært økonomiske problemer i Israel i årevis. Faktisk var det et problem fom. Ariel Sharon tok makten og det ene misstillitsforslaget han fikk mot seg var nettopp pga. økende fattigdom og det første han gjorde da de skulle trekke seg ut av Gazastripen var å be USA om økonomisk hjelp. Økonomien der har vært en krise i årevis med økende fattigdom og økende skille mellom fattig og rik siden regjeringen har brukt alt landet har på krig. At det er bedre tider nå betyr ikke at det vil bli slik og selvsagt skummelt for dem når den nåværende regjeringen i USA legger mer press på dem for å få frem med palestinerne samt at USA selv har økonomiske problemer og må kutte på utgiftene... Så jeg står ved hva jeg sa om at det er en usikker kilde for Israel å lene seg til!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke akkurat hvilke upartiske kilder du skal gå til. Porten til Midtøsten ol. kan du iallefall bare droppe. Men det er altså en kjent sak at det har vært økonomiske problemer i Israel i årevis. Faktisk var det et problem fom. Ariel Sharon tok makten og det ene misstillitsforslaget han fikk mot seg var nettopp pga. økende fattigdom og det første han gjorde da de skulle trekke seg ut av Gazastripen var å be USA om økonomisk hjelp. Økonomien der har vært en krise i årevis med økende fattigdom og økende skille mellom fattig og rik siden regjeringen har brukt alt landet har på krig. At det er bedre tider nå betyr ikke at det vil bli slik og selvsagt skummelt for dem når den nåværende regjeringen i USA legger mer press på dem for å få frem med palestinerne samt at USA selv har økonomiske problemer og må kutte på utgiftene... Så jeg står ved hva jeg sa om at det er en usikker kilde for Israel å lene seg til!

 

Helt greit at du står ved det du har sagt osv. Men siden du så bastant mange ganger har påstått at Israel er helt avhengige av støtte fra USA skulle man kanskje tro at du hadde en kilde som tilsa dette, i allefall som kunne fortelle at bidragene fra USA utgjorde mer enn 1,5% av budsjettet. Hadde også vært kjekt å vite om det stemmer at Israel kanskje ikke tjener på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men endrer dette på de 1,5%? Hvis ikke snakker vi ikke om et slikt avhengighetsforhold som Glimti snakker om.

 

Det vet jeg ikke. Jeg vet bare at det Chi Spurger skriver i sitt lengre innlegg om USAs bistand til Israel er manipulert og feilaktig fremstilt, da det er flere faktorer som utelates, som jeg nå har tatt inn. Og da blir bildet et annet.

 

Andel av BNP er jo ikke særlig relevant, da BNP omfatter samlet verdiskapning i et land, altså også det private næringslivet. Det som ER relevant er å regne støtten som en andel av militærbudsjettet, som jo er det vi diskuterer her - Israels avhengighet av USAs penger og militære bistand for å opprettholde sin MILITÆRE overlegenhet. Og da er 18,2% av budsjettet en veldig viktig andel.

Endret av Decline
Lenke til kommentar

men endrer dette på de 1,5%? Hvis ikke snakker vi ikke om et slikt avhengighetsforhold som Glimti snakker om.

 

Det vet jeg ikke. Jeg vet bare at det Chi Spurger skriver i sitt lengre innlegg om USAs bistand til Israel er manipulert og feilaktig fremstilt, da det er flere faktorer som utelates, som jeg nå har tatt inn. Og da blir bildet et annet.

 

Andel av BNP er jo ikke særlig relevant, da BNP omfatter samlet verdiskapning i et land, altså også det private næringslivet. Det som ER relevant er å regne støtten som en andel av militærbudsjettet, som jo er det vi diskuterer her - Israels avhengighet av USAs penger og militære bistand for å opprettholde sin MILITÆRE overlegenhet. Og da er 18,2% av budsjettet en veldig viktig andel.

 

Om det er 18,2% av det militære budsjettet eller 1,5% av det totale er da helt irrelevant så lenge de totalt utgjør det samme på budsjettet? Alternativet hadde vell vært å flytte penger fra en post til en annen så der ser jeg ikke helt problemet.

 

Så klart hadde man sittet med en dårligere økonomi uten denne søtten, men om det kun er snakk om 1,5% av budsjettet så er jo ikke det en forskjell som ville veltet Israel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er 18,2% av det militære budsjettet eller 1,5% av det totale er da helt irrelevant så lenge de totalt utgjør det samme på budsjettet? Alternativet hadde vell vært å flytte penger fra en post til en annen så der ser jeg ikke helt problemet.

 

Så klart hadde man sittet med en dårligere økonomi uten denne søtten, men om det kun er snakk om 1,5% av budsjettet så er jo ikke det en forskjell som ville veltet Israel.

 

Du forstår tydeligvis ikke poenget mitt. Om USAs bistand hadde blitt brukt til å bygge skoler, hadde det ikke vært en viktig støtte for å opprettholde Israels okkupasjon, og Israel militært. Da ville støtten vært nærmest irrelevant. Men støtten brukes altså til å opprettholde okkupasjonen og Israels militære overlegenhet. DERFOR er den viktig, og DERFOR er det relevant å se på andel av det militære budsjettet.

Lenke til kommentar

Om det er 18,2% av det militære budsjettet eller 1,5% av det totale er da helt irrelevant så lenge de totalt utgjør det samme på budsjettet? Alternativet hadde vell vært å flytte penger fra en post til en annen så der ser jeg ikke helt problemet.

 

Så klart hadde man sittet med en dårligere økonomi uten denne søtten, men om det kun er snakk om 1,5% av budsjettet så er jo ikke det en forskjell som ville veltet Israel.

 

Du forstår tydeligvis ikke poenget mitt. Om USAs bistand hadde blitt brukt til å bygge skoler, hadde det ikke vært en viktig støtte for å opprettholde Israels okkupasjon, og Israel militært. Da ville støtten vært nærmest irrelevant. Men støtten brukes altså til å opprettholde okkupasjonen og Israels militære overlegenhet. DERFOR er den viktig, og DERFOR er det relevant å se på andel av det militære budsjettet.

 

Mulig jeg misforstår deg, men er det ikke kun snakk om en omdisponering av penger? Om den militære støtten kun utgjør 1,5% av statsbudsjettet, hva står da i veien for at den kan erstattes? Og om den ikke utgjør mer enn at en eventuell stans i støtte kan kompenseres for, hvordan er da Israel avhengig av denne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må jo da eventuelt ta penger fra andre poster. Som sagt, 1,5% er nok mye penger, men ikke så mye at det vil kunne velte ett land. Jeg vil anta at for en okkupasjon så er det mye av det avanserte og dyre utstyret som kan avses men som man i dag får billigere grunnet sammarbeidet med og bidragene fra USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at de kan avse det? Da Sharon beordret tilbaketrekkningen fra Gazastripen mente jo folk at det viktigste for ham var å frigi middler til å stramme grepet om Vestbredden og det beviste han jo stemte ganske raskt... I tillegg var han nødt til å be USA om økonomisk støtte for å gjennomføre tilbaketrekkningen. Israel bruker mer enn de har på militæret og de er avhengi av den støtten de får fra USA hvis de skal vedlikeholde dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at de kan avse det? Da Sharon beordret tilbaketrekkningen fra Gazastripen mente jo folk at det viktigste for ham var å frigi middler til å stramme grepet om Vestbredden og det beviste han jo stemte ganske raskt... I tillegg var han nødt til å be USA om økonomisk støtte for å gjennomføre tilbaketrekkningen. Israel bruker mer enn de har på militæret og de er avhengi av den støtten de får fra USA hvis de skal vedlikeholde dette!

 

Javell, det kan godt stemme det for alt jeg vet. Men ser fortsatt lite i innleggene deres som tyder på at Israel er helt avhengig av støtte fra USA. Enda mindre som tyder på at Israel ville falt sammen uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israels forsvar:

 

En vesentlig del av Israels forsvar blir finansiert av USA, både økonomisk og materielt. Totalt sett har de vært den største mottakeren av amerikansk økonomisk støtte og amerikansk militær assistanse siden 1945. Israel var den største årlige mottaker av amerikansk støtte i perioden 1976 til 2003. Siden 2003 har Irak fått mest støtte per år fra USA.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Israels_forsvar

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...