Gå til innhold

Pruteresultat ved storinnkjøp av hvitevarer og møbler


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sikkert noen som har erfaring med dette her.

 

Pga flytting skal jeg kjøpe inn hvitevarer, møbler og el. artikler. Selvfølgelig kan man prute litt på prisen (sist fikk jeg et digitalkamera med på kjøpet hos elkjøp), men er det noen som kan fortelle hvor det kan lønne seg å prute? Andre må gjerne dele sine historier også :)

 

Det vi skal ha:

Oppvaskmaskin

Vaskemaskin

Tørketrommel

Laptop

42-50" Flatskjerm

 

150cm bred seng

2x nattbord

Hjørnesofa

Spisebord m stoler

Seksjon eller tv-bord

 

Sikkert noe til, men det er det jeg kommer på i farten..

Endret av Assakaluftlars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man pruter der de er imøtekommende for pruting. Det er slett ikke alle som er det og de fortjener ikke penga dine.

 

Tror det er veldig stor forskjell fra butikk til butikk, og hvilken ekspeditør man møter.

 

Der er jeg enig. Jeg tenkte å ta en runde til de forskjellige med en liste over det jeg trenger. Håper på at når de ser jeg skal handle for flere titalls tusen så får jeg noen prosenter. Vet jo at bl.a. Elkjøp har 10% rabatt på venner av ansatte så de må jo ha en del å gå på..

Lenke til kommentar

Å si at butikkene har enorm fortjeneste er bare latterlig, expert har vel en margin på 10-15% totalt i kjeden på landsbasis. Da kan de jo nesten vurdere å sette pengene i noe annet. For det er latterlig lite. Analytikere sier rundt 30% er sunt for en bedrift.

Så dere gniere der ute, dere fjerner faktisk arbeidsplasser, får folk på trygd\nav, som så gjør at dere må betale mere skatt.

 

hvor mange sa ikke expert opp i fjor liksom(20-30%??)

.. tenk på det

Lenke til kommentar

Man pruter der de er imøtekommende for pruting. Det er slett ikke alle som er det og de fortjener ikke penga dine.

 

Tror det er veldig stor forskjell fra butikk til butikk, og hvilken ekspeditør man møter.

 

Der er jeg enig. Jeg tenkte å ta en runde til de forskjellige med en liste over det jeg trenger. Håper på at når de ser jeg skal handle for flere titalls tusen så får jeg noen prosenter. Vet jo at bl.a. Elkjøp har 10% rabatt på venner av ansatte så de må jo ha en del å gå på..

 

Elkjøp har ingen 10% fast rabatt for venner av ansatte, isåfall kunne dette vært kun på utvalgte varer - nettopp fordi de kan ikke ha det da hver vare har forskjellig inntjening. Hvis du plukker ut alle produkter fra tilbudsavisen dems, så kan du ikke forvente ei krone i rabatt om du så skulle kjøpt en eller ti TVer. Men alt kommer an på hvor mye de har å gå på på de produktene du velger.

 

Men, jeg tror du skal klare å skrape sammen noen tusenlapper i rabatt hvis du skal ha alle de elektrovarene, så kjøp alt samlet og få en pakkepris - men velger du det billigste drittet av alt så ikke forvent noe

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Å si at butikkene har enorm fortjeneste er bare latterlig, expert har vel en margin på 10-15% totalt i kjeden på landsbasis. Da kan de jo nesten vurdere å sette pengene i noe annet. For det er latterlig lite. Analytikere sier rundt 30% er sunt for en bedrift.

Så dere gniere der ute, dere fjerner faktisk arbeidsplasser, får folk på trygd\nav, som så gjør at dere må betale mere skatt.

 

hvor mange sa ikke expert opp i fjor liksom(20-30%??)

.. tenk på det

 

 

Nei. Skal ha billige elektrovarer, ikke god samvittighet for de ansatte.

Lenke til kommentar

Tror du vil spare penger med å kjøpe hvert fall laptop og TV på nett, men kommer selvfølgelig ann på prisen i butikken.

 

Å si at butikkene har enorm fortjeneste er bare latterlig, expert har vel en margin på 10-15% totalt i kjeden på landsbasis. Da kan de jo nesten vurdere å sette pengene i noe annet. For det er latterlig lite. Analytikere sier rundt 30% er sunt for en bedrift.

Så dere gniere der ute, dere fjerner faktisk arbeidsplasser, får folk på trygd\nav, som så gjør at dere må betale mere skatt.

 

hvor mange sa ikke expert opp i fjor liksom(20-30%??)

.. tenk på det

Ser man på pruting i Norge vs andre plasser i verden ser man hvor uvanlig det faktisk er her. Er heller ingen problem for butikken å si nei ;) .

Lenke til kommentar

Tror du vil spare penger med å kjøpe hvert fall laptop og TV på nett, men kommer selvfølgelig ann på prisen i butikken.

 

Å si at butikkene har enorm fortjeneste er bare latterlig, expert har vel en margin på 10-15% totalt i kjeden på landsbasis. Da kan de jo nesten vurdere å sette pengene i noe annet. For det er latterlig lite. Analytikere sier rundt 30% er sunt for en bedrift.

Så dere gniere der ute, dere fjerner faktisk arbeidsplasser, får folk på trygd\nav, som så gjør at dere må betale mere skatt.

 

hvor mange sa ikke expert opp i fjor liksom(20-30%??)

.. tenk på det

Ser man på pruting i Norge vs andre plasser i verden ser man hvor uvanlig det faktisk er her. Er heller ingen problem for butikken å si nei wink.gif .

 

 

Ser fordelen av at ikke så mange pruter i Norge hvis dette stemmer. Nest beste svaret man får er nei og da går man til en annen butikk ha ha.

Anbudsprosesser er mer og mer vanlig i bedriftsNorge og det er bare spørsmål om tid før dette skjer på privaten også. Ihvertfall ved storinnnkjøp.

 

(Kompis av meg fikk 9000,- i rabatt i butikk ved kjøp av komfyr, kjøleskap, tv og tørketrommel nå nylig. Tror jeg slenger meg på ham.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Rabatten du får varierer etter hvilken vare/varer du kjøper, ikke tro at du får 20% avslag uansett vare. Det er også en forskjell på innkjøpspris/utsalgspris, får du mye rabatt skilter det høy utsalgspris. Det lønner seg ikke alltid og følge hvor mye rabatt du får totalt, men heller tenke deg ut et sett med varer du vil ha, sjekke lokale butikker for pris, samt internett. Deretter gå for handel. Som et eksempel kan du få et pristilbud på samme varer i butikk nr.1 på 14995,- med en rabatt på 2000, og et pristilbud på 14995,- i butikk nr. 2 med en rabatt på 4000. Jeg ville da kjøpt på butikk nr. 1 ettersom de opererer med lavere utsalgspriser, noe som hadde gitt meg trygghet ved senere kjøp. Gå videre til neste butikk ved at selger sier nei til mer rabatt, kan ende opp med et tap for deg. Kun et tips (:

Lenke til kommentar

Rabatten du får varierer etter hvilken vare/varer du kjøper, ikke tro at du får 20% avslag uansett vare. Det er også en forskjell på innkjøpspris/utsalgspris, får du mye rabatt skilter det høy utsalgspris. Det lønner seg ikke alltid og følge hvor mye rabatt du får totalt, men heller tenke deg ut et sett med varer du vil ha, sjekke lokale butikker for pris, samt internett. Deretter gå for handel. Som et eksempel kan du få et pristilbud på samme varer i butikk nr.1 på 14995,- med en rabatt på 2000, og et pristilbud på 14995,- i butikk nr. 2 med en rabatt på 4000. Jeg ville da kjøpt på butikk nr. 1 ettersom de opererer med lavere utsalgspriser, noe som hadde gitt meg trygghet ved senere kjøp. Gå videre til neste butikk ved at selger sier nei til mer rabatt, kan ende opp med et tap for deg. Kun et tips (:

 

 

Takk for godt innspill. Har nå handlet møbler på A-møbler for godt over 30k og fikk ca 15% avslag totalt, noe jeg ser meg fornøyd med.

 

Har notert meg det jeg trenger av elektriske artikler og skal ta en runde. Ser for meg Elkjøp, Lefdal, Euronics - det er vel lettere å prute i butikk enn på nettet?

Lenke til kommentar

Rabatten du får varierer etter hvilken vare/varer du kjøper, ikke tro at du får 20% avslag uansett vare. Det er også en forskjell på innkjøpspris/utsalgspris, får du mye rabatt skilter det høy utsalgspris. Det lønner seg ikke alltid og følge hvor mye rabatt du får totalt, men heller tenke deg ut et sett med varer du vil ha, sjekke lokale butikker for pris, samt internett. Deretter gå for handel. Som et eksempel kan du få et pristilbud på samme varer i butikk nr.1 på 14995,- med en rabatt på 2000, og et pristilbud på 14995,- i butikk nr. 2 med en rabatt på 4000. Jeg ville da kjøpt på butikk nr. 1 ettersom de opererer med lavere utsalgspriser, noe som hadde gitt meg trygghet ved senere kjøp. Gå videre til neste butikk ved at selger sier nei til mer rabatt, kan ende opp med et tap for deg. Kun et tips (:

 

 

Takk for godt innspill. Har nå handlet møbler på A-møbler for godt over 30k og fikk ca 15% avslag totalt, noe jeg ser meg fornøyd med.

 

Har notert meg det jeg trenger av elektriske artikler og skal ta en runde. Ser for meg Elkjøp, Lefdal, Euronics - det er vel lettere å prute i butikk enn på nettet?

 

Hehe det er nok ikke så lett å prute på nettet nei :p Er det hvitevarer er det stort sett mange prutemuligheter, er det brunvarer(TV, spill osv) er det mye mindre, er det data eller foto er det veldig veldig små muligheter om ikke noen. Dog er det som regel lettere å prute hvis du skal ha tilbehør.

Lenke til kommentar

Rabatten du får varierer etter hvilken vare/varer du kjøper, ikke tro at du får 20% avslag uansett vare. Det er også en forskjell på innkjøpspris/utsalgspris, får du mye rabatt skilter det høy utsalgspris. Det lønner seg ikke alltid og følge hvor mye rabatt du får totalt, men heller tenke deg ut et sett med varer du vil ha, sjekke lokale butikker for pris, samt internett. Deretter gå for handel. Som et eksempel kan du få et pristilbud på samme varer i butikk nr.1 på 14995,- med en rabatt på 2000, og et pristilbud på 14995,- i butikk nr. 2 med en rabatt på 4000. Jeg ville da kjøpt på butikk nr. 1 ettersom de opererer med lavere utsalgspriser, noe som hadde gitt meg trygghet ved senere kjøp. Gå videre til neste butikk ved at selger sier nei til mer rabatt, kan ende opp med et tap for deg. Kun et tips (:

 

 

Takk for godt innspill. Har nå handlet møbler på A-møbler for godt over 30k og fikk ca 15% avslag totalt, noe jeg ser meg fornøyd med.

 

Har notert meg det jeg trenger av elektriske artikler og skal ta en runde. Ser for meg Elkjøp, Lefdal, Euronics - det er vel lettere å prute i butikk enn på nettet?

 

Hehe det er nok ikke så lett å prute på nettet nei :p Er det hvitevarer er det stort sett mange prutemuligheter, er det brunvarer(TV, spill osv) er det mye mindre, er det data eller foto er det veldig veldig små muligheter om ikke noen. Dog er det som regel lettere å prute hvis du skal ha tilbehør.

 

Ok. Jeg skal prute ekstra mye på hvitevarene, og når jeg skal ha TV så ringer jeg deg, herr LG ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er selvsagt ikke dumt å spørre om rabatt, men det er derimot dumt å forkaste en leverandør fordi du ikke får rabatt. Det kan hende de totalt sett blir rimeligst, selv om de ikke gir rabatt. Faktisk er det stor sannsynlighet for det, for når en butikk ikke gir rabatt, er det ofte fordi utsalgsprisen ligger veldig nær innkjøpspris.

 

En butikk som kan gi deg flere tusen kroner i rabatt på et kjøp, har i utgangspunktet spekulert i at du ikke ønsker å prute. Det kan faktisk sammenlignes med svindel. Jeg ville vært skeptisk til å handle et sted hvor jeg får masse rabatt.

 

Jobber selv som selger i en fotobutikk, og på enkelte varer har vi minimalt med fortjeneste. Ja, faktisk, noen av de mest populære varene selger vi med tap for å kunne konkurrere på pris.

 

Jeg tror de fleste hadde fått et sjokk om de ser hvor liten margin de fleste forhandlere av elektronikk har på de mest populære varene (som også har størst konkurranse på pris). Det er veldig sjelden jeg kan gi særlig rabatt på hovedvarer, og må også være forsiktig med tilbehør ettersom vi jo må tjene noen penger på hvert salg også. Ellers er vi ikke der lenger neste gang du trenger noe.

 

Det sies også at Norge ligger langt bak resten av verden mtp pruting, men det er fordi mange "pruteland" har "prutbare" priser. Det vil si at de har en fortjeneste på kanskje 50%, og har derfor mye å gå på. Prisene i Norge er ferdigprutet, og total fortjeneste er nok lavere enn hos de fleste forhandlere i "pruteland".

 

I forhold til hva vi tjener, ligger prisene i Norge stort sett langt under de fleste andre land i verden.

Lenke til kommentar

Kanskje greit å vite hva man prater om, før man kommer med bastante uttalelser, Vidarkri? Du avslører jo at du ikke har den minste aning om bransjen i dine svar.

 

Man pruter der de er imøtekommende for pruting. Det er slett ikke alle som er det og de fortjener ikke penga dine.

De som gir deg masse rabatt, har i utgangspunktet tenkt å svindle alle som ikke spør om rabatt. Har man så mye å gå på, så har man for høy fortjeneste, spør du meg.

 

De har masse å gå på. Nordmenn er generelt en gjeng tomsinger som aksepterer en veiledende pris som den rette og betaler uten den minste tanke på hva veiledende faktisk betyr.

Synes du -5 til +10% fortjeneste er "masse å gå på", så bør du kanskje innse at du sov i mattetimene :) Tenk på at ansatte skal lønnes, husleie, strøm og alle andre avgifter skal betales, og man må ta med eventuelle tap (varer som ikke selges før de går ned i pris, tyveri osv...) med i beregningen. Vet du for eksempel hva butikker i handlegater/kjøpesentre betaler i husleie? Sekssifrede beløp hver eneste måned er ikke uvanlig.

 

Og hva angår veiledende priser, så ligger de fleste elektrovarer langt under veiledende pris i butikken.

 

Så moralen er prut mer, det er ikke vår feil at disse kjedene driver inneffektivt. :thumbup:

Hva i all verden har det med saken å gjøre? Jeg vil påstå at en butikk som ikke kan gi rabatt faktisk driver veldig effektivt, fordi de overlever selv med minimale marginer.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da fikk han dårlig lønn for å risikere å miste jobben :!:

 

Tør jeg spørre hva du fikk han til å kjøpe? Er noen ting det er mer å spare på, tydeligvis. Dyrere hvitevarer kan det ofte være grei margin på, mens er det tv, data eller fotoprodukter så har du vært utrolig heldig.

 

EDIT: Så førsteposten din nå, og som jeg mistenkte, var det en del hvitevarer der :)

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...