Gå til innhold

Laptop på lange turer -- verdt bryet?


Anbefalte innlegg

Blant de av dere som reiser en del: har dere for vane å dra med laptop, varierer dette i tilfelle mellom forskjellige typer turer? Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ha med en i sommer, og i tilfelle hva slags maskin det bør være.

 

Skal reise et par måneders tid, der vi kommer til å flytte på oss hver 3.-4. dag i snitt, og bruker stort sett kollektivtransport hele veien. Det hadde vært greit å komme seg på nett for å bestille litt hoteller og togbilletter etc. underveis, i tillegg til å få lastet opp noen bilder, kanskje også rablet ned noen ord -- av og til er det litt slitsomt å la alt gå via håndskrift. På den annen side blir det en del ekstra vekt, noen verdier som kan gå tapt og en ekstra kobling til kjente vaner hjemmefra. Økonomisk sett plager det meg ikke om en laptop blir stjålet (og jeg har uansett forsikring), liker bare ikke tanken på å dra på dyre ting hvis jeg kan slippe -- alltid greit å ikke måtte være alt for forsiktig.

 

(Forresten: bruker diverse Apple-maskiner nå, forresten -- letteste er 13" på 2kg -- vurderer i tilfelle å krype til korset og kjøpe meg en netbook av et slag.)

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært på reise i ~ 5 uker så langt i år. For det meste interrail og andre "aktive" reiser. Jeg hadde ikke med meg lappis, men reisekompisen min hadde, og det var virkelig hjelpsomt! Mange hosteller/hoteller har PCer man kan bruke, men ofte må man betale en del, og det kan være kø etc.. utrolig mye mer chill å surfe det trådløse i lobbyen med egen lappis!

 

Mitt råd: skaff deg en OK reiseforsikring og ta med Macbooken din!

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har reist veldig mye, men noen turer har det blitt. Jeg har selv aldri hatt med pc, og jeg har heller ikke savnet det.

 

Men jeg kan helt klart se at det kan være kjekt på en tur som du skal på, som du skal mange forskjellige steder og kanskje noe på impuls. Hva vet jeg. Da blir det veldig mye å gjøre research på hjemme før avreise. Så jeg ser helt klart en del fordeler med å ta med seg en laptop. Hvis jeg selv skulle hatt med noen form for laptop ville jeg ha kjøpt meg en liten sak med 10" skjerm. For at den skulle være minst mulig å drasse på.

 

På den andre siden er det en ekstra ting å drasse på.

Lenke til kommentar

Problemet med små maskiner er at de har så lav skjermoppløsing. Jeg reiser nå med en gammel IMB X301 som har 900 linjers oppløsing. Den er større og tyngere enn min forrige PC, men veier likevel kun 1,4 kg. Noen flyselskaper er helt nede i 6 kg cabin luggage og da kan det være en utfordring å få med seg det man trenger til reisen om pc er over 2 kg. Ikke finn på å legge PC i innsjekket bagasje.

 

For hotellrom er det greit å ha safe som er PC-kompatibel eller ha med skallkoffert som kan låses og brukes som safe. Ellers er det sikrere jo færre som ser man har med PC.

 

Det er mange steder som har offentlige PCer tilgjengelig, men man må regne med at disse er infiserte og har keyloggere om man skal logge seg inn noe sted og de har ikke essensielle programmer som xterm tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt!

 

Litt av problemet er at det skal skje ganske mye forskjellig -- det føles fryktelig teit å slenge fjelltelt og laptop i samme sekk! Skallkoffert har jeg mildt sagt ikke tenkt til å dra på, safe på hotellet har jeg vanskelig for å se for meg at vi kommer til å ha særlig ofte, er det lås på rommet tror jeg det er det meste vi kan forvente. ;)

 

Har forresten ingen store kvaler med å sende egen laptop i innsjekket baggasje, men pleier ikke gjøre det særlig ofte, det er jo greit å ha den med underveis.

 

Vi kommer ikke til å booke noe særlig overnatting på forhånd, og det er nok dette som er hovedargumentet for å skulle dra med en maskin.

Lenke til kommentar

Hei! Siden du skal flytte på deg hele tiden og bo enkelt (kanskje med lås på døren?) hadde jeg ikke tatt med store verdisaker. Jeg reiser mye og har alltid laptop med meg, men da bor jeg på hotell og føler det er trygt. Avhengig av hvor du er, finner du helt sikkert nettkafeer rundt omkring, så du kan holde kontakt med omverdenen. Hvis du tar med deg en maskin, må du ihvertfall sørge for at du har backet opp alt før du reiser, så du ikke risikerer å miste alt hvis den blir borte...

 

God tur! :)

Lenke til kommentar

Jeg tar med laptop når jeg er på storbyferie. Ellers, på litt mer aktive ferier, gidder jeg ikke å drasse den med meg. Du finner stort sett nettcafeer uansett hvor du er (på de utroligste steder), så jeg tviler på at det er noe problem. Det har også noe med hvor jeg bor. Når jeg sover i telt, eller på hotell med låser som ikke fungerer, så har jeg ikke med meg noen verdisaker, verken laptop; mobil eller klokke.

Lenke til kommentar

Har grublet litt på dette nå, og kommet frem til at jeg kjøper en netbook av et slag og drar med. Jeg skriver ganske mye når jeg er ute og reiser -- i tillegg til at jeg holder på med et lite bokprosjekt -- å skrive av 7 ukers håndskrift blir ikke en særlig morsom jobb. Med en laptop på tur kan jeg i alle fall spare meg for noe av dette.

 

Verdiene i en laptop er uansett ikke noe jeg bekymrer meg for, i den store sammenhengen blir det vekslepenger, spesielt når en er oppsatt med reiseforsikring av et noenlunde oppegående slag. Da er jeg heller bekymret for at jeg med laptop beholder noen (u)vaner jeg kanskje med fordel kunne lagt igjen hjemme.

Lenke til kommentar

Har alltid med meg min notebook på reise. Den har også alltid vært til nytte enten det gjelder nettbank, epost, booke reiser/hotell eller rett å slett skaffe seg nyttig informasjon. (Uten den hadde jeg blitt sittende i Nord-Norge under asketiden)

 

Ja, mange ser rart på deg fordi du "må" ha den med... men, man kan se rart tilbake på dem når de "må" låne den :)

Lenke til kommentar

Et lite innspill til valg av en eventuell laptop: Kan en Hackintosh-kompatibel netbook være noe?

Ikke en dum tanke; livet blir fort hardt uten Notational Velocity, Quicksilver og Scrivener. På den annen side har jeg knapt tid til å sjekke at maskinen virker før vi drar, så det kan kanskje være greit å bare ha noe som bare funker.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

jeg har hvert borte i 8 maander naa og har med meg laptop, saa og si alle store resturanter og hotell og alle backpacker steder har gratis wifi.

 

jeg vil faktisk paasta at over 70% av alle jeg har mott de siste 8 maandene har med seg laptopp paa backpacker tur naa

Lenke til kommentar

Jeg har vært på to backpackerturer - tilsammen 9 mnd, og hadde med meg en av de minste laptopene, en Acer Aspire på bare 1 kg. Har vært veldig greit. Mange steder med gratis trådløst nett, og greit til å ha backup av bilder, eller kunne se på film/spille mens man sitter på buss osv.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Jeg har nå kjøpt en Asus-netbook på 1.1kg, og har bestukket broren min så han setter den opp med Ubuntu, Picasa og det som ellers trengs. Tror den skal gjøre susen, så får det heller bli behagelig å komme tilbake til alle Macene etter noen måneder.

Lenke til kommentar

Ikke finn på å legge PC i innsjekket bagasje.

 

For hotellrom er det greit å ha safe som er PC-kompatibel eller ha med skallkoffert som kan låses og brukes som safe. Ellers er det sikrere jo færre som ser man har med PC.

 

Jeg gjorde omentrent det motsatte av dette når jeg var ute å backpacket ifjor. Sjekket den selvfølgelig inn sammen med sekken min og den tålte flyturene helt greit.

Bodde på hostel hvor jeg oppbevarte PCen under sengelakenet om dagen.

Satt ofte med laptopen oppe ved frokostbordet og sjekket dagens plan/rute om morgene.

Kan vel ikke sies å være de smarteste valgene, men det funket faktisk knall :p

 

litt mer OT,

Jeg kunne ikke tenkt å dra på en backpacker tur uten laptop. Muligheten det gir til å reservere hostel, planlegge/omgjøre reiserute, innhente info om plassene man er på er i mine øyne uvurderlig.

Lenke til kommentar

Ikke finn på å legge PC i innsjekket bagasje.

 

For hotellrom er det greit å ha safe som er PC-kompatibel eller ha med skallkoffert som kan låses og brukes som safe. Ellers er det sikrere jo færre som ser man har med PC.

 

Jeg gjorde omentrent det motsatte av dette når jeg var ute å backpacket ifjor. Sjekket den selvfølgelig inn sammen med sekken min og den tålte flyturene helt greit.

Bodde på hostel hvor jeg oppbevarte PCen under sengelakenet om dagen.

Satt ofte med laptopen oppe ved frokostbordet og sjekket dagens plan/rute om morgene.

Kan vel ikke sies å være de smarteste valgene, men det funket faktisk knall :p

 

litt mer OT,

Jeg kunne ikke tenkt å dra på en backpacker tur uten laptop. Muligheten det gir til å reservere hostel, planlegge/omgjøre reiserute, innhente info om plassene man er på er i mine øyne uvurderlig.

 

 

jeg gjorde akuratt samme som deg, brukte pc ved frokostbordet hver dag nesten om det var wifi der, absolutt 0 problem. det er saa vanelig at folk har med seg laptop naa at ingen bryr seg lenger. brukte pc paa tog og busser. naar jeg ikke hadde sikkerhets skap paa hostel saa bare la jeg den under madrasen eller i sekken.

 

ser absolutt ingen grunn til og ikke bruke den i ofentlighet naar jeg er ute og reiser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...